Hati Hati Dengan Respon Yang Kita Beri Pada Anak Jangan Sampai Develop Sifat Menipu Pada Anak


Orang kata kanak-kanak jujur dan tak pandai menipu. Menurut Pakar Psikiatri Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Dr Khadijah Hasanah Abang Abdullah dalam perkongsian Harian Metro bertarikh 15 April 2020, menjelaskan perlakuan itu sesuatu yang normal apabila kanak-kanak itu menginjak usia dua hingga tiga tahun.
“Sebenarnya seawal usia dua tahun mereka sudah mempunyai keupayaan menipu kerana ia berkait rapat dengan perkembangan kognitif terutama fungsi eksekutif otak iaitu menyusun, mengatur dan merancang.”
Apa pula punca anak memilih untuk menipu? Ikuti perkongsian daripada penulis keibubapaan ini.

Pesan-pesan kat pasangan kita. Jangan menghukum teruk sangat kalau anak dah terbuat silap.
Semalam anak-anak saya pakat meraung sekali. Dramatik betul meraung, macam kena tinggal kat tepi jalan. Puncanya, Aqlan tersepak tab suami saya. Dan skrin tab tu tercabut. Nasib baik melayang atas karpet.

Skrin tab tu dah lama dah longgar. Memang kebetulan sangatlah waktu tu pulak dia nak tercerai dari badan. Sambil meraung, anak sulung saya bagi idea,
“Mama tolong jangan bagitau ayah. Ammar takut ayah marah. Mama ambik duit Ammar ni. Tolong repair. Tapi kan lambat, Tolong Ammar glue-gun kan. Lepas tu jangan bagitau ayah.”
Saya tahan nak tergelak. Cantik dia plan. Barai la tab tu kalau glue-gun nak oi. Saya cakap dalam hati je la tapi. Nasib baiklah anak mengadu kat saya.
Kalau dengan saya pun dia takut nak mengadu, mau tab tu jadi bahan ujikaji kena glue-gun dek 2 beradik ni.
Saya pernah jadi budak-budak. Saya tau macam mana takutnya rasa bila buat salah. Pengalaman kena marah tu, buat ‘kreativiti’ kita sebagai kanak-kanak menjadi-jadi. Dan kreativiti itu jugalah menjadi pencetus, bermulanya keberanian anak-anak kecil untuk menipu.
Jadi, hati-hati dengan statement
‘kanak-kanak tak reti menipu’. Kerana mereka juga manusia. Otak mereka juga beradaptasi untuk survival.
Hati-hati dengan respon yang kita beri pada anak. Jangan sampai develop sifat ‘menipu’ pada anak
Tiga sebab anak menipu :
1) UNTUK DIRI DILIHAT HEBAT
Anak yang dapat pengiktirafan dan perhatian berlebihan ketika mereka dilihat hebatakan belajar untuk menipu lagi di masa akan datang untuk dapatkan lebih pengiktirafan dan perhatian.
2) UNTUK MELINDUNGI DIRI
Perasaan takut kena marah dan dihukum mengaktifkan respon survival anak. Menjadikan mereka kreatif menipu demi menutup salah.
Lagi mudah kita menghukum kesilapan anak, lagi kreatif anak develop penipuan mereka.

3) BERCAKAP SEBELUM BERFIKIR
Boleh jadi juga, mereka tak niat pun nak menipu. Tapi, sebab mulut ‘bekerja’ lebih laju dari otak, benda tak betul pun boleh terlepas dari mulut.
Sebab tu kita mak ayah perlu lebih bersikap terbuka dengan kesilapan yang anak lakukan. Beri nasihat dan beri peluang pada anak untuk belajar dari kesilapan.
Elakkan terlalu overreact. Lebih-lebih lagi kalau tak nampak di depan mata. Bersikap neutral lebih baik dan mendidik.
Kita sebagai mak ayah pun, kena biasakan mengaku silap dan meminta maaf bila buat salah. Supaya anak belajar, tak perlu menipu pun kalau buat salah.
Cuma minta maaf, dan usaha betulkan keadaan.
Petang tu, bila suami saya pulang, Aqlan dengan gentle confront depan ayah. Dia cerita apa yang jadi dari A sampai Z. Mata layu, nampak berat dengan rasa bersalah.
Habis bercerita, dia tunggu respon dari suami saya. Seolah redho kalau kena marah. Syukur alhamdulillah, disebabkan dia jujur dan minta maaf, suami saya tenang menerima. Dan nasihat untuk lebih berhati-hati. Siap dapat pujian lagi. Sebab berlaku jujur dan mengaku silap.
Kredit: Wawa Shauqi

Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Jangan ketinggalan okay! Teruskan menyokong kami di @majalahpama #majalahpama #pamasuperbhuffaz

Buat pertama kalinya BINTANG KECIL membawa anda menyaksikan kisah magisnya ciptaan Allah di samping mendekati kehidupan para sahabat nabi dan tokoh ilmuwan di dalam siri Hikayat 1001 Malam yang disokong sepenuhnya dari TATEH. Saksikan setiap hari sepanjang bulan Ramadan ini istimewa bersama PU RIZ dan team BK Squad di Youtube Channel Bintang Kecil bermula 1 Ramadan pada jam 6.30 petang. Jangan ketinggalan! Follow @bintangkecil #bintangkecilmy #bintangkecil #1001Malam
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Hati-Hati Dengan Respon Yang Kita Beri Pada Anak. Jangan Sampai Develop Sifat ‘Menipu’ Pada Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hati-hati-dengan-respon-yang-kita-beri-pada-anak-jangan-sampai-develop-sifat-menipu-pada-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suhu Masih 40c Badan Penuh Rashes Anak Dijangkiti Penyakit Kawasaki Amyra Rosli Sayu Hati Tengok Anak

Suhu Masih 40c Badan Penuh Rashes Anak Dijangkiti Penyakit Kawasaki Amyra Rosli Sayu Hati Tengok Anak

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 171 hits
Demam panas berpanjangan dengan suhu yang tidak turun turun rupanya petanda jangkitan penyakit Kawasaki yang dihidapi anak kedua pasangan selebriti Amyra Rosli dan Amar Bahrin Menerusi Instagram Amyra berkongsi kesedihan hatinya malah turut...
Pandang Wajah Anak Bila Anak Bercerita Respons Yang Baik Baik Jangan Buat Tak Endah

Pandang Wajah Anak Bila Anak Bercerita Respons Yang Baik Baik Jangan Buat Tak Endah

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 138 hits
Ada waktunya bila terlalu sibuk dengan kerja hakiki dan kerja rumah yang tak pernah habis kita buat acuh tak acuh bila anak datang bercerita dengan kita Cara ini salah Menurut perkongsian biarkan anak bercerita apa sahaja dan dengarlah seba...
Kata Kata Dari Mulut Anak Ini Akan Buatkan Hati Anda Menangis

Kata Kata Dari Mulut Anak Ini Akan Buatkan Hati Anda Menangis

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 100 hits
Anak anak tak pandai berbohong Apa yang yang dikatakan adalah datang dari hati Kita sebagai dewasa pasti akan memahami apa yang dimaksudkan secara terus daripada setiap bait bait ayat yang keluar daripada mulut mereka Ada kalanya ia menggel...
Najis Hijau Ada Darah Ibu Ini Pesan Anak Muntah Cirit Birit Jangan Ambil Mudah

Najis Hijau Ada Darah Ibu Ini Pesan Anak Muntah Cirit Birit Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 162 hits
Buat ibu bapa yang ada anak cirit birit dan muntah berlarutan jangan anggap ia perkara biasa Mesti ada yang tak kena pada anak Jika orang dewasa boleh beritahu ketidakselesaan tersebut tapi anak kecil hanya boleh merengek sahaja Menerusi pe...
Diam Jangan Mengada Anak Lepaskan Emosinya Dengan Tangisan Bantu Anak Bukan Marah

Diam Jangan Mengada Anak Lepaskan Emosinya Dengan Tangisan Bantu Anak Bukan Marah

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 150 hits
Hanya disebabkan kita sendiri berada dalam tekanan anak yang menangis kita minta dia berhenti kerana dikatakan mengada ngada Apa yang perlu mak ayah tahu anak menangis kerana dia mahu melepaskan emosinya Malah itu sajalah jalan baginya untu...
Parents Relax Melenggang Anak Suka Hati Lintas Jalan Netizen Geram Tengok Reaksi Mak Ayah Steady

Parents Relax Melenggang Anak Suka Hati Lintas Jalan Netizen Geram Tengok Reaksi Mak Ayah Steady

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 139 hits
Tular satu video menunjukkan seorang kana kanak lelaki yang hampir dilanggar gara gara melintas jalan secara melulu
Remy Ishak Pertahankan Isteri Bila Dibuli Netizen Puas Hati Lakonan Dalam Jangan Menangis Cinta

Remy Ishak Pertahankan Isteri Bila Dibuli Netizen Puas Hati Lakonan Dalam Jangan Menangis Cinta

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 175 hits
Meskipun konflik antara mereka pada awalnya terjadi namun netizen semakin puas hati melihatkan kedua dua watak tersebut yang akhirnya bahagia dengan dunia sendiri Namun begitu netizen semakin emosi dengan pihak keluarga Zafran yang membuli ...
Bersatu Ingatkan Umno Jangan Jadi Haruan Makan Anak

Bersatu Ingatkan Umno Jangan Jadi Haruan Makan Anak

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 158 hits
MOHD ALI HASHIMBersatu ingatkan Umno jangan jadi haruan makan anak Umno dinasihatkan untuk tidak mementingkan diri sendiri sehingga sanggup mengkhianati gabungan yang mereka sertai sehingga tidak mengutamakan kepentingan rakyat yang sedang ...
Elakkan Suap Anak 6 Bulan Makan Macam Ni Jangan Buat Main Bahaya

Elakkan Suap Anak 6 Bulan Makan Macam Ni Jangan Buat Main Bahaya

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 129 hits
Memujuk anak makan sememangnya menuntut penuh kesabaran Namun memilih menyuapkan anak dengan makanan dengan susu botol adalah amalan yang sepatutnya dielakkan sama sekali Jangan buat main Menurut cara yang semacam ini bukan sahaja meningkat...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli