Hassan Saran Sprm Bercemin Diri Lepas Siasat Hakim




Siasatan dijalankan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas hakim Mahkamah Rayuan mengundang rasa kesal salah seorang ahli jawatankuasa pemantau agensi berkenaan.
Kata Hassan Abdul Karim sebagai badan pencegahan rasuah, SPRM bertanggungjawab untuk bersama-sama dengan pihak lain mempertahankan kebebasan badan kehakiman negara.
Menurutnya para hakim di Malaysia mesti dilindungi daripada tindakan sewenang-wenang pihak eksekutif bagi membolehkan mereka berfungsi tanpa rasa takut dan pilih kasih.
"Saya sebagai seorang ahli Jawatankuasa Mengenai Rasuah (JKMR) SPRM yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong bagi memantau agensi itu berasa kesal terhadap campurtangan agensi terbabit sehingga menganggu kebebasan badan kehakiman dengan tindakan mereka SPRM menyiasat hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali," katanya dalam kenyataan hari ini.
Tambah ahli parlimen Pasir Gudang itu lagi, apa yang dilakukan SPRM ke atas Mohd Nazlan bukan sahaja pelanggaran prinsip pemisahaan kuasa antara badan eksekutif dan kehakiman, malah suatu serangan terhadap institusi terbabit.
Katanya SPRM perlu sedar bahawa Mohd Nazlan dilantik Agong dengan nasihat perdana menteri. Justeru katanya mereka tidak boleh bertindak sesuka hati hanya berdasarkan wujudnya satu laporan polis.
"Perlembagaan Persekutuan jelas meletakkan kaedah bagaimana seseorang hakim boleh dibicarakan dan dilucutkan jawatannya.
"Sekiranya tindakan SPRM sekarang menyiasat hakim dengan sesuka hati berterusan maka ia akan menimbulkan ketakutan serta kebimbangan buat hakim untuk melaksanakan tugas mereka di mahkamah," katanya.
Sudah disahkan Mahkamah Rayuan
Kenyataan Hassan itu hadir ketika SPRM mengesahkan mereka menyiasat Mohd Nazlan ekoran dakwaan dibuat penulis blog ke atas hakim terbabit.
Untuk rekod Mohd Nazlan ialah hakim yang mengadili perbicaraan ke atas bekas perdana menteri Najib Razak yang didakwa atas pelbagai pertuduhan rasuah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram.
Pada 28 Julai 2020, dia mensabitkan Najib atas semua tujuh pertuduhan selepas mendapati pasukan pembelaan ahli parlimen Pekan itu gagal mewujudkan keraguan yang munasabah ke atas kes yang dibawa pasukan pendakwaan.
Dia kemudian menghukum Najib dipenjara selama 12 tahun dan denda lebih RM210 juta.
Najib kemudian membawa kesnya ke Mahkamah Rayuan. Pada 8 Dis tahun lalu panel tiga hakim mengekalkan keputusan Mohd Nazlan. Malah mereka menganggap kes Najib itu sebagai keaiban negara.
Kata Hassan ketika ini wujud persepsi bahawa tindakan SPRM ke atas Mohd Nazlan ada kaitan dengan keputusannya terhadap Najib.
"SPRM sewajarnya tidak terlibat dengan usaha balas dendam pihak-pihak tertentu terhadap Mohd Nazlan.
"SPRM juga perlu sedar, terdapat usaha yang konsisten daripada pihak tertentu yang tindak-tanduk mereka boleh dianggap sebagai serangan terhadap kebebasaan kehakiman dengan cubaan mencemarkan integriti hakim yang membicarakan kes Najib," katanya.
Menurut Hassan lagi, semua pihak perlu memahami keputusan Mohd Nazlan telah disahkan oleh sebuah panel tiga hakim Mahkamah Rayuan.
"Kepada SPRM, saya menyeru supaya memandang kepada diri mereka sendiri.
"Beberapa laporan polis secara rasmi telah dibuat ke atas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki, berkait isu pembelian saham yang mencurigakan yang menimbulkan kemungkinan berlaku satu kesalahan di bawah Akta SPRM.
"Saya berasa kesal sehingga kini tiada siasatan dilakukan ke atas Azam, malah cadangan JKMR yang dipengerusikan oleh Yang Dipertua Dewan Negara, Rais Yatim, agar Azam direhatkan tidak dihiraukan oleh SPRM," katanya.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2022/04/hassan-saran-sprm-bercemin-diri-lepas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siasat Hakim Tindakan Tidak Berperlembagaan Sprm Perlu Lihat Diri Kpnya Lebih Dulu

Siasat Hakim Tindakan Tidak Berperlembagaan Sprm Perlu Lihat Diri Kpnya Lebih Dulu

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 146 hits
Saya Hassan Abdul Karim seorang ahli Jawatankuasa Mengenai Rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang dilantik oleh Yang di Pertuan Agong bagi memantau SPRM berasa kesal terhadap campurtangan SPRM menganggu kebebasan badan Kehakiman...
Sementara Kita Menunggu Sprm Siasat Hakim Jom Kita Lakukan Satu Aktiviti Untuk Diri Sendiri

Sementara Kita Menunggu Sprm Siasat Hakim Jom Kita Lakukan Satu Aktiviti Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 159 hits
POLITIK SEKARANG TIDAK MENGUNTUNGKAN RAKYATKEBANYAKAN daripada kita sudah tentu tidak mempunyai duit simpanan yang banyak setelah cukup bulan Lebih lebih lagi utk bangkit semula selepas pasca Covid 19 dgn pelbagai komitmen yg perlu dilangsa...
Sprm Siasat Hakim Nazlan

Sprm Siasat Hakim Nazlan

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 138 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah membuka kertas siasatan terhadap Hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali The Star melaporkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan bahawa siasatan telah dimulakan Katanya adalah pro...
Kami Ada Kuasa Siasat Hakim Sprm

Kami Ada Kuasa Siasat Hakim Sprm

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 111 hits
Kami ada kuasa siasat hakim SPRM Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menolak kritikan berhubung siasatan terhadap hakim Mahkamah Rayuan Nazlan Mohd Ghazali dengan berkata pihaknya mempunyai kuasa untuk menyiasat mana mana pegawai badan a...
Apa Motif Sprm Siasat Hakim Yang Mengadili Najib Suhakam

Apa Motif Sprm Siasat Hakim Yang Mengadili Najib Suhakam

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 190 hits
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia memberi amaran langkah pihak berkuasa antirasuah menyiasat hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mungkin mengundang masalah yang lebih besar Dalam kenyataan dikeluarkan semalam Suhakam berkata apabila hakim M...
Pasai Apa Sprm Siasat Nazlan Bukan Azam Baki

Pasai Apa Sprm Siasat Nazlan Bukan Azam Baki

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 176 hits
Pengerusi DAP Lim Guan Eng mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak membuka kertas siasatan terhadap ketua pesuruhjayanya Azam Baki kerana didakwa melanggar undang undang dalam pembelian saham Sebaliknya katanya A...
Jangan Siasat Hakim Terlibat Rasuah Kata Anwar Ibrahim

Jangan Siasat Hakim Terlibat Rasuah Kata Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 112 hits
Saya ambil maklum isu melibatkan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali terkait dakwaan wang RM1 juta yang tidak dapat dijelaskan dalam akaunnya Walaubagaimanapun saya ingin tegaskan institusi kehakiman sendiri mempunyai badan...
Siasatan Sprm Ke Atas Hakim Nazlan Berikan Gambaran Buruk Kepada Sistem Keadilan Negara

Siasatan Sprm Ke Atas Hakim Nazlan Berikan Gambaran Buruk Kepada Sistem Keadilan Negara

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 163 hits
Langkah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengumumkan siasatan rasmi ke atas Hakim Datuk Mohd Nazlan Ghazali telah memberikan gambaran buruk kepada sistem keadilan di negara ini Ia seolah olah mahu mengesahkan ada kebenaran ke atas pen...
Hakim Disiasat Oleh Sprm

Hakim Disiasat Oleh Sprm

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 180 hits
Hakim Disiasat Oleh SPRM Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah membuka kertas siasatan terhadap Hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali The Star melaporkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan bahawa siasatan telah dim...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag