Hanya Berlaku Di Malaysia Kementerian Pertahanan Ikut Cakap Kontraktor




Kementerian Pertahanan ‘ikut cakap’ kontraktor?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 19, 2022
ShareLaporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) yang ditubuhkan oleh kerajaan Pakatan Harapan bagi menyiasat pembinaan kapal tempur pesisir (LCS) mendapati Kementerian Pertahanan (Mindef) tidak mengutamakan kepentingan dan pandangan pihak Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Hal itu terkandung dalam laporan JKSTUPKK yang dinyahkasifikasi mulai semalam.
Laporan itu mendedahkan kaedah penetapan pemilihan reka bentuk, Sistem Pengurusan Tempur (CMS) dan sebahagian peralatan utama berdasarkan kepada syor dan pandangan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS).
“Keputusan tersebut tidak memihak kepada TLDM selaku pengguna akhir yang sewajarnya lebih arif dalam menentukan peralatan yang dipilih menepati spesifikasi dan keperluan operasi,” kata laporan itu dipetik.
JKSTUPKK juga mendapati rundingan harga yang diadakan berdasarkan tawaran BNS adalah tidak realistik kerana BNS menawarkan harga perolehan projek dalam tempoh selang sehari iaitu pada 15 dan 16 Oktober 2012 dengan perbezaan sebanyak RM224.59 juta.
Laporan menemukan syarat pembinaan kapal yang lebih memihak kepada kontraktor berbanding kerajaan dalam peraturan penyiapan kapal, iaitu penetapan berkenaan Liquidated Damages (LD) atau ganti rugi jumlah tertentu sehingga maksimum 12 bulan amat merugikan kerajaan kerana tuntutan LD tidak boleh dikuatkuasakan bagi kelewatan melebihi 12 bulan.
“Ini jelas menunjukkan peruntukan syarat berhubung LD ini telah tidak menjaga kepentingan kerajaan dan malahan kelak akan menyebabkan kehilangan hasil negara bagi kelewatan penyerahan kapal melebihi 12 bulan.
“Sehingga sekarang LCS1 telah mengalami kelewatan sebanyak tiga bulan dari tarikh penyerahan yang ditetapkan iaitu April 2019. Ini bermakna, LD hanya dikenakan selepas 12 bulan kelewatan iaitu April 2020,” menurut laporan itu.
Dalam pada itu JKSTUPKK turut menjangkakan kos pembinaan enam LCS terbabit akan terus meningkat susulan pertukaran peralatan utama kerana pembinaan yang mengambil masa panjang, yang turut melibatkan implikasi masa tambahan penyerahan kapal.
“Berdasarkan surat syarikat BNS bertarikh 16 Julai 2019, bagi menyiapkan pembinaan keenam-enam kapal LCS, ia memerlukan anggaran tambahan kos sebanyak RM1.416 bilion yang terdiri daripada kos langsung berjumlah RM58.41 juta dan juga kos tidak langsung berjumlah RM1.358 bilion ekoran pertukaran peralatan dan jadual pelaksanaan.
“Kos tidak langsung melibatkan pelanjutan tempoh Basic Design, Design Authority, jadual penghantaran peralatan, waranti, insurans dan kos kewangan serta sumber lain menjadikan anggaran keseluruhan kos projek berjumlah RM11.145 bilion sehingga laporan ini dikemukakan,” menurut laporan itu lagi.
Sebelum ini bekas pemimpin Kerajaan BN seperti Najib Razak dan Zahid Hamidi menyalahkan PH atas kelewatan pembinaan LCS. Bagaimanapun mantan Menteri Pertahanan PH, Mohamad Sabu dan mantan timbalannya Liew Chin Tong bertegas pembinaan kapal tersebut telah pun mengalami pelbagai masalah sejak era BN.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/hanya-berlaku-di-malaysia-kementerian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lcs Mat Sabu Chin Tong Label Hishammuddin Terdesak Hanya Ikut Skrip Najib

Lcs Mat Sabu Chin Tong Label Hishammuddin Terdesak Hanya Ikut Skrip Najib

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com August 14 2022 6 45 PMWakil media dibawa melawat tapak pembinaan kapal tempur pesisir di Lumut Perak semalam PETALING JAYA Bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu dan timbalannya Liew Chin Tong menyifatkan lawatan Hisham...
Hanya Mampu Genggam Tangan Tak Cakap Apa Apa Isteri Pergi Bersama Kandungan

Hanya Mampu Genggam Tangan Tak Cakap Apa Apa Isteri Pergi Bersama Kandungan

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 135 hits
Hasrat Muhammad Fadzli Ahmad untuk menimang cahaya mata kedua tidak kesampaian apabila isteri Farha Mohd Sabri dan bayi dalam kandungan meninggal dunia Jumaat lalu Lebih menyedihkan apabila Muhammad Fadzli 33 sempat melihat Farha 34 bertaru...
Hanya Anak Berbapakan Warganegara Layak Mendapat Kerakyatan Malaysia

Hanya Anak Berbapakan Warganegara Layak Mendapat Kerakyatan Malaysia

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 152 hits
Malaysia merupakan sebuah negara yang berdaulat dan merdeka Walau bagaimanapun Malaysia tidak akan memberikan kewarganegaraan atau kerakyatan dengan mudah kepada seseorang individu Memetik laporan Siakap Keli hanya kanak kanak yang lahir di...
Amanda Ikut Muka Siapa Ayie Floor88 Kongsi Wajah Anak Lepas Sebulan Ramai Cakap Ikut Muka Mommy

Amanda Ikut Muka Siapa Ayie Floor88 Kongsi Wajah Anak Lepas Sebulan Ramai Cakap Ikut Muka Mommy

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 170 hits
Selepas sebulan menimang cahaya mata sulung mereka akhirnya penyanyi Ayie Floor88 tampil berkongsi wajah comel puterinya Menerusi Instagramnya Ayie turut memuat naik wajah comel puteri mereka yang diberikan nama Nayla Amanda Binti Nik Fadle...
Terkini Bantuan Kewangan Khas Kepada Keluarga B40 Melalui Kementerian Pendidikan Malaysia L Semak Syarat Kelayakan Anda

Terkini Bantuan Kewangan Khas Kepada Keluarga B40 Melalui Kementerian Pendidikan Malaysia L Semak Syarat Kelayakan Anda

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 254 hits
Terkini Bantuan Kewangan Khas Kepada Keluarga B40 Melalui Kementerian Pendidikan Malaysia l Semak Syarat Kelayakan Anda Di zaman pandemik COVID19 negara kita dilanda berbagai dugaan onak liku yang menjejaskan ekonomi dan kehidupan rakyat Ma...
Konsert Blackpink Di Kuala Lumpur Malaysia Pada 4 Mac 2023

Konsert Blackpink Di Kuala Lumpur Malaysia Pada 4 Mac 2023

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 225 hits
Selepas pengumuman Pre Release Single bertajuk Pink Venom yang akan dikeluarkan pada 19 Ogos 2022 Mereka kini telah berkongsi maklumat tentang lokasi dan tarikh Konsert World Tour Blackpink yang akan berlangsung di beberapa negera termasuk ...
Senarai Drama Dan Filem Menarik Di Netflix Malaysia Bulan Ogos 2022

Senarai Drama Dan Filem Menarik Di Netflix Malaysia Bulan Ogos 2022

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 369 hits
Kembali lagi dalam artikel berkenaan dengan drama dan filem menarik di Netflix Malaysia bagi bulan Ogos 2022 Untuk korang yang belum tengok senarai drama dan filem menarik di Netflix bulan Julai 2022 boleh klik link yang aku kongsikan dekat...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan