Hari Ini Forum Buka Tudung Esok Lusa


Nampaknya gerakan liberalisme di negara ini semakin berani. Mereka semakin berani menonjolkan diri secara terbuka. Tidak lagi bersembunyi seperti dahulu. Mungkin kerajaan sekarang lebih `lunak’ dengan golongan ini. Yalah, semuanya mungkin.

Dahulu mungkin mereka tidak berapa berani seperti sekarang. Mungkin pada masa itu pihak berkuasa lebih tegas baik Kerajaan Pusat mahupun kerajaan negeri. Namun segala-galanya kini sudah berubah. Seolah-olah semuanya boleh.

Dibiarkan sahaja golongan ini mencetuskan kontroversi yang jelas menyentuh sensitiviti agama. Secara spesifiknya agama Islam. Apa yang mereka lakukan dilihat cuba mencabar hukum dalam Islam. Mencabar ketetapan yang jelas termaktub dalam al-Quran dan as-Sunnah.

Persoalannya, siapakah yang melakukannya? Mereka ini ialah orang Islam yang secara umumnya tahu akan hukum asas dalam Islam. Namun corak pemikiran mereka cukup berbeza. Mereka telah didoktrinkan dengan pemikiran-pemikiran yang bertentangan dengan Islam.

Dari segi definisi, liberalisme adalah satu fahaman sekularisme iaitu yang memisahkan aspek agama dan membolehkan sesuatu tindakan atau amalan bebas daripada ketentuan agama. Dengan kata lain hak kebebasan individu adalah segala-galanya.

Bagi mereka hak asasi adalah paling utama. Agama tidak boleh menghalang kebebasan seseorang untuk melakukan sesuatu asalkan tidak melanggar undang-undang negara.

Yang pasti, fahaman liberalisme adalah pemikiran asing yang kini cuba masuk ke dalam aliran pemikiran Islam. Liberalisme menafikan wujudnya hubungan antara agama dan kehidupan. Golongan liberalisme ini menganggap agama sebagai rantai yang mengikat kebebasan hingga perlu dibuang.

Begitu dahsyatnya pemikiran ini dan sekarang ia berusaha mempengaruhi umat Islam di Malaysia melalui gerakan atau pertubuhan berasaskan liberalisme. Umat Islam perlu berwaspada kerana pendukung-pendukung gerakan ini adalah dalam kalangan orang Islam sendiri. Kebanyakan mereka terdiri daripada golongan profesional dan terpelajar.

Baiklah, isu yang ingin penulis sentuh minggu ini ialah berkenaan penganjuran forum Malay Woman & Dehijabbing atau maksud dalam bahasa Melayu, Wanita Melayu & Buka Tudung pada 13 April lalu di Petaling Jaya. Dalam forum tersebut ditampilkan beberapa panel yang mengisahkan bagaimana mereka membuat keputusan untuk membuka tudung selepas mengenakan hijab beberapa tahun.

Di samping itu turut dilancarkan buku bertajuk Unveiling Choice yang memuatkan kisah mereka yang membuat pilihan untuk menanggalkan hijab mereka selain mengisahkan apa yang dikatakan `penderitaan’ wanita Muslim dalam konteks pemakaian tudung sebagai salah satu busana yang wajib dipakai.

Persoalannya, apakah tujuan sebenar forum seperti ini dianjurkan? Apakah niat di sebalik penganjuran forum ini? Yang jelas, mereka sengaja menyentuh sensitiviti agama Islam memandangkan hukum menutup aurat adalah wajib. Muktamad.

Dalam Islam menutup aurat baik lelaki mahupun wanita hukumnya wajib. Tiada kompromi. Hukumnya termaktub dalam dua sumber hukum utama dalam Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Penulis percaya masyarakat Islam seluruhnya maklum tentang perkara tersebut. Kalau mereka kata tidak tahu, itu mustahil.

Mengapa pula secara tiba-tiba sahaja ada pihak yang cuba menimbulkan polemik dan kontroversi dengan mempopularkan wanita yang bertudung kemudian mengambil keputusan membuka tudungnya dalam penganjuran forum seumpama ini?

Hakikatnya, penganjuran forum tersebut tidak mendatangkan sebarang faedah dan manfaat sebaliknya boleh mengundang kemarahan dalam kalangan umat Islam negara ini kerana perkara yang disentuh dalam forum itu melibatkan hukum asas dalam agama.

Seperti mana ujar Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid:”Memilih untuk membuka tudung adalah urusan peribadi mereka. Akan tetapi untuk menganjur suatu perbahasan yang menyentuh soal agama tanpa menujuk kepada pihak berautoriti dalam agama memberi implikasi yang negatif kepada Islam.”

Apapun sudah terang lagi bersuluh bahawa penganjuran forum ini sebenarnya bukan setakat mahu mempopularkan wanita membuka tudung (aurat) malah ia adalah gerakan licik puak-puak liberalisme untuk menyebar luas fahaman itu kepada masyarakat Islam di negara ini.

Mereka cuba mengasingkan agama dalam kehidupan dengan meletakkan pilihan individu paling utama. Aurat adalah subjek yang paling mudah digunakan. Justeru, pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) perlu melakukan siasatan. Jika benar forum itu mendatangkan mudarat kepada masyarakat Islam, tindakan sewajarnya perlu diambil.

Setakat hari ini, JAIS belum membuat sebarang pengumuman tentang hasil siasatan yang dibuat. Masyarakat Islam masih menunggu akan perkembangannya. Adakah penganjur tersebut bersalah atau sebaliknya.

Bagi penulis, forum-forum seperti ini perlu disekat kerana mudaratnya lebih besar. Ini soal aurat. Mungkin esok luas tentang kebebasan lain pula. Tentang hubungan bebas antara lelaki dan wanita. Mungkin juga akan dianjurkan forum membenarkan perkahwinan sejenis. Nauzubillah. Semuanya berkemungkinan dan inilah yang perlu dibanteras.

Dalam pada itu, penulis amat bersetuju dengan kenyataan Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Dr. Noraini Ahmad bahawa keputusan kerajaan mendiamkan diri berhubung penganjuran forum tersebut seolah-olah membuktikan perkara itu hanya dipandang remeh.

Tidak dinafikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof, telah ambil maklum dan menyifatkannya sebagai serius namun itu sekadar kata-kata. Hingga hari ini tiada tindakan konkrit diambil terhadap pihak yang terlibat dalam forum berkenaan.

Oleh: Pahit-Pahit Peria

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/05/hari-ini-forum-buka-tudung-esok-lusa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Forum Bincang Pengalaman Wanita Buka Tudung Disiasat Jais Mujahid

Forum Bincang Pengalaman Wanita Buka Tudung Disiasat Jais Mujahid

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 337 hits
MUJAHID Menteri yakin dan percaya pihak JAIS akan menjalankan siasatan terhadap perkara ini dengan adil dan sebaiknya Gambar failKUALA LUMPUR Program pelancaran buku dan forum mengenai Wanita Muslim dan Tudung yang diadakan di Petaling Jaya...
Forum Wanita Buka Tudung K Jaan Diam Seolah Remeh K Wanita Umno

Forum Wanita Buka Tudung K Jaan Diam Seolah Remeh K Wanita Umno

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 540 hits
Ketua Wanita UMNO Datuk Dr Noraini AhmadApa keputusan penganjuran forum wanita buka tudung KUALA LUMPUR 19 April Keputusan kerajaan yang masih berdiam diri berhubung penganjuran forum dan pelancaran buku mengenai Wanita Melayu dan Membuka T...
Hiburan Netizen Terkejut Fathia Latiff Muat Naik Foto Buka Tudung Alami Depresi

Hiburan Netizen Terkejut Fathia Latiff Muat Naik Foto Buka Tudung Alami Depresi

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 379 hits
Tidak pasti apa yang sudah berlaku dalam hidup pelakon Fathia Latiff sejak kebelakangan ini dikala beliau meminta maaf dan berharap agar orang ramai memberikannya peluang kedua untuk berubah Fathia sekali lagi seakan sengaja membiarkan diri...
Hiburan Bertudung Bukan Kerana Allah Depresi Tidak Dapat Jadi Diri Sendiri Fathia Latiff Sah Buka Tudung

Hiburan Bertudung Bukan Kerana Allah Depresi Tidak Dapat Jadi Diri Sendiri Fathia Latiff Sah Buka Tudung

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 531 hits
Akhirnya teka teki mengenai foto Fathia Latiff dengan imej berambut pendek yang tular beberapa hari lalu sudah terjawab apabila pelakon itu mengakui sudah membuka tudungnya Kata Fathia beliau sangat gembira dengan penampilan terbarunya itu ...
Sandiaga Saya Masih Harus Istirahat Dan Disarankan Untuk Cek Darah Esok Hari

Sandiaga Saya Masih Harus Istirahat Dan Disarankan Untuk Cek Darah Esok Hari

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 202 hits
Menurut salah satu anggota Media dan Komunikasi BPN Prabowo Sandi Sandiaga memiliki gangguan lambung dan radang tenggorokan
Esok Hari Terakhir Saya Berkhidmat Sebagai Pengawal Keselamatan Pak Ya

Esok Hari Terakhir Saya Berkhidmat Sebagai Pengawal Keselamatan Pak Ya

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 235 hits
Selepas insiden dipukul oleh Lan Pet Pet Pak Ya menyifatkan insiden tersebut adalah pengalaman paling buruk sepanjang lima tahun bekerja sebagai pengawal keselamatan BACA Pak Ya mengambil keputusan untuk menamatkan perkhidmatannya sebagai p...
Saya Rasa Tenang Dengan Imej Baru Ini Fathia Latiff Buka Tudung

Saya Rasa Tenang Dengan Imej Baru Ini Fathia Latiff Buka Tudung

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 967 hits
Ternyata sebelum ini ternyata benar apabila Fathia mendedahkan yang dirinya mengambil keputusan tidak lagi berhijab dan tampil dengan imej baru BACA Fathia dengan imej baharu yang kini berambut pendek mendakwa tindakannya membuka hijab dila...
Bupati Bandung Larang Warung Makan Buka Di Siang Hari Saat Ramadhan

Bupati Bandung Larang Warung Makan Buka Di Siang Hari Saat Ramadhan

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 293 hits
Jelang bulan ramadhan Bupati Bandung Dadang M Naser meminta kepada para pelaku usaha warung makan untuk tidak buka di siang hari Tolong di Kabupaten Bandung saling menghargai dan tetap kondusif kata Dadang di Soreang Sabtu Meski memberikan ...
Netizen Kecam Aliff Syukri Rakam Video Rotan Anak Sampai Birat Kerana Buka Tudung

Netizen Kecam Aliff Syukri Rakam Video Rotan Anak Sampai Birat Kerana Buka Tudung

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 365 hits
Setiap ibu bapa mempunyai cara mereka tersendiri seperti baru baru ini Datuk Seri Aliff Syukri bertindak merotan anak perempuannya Qadeja El Zahra yang berusia 9 tahun kerana membuka tudung Niatnya cuma ingin anaknya menjadi seorang wanita ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya