Hazreel Alami Epidermolysis Bullosa Kulit Lemah Rapuh Sejak Lahir Luka Perlu Dicuci 3 Kali Sehari


Epidermolysis Bullosa ialah penyakit kulit lemah & rapuh sejak lahir. Ikuti perkongsian ibu ini tentang anaknya yang mengalami Epidermolysis Bullosa.
Penderitaan akibat penyakit kulit genetik sejak dilahirkan iaitu mengeluarkan gelembung air dan melecet tidak menghalang seorang anak ini menamatkan tadikanya.
Muhammad Hazreel Mikail Hizar, 8, berjaya menamatkan sesi persekolahan tadika. Namun apa yang terjadi tidak seperti yang dirancang. Perancangan untuk melanjutkan pelajaran ke sekolah rendah terbantut kerana pelbagai faktor, terutama sekali pengurusan lukanya.
APAKAH EPIDERMOLYSIS BULLOSA?
Epidermolysis Bullosa (EB) ialah perkataan payung yang merangkumi sekumpulan penyakit kulit yang di warisi disebabkan oleh kejadian kulit yang lemah dan rapuh. Seseorang yang mempunyai penyakit EB, lepuhan air akan terbentuk pada kulit dengan hanya trauma yang kecil, seperti geseran, gosokan, garu atau tape pelekat.
Pada kes yang teruk, lepuhan air boleh terbentuk secara spontan dan di dalam bada seperti saluran esofagus atau usus. Kanak-kanak yang mempunyai EB dikenali sebagai “ kanak-kanak rama-rama”, kerana kulit mereka yang sangat rapuh, sama seperti sayap rama-rama. Sumber: www.dermatology.org.my
JARI KAKI & TANGANNYA BERCANTUM
Epidermolysis Bullosa menyebabkan jari kaki dan tangannya yang dilahirkan normal mula bercantum kerana terlalu kerap melecet hingga menyukarkan pergerakannya. Bagaimana pun fungsi otaknya normal seperti kanak-kanak biasa.
Menurut ibu, Hazreel yang berjaya menamatkan pengajian di tadika pada tahun 2016 hanya sempat ke sekolah selama 2 tahun sahaja. Dia yang kini sepatutnya bersekolah tahun dua  menghadapi kesukaran untuk ke sekolah atas faktor penyakit ini.

SEKOLAH RENDAH AMBIL MASA LAMA
“Ketika bersekolah tadika, Hazreel tiada masalah kerana ia tidak melibatkan aktiviti luar kelas. Dia tidak perlu keluar. Tambahan pula masa yang diambil hanya 3 jam sahaja.
“Alhamdulillah dia memang berminat ke sekolah namun apabila kami beritahu untuk menghantarnya ke sekolah rendah yang mengambil masa yang lama daripada tadika, dia tidak mahu  sebab sakit katanya.  Sebab kalau sekolah dia kena mandi awal subuh pukul 4 pagi lagi. Ini kerana untuk siapkan Hazreel (membersihkan luka dan membalutnya) ambil masa sehingga 3 jam,” kata Halimaton.
SEMANGAT TIDAK PERNAH LUNTUR
Walau pun impian untuk melihat Hazreel ke sekolah semakin kabur, semangat ibu ini tidak pernah luntur. Setiap hari anak kecil ini tetap diuruskan seperti biasa. Malah Hazreel juga semakin kuat.
Halimaton berkata, dia menahan air mata setiap kali berbuat demikian apabila Muhammad Hazreel Mikhail Hizar menangis kesakitan melihat darah mengalir dari gelembung itu.
GELEMBUNG CECAIR PADA BADAN
Sejak dilahirkan, setiap hari akan ada saja luka baru di tubuh anak ini. Halimahton akan  memecahkan gelembung berair dengan gunting bagi mengelak lukanya membesar.
Menurutnya, dia tiada pilihan lain kerana sekiranya dibiarkan dengan tidak memecahkan gelembung berkenaan, ia boleh membesar hingga 20 sentimeter.
LUKA PERLU DIBERSIHKAN 3 KALI HARI
Ibu ini mengakui luka pada badan Hazreel perlu dicuci 3 kali sehari. Hati ibu ini terguris setiap kali melihat air mata anaknya tetapi dia tahu perlu kuat. Namun dia perlu sentiasa positif.
Luka pada Hazreel perlu dibersihkan dan dicuci setiap hari. Ia perlu dilakukan dengan cermat untuk mengelakkan jangkitan kuman yang boleh memburukkan lagi keadaan.
Ubat-ubatan dan peralatan perlu disediakan dan ini menelan belanja yang tinggi.  Kepada anda yang berminat meringankan beban Halimahton dalam penjagaan Hazreel boleh menyumbang ke Noor Halimaton Hashim Public Bank 4525811409.
HARAPAN
Andainya dijemput Tuhan, ibu ini berharap satu hari nanti, adik beradik Hazreel akan membantu menjaga anak istimewanya ini. Hazreel mempunyai seorang kakak noor halisya Irdina Hizar, 13 tahun dan seorang abang, Muhammad Hareez Fitri Hizar, 12 tahun.
“Saya berharap satu hari akan ada penawar untuk penyakit Hazreel. Saya tak pernah putus berdoa supaya Hazreel bole menjalani kehidupaan seperti kanak-kanak yang normal,”kata Halimaton.
The post Hazreel Alami Epidermolysis Bullosa, Kulit Lemah & Rapuh Sejak Lahir. Luka Perlu Dicuci 3 Kali Sehari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/hazreel-alami-epidermolysis-bullosa-kulit-lemah-rapuh-sejak-lahir-luka-perlu-dicuci-3-kali-sehari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kulit Kemerahan Macam Artis Kpop Kecantikan Nadia Membuatkan Orang Pandang Berkali Kali

Kulit Kemerahan Macam Artis Kpop Kecantikan Nadia Membuatkan Orang Pandang Berkali Kali

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 577 hits
Kulit putih kemerah merahan hidung mancung dan bersusuk tubuh langsing Sememangnya Nadia Shahrul Annuar lengkap dengan pakej yang didambakan semua wanita Tidak bersandar kepada rupa paras semata mata anak kepada usahawan kosmetik terkenal i...
Lapisan Seakan Lemak Warna Putih Yang Melekat Pada Kulit Bayi Baru Lahir Itu Bukan Kotoran

Lapisan Seakan Lemak Warna Putih Yang Melekat Pada Kulit Bayi Baru Lahir Itu Bukan Kotoran

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 530 hits
Tu dia hari ni nak jadi doktor tak bertauliah boleh ka hahahahaha Ok sabar ye Yang nak kecam tu berbaris tepi skrin Habis baca entri ni satgi baru kecam sorang sorang Kalau kecam serentak satgi tak dengar pulak hangpa dok maki apa Alang ala...
Alami Gangguan Di Kaki Abu Bakar Ba Asyir Perlu 3 Kali Fisioterapi Dalam Sepekan

Alami Gangguan Di Kaki Abu Bakar Ba Asyir Perlu 3 Kali Fisioterapi Dalam Sepekan

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 160 hits
Menurut Meaty Abu Bakar Ba asyir harus mendapatkan perawatan intensif Bahkan dokter spesialis penyakit dalam ortopedi dan bedah vaskuler sepakat Abu bakar tidak lagi berada di rumah tahanan
Terseliuh 10 Kali Sehari

Terseliuh 10 Kali Sehari

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 243 hits
Membuka pintu memandu kereta malah menguap dianggap kerja paling mudah dilakukan setiap hari tanpa sebarang masalah Bagaimanapun bagi seorang ibu lima anak melakukan satu daripada tugas mudah itu mendedahkan dia kepada risiko terkehel yang ...
Enam Jenis Penyakit Kulit Bayi Baru Lahir Akan Hidapi Jika Dirawat Dengan Betul Kecacatan Kulit Tersebut Akan Hilang

Enam Jenis Penyakit Kulit Bayi Baru Lahir Akan Hidapi Jika Dirawat Dengan Betul Kecacatan Kulit Tersebut Akan Hilang

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 324 hits
Bayi baru lahir mungkin mengalami banyak masalah kulit memandangkan kulit mereka sedang mengadaptasi persekitaran di luar rahim Jika dirawat dengan betul kecacatan kulit tersebut akan hilang dari semasa ke semasa dan membentuk kulit yang ca...
Sejak Lahir Guna Oksigen Dan Hampir Setahun Tak Keluar Rumah Kini Adik Hadi Dah Sihat

Sejak Lahir Guna Oksigen Dan Hampir Setahun Tak Keluar Rumah Kini Adik Hadi Dah Sihat

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 286 hits
Lahir pada usia 8 bulan 2 hari seberat 800 gram siapa sangka adik Adam Muhammad Hadi Mohammad Hanif 1 tahun 7 bulan kini membesar dengan sihat Menurut ibunya Norhafizah Sobri 30 perjalanan hidup Hadi selepas dilahirkan penuh cabarannya apab...
Berapa Kali Sih Normalnya Kamu Kencing Dalam Sehari

Berapa Kali Sih Normalnya Kamu Kencing Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 221 hits
Dilansir dari Instyle disebut bahwa rata rata seseorang bakal buang air kecil sebanyak enam hingga empat kali Namun untuk kisaran normal buang air empat hingga sepuluh kali tergolong masih normal juga
Kepulauan Mentawai Sumbar Digoyang Gempa 4 Kali Dalam Sehari

Kepulauan Mentawai Sumbar Digoyang Gempa 4 Kali Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 202 hits
Gempa bumi susulan kembali melanda Kepulauan Mentawai dan wilayah lain di Sumatera Barat Total Wilayah Sumatera Barat sudah 3 kali diguncang gempa Kali ini gempa berkekuatan magnitudo 5 0 terjadi sekitar pukul 20 10 WIB
6 Bahan Alami Untuk Atasi Kulit Kepala Berbau Tak Sedap

6 Bahan Alami Untuk Atasi Kulit Kepala Berbau Tak Sedap

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 233 hits
6 Bahan alami untuk atasi kulit kepala berbau tak sedap Beberapa di antaranya adalah sari tomat baking soda air jeruk nipis cuka apel dan minyak pohon teh atau tea tree oil
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City