Hasil Titik Peluh Orang Melayu Bagi Kepada Orang Bukan Melayu



SD Salleh
Seperti yang kita tahu, Petronas merupakan syarikat milik penuh kerajaan. Pada tahun 2008, Petronas pernah tersenarai dalam Forbes sebagai syarikat yang paling untung di Asia. Disebabkan itu, Petronas membayar cukai dan dividen lebih tinggi dari kesemua syarikat di Malaysia. Lebih berkali-kali ganda dari syarikat-syarikat tempatan, termasuk Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC).
Keuntungan dan kekayaan Petronas ini 50% hasilnya dari Pantai Timur Semenanjung Malaysia dan lagi 50% dari Malaysia Timur — iaitu Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak — di mana, hampir seluruh bahan minyak di Malaysia berada disana. Tetapi, alangkah sedihnya keempat negeri tersebut merupakan negeri yang mendapat dana paling sedikit berbanding negeri-negeri yang lain.

Keuntungan dan kekayaan Petronas ini 50% hasilnya dari Pantai Timur Semenanjung Malaysia Keempat negeri tersebut majoritinya adalah Bumiputra dan sumber asli negeri itu di pakai secukupnya dan hasilnya pula diagihkan pada negeri-negeri Pantai Barat Semenanjung Malaysia — yang, kebanyakannya, penduduknya adalah terdiri dari bukan Bumiputra.
Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) adalah satu projek yang banyak memberi manfaat kepada penduduk di Pantai Timur. Ianya boleh membantu meningkatkan ekonomi dan juga membuka ruang pekerjaan untuk penduduk di Pantai Timur. Malangnya, negeri di Pantai Timur bukan di bawah kerajaan Pakatan. Di sebabkan itu, projek ECRL dibatalkan dan sumber asli negeri itu tetap ‘dikerjakan’ secukup-cukupnya dan hasilnya pula diberikan sedikit sekadar melepaskan batuk di tangga.
Ini bermaksud negeri Melayu menanggung negeri bukan Melayu. Erti kata lain, duit Melayu dibagi kepada bukan Melayu.

Terengganu kaya tapi rakyatnya miskin Sudah 45 tahun duit hasil sumber negeri di Pantai Timur telah di ambil. Jumlahnya dianggarkan melebihi RM2 trilion. Yang di pulangkannya balik tidak melebihi RM50 bilion pun. Pada 1980an majalah Malaysian Business telah melaporkan bahawa Terengganu adalah negeri yang kedua terkaya di dalam Malaysia tetapi penduduknya adalah kedua termiskin di Malaysia. Pada masa itu juga harga minyak mentah sangat tinggi melebihi USD 108 setong.
Akhir kata, yang miskin akan bertambah miskin dan yang kaya akan bertambah kaya raya. ‘Robin Hood’ merompak yang kaya dan beri kepada yang miskin. Tetapi, Kerajaan Persekutuan merompak yang miskin dan beri kepada yang kaya.

Banjir tiap-tiap tahun perkara biasa di Terengganu dan Kelantan Jika Terengganu dan Kelantan majoritinya orang Cina seperti di Penang dan negeri-negeri Pantai Barat, dan bukannya 97-98% orang Melayu, perkara seperti ini tidak akan terjadi. Sebanyak 15% Melayu di Semenanjung Malaysia menetap di Kelantan dan Terengganu. Melayu ini juga merupakan Melayu yang termiskin di Malaysia. Disebabkan kekurangan kemudahan asas, ada diantara mereka masih tidak mempunyai paip air di rumah. Mereka juga menghadapi masalah banjir setiap tahun akibat sistem pengairan dan kawalan banjir yang sangat lemah. Oleh kerana itu, jangkitan sakit taun berleluasa dan Kelantan dan Terengganu mencatatkan jangkitan yang tertinggi di Malaysia sehingga membawa maut.
Jika bukan disebabkan oleh negeri Terengganu, Kelantan, Sabah dan Sarawak, Malaysia pada hari ini tidak akan mampu untuk membayar RM100 bilion gaji dan pencen penjawat awam. Negeri yang penduduknya masih tidak mempunyai paip air, sistem pengairan lemah ini masih memberikan 50% hasil minyak dan gas ke Malaysia. Pendapatan minyak dan gas dianggarkan RM100 bilion setahun, jadi mengapa beri layanan negeri yang pengeluar minyak ini sebagai ‘anak tiri’?
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/01/30/hasil-titik-peluh-orang-melayu-bagi-kepada-orang-bukan-melayu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerjasama Umno Pas Akan Hasil Tsunami Melayu Lebih Hebat

Kerjasama Umno Pas Akan Hasil Tsunami Melayu Lebih Hebat

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 271 hits
PRK Cameron Highlands bukti Melayu Bumiputera tolak DAPBANGI Kemenangan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Kecil Cameron Highlands membuktikan orang Melayu dan Bumiputera yakin UMNO dan PAS adalah sandaran terbaik dalam memperjuang kepentin...
Video The Real King Coco No Celup Celup Anak Lana Nordin Cakap Melayu Slang Amerika

Video The Real King Coco No Celup Celup Anak Lana Nordin Cakap Melayu Slang Amerika

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 764 hits
Lana Nordin telah memuatnaik satu video di laman instagram yang menunjukkan anaknya Gia sedang bercakap dalam bahasa melayu Apa yang menarik perhatian para peminatnya adalah cara percakapan Gia yang mempunyai slang Amerika yang sangat natur...
Info Pantun Lama Orang Melayu

Info Pantun Lama Orang Melayu

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 694 hits
Pantun tidak sekadar hiburan semata mata pantun juga penuh peradaban budi panduan pujian nasihat teguran dan sindirian dan pelbagai maksud tersirat lainya Jika diamati pantun orang orang tua terdahulu boleh katakan penuh dengan maksud tersi...
Lim Guan Eng Pernah Dipenjarakan Bukan Kerana Pertahankan Maruah Seorang Gadis Melayu Najib

Lim Guan Eng Pernah Dipenjarakan Bukan Kerana Pertahankan Maruah Seorang Gadis Melayu Najib

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 409 hits
Antara satu satu propaganda yang sering diulang oleh MenHEN sebagai bukti bahawa anaknya bukan rasis ialah propaganda Guan Eng pernah merentasi batasan kaum dan agama demi mempertahankan maruah seorang anak gadis Melayu Islam yang didakwa t...
Jalan Penarikan Lebuhraya Tanah Melayu Yang Ulung

Jalan Penarikan Lebuhraya Tanah Melayu Yang Ulung

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 313 hits
Semenanjung Melayu telah lama menjadi titik penting dalam sejarah perdagangan dan pembinaan empayar di rantau ini Selat Melaka dan Selat Singapura kekal disanjung sebagai dua selat bagi pelayaran antarabangsa utama di dunia dari dulu sehing...
Sandiwara Dap Terhadap Orang Melayu

Sandiwara Dap Terhadap Orang Melayu

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 210 hits
SARINA ISMAIL 24 JANUARY 2019ALOR SETAR Dewan Pemuda PAS Kedah berdiri teguh di belakang Ketua Pemuda PAS Malaysia Ustaz Mohamad Khalil Abdul Hadi yang mendedahkan sandiwara DAP terhadap Islam dan orang Melayu di negara ini Timbalan Ketua D...
All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Flexibility In Business Operations



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Apa Itu Wang What Is Money

Zamree Sendiri Kesepian Chord

Eda Ezrin Nyut Nyut Saye Sengoti Chord

Design The Next Bike Exif T Shirt

Cubaan Baca Novel Yang Gagal

Bayi Lima Hari Maut Keluarga Jemur 30 Minit Bawah Cahaya Matahari Dakwa Ikut Nasihat Doktor