Harga Barang Naik Pelaksanaan Icpt Tidak Telus


Wartawan MalaysiaGazette


KUALA LUMPUR – Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) mendakwa mekanisme Pelepasan Kos Bahan Api dan Penjanaan (ICPT) pelaksanaan caj tambahan dilakukan secara adil mulai tahun 2018.

Ini kerana, dana Kumpulan Wang Industri Elektrik (KWIE) yang disumbangkan oleh semua kategori pengguna didakwa hanya digunakan untuk pengguna domestik bagi mengurangkan impak tambahan.

AWER menjelaskan di bawah mekanisme penetapan tarif mengikut Peraturan Berdasarkan Insentif (IBR) (mulai 1 Januari 2014), tarif asas elektrik (38.53 sen/kWj) ditetapkan bagi setiap 3 tahun dan ICPT yang merupakan perbezaan dalam kos bahan api (harga sumber tenaga) dan kos-kos penjanaan yang lain akan disalurkan kepada tariff elektrik setiap 6 bulan.

Dengan pelaksanaan ICPT, jika kos bahan api meningkat daripada nilai-nilai yang digunakan semasa penetapan tarif bagi 6 bulan semasa, kos bahan api tambahan akan disalurkan pada 6 bulan seterusnya sebagai caj tambahan atau surcaj.

Jika kos bahan api menurun daripada nilai-nilai yang digunakan semasa penetapan tarif bagi 6 bulan semasa, penjimatan dalam penurunan kos bahan api akan direbatkan pada 6 bulan seterusnya.

Menurut Presidennya, Piarapakaran S, kitaran tarif semasa bermula dari 1 Januari 2018 hingga 31 Disember 2020 dengan tariff asas baru 39.45 sen/kWj dan caj tambahan semasa iaitu 1.35 sen/kWj akan dikekalkan sehingga akhir Februari 2019.

Bermula dari 1 Mac 2019 hingga 30 Jun 2019, caj tambahan baru akan dikenakan pada kadar 2.55 sen/kWj kepada sektor bukan domestik.

Caj tambahan kepada sektor domestik diserap melalui dana daripada Kumpulan Wang Industri Elektrik (KWIE) – dana untuk menyimpan penjimatan daripada kos penjanaan dan juga penjimatan yang lain di bawah mekanisme penetapan tarif yang baru.

Dana ini disumbang oleh pengguna domestik dan bukan domestik melalui tarif elektrik.

Tambah Piarapakaran, berdasarkan laporan Prestasi dan Maklumat Statistik Industri Bekalan Elektrij di Malaysia 2016

pengguna domestik hanya menggunakan 23.36 peratus elektrik yang dijana di Semenanjung Malaysia.

Pelaksanaan caj tambahan yang tidak diprorata akan menyebabkan impak yang lebih tinggi kepada sektor industri dan komersial, yang mana akhirnya menyebabkan peningkatan kos sara hidup.

“Pengguna perniagaan akan menyalurkan semua kos tambahan kepada produk dan perkhidmatan mereka kerana Suruhanjaya Tenaga tidak mempunyai mekanisme bersama-sama agensi-agensi lain untuk mengawalselia peniaga bagi mengelakkan mereka mengaut keuntungan berlebihan dengan alasan caj tambahan telah meningkat,” katanya.

Tambahan pula, pengumuman pelarasan tarif dan mekanisme ICPT patut dibuat pada minggu pertama bulan Jun dan Disember.

Jika pengguna bukan domestik memerlukan masa dua bulan untuk bersedia, Suruhanjaya Tenaga patut umum ICPT dan pelarasan tarif pada minggu pertama Mei dan November.

“Perkara ini tidak susah dilaksanakan kerana harga gas asli dan arang batu ditetapkan setiap 3 bulan.

Prorata pelaksanaan samada caj tambahan atau rebat untuk 6 bulan adalah pelaksanaan tarif yang lebih adil dan bijak berbanding apa yang diumumkan untuk separuh pertama tahun 2019,” ujarnya lagi.

Tegasnya, harga barangan dan perkhidmatan untuk Tahun Baru Cina tidak sepatutnya meningkat disebabkan caj tambahan kepada sektor bukan domestik dikekalkan sehingga akhir bulan Februari 2019.

“Adakah ianya berlaku? Tambahan pula, dengan melewatkan pelaksanaan peningkatan caj tambahan kepada 1 Mac, Suruhanjaya Tenaga akan “membantu” komuniti perniagaan untuk menggunakan caj tambahan sebagai alasan untuk menaikkan harga barangan dan perkhidmatan bagi bulan Ramadan dan sambutan Hari Raya.

“Kini, adakah Suruhanjaya Tenaga mempunyai sebarang rancangan untuk mengelakkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan bagi bulan Ramadan dan sambutan Hari Raya?,” tanya beliau lagi.

Berdasarkan Kajian Jaminan Tenaga Kebangsaan (NESS) yang dijalankan oleh AWER, sebanyak 69.94 peratus rakyat Malaysia ingin mengetahui bagaimana tarif elektrik dan harga bahan api ditentukan.

Majoriti 73.87 peratus rakyat Malaysia berpendapat bahawa kerajaan tidak telus dalam menentukan tarif elektrik dan harga bahan api.

Ia terbukti bahawa rakyat Malaysia ingin mengetahui maklumat lanjut dan ketelusan mengenai bagaimana harga ditetapkan untuk tenaga elektrik dan kos bahan api.

“Maka, ketelusan adalah elemen utama untuk menyah-politikan penetapan tarif.

“Suruhanjaya Tenaga telah gagal menerbitkan akaun KWIE bagi setiap enam bulan sejak 1 Januari 2014. Kami juga perhatikan terdapat cubaan untuk melaporkan penjimatan yang lebih rendah dalam pelaksanaan ICPT dengan memasukkan “kos ke hadapan” (forward costing) gas asli berpaip,” katanya.

Sehubungan itu, AWER mengesa Kerajaan Persekutuan memastikan Suruhanjaya Tenaga menerbitkan akaun dana KWIE bagi setiap enam bulan mulai 1 Januari 2014 hingga kini dan dana KWIE mesti dilaporkan kepada umum kerana pengguna yang membayar untuk dana ini.

Piarapakaran menambah, berdasarkan program-program akar umbi yang dijalankan, didapati pengguna boleh menerima hakikat perubahan kos apabila mereka dapat melihat dengan telus bagaimana tarif elektrik dipengaruhi oleh pelbagai kos.

Ini membuktikan keperluan bagi Kerajaan Persekutuan Suruhanjaya Tenaga lebih telus dalam penetapan tariff elektrik. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/02/harga-barang-naik-pelaksanaan-icpt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Kadar Pos Laju Terkini Harga Naik 5 Peratus Tahun 2019

Senarai Kadar Pos Laju Terkini Harga Naik 5 Peratus Tahun 2019

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 2115 hits
Senarai Kadar Pos Malaysia Terkini Harga Naik 5 Peratus Untuk Tahun 2019 Kita boleh lihat sekarang ini semenjak Lazada Shopee apa lagi 11 Street Alibaba Taobao dan banyak lagi online shopping yang boleh diakses oleh pembeli di Malaysia Maca...
Turun Kos Sara Hidup Lebih Banyak Barang Akan Dikawal Harga

Turun Kos Sara Hidup Lebih Banyak Barang Akan Dikawal Harga

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 306 hits
Turun kos sara hidup Lebih banyak barang akan dikawal hargaPosted By on February 16 2019Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menyedari beban kos sara hidup yang dialami rakyat di negara ini dan mengambil langkah perlu...
Honda Rilis New Mobilio Harga Jual Tidak Naik Seperti New Avanza Xenia

Honda Rilis New Mobilio Harga Jual Tidak Naik Seperti New Avanza Xenia

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 231 hits
Honda bersolek di awal tahun 2019 dengan meluncurkan New Mobilio di Jakarta Kamis Menariknya New Mobilio ini ditawarkan dengan harga jual sama dengan harga model lawasnya
Small Mpv Baru Tidak Naik Harga Gaikindo Price War Hal Biasa Di Industri Otomotif

Small Mpv Baru Tidak Naik Harga Gaikindo Price War Hal Biasa Di Industri Otomotif

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 189 hits
Pasar mobil small MPV Indonesia memasuki era perang harga alias price war sejak New Toyota Avanza dan Grand New Daihatsu Xenia dijual dengan menggunakan harga lama pada medio Januari lalu Bagaimana asosiasi industri otomotif nasional memand...
Kerajaan Ph Sedang Turunkan Harga Barang Rakyat Usah Risau Kata Perdana Menteri Viralhancing

Kerajaan Ph Sedang Turunkan Harga Barang Rakyat Usah Risau Kata Perdana Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 344 hits
SEMENYIH Kerajaan sedar akan keperitan hidup rakyat disebabkan beban kos sara hidup dan harga barang yang tinggi kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Menurut Dr Mahathir ketika ini kerajaan sedang berusaha meringankan beban rakyat d...
Harga Petrol Naik Formula Rafizi Tidak Boleh Pakai

Harga Petrol Naik Formula Rafizi Tidak Boleh Pakai

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 291 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyoal kerajaan Pakatan Harapan adakah formula penetapan harga petrol oleh Naib Presiden PKR Rafizi Ramli tidak boleh digunakan susulan pengumuman kenaikan bahan api itu bermula...
Harga Minyak Bakal Naik Mendadak Bulan April

Harga Minyak Bakal Naik Mendadak Bulan April

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 319 hits
Itu dia Menteri PH umum hari ini bahawa sistem subsidi minyak sudah masuk fasa terakhir Bulan April mereka mahu start Bermakna subsidi minyak untuk kebanyakan rakyat akan ditarik dalam masa 1 1 2 bulan Yang dapat hanya keluarga yang guna ke...
Harga Petrol Ron 95 Dan 97 Naik Diesel Kekal

Harga Petrol Ron 95 Dan 97 Naik Diesel Kekal

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 549 hits
Harga Petrol RON 95 Dan 97 Naik Diesel Kekal Harga minyak petrol bagi RON 95 dan RON 97 naik 10 sen bagi tempoh 23 Februari hingga 1 Mac depan manakala harga Diesel kekal Harga baru bagi RON 95 adalah RM 2 08 seliter manakala RON 97 adalah ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir