Hanya Orang Bacul Suka Memecat



FB: Ahmad Sayuti Bashiron
1. Tanggal Sabtu 6 Jun 2015, pasti tarikh yg diingati ramai kalangan aktivist party Amanah, khasnya mereka yg pernah memegang jawatan dalam party Pas satu ketika dahulu.
2. Masa itu berlangsungnya muktamar tahunan di Kuala Selangor. Saya AJK yg menguruskan muktamar tu. Malam sebelum itu (Jumaat 5 Jun 2015), semua perwakilan hampir 2,000 itu dikejutkan arahan “Tok Guru tak mahu usul putus dgn DAP itu dibahaskan esok”. Maksudnya, Tok Guru ‘mahu’ usul Dewan Ulamak Pas itu diterima (dipaksa terima) oleh muktamar tanpa dibenarkan sesiapa pun berbahas. Maka usul itu akan jadi “usul diterima tanpa bahas” yg natijahnya adalah muktamar mengambil pendirian putus kerjsama dgn DAP, dan PR akan terbubar.
* Tambahan – untuk rekod juga, sejak pendaftaran perwakilan Jumaat itu, kesemua kertas usul untuk dibahaskan telah dicetak, dah diedarkan pada semua perwakilan, dan hampir semua petugas ‘media’ dalam dan luar Negara telah bersedia untuk mengikuti perbahasan putus hubungan dgn DAP itu. Perwakilan juga telah bersedia dgn wakil masing-masing untuk bercakap berkaitan kesemua usul yg dibekalkan. Tapi senja Jumaat itu jugalah, “arahan mecetak semula” kertas usul muktamar dikeluarkan pada ‘kami’ yg bertugas dgn pelbagai pindaan tergesa-gesa dibuat…
3. Seluruh perwakilan terkejut. Apa dah jadi dgn Tok Guru Presidan Pas? Tak pernah terjadi dalam sejarah party itu seorang ketua berani berbuat ‘veto’ sebegitu sekali dalam muktamar. Tak pernah sejak hari pertama Pas ditubuhkan!
4. Maka pagi Sabtu 6 Jun 2015 itu, terjadilah apa yg dijangka terjadi. Bangkitlah berebut mikrofon 7 org perwakilan melanggar arahan Pengerusi Tetap dan Tok Guru, menegur dan mengkritik tindakan ‘veto’ Presiden party itu. Antaranya termasuklah perwakilan daripada Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu, Sabah, dan Kelantan. 7 orang semuanya membantah tindakan ‘veto’ yg jahat itu!
5. Termasuklah yg menegur adalah peguam Pas sendiri, anak al-Marhum Ustaz Fadzil Noor bekas Presiden Pas, bangkit menyatakan tidak ada mana-mana klausa dalam Perlembagaan Pas yg membenarkan Presiden berbuat ‘veto’ menentukan sesuatu usul diterima atau ditolak. Itu hak perwakilan yg tak boleh dirampas, hatta oleh Presiden atau Pengerusi Tetap sekalipun.
6. Tok Guru tetap dgn wajah ‘donno’ dan selamba langsung tak layan segala teguran itu. Berdiam diri dan tunduk sahaja tak berani bersuara walau speaker & kamera ditujukan pada beliau. Ini kerana arahan itu telah diberikan untuk dilaksanakan oleh Pengerusi.
7. Maka bangkitlah seorang lain, pimpinan kanan Marang sendiri Ustaz Mohd Nor Hamzah merebut mikrofon dan memberi amaran jika Tok Guru teruskan ‘veto’ putuskan kerjasama dgn DAP tanpa benarkan ahli bersuara, yakinlah kelak Tok Gruu akan diingati selamanya sebagai seorang ‘pengkhianat party’ kerana sejarah keputusan untuk bersama DAP pada tahun 1998 dan disusuli 2008 dahulu, keduanya dibuat melalui muktamar selepas mendapat pandangan 13 orang ulama dunia. Bahkan sejak 2008 tu, setiap tahun keputusan muktamar adalah jelas, perkukuhkan hubungan dgn PR iaitu PKR/DAP, dan tak pernah berubah keputusan itu.
8. Maka amaran perwakilan Marang itu, mana mungkin keputusan sebesar itu boleh dibatalkan secara ‘veto’ oleh seseorang yg tak punyai kuasa dalam muktamar itu, sekalipun dia adalah Presiden party. Tok Guru hanya terus buat muka tak tahu apa-apa. Akhirnya 7 org yg bangkit membantah itu diarahkan duduk, dan Tok Guru dan Pengerusi muktamar meneruskan keputusan ‘veto’ untuk putus dgn DAP itu.
Itulah kisah, kisah sebenarnya kalau kalian nak tahu apa yg terjadi. Saya berada dalam kesemua situasi dan peritistiwa di atas sebagai AJK perlaksana muktamar terakhri yg saya sertai itu!
Sahabat khasnya ahli Pas yg dirahmati Allah…,
9. Fakta ini saya naqalkan di sini buat perhatian anak-anak muda pentaksub Tok Guru itu, yg majority tak pernah tahu pun apa kisah sebenarnya yg berlaku sehingga tertubuhkan Amanah pasca muktamar 2015 itu, untuk kalian fahami kisah yg melakar sejarah ini.
10. Saya ungkit kisah muktamar 2015 itu sebagai peristiwa Tok Guru Presiden party berlaku cukup bacul dan takut mendengar hujjah & fakta kebenaran, tetapi hanya mahukan semua ahli patuh dan taat, atau walak pada kehendaknya semata, tanpa dikemukakan hujjah. Walak buta namanya.
11. Ramai pentaksub Pas hari ini menuduh mereka yg keluar dari Pas pada 2015 itu adalah perbuatan khianati party. Tapi mereka tak pernah mahu selak kisah di sebalik muktamar yg paling buruk dalam sejarah party itu. Bagi mereka, apa sahaja kehendak Tok Guru itu wajib dipatuhi, wajib di ‘walak’ membabi-buta, dan haram ditegur atau dilawan. Siapa yg tegur, itulah pengkhianat dalam kamus perjuangan Pas hari ini.
(… baca juga tulisan details saya tentang perkara di atas pada tulisan 9 Jun 2015 yg mengisahkan kronologi peristiwa itu, hingga menjadikan penganut Pas cukup marah atas pendedahan yg dibuat itu…).
Usul ‘pecat’ 5 Julai 2015
12. Genap sebulan selepas itu, kami memasuki Ramadhan 1436H. Keadaan agak tenang. Saya sebagai pimpinan Pas masa itu djemput hadir acara iftar tertutup untuk bertemu dan bertanya soalan bersaam ada Presiden dan AJK Pusat yg baru dilantik.
13. Sebaik habis ucapan Tok Guru yg menyebut tajuk walak & perjuangan hudud Pas, bangkit 5 orang bertanya soalan. Saya orang kedua bertanya 3 soalan, dgn penuh tertib dan teratur bersuara di mikrofon. Saya bertanay penuh hormat.
14. Soalan saya, salah satunya – keputusan untuk kerjasama dgn DAP & PKR dibuat melalui penelitian 13 org ulamak dunia yg bersidang di Leicester United Kingdom pada 1998 dahulu, dibawa ke syura party, akhirnya diluluskan muktamar yg mengabsahkan tahaaluf siaysi itu berlaku. Dua kali kita bermuktamar panjang tahun 1998 dan 2008 untuk tujuan itu, hingga akhirnya keputusan adalah jelas, ie. Pas wajib bina dan kukuhkan kerjasama dgn DAP untuk manfaat politik dakwah bagi menegakkan kebenaran dan keadilan dgn cara menumbangkan Umno/BN.
15. Maka soalan saya – kenapa sejak Umno memerangkap Pas dgn pujukan ‘hudud’ bermula Mac 2014, dan sebaik Tuan Guru Nik Aziz meninggal dunia, Tok Guru Presiden pula berani dan sanggup khianati hak perwakilan dan Perlembagaan party hingga menggunakan ‘veto’ untuk putus dgn DAP dan PR? Sekalipun dibantah oleh hampir keseluruhan perwakilan yg hadir.
Apa yg dijawab?
16. Belum pun sempat dijawab, terus bangkit seorang Ketua Ulamak terus menjerit bagai hysteria dalam dewan itu, kami Dewan Ulamak minta Tok Guru Presiden dan AJK Pusat Pas yg baru dilantik ini segera ‘pecat’ pimpinan yg bertanya soalan tadi, iaitu Ahmad Sayuti Bashiron kerana beliau tidak walak dan bersikap kurang ajar pada Tok Guru sehingga sanggup mempertikaikan keputusan ‘amir sebuah jamaah Islam’. Ketua Ulamak itu juga menceritakan bahawa saya mesti dipecat kerana telah bertindak mendedahkan kisah muktamar itu di wall FaceBook saya selepas muktamar itu berlangsung.
17. Satu dewan yg hampir 700 orang terdiam di senja itu. Ramai tak sangka, bagaimana seorang yg bertitle Ketua Ulamak begitu takutkan kebenaran terserlah, hingga sanggup meminta seseorang pimpinan lain dipecat tatkala ketuanya ditegur. Sedangkan sessi itu memang dibuat untuk tujuan bertanya soalan!
Itulah kisahnya Ramadhan 5 tahun sudah!
18. Selepas sessi itu, masuk Syawal 1436H itulah kami mula mengorak langkah bersama menubuhkan Gerakan Harapan Baru (GHB) bagi menubuhkan parti Islam baru, selepas mendapat kepastian bahawa Tok Guru itu memang sudah termakan “nasik kangkang” Umno dan sudah begitu seronok dgn ‘janji hudud’ Umno pada dia itu. Bahkan Tok Guru jelas berpegang kukuh pada umpan Umno masa itu, jika mahu Umno sokong hudud Pas itu, Pas hendaklah tak bersama lagi dgn DAP!
Semua dituruti oleh Tok Guru itu!
19. Disusuli berbelas peristiwa & perjumpaan lain dalam Ramadhan & Syawal 1436H itu, maka 2 bulan selepas peristiwa di atas, party Amanah pun ditubuhkan. Rupanya Pas tak sempat pun nak ‘pecat’ saya, tapi keahlian kami semua tergugur dgn sendirinya bila saya isytiharkan bersama party lain. Pas sendiri awalnya langsung tak sangka strategy “mengambil alih” party lain untuk dijenamakan sbg Amanah itu rupanya langkah sangat berjaya untuk kami tubuhkan party baru dalam masa yg cukup singkap itu.
20. Untuk rekod juga, sejak 5 tahun peristiwa itu, hanya baru ini sahajalah saya berpeluang menziarahi semula Tok Guru itu di Rusila (baca tulisan Jan 2020). Rupanya dalam pertemuan selepas 5 tahun itu berkali-kali pula Tok Guru itu meminta saya “pulang ke pangkal jalan” dan isi semula borang Pas. Walau hakikatnya dalam pertemuan sejam itu jugalah saya terus ditengking dan dimarahi tatkala saya memberi pandangan berbeza, dan menegur beberapa fitnah yg Tok Guru itu lakukan sepanjang perjumpaan itu… Ironikan!
TunM pun dipecat!
21. Semalam satu Negara dikecutkan pula, TunM yg tubuhkan Bersatu dahulu akhirnya dipecat pula oleh orang yg TunM baru sahaja terima keahlian dia sebagai ahli Bersatu selepas PRU14 baru ini. Pelik sungguh dunia pengkhianatan hari ini!
22. Kami dari Amanah di ‘pecat’ (dibuang Pas) hanya kerana mengajak Pas berpegang pada keputasan syura tertinggi party (muktamar) untuk kekal bersama DAP & Pakatan Rakyat, dan kerana kami lawan salahlaku Tok Guru melanggar Perlembagaan dgn berbuat ‘veto’.
23. Rupanya TunM pun sama, dipecat hanya kerana TunM menegaskan Bersatu wajib kekal bersama Pakatan Harapan, kerana itulah pendirian Bersatu sejak 2016 yg belum pernah dibatalkan. Kata TunM, Bersatu ditubuhkan untuk jatuhkan Najib dan Umno yg melakukan rasuah, kleptokrasi dan maksiat politik yg tak terbayang teruknya. Tapi hari ini Mahyuddin dan pengkhianat lain itu pula sanggup bersama Umno & Pas dalam pengkhianatan nasional untuk mendapatkan kuasa dan harta semata. Segala janji dan manifesto asal yg Mahyuddin sendiri tandatangani itu dimungkirinya tanpa alasan!
24. Persamamaan kedua yg mahu saya kongsikan juga adalah, puak yg mengkhianati perjanjian ini sebenarnya sentiasa dibayangi dosa kesalahan yg mereka sendiri akui. Mahyuddin, Hadi Awang, Azmin sama juga, ie. puak ini takut dan tak sesekali berani berhujjah, cuba menutup kebenaran dgn kekerasan termasuklah menghalang Wakil Rakyat bercakap di Parlimen. Dan hari ini bertindaka pula mem’buang’ mereka yg menegur perkhianatan itu dgn cara ‘pecat’ dari party.
Modus operandinya serupa!
25. Sebenarnya ‘pecat’ tanpa hujjah itu adalah sifat seorang bacul dan dayus. Pelbagai hadith menyebutkan betapa Allah bencikan mereka yg bacul & dayus itu. Sampai Nabi berkata orang dayus ‘bukanlah tempatnya dalam syurga’.
26. Nabi juga meletakkan barangsiapa yg melakukan mungkir janji khasnya janji kepimpinan pada rakyat, maka itu merupakan kezaliman pengkhianatan yg tertinggi dalam agama. Dan akan dipasangkan ‘bendera khianat’ kelak di punggung mereka di akhirat untuk semua kenali itulah sang pelaku khianat ketika di muka bumi dahulu. Begitu sekali marahnya Rasulullah pada pelaku khianat yg bacul tersebut!
27. Fakta akhir yg lebih menarik – dalam sejarah, setahu saya sudah 3 kali TunM dipecat oleh party beliau, dan sudah 3 kali juga dia bangkit menjatuhkan orang yg memecat beliau sebelum itu. Maka saya yakin sungguh kali ini Mahyuddin ini bakal menjadi orang ke empat yg bakal menempuh kejatuhan yg sungguh hina atas perbuatan khianat yg sanggup dilakukannya itu…
Tak percaya, tunggulah angkanya #129 itu terbukti, bukanlah besar mana pun…!
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27922

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Yang Suka Menipu Isteri Rezekinya Susah Nak Masuk

Suami Yang Suka Menipu Isteri Rezekinya Susah Nak Masuk

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 316 hits
Hubungan suami isteri adakala nya sifat hati dan fitrahnya berbolak balik selepas beberapa tahun bersama Mungkin dahulu kita dilayan secara lemah lembut tetapi sekarang pertanyaan kita dijawab secara acuh tidak acuh sahaja Terlalu menjaga d...
Buasir Otak Tv Bila Kawan Suka Minta Tolong

Buasir Otak Tv Bila Kawan Suka Minta Tolong

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 584 hits
Bila ada kawan yang suka tolong orang mulalah ada orang yang lain yang suka minta tolong dan ambil kesempatan atas kebaikan kawan itu Jom tonton animasi ini
Cuba Buat Sendiri Meatball Ala Ikea Ikut Resipi Ni Anak Anak Suka Suami Pun Love

Cuba Buat Sendiri Meatball Ala Ikea Ikut Resipi Ni Anak Anak Suka Suami Pun Love

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 405 hits
Kalau sebut tentang meatball kebanyakan kita pasti akan terbayang bayang keenakan bebola daging yang dijual di Ikea Rasa lemak bebola daging bersama sos dan dimakan dengan jem buah itu memang padu Tapi waktu waktu sekarang ni nak keluar dan...
Siapa Suka Pru 15 Diadakan Sekarang

Siapa Suka Pru 15 Diadakan Sekarang

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 219 hits
HAMDAN TAHANampaknya dua tiga hari ini berlegar cerita presiden umno dan bekas Presiden umno duduk berbincang santai topiknya PRU ke 15 termasuk kenyataan itu di buat oleh Dato Seri Zahid Hamidi 1 Bagi saya Umno memang cukup bersedia dan su...
Pas Perlu Faham Erti Bacul

Pas Perlu Faham Erti Bacul

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 338 hits
RAJA KAMRUL BAHRIN SHAH Semalam Naib Presiden Pas Ustaz Idris Ahmad telah menuduh Tun Mahathir dan Pakatan Harapan bacul kerana bekerjasama dengan DAP Banyak ironis atas tuduhan tersebut dua hari sebelum Parlimen pertama di bawah Perikatan ...
Njoi Tawarkan Rebate Rm15 Dengan Pek Suka Hati

Njoi Tawarkan Rebate Rm15 Dengan Pek Suka Hati

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 1132 hits
Sekali sekala ni tentu anda teringin nak layan chanel lain selain chanel percuma yang ada Kini anda ada sebab extra untuk beli prepaid chanel yang disediakan Njoi Njoi berikan rebate RM15 dengan setiap langganan Pek Suka Hati Harga Pek Suka...
Nah Notella Yang Suka Sangat Better Jangan Makan Dah

Nah Notella Yang Suka Sangat Better Jangan Makan Dah

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 410 hits
Cookie coklat kuih coklat raya dan minuman coklat menjadi trend raya kali ini Sebelum ini produk popular ini disangka sebagai makanan yang sihat Ia dipasarkan sebagai produk krim kacang hazel tanpa bahan pengawet dan pewarna tiruan Iklan pr...
Suka Duka Belanja Online Dan Ketemu Seller Yang Kalau Ditanya Harga Malah Nyuruh Pm Ribet Bener

Suka Duka Belanja Online Dan Ketemu Seller Yang Kalau Ditanya Harga Malah Nyuruh Pm Ribet Bener

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 223 hits
Disuruh japri penjual saat belanja online kadang memang bikin repot sih tapi ternyata ada tujuan dan enaknya juga lo Baru sadar
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang