Hasil Kajian Ubat Nyamuk Lingkaran Sangat Berbahaya Kepada Kesihatan


 
Sekeping ubat nyamuk lingkaran mampu melepaskan partikel halus PM2.5 yang bersamaan dengan membakar 75 hingga 137 batang rokok.


Demikian dapatan kajian betapa bahayanya penggunaan ubat nyamuk lingkaran kepada kesihatan.


Bagaimanapun, berdasarkan data hasil kajian terkini penggunaan ubat nyamuk lingkaran, sekitar 7.1 peratus dalam kalangan komuniti bandar Kuala Lumpur dan 10.8 peratus di kawasan pinggir bandar seperti Hulu Langat masih menggunakan ubat nyamuk lingkaran.




Manakala di kawasan pantai timur, ia merekodkan sekitar 17.6 peratus dalam komuniti pinggir bandar dan 23.2 peratus bagi luar bandar yang masih menggunakan bahan ini sebagai kaedah untuk kawalan nyamuk di rumah.


Profesor di Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Pekerjaan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Dr Juliana Jalaludin antara yang aktif mengkaji kesan penggunaan ubat nyamuk lingkaran dalam kalangan komuniti di Malaysia terutamanya membabitkan kanak-kanak sejak 2001.


"Hasil kajian mendapati penggunaan ubat nyamuk lingkaran selama tiga malam berterusan boleh meningkatkan risiko asma dan kesesakan nafas.


"Manakala kajian dalam komuniti Hulu Langat, Selangor pula mendapati pendedahan selama seminggu meningkatkan risiko kahak kronik serta penggunaan yang berterusan pula boleh menyebabkan kejejasan fungsi paru-paru obstruktif dan restriktif dalam kalangan kanak-kanak berusia 7 hingga 11 tahun.


"Penemuan hasil kajian terkini dalam kalangan komuniti kanak-kanak di pinggir bandar Malaysia pula mendapati ada hubungan yang signifikan antara pendedahan asap ubat nyamuk secara berterusan dengan kerosakan DNA," katanya.


Timbalan Presiden Pertubuhan Forum Udara Bersih Malaysia (MyCAS) itu berkata, antara pencemar yang boleh dihasilkan daripada proses pembakaran termasuk formaldehid, acrolein, partikel ultra-halus dan polisiklik aromatik hidrokarbon (PAH).


"Kajian juga mengenal pasti sebilangan besar sebatian organik yang mudah meruap dihasilkan, ia termasuk yang bersifat karsinogenik dan disyaki karsinogenik di dalam asap ubat nyamuk lingkaran.


"Penemuan daripada kajian ini menunjukkan bahawa pendedahan kepada asap ubat nyamuk lingkaran yang diuji dapat menimbulkan risiko kesihatan akut dan kronik yang ketara seperti asma, bronkitis dan juga barah dalam jangka masa panjang," katanya.


Beliau berkata, kajian penilaian kadar pelepasan pencemar mendapati kepekatan pencemar kesan daripada pembakaran ubat nyamuk jauh melebihi standard kesihatan atau garis panduan kualiti udara yang ditetapkan.


Ditanya berkaitan ubat nyamuk lingkaran tidak berdaftar yang mudah diperoleh secara dalam talian, Juliana berpandangan, ia jauh lebih bahaya kerana tidak diketahui kandungan bahan yang digunakan.


"Produk ini berada di bawah kawalan Lembaga Racun Makhluk Perosak dan perlu penguatkuasaan serta pemantauan.


"Masyarakat perlu didedahkan dengan maklumat yang jelas dan tepat kesan penggunaan produk yang mengandungi bahan Class 1A Carcinogen ini.


"Ia berpotensi menyebabkan kesan akut dan kronik dalam penggunaan jangka masa panjang khususnya membabitkan kanak-kanak dan individu yang mempunyai tahap imun sistem yang rendah," katanya.


Justeru, berdasarkan penilaian risiko dan implikasi jangka panjang terhadap kesihatan, beliau melihat amalan penggunaan ubat nyamuk lingkaran ini patut dihentikan.


"Komuniti sewajarnya menukarkannya kepada produk yang lebih mesra alam dan kurang berisiko terhadap kesihatan.



"Paling penting adalah kawalan dengan menguruskan persekitaran rumah dengan baik bagi menghalang tempat pembiakan nyamuk dan semua haiwan perosak," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2021/04/hasil-kajian-ubat-nyamuk-lingkaran.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahaya Ubat Nyamuk Jenis Lingkaran Api

Bahaya Ubat Nyamuk Jenis Lingkaran Api

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 560 hits
Ini mungkin info yang berguna untuk dikongsi bersama Berkenaan ubat nyamuk jenis lingkaran api dulu dulu di kampung selalu je guna ni Jom baca artikel memgenai bahaya selalu guna ubat nyamuk jenis ini Sekiranya info dari artikel ini tepat b...
Kos Mahal Sangat Lelaki Ini Buat Sendiri Gim Alat Bersenam Guna Barang Terpakai

Kos Mahal Sangat Lelaki Ini Buat Sendiri Gim Alat Bersenam Guna Barang Terpakai

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 304 hits
Kos mahal sangat lelaki ini buat sendiri gim alat bersenam guna barang terpakai sengaja tak letak bumbung sebab ada sejarah hitam Khamis 25 Mac 2021 2 00 PM Black menunjukkan antara peralatan gim di belakang rumah Gambar kecil memaparkan Bl...
Dia Sangat Baik Lemah Lembut Dan Matang Neelofa Kongsi Sebab Terpikat Dengan Pu Riz

Dia Sangat Baik Lemah Lembut Dan Matang Neelofa Kongsi Sebab Terpikat Dengan Pu Riz

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 373 hits
Setelah sekian lama menanti akhirnya Neelofa dan Muhammad Haris ataupun PU Riz selamat disatukan di hotel terkemuka di ibu negara pagi tadi BACA Neelofa Dan PU Riz Sudah Sah Bergelar Suami Isteri var currentUrlTwo window location ho
Hiburan Dia Nampak Je Bodoh Bodoh Tapi Pu Rahmat Dedah Atu Zero Seorang Yang Sangat Menjaga Solat

Hiburan Dia Nampak Je Bodoh Bodoh Tapi Pu Rahmat Dedah Atu Zero Seorang Yang Sangat Menjaga Solat

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 237 hits
Pencetus Ummah Rahmat menerusi satu hantaran di Instagramnya mendedahkan mengenai sikap pelawak Atu Zero yang sangat baik dan perlu diambil iktibar View this post on InstagramAdvertisementMenurut PU Rahmat Atu atau nama sebenarnya Sharid Ku...
5512 Dah Kenapa Sibuk Sangat Nak Guna Nama Allah Tv Ppim 25 03 2021

5512 Dah Kenapa Sibuk Sangat Nak Guna Nama Allah Tv Ppim 25 03 2021

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 327 hits
Mengejutkan Penganut agama lain kini dah boleh gunakan nama Allah dalam penerbitan kononnya untuk tujuan pendidikan Satu Malaysia gempar dan bengang dengan tindakan pihak bertanggungjawab yang seolah olah mencemarkan kesucian kalimah Allah ...
Dia Bergurau Melampau Sangat Lelaki Londeh Seluar Member Di Majlis Perayaan Maut Ditikam

Dia Bergurau Melampau Sangat Lelaki Londeh Seluar Member Di Majlis Perayaan Maut Ditikam

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 315 hits
Seorang lelaki nekad menghabiskan nyawa rakannya sendiri kerana tidak dapat menerima perbuatan mangsa yang melondehkan seluarnya secara tiba tiba ketika menghadiri sebuah majlis perayaan di Kampung Sugi Waras Sumatera Selatan Indonesia Dala...
Susah Sangat Nak Sendawakan Bayi Fokuskan Pada Bahagian Kiri Belakang Badan Bayi Antara Petuanya

Susah Sangat Nak Sendawakan Bayi Fokuskan Pada Bahagian Kiri Belakang Badan Bayi Antara Petuanya

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 316 hits
Selalu kalau selepas menyusukan si manja ibu ada cuba sendawakan bayi tak Jika tidak ini cara mudah sendawakan bayi yang boleh dicuba Percayalah pasti mereka takkan meragam Ketahui cara mudah sendawakan bayi Bahagian penting dalam sesi peny...
Padan Muka Kau Rasakannya Jika Kuat Sangat Merapu

Padan Muka Kau Rasakannya Jika Kuat Sangat Merapu

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 222 hits
Terkini Dr Kamarul diarah bayar kos kepada pemimpin AMANAHMarch 23 2021 Hakim YA Tuan Quay Chew SoonHakim bersetuju bahawa tindakan yang dilakukan oleh Plaintif iaitu menamakan Writ sebagai Writ Saman tiada pengendorsan penyataan tuntutan d...
Aleesya Sangat Happy Dapat Adik Erra Fazira

Aleesya Sangat Happy Dapat Adik Erra Fazira

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 221 hits
Setakat ini dia sangat happy Saya rasa dia happy lebih kepada sebab dia dapat adik Sebab dia memang nak adik Dia sayang sangat dengan Jayden Saya selalu nasihatkan dia untuk jadi kakak yang baik kerana selama ini untuk 11 tahun dia sorang S...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11