Hari Minggu Yang Panjang


sumber: google
cuti hujung minggu adalah cuti yang paling diidam semua manusia, termasuk aku. cuti hujung minggu aku kali ini, adalah antara cuti hujung minggu yang paling membeban. mana tidaknya aku cuba sedaya upaya mengaplikasikan ini : cara menghilangkan rasa bosan, ternyata bosan aku tidak hilang. mari, aku kongsi sedikit aktiviti aku sepanjang cuti minggu lalu. 
Awal Pagisumber: google
sabtu dan ahad aku melakukan aktiviti yang sama. jadinya aku lamsam jelah ye. senang kerja aku pun nak menulis. awal pagi (sebenarnya mengjangkau sepuluh atau sebelas) aku bangkit. benda paling awal aku capai ialah telefon bimbit yang duduknya hanya disisi bantal yang aku selitkan di sebelah. antara aplikasi yang menjadi pilihan untuk aku jenguk ialah facebook, instagram, whatsapp dan omi. jika perlukan id, hello hello je. hukhuk

aku akan menolak skrin sehingga urusan aku selesai. jika ada yang perlu dibalas, aku balas. jika tidak perlu, aku akan metutup skrin dan menyambungkan telefon bimbit dengan wayar pengecas. aku biarkan seketika. 
seterusnya aku akan melipat kain selimut yang telah berjasa menutup keseluruhan badanku seperti 'seorang' mayat. oh untuk pengetahuan semua, begitulah cara tidur aku yang paling selesa. terbungkam dalam gebar malam. enak ~ 
minggu ini aku sedikit rajin. hari sabtu aku masakkan nasi goreng pedas yang telah direquest emak. waktu aku bangun, emak telah menyediakan ketulan nugget. memang menjadi kebiasaan aku, makan sampai kenyang baru buat kerja. begitulah. jika aku buat kerja dalam keadaan lapar, aku lebih banyak merungut dan bimbangkan perut yang sedang lapar. 
hari ahad pula emak keluar rumah awal. 
"huk huk." entah kenapa, beberapa minggu ni. aku kerap batuk seperti angin. sekejap ada sekejap hilang. aku masih mencari punca yang masih beterbangan. pagi ahad emak masuk ke bilik dengan harapan mahu meminjam beg bewarna merah hati kepunyaan aku. aku terbatuk kecil ketika emak masuk ke bilik. 
"bangun jela, dah batuk tu. tidur je."
aku seperti biasa, buat tidak tahu


"nanti tolong angkatkan 'benda' (merujuk kepada kotak penyimpanan beg) ni. mak tak larat.""okay mak."
selepas adik lelaki aku menghantar emak ke rumah kawannya (atas urusan marhaban), aku bangkit. waktu itu baru sekitar 9 pagi lebih sedikit. selepas melipat selimut aku ke singki mencuci gigi dan muka. aku mengomel sendirian melihatkan pinggan yang bersepah tidak berkemas. 
begitulah aku. kalau malas, malas betul. kalau rajin, rajin betul sehinggakan tidak ada ruang langsung bersenang lenang. selepas mengemas ruang dapur, aku mendapat idea untuk membancuh tepung. dalam fikiran aku sudah nampak bayang - bayang jemput kentang yang dimakan panas - panas. 
ternyata tidak ada kentang di dalam peti sejuk. aku hanya menggunakan tepung, bawang, ikan bilik yang diblend, cili besar, garam, dan sedikit kunyit buat kekuningan. jadilah hari ahadku berteman dengan jemput. aku makan bersama dua lagi adik kecil yang berumur antara 6 tahun dan 3tahun. 
jemur kain? malam selalunya urusan meletakkan hanger memang sudah langsai awal. jadi, aku berehat awal. aku terus sidai kain diluar kerana diluar panas terik. cuma sesekali seperti ada awan menjengah mahu berkumpul menurunkan hujan ke tanah. 

Tengahariselepas urusan pagi aku selesai, aku ke kamar menilik telefon kembali. melakukan hal hal kebiasaan. menyentuh skrin dan tutup semula. terus aku mandi dan mandikan sekali adik aku yang 3 tahun tu. aku siap dan rapikan dia. kemudian aku mengemas rumah dengan cara vakum sahaja dan mop untuk lebih bersih. 
kalau ikut, rumah aku memang sentiasa tidak bersih. dua orang adik aku yang kecil hobinya memang mengumpulkan sampah. memang menjadi kebiasaan mereka, jika rumah kemas adalah tidak lengkap. mesti akan ada sedikit mainan di hujung sana, sedikit di sini, disitu sedikit sehingga rumah betul - betul kelihatan bersepah. kemudian, mereka akan tinggalkan ruang tamu dan bermain di bilik pula. hahhaha begitulah ya jika ada anak kecil. 
selesai melakukan urusan vakum dan mop, aku akan bersantai santai menghadap kipas untuk menghilangkan peluh yang bertapa sambil menonton televisyen. aku memang jarang masak tengahari jika hari cuti melainkan hanya tinggal aku seorang sahaja dirumah. hari itu, aku cuma menanak nasi sahaja. sejurus selepas itu, emak pulang dan masakkan kami semua makanan tengahari. 
selesai makan, aku vakum pula bilik dan susun barang yang bersepah. selesai itu aku main telefon semula dan habiskan masa menonton filem. jika bosan, aku akan menukar pula dengan membaca buku

Membaca Buku

untuk minggu ini, aku habiskan masa dengan membaca buku 'manusia' terbitan dari fixi dan karya oleh mama regina ibrahim bersama fahmi mustaffa. buku ini terbahagi kepada dua bahagian. yang pertama adalah bahagian mama regina dan bahagian kedua pula adalah milik fahmi. 
bahagian pertama menceritakan tentang seorang perempuan yang kurang keyakinan diri. mungkin aku patut meletakkan diri aku di dalam watak tersebut untuk lebih bangkit dan jangan lagi rasa gagal hidup

bahagian kedua pula, adalah kisah fahmi yang telah diberikan sebuah manuskrip oleh mama regina. dan kisah kisah semasa di amsterdam. mungkin aku akan ulas di dalam entri seterusnya. tapi jujur, aku tak pandai menulis review buku. hahaha. macamana eh? 
waktu malam aku mengulangi lagi membaca buku diselangi menonton filem, makan, dan menghabiskan masa dengan media sosial yang semakin membosankan. 

oh lupa, hari sabtu aku ada buat ala - ala photoshoot gitu untuk kempen shopee. hari ahad aku buat boomerang. tapi masih belum post dekat mana - mana media sosial sebab masih menunggu approval dari pihak atasan shopee. hee. 
acah - acah model pan

malam tu, aku masuk bilik dalam jam 10 ke 11 begitulah. dan oncall dengan sesiapa sehinggalah mata aku betul - betul mengantuk. 
ternyata sabtu dan ahad aku sangat panjang untuk dihabiskan kerana tidak ada yang menarik untuk dilakukan. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kanvasdakwat.blogspot.com/2019/08/hari-minggu-yang-panjang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minggu Lepas Anak Sulung Lemas Dalam Baldi Allah Gantikan Bayi Kedua Hari Merdeka

Minggu Lepas Anak Sulung Lemas Dalam Baldi Allah Gantikan Bayi Kedua Hari Merdeka

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 457 hits
Perancangan Allah mengatasi segalanya Macam tak percaya tetapi itulah hakikat yang harus diterima apabila anak sulung meninggal dunia minggu lalu akibat lemas namun keperitannya terubat selepas melahirkan anak perempuan kedua pada awal pagi...
Pencipta Lagu Hari Merdeka Ternyata Seorang Habib Pendiri Paskibraka Pejuang Melawan Jepang

Pencipta Lagu Hari Merdeka Ternyata Seorang Habib Pendiri Paskibraka Pejuang Melawan Jepang

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 260 hits
Lagu Hari Merdeka atau juga populer dengan sebutan 17 Agustus 1945 mulai sering terdengar menjelang perayaan hari kemerdekaan RI ke 73 Di dunia maya pun sudah bertebaran video video orang menyanyikan lagu Hari Merdeka Bahkan Wakil Ketua MPR...
Pinjaman 21 Hari Untuk Mama Tanpa Sedar Rayyan Pergi Dalam Tidur

Pinjaman 21 Hari Untuk Mama Tanpa Sedar Rayyan Pergi Dalam Tidur

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 395 hits
Pemergian anak secara mengejut ketika bangun dari tidur ibarat satu keadaan yang tak dijangka Tiada apa apa tanda dan kesakitan namun semua itu Allah ambil dengan mudah Walaupun pahit nak melalui pengalaman ini ternyata semua itu rahsia All...
Selepas Dua Hari Akhirnya Ma Y4t Nora Anne Dituntut Dan Poiis Beritahu Ia Terus Di Bawa Ke Sini

Selepas Dua Hari Akhirnya Ma Y4t Nora Anne Dituntut Dan Poiis Beritahu Ia Terus Di Bawa Ke Sini

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 338 hits
Ma y4t N0ra Anne Qu0irin telah selesai dibed4h siasat di Jabatan Perub4tan For3nsik Ho pital Tuanku Ja afar Seremban Seremban pada Khamis Selepas Dua Hari Akhirnya Ma y4t Nora Anne Dituntut Dan PoIis Beritahu Ia Terus Di Bawa Ke Sini
Viral Gajah Kurus Kering Dipaksa Berparade 10 Hari Sempat Ditutupi Kostum Hingga Muncul Petisi

Viral Gajah Kurus Kering Dipaksa Berparade 10 Hari Sempat Ditutupi Kostum Hingga Muncul Petisi

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 267 hits
Sebuah potret menyedihkan memperlihatkan seekor gajah betina berusia 70 tahun dengan kondisi fisik yang sangat memprihatinkan jadi viral di media sosial khususnya Twitter Pasalnya gajah tersebut nampak sangat kurus bahkan barisan tulang rus...
Selamat Hari Lahir Ke 12 Muhammad Adam Iman

Selamat Hari Lahir Ke 12 Muhammad Adam Iman

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 594 hits
Selamat Hari Lahir Ke 12 Muhammad Adam Iman Alhamdulillah sedar tak sedar hampir masuk pertengahan bulan 8 dah kita Bulan 8 bulan kelahiran anak kedua KakYa Muhammad Adam Iman 13 8 2019 genap 12 tahun usia Iman Entri ni tertunda sebab KakYa...
Bayi Nangis Peluk Jasad Ayah Yang Tiga Hari Membusuk Kulit Jenazah Menempel Di Pipi Sang Anak

Bayi Nangis Peluk Jasad Ayah Yang Tiga Hari Membusuk Kulit Jenazah Menempel Di Pipi Sang Anak

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 266 hits
Warga Perumahan Kaliwining Asri Blok C6 Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember Jawa Timur tak mendapati bayi perempuan menangis memeluk sang ayah Aan Junaidi atau Fauzi Bayi perempuan yang berinisial N itu masih berusia 14 bulan Penemuan bayi...
Ikan Hari Tu Buat Gulai Ke Disindir Dato Vida Tidak Pandai Jaga Ikan Aliff Syukri Naik Angin

Ikan Hari Tu Buat Gulai Ke Disindir Dato Vida Tidak Pandai Jaga Ikan Aliff Syukri Naik Angin

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 808 hits
Gara gara ikan kelah yang dibela oleh usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri mati hampir 500 ekor tempoh hari ramai yang memberi kecaman terhadapnya dan rata rata mengatakan dia tidak pandai membela ikan BACA Malah Aliff Syukri dihentam teruk...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid