Hari 29 1mdb Minta Maklumat Petrosaudi Holdings Tak Layan


Hidir Reduan Abdul Rashid, Hariz Mohd   
LANGSUNG | Selepas mengalami masalah mata bengkak pada 31 Okt lalu, hari ini Najib Razak hadir di mahkamah untuk mengikuti perbicaraan kesnya di depan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Collin Lawrence Sequerah

Bekas perdana menteri dan presiden Umno itu berdepan empat pertuduhan membabitkan salah guna kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan dana sebanyatk RM2.28 bilion.

Najib dibela sepasukan peguam diketuai Muhammad Shafee Abdullah, manakala pihak pendakwaan diketuai bekas hakim Mahkamah Persekutuan, Gopal Sri Ram.

Khamis lalu Najib tidak hadir dengan mengemukakan alasan mengalami alahan pada mata.

Malaysiakini akan membawakan laporan perbicaraan Najib secara langsung di sini.

LANGSUNG

3.45 petang: Perbicaraan untuk hari ini berakhir lebih awal kerana hakim Sequerah mempunyai urusan lain.

Beliau kemudian menyatakan perbicaraan akan disambung semula jam 9.30 pagi esok.

3.30 petang: Walaupun memiliki 40 peratus kepentingan saham dalam syarikat usahasama dengan Petrosaudi Holdings (Cayman) Ltd, 1MDB tidak memiliki kawalan penuh ke atas entiti tersebut

Kata Shahrol Azral Ibrahim Halmi, Petrosaudi Holdings sebelum ini menolak begitu saja permohonan 1MDB untuk mendapatkan maklumat mengenai syarikat tersebut dan mengadakan mesyuarat lembaga pengarahnya.

Menurut bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB itu, permohonan kepada Petrosaudi Holdings itu dibuat beberapa kali.

Katanya Petrosaudi Holdings menguasai 60 peratus saham dan pengerusinya adalah dari syarikat tersebut serta memiliki hak mengundi.

2.40 petang: Perbicaraan sesi petang bermula
12.48 tengah hari: Perbicaraan berhenti rehat dan akan disambung jam 2.30 petang nanti. 12.30 tengah hari: Shahrol Azral Ibrahim Halmi memberitahu mahkamah, interaksi dia dengan Najib suatu ketika itu membuat bekas perdana menteri itu selesa dengan kejujuran Petrosaudi International (PSI)

Saksi kesembilan pendakwaan itu berkata demikian semasa ditanya Shafee mengenai keperluan membuat penelitian terhadap PSI sebelum mereka meneruskan usahasama dengan syarikat terbabit.

Ketika itu, kata bekas CEO 1MDB itu, pemegang saham adalah Najib, iaitu melalui pemilikan Kementerian Kewangan Diperbadankan.

Ketika ditanya sama ada Najib ada memaklumkan bahawa beliau tahu dengan tepat siapa pemilik PSI, Shahrol mengaku bekas perdana menteri terbabit tidak pernah menyatakannya.

Shafee: Sebagai perdana menteri (Najib) dalam kapasitinya sebagai pemegang saham, kamu tidak menjangkakan beliau membuat penelitian sewajarnya?
Shahrol: Secara umum, ya. Tetapi (situasi) ini - dalam persepsi saya - Najib secara peribadi terbabit dalam hubungan ini, bertemu Putera Turki (dari Arab Saudi), bercuti. Saya tak boleh pastikan kalau perdana menteri ada keupayaan untuk membuat penelitian sewajarnya.

Shafee kemudian bertanya jika pihak profesional - seperti 1MDB - patut membuat semakan sendiri, Shahrol bersetuju dengan cadangan berkenaan.

Ketika Shafee meminta penjelasan maksud Shahrol bahawa Najib "vouch" (menjamin) untuk PSI, saksi terbabit berkata sukar untuk menentukannya tetapi ia konsisten dengan semua interaksinya dengan Najib sejak Sept 2009 termasuk penilaian mengenai PSI pada Okt tahun berkenaan.

Shahrol bagaimanapun mengakui apabila Shafee bertanya jika PSI digunakan sebagai alat penipuan dengan penglibatan Jho Low.

12.10 tengah hari: Bekas CEO 1MDB memberitahu mahkamah, pada 2010 syarikat itu merancang untuk membangunkan dua projek, iaitu Daerah Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFD) - yang turut dikenali sebagai Tun Razak Exchange atau TRX - dan tanah tapak bekas Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia di Sungai Besi

Menurut Shahrol Azral Ibrahim Halmi melalui projek tersebut 1MDB bercadang untuk mengambil pinjaman bagi untuk mengumpul dana masing-masing sebanyak RM5 bilion dan RM10 bilion.

Bagaimanapun, katanya, 1MDB hanya memperoleh RM1 bilion untuk projek KLIFD manakala bagi projek pembangunan dirancang di Sungai Besi, tiada dana diperolehi.
Muhammad ShafeeDaripada jumlah itu, kata Shahrol, hanya sebahagian kecil dana disalurkan kepada projek KLIFD.

Shafee: Adakah dana RM5 bilion dan RM10 bilion dikumpulkan oleh 1MDB?
Shahrol: Untuk RM5 bilion, ya. Yang RM10 bilion tidak.

Shafee: Untuk membiayai apa?
Shahrol: Bagi membiayai dua projek ini. Sungai Besi (tanah bekas lapangan terbang) dan TRX.

Shafee: Adakah RM5 bilion pernah digunakan untuk projek (TRX)?
Shahrol: Sebahagian yang sangat kecil digunakan untuk TRX, kalau ingatan saya betul, walaupun saya perlu melihat kepada rekod-rekod kewangan berkaitan. Kebanyakan (wang tersebut digunakan) untuk PSI (Petrosaudi International) sebagai tambahan kepada perjanjian murabaha yang kita perkatakan sebelum ini.

Shafee: Ini satu lagi senario yang biasa, iaitu lembaha pengarah diberitahu bahawa projek KLIFD dan Sungai Besir memerlukan RM5 bilion dan RM10 bilion. Kamu berjaya mengumpul RM5 bilion terlebih dulu.

Shahrol: Kami akhirnya (hanya) meminjam RM500 juta serta kira-kira RM700 juta. Saya tak fikir ia mencukupi sehingga RM5 bilion.

10.40 pagi: Sebagai menteri kewangan Najib - yang memiliki pegangan istimewa dalam 1MDB - pada 2010 memberi kebenaran kepada syarikat terbabit melupuskan saham bernilai AS$1 bilion dalam badan usahasama mereka dengan Petrosaudi Holdings (Cayman) Ltd

Semasa soal balas ke atas saksi, Shahrol Azral Ibrahim Halmi, mahkamah diberitahu kaedah pelupusan saham itu, bagaimanapun, diputuskan oleh anggota Lembaga Pengarah 1MDB.
Shahrol ialah bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB.

Katanya anggota lembaga pengarah tidak perlu mendapatkan kebenaran daripada Najib untuk menentukan kaedah pelupusan saham kerana bekas perdana menteri itu mengizinkan ia dibuat.

Untuk rekod, pada Mac 2010 anggota Lembaga Pengarah 1MDB meluluskan tindakan melupuskan saham terbabit dari segi hutang oleh syarikat usahasama kepada 1MDB dalam nota murabahah bernilai AS$1.2 bilion.

Maksudnya, walaupun menerima wang tunai atas pelupusan saham berkenaan, 1MDB hanya menerima satu dokumen yang menyatakan 1MDB-Petrosaudi Ltd berhutang sebanyak AS$1.2b.

10.10 pagi: Ekoran kemunculan Najib pada hari penamaan calon PRK Tanjung Piai pada Sabtu lalu, hakim hari ini mengeluarkan amaran untuk tidak bertolak ansur kepada sebarang cubaan mengelirukan mahkamah

Khamis lalu Najib mengemukakan sijil cuti sakit selama sehari dari klinik sebagai alasan untuk tidak dapat menghadiri perbicaraannya.

Hakim Sequerah mengeluarkan amaran keras itu selepas Gopal mengemukakan permohonan kepada mahkamah untuk ia diberikan ke atas Najib.

Pada 31 Okt lalu prosiding mahkamah terpaksa ditangguhkan selepas mata Najib mengalami alahan menyebabkan ia bengkak dan sakit.

Bagaimanapun keesokan harinya beliau muncul di Johor menjelang hari penamaan calon.

"Mahkamah tidak akan bertoleransi terhadap sebarang usaha mengelirukannya. Kalau ada isu berbangkit, mahkamah tidak teragak-agak untuk menghukumnya sebagai menghina mahkamah.

"Tetapi selepas mendengar hujah kedua-dua pihak, mahkamah tidak melihat ada keperluan mengenakan sekatan," kata Sequerah.

Terdahulu Gopal memberitahu pihak pendakwaan mendapat arahan daripada Peguam Negara, Tommy Thomas, untuk memohon agar Najib dikenakan sekatan agar tidak keluar dari Kuala Lumpur dan melaporkan diri ke balai polis terdekat dengan rumahnya setiap jam 9 pagi Sabtu.

Kata Gopal, Thomas mendapati masalah alahan Najib hilang secara "ajaib" selepas Khamis sehingga membolehkan tertuduh berkunjung ke Johor.

Bagaimanapun Shafee berhujah, Thomas tidak membuat semakan teliti dan hanya mengeluarkan arahan kepada pihak pendakwaan yang dipantaunya.

Kata Shafee, surat sakit Najib hanya untuk sehari saja dan tertuduh pergi ke Johor selepas masalah gatal matanya sembuh. Namun kata peguam kanan itu, kesan bengkak pada mata tertuduh masih ada.

Beliau juga mencabar pihak yang membuat aduan polis mengenai Najib agar datang ke mahkamah dan membuat aduan secara rasmi.

"Jelas dia menyorok di belakang seseorang dan membuat aduan salah serta cuba membina prejudis ke atas anak guam saya," katanya.

9.44 pagi: Najib memasuki kandang tertuduh




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/hari-29-1mdb-minta-maklumat-petrosaudi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib 1mdb Trial Day 27 1mdb Board Approved Us 1 5b Loan To Petrosaudi In 2010

Najib 1mdb Trial Day 27 1mdb Board Approved Us 1 5b Loan To Petrosaudi In 2010

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 316 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged abuse of power and money laundering of 1MDB funds enters its 27th day today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the pr...
Perbicaraan Membabitkan Kes 1mdb Tertumpu Kepada Perjanjian 1mdb Dan Petrosaudi

Perbicaraan Membabitkan Kes 1mdb Tertumpu Kepada Perjanjian 1mdb Dan Petrosaudi

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 253 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Rundingan Pinjaman Antara 1mdb Dan Petrosaudi

Rundingan Pinjaman Antara 1mdb Dan Petrosaudi

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 227 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Skandal 1mdb Hakim Tarik Diri Dengar Kes Lucut Harta Obyu Holdings

Skandal 1mdb Hakim Tarik Diri Dengar Kes Lucut Harta Obyu Holdings

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 356 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Permohonan kerajaan untuk melucut hak terhadap harta yang disita daripada premis milik Obyu Holdings Sdn Bhd berjumlah RM680 juta akan didengar di hadapan hakim baharu Ini berikutan Hakim Mahkamah Tinggi Col...
Jokowi Usai Pelantikan Menteri Tidak Ada Target 100 Hari

Jokowi Usai Pelantikan Menteri Tidak Ada Target 100 Hari

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 149 hits
Presiden Joko Widodo mengatakan para menteri di Kabinet Indonesia Maju akan langsung bekerja setelah dilantik hari ini Jokowi menegaskan tidak ada target 100 hari karena para menteri saat ini melanjutkan program sebelumnya
Kisah Reza Anak Sopir Lulus Itb Ipk 3 98 Pernah Dihina Karena Ibu Tak Kerja Hingga Jajan Rp 5 000 Per Hari

Kisah Reza Anak Sopir Lulus Itb Ipk 3 98 Pernah Dihina Karena Ibu Tak Kerja Hingga Jajan Rp 5 000 Per Hari

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 244 hits
Jantung Muhammad Reza Nurrahman berdetak cukup kencang saat namanya dipanggil Dengan langkah meyakinkan ia berjalan menuju mimbar untuk menyampaikan pidato perwakilan wisudawan prodi sarjana pada Sidang Terbuka Wisuda Pertama ITB Tahun Akad...
1mdb Trial I Want To Make Him Swallow His Own Vomit Says Shafee

1mdb Trial I Want To Make Him Swallow His Own Vomit Says Shafee

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 198 hits
The lead defence counsel in the 1Malaysia Development Bhd trial said he wanted to make the former chief executive of the sovereign wealth fund swallow his own vomit for linking Datuk Seri Najib Razak to notorious businessman Low Taek Jho Jh...
Sham Visa Terima 1 000 Mesej Setiap Hari Dari Isteri Orang

Sham Visa Terima 1 000 Mesej Setiap Hari Dari Isteri Orang

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 393 hits
Hampir 15 tahun menyepikan diri namun populariti Sham Visa melonjak naik sebaik sahaja menyertai program realiti Gegar Vaganza 2019 Usia mencecah 47 The post appeared first on
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats