Haramkan Bertanding Seumur Hidup Shafie


Datuk Seri Mohd Shafie Apdal klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

SHAH ALAM - Mengadakan pilihan raya pecat wakil rakyat sebagai hukuman kepada ahli politik yang melompat parti tidak cukup berat sebagai pengajaran, kata Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) itu berpendapat, jika pengedar dadah dihukum gantung sampai mati, ahli politik yang melompat parti pula sewajarnya digantung keahliannya daripada bertanding seumur hidup.


Beliau yang juga Ahli Parlimen Semporna menegaskan, pilihan raya pecat boleh diadakan, namun wakil rakyat yang melompat parti itu tidak seharusnya dibenarkan bertanding semula.

“Sama ada selama 2 penggal atau jangan dibenarkan bertanding langsung seumur hidup. Tidak perlulah dia berpolitik lagi kerana mandat yang diberi rakyat sewaktu pilihan raya umum telah dikhianati.

“Pengundi berhujan panas, tiada kenderaan pun turun mengundi dengan harapan jalan kampung dibaik pulih, namun bukan jalan kampung semakin baik tetapi rumah dia (ahli politik yang melompat parti) yang semakin baik kerana dia melompat,” katanya kepada kru Rasuah Busters baru-baru ini.


Pengundi sanggup beratur panjang untuk membuang undi.- Foto hiasan Mengulas mengenai pelaksanaan Akta Anti Lompat Parti, Shafie bersetuju ia dilaksanakan kerana dapat mengekang ahli politik daripada terus melompat parti demi kepentingan diri.

“Saya jatuh kerana ada wakil rakyat yang melompat parti, jadi saya tidak setuju dengan amalan seumpama ini. Jika mereka (ahli politik yang melompat parti) mempunyai pandangan berbeza dengan pimpinan, tiga tahun sekali diadakan pemilihan pucuk pimpinan parti jadi gunakan landasan seumpama itu, bukan dengan melompat.

“Saya kesal ada wakil rakyat yang ibarat menjual diri untuk mendapatkan jawatan, pangkat dan imbuhan. Akta Lompat Parti harus diperincikan dan diperhalusi sebagai salah satu tegahan atau pencegahan buat ahli politik tidak bertindak sewenang-wenangnya,” tegas beliau.


Menjawab isu memorandum persefahaman (MoU) antara pihak kerajaan bersama Pakatan Harapan (PH), Shafie melihat masih tiada perubahan yang berlaku setelah hampir sebulan ia dimeterai.

“Saya tidak tandatangan MoU dan saya tidak nampak sebarang perubahan yang berlaku dan rang undang-undang juga belum dikemukakan lagi. Saya juga tidak nampak kerangka yang ada dalam jangka masa pendek ini,” jelasnya.

Beliau memberitahu, isu rasuah turut berlaku di negara-negara seperti Afrika dan Timur Tengah hinggakan negara-negara terbabit tidak mampu bersaing walaupun memiliki kekayaan dan sumber semula jadi kerana berlaku ketirisan kewangan yang kesannya turut dirasai oleh rakyat.

“Kita ambil contoh kerajaan memperuntukkan berbilion ringgit kepada Kementerian Pendidikan setiap tahun namun masih ada sekolah yang tidak cukup kerusi untuk pelajar,” katanya.

Shafie turut menekankan betapa pentingnya nilai integriti diterapkan kepada golongan dewasa khususnya ahli-ahli politik termasuk pimpinan negara yang ada dan bukan sahaja kepada pelajar sekolah saja.

SOURCE: Sinar Harian

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/haramkan-bertanding-seumur-hidup-shafie.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Mahu Kembali Hidup Wi Hajoon Kongsi Harapan Buat Musim Kedua Squid Game

Saya Mahu Kembali Hidup Wi Hajoon Kongsi Harapan Buat Musim Kedua Squid Game

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 277 hits
Sudah 3 minggu ditayangkan namun Squid Game kekal menjadi drama Korea yang terus menjadi sebutan ramai kini Meskipun nampak simple kerana membawa permainan kanak kanak namun ganjaran ketamakan kemanusiaan merupakan gabungan elemen yang memb...
Dia Tanya Dah Perlu Ke Usia Dia Ada Pasangan Hidup Bila Bapa Isi Masa Dengan Anak Tervna Ini Jawapan Norman Hakim

Dia Tanya Dah Perlu Ke Usia Dia Ada Pasangan Hidup Bila Bapa Isi Masa Dengan Anak Tervna Ini Jawapan Norman Hakim

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 423 hits
Pelakon dan hos Norman Hakim yang kerap isi masa bersama keluarga mended4hkan anak tervnanya Danish Hakim mulai bertanya mengenai umur yang sesuai untuk mencari pasangan Menurut Norman atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon 45 mereka ...
Pendakwaraya Dapat Peluang Hidup Kedua Lee Junki Sah Terajui Drama Again My Life

Pendakwaraya Dapat Peluang Hidup Kedua Lee Junki Sah Terajui Drama Again My Life

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 256 hits
Selepas Flower Of Evil tamat nampaknya Lee Jun ki ditawarkan untuk berlakon ddalam terbaru SBS nanti Again My Life diadaptasi daripada novel tulisan Lee Hae nal selain turut menerima respon yang baik sebagai webtoon Ianya membawa kisah seor...
Pentingnya Seorang Papa Dalam Hidup Anak Dia Jadi Lebih Bijak Baik Tingkah Laku

Pentingnya Seorang Papa Dalam Hidup Anak Dia Jadi Lebih Bijak Baik Tingkah Laku

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 287 hits
Figura seorang papa sangat memberi makna dalam kehidupan anak anak Memang anak pandang tinggi pada papa mereka dan setiap tingkah lakunya akan diperhatikan dan anak akan ikut Betul kalau papa layan mama umpama queen anak anak akan ikut seka...
Ulat Dalam Batu Pun Boleh Hidup

Ulat Dalam Batu Pun Boleh Hidup

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 332 hits
Di Malaysia kini Tunjukan pada rakyat satu individu atas hingga bawah satu Menteri satu pemimpin politik yang boleh dipercayai berakhlak dan amanah Tunjukan pada rakyat satu agamawan yang tulus cakap tegak ikut Al Quran walaupun didepannya ...
Hiburan Anak Sulung Mula Tanya Soal Teman Hidup Ini Respon Norman Hakim

Hiburan Anak Sulung Mula Tanya Soal Teman Hidup Ini Respon Norman Hakim

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 240 hits
Pelakon Norman Hakim merupakan salah seorang figura bapa yang boleh dijadikan contoh Dia dilihat sangat akrab dengan ahli keluarga dan sering meluangkan masa melakukan pelbagai aktiviti bersama ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTerbaru Norman ...
5 Fakta Sabrina Anggraini Calon Pendamping Hidup Belva Devara Yang Tak Kalah Berprestasi

5 Fakta Sabrina Anggraini Calon Pendamping Hidup Belva Devara Yang Tak Kalah Berprestasi

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 313 hits
Baru saja dilamar CEO Ruangguru tak sedikit yang penasaran dengan sosok Sabrina Pernah ikut ajang Putri Indonesia dan punya startup sendiri
Nak Hidup M T Dengan Awak Seorang Ucapan Romantis Kamal Buat Uqasha Jadi Buah Mulvt Netizen

Nak Hidup M T Dengan Awak Seorang Ucapan Romantis Kamal Buat Uqasha Jadi Buah Mulvt Netizen

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 225 hits
PETALING JAYA Saya tak mahu kehilangan awak sayang Itu antara kata kata romantis aktor popular Kamal Adli yang dititipkan buat Uqasha Senrose dalam sekeping kad ucapan sempena majlis parti bujang bridal shower bakal isterinya malam tadi Ber...
Hidup Dan Berkasih Sayang

Hidup Dan Berkasih Sayang

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 253 hits
HIDUP DAN BERKASIH SAYANG Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt Direzekikan lagi Jumaat untuk kita hamba nikmati Penghulu segala hari SubhanaAllah Segala kebaikkan digandakan ganjaran pahalanya Allahu S...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka