Hampir 500 000 Daftar Padu Sentiasa Pantau Keselamatan Sistem




 
Menteri Ekonomi Rafizi Ramli memberitahu setakat pagi ini seramai 456,136 orang pengguna telah mendaftar ke dalam sistem Pangkalan Data Utama (PADU) yang dilancarkan kelmarin.





Beliau berkata daripada jumlah itu, seramai 230,443 orang telah membuat proses Kenali Pelanggan Elektronik (e-KYC) dengan sebanyak 61 peratus berjaya membuat pengesahan.





"Proses e-KYC boleh dilaksanakan sepenuhnya dalam tempoh kurang 5 minit. Secara umumnya, individu yang memakai cermin mata tidak menyebabkan masalah untuk melaksanakan e-KYC.





"Pengguna perlu mengemas kini sistem pengoperasian telefon bimbit masing-masing dengan versi terkini, mengosongkan cache serta memastikan pelayar (browser) tidak berada dalam tetapan private," ujarnya dalam ciapan di aplikasi X hari ini.





Rafizi berkata sekiranya pengguna masih menghadapi masalah berkaitan e-KYC, mereka boleh hadir ke kaunter PADU yang terdekat.





Katanya senarai lokasi kaunter PADU di seluruh negara boleh didapati di pautan padu.gov.my/hubungi/lokasi dan klik ‘Senarai kaunter’.





Jelas beliau mekanisme kawalan maklumat yang dibangunkan dalam sistem PADU memerlukan individu membuat perakuan dan pengesahan maklumat yang telah dikemas kini setelah menjalani proses pengesahan identiti melalui e-KYC.





"Setiap maklumat yang telah diperakukan tidak boleh dipinda oleh individu kecuali dengan membuat pelaporan aduan menerusi Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) bagi membolehkan tindakan dilaksanakan oleh pentadbir PADU.





Mengenai masalah kemaskini jenis pendapatan kata beliau, pengguna perlu mengemaskini maklumat pekerjaan dan seterusnya boleh mengemaskini variabel pendapatan.





"Bagi kategori penganggur, pengguna boleh mengemaskini bantuan atau sumbangan serta memasukkan amaun bantuan atau sumbangan yang diterima sama ada daripada agensi kerajaan atau ahli keluarga bagi menampung kehidupan," ujarnya.





Rafizi berkata, berkaitan aduan kelemahan pengendalian pengaturan aplikasi rangkaian (API) membabitkan kata laluan yang menyebabkan risiko keselamatan, pasukan pembangunan sistem telah berjaya melaksanakan pembaikan, peningkatan dan pengukuhan dalam tempoh satu jam.





Insiden ini telah diselesaikan pada pukul 9.15 malam kelmarin, katanya.





"Kami melihat isu keselamatan siber sebagai isu yang serius dan akan sentiasa memantau dan menguji sistem kami untuk memastikan tiada kecacatan atau kelemahan pada sistem," katanya.





Dalam pada itu katanya, bagi pengguna yang mendaftar PADU menggunakan komputer/komputer riba, apabila sampai ke peringkat e-KYC, pengguna akan diberi satu QR code.





"Pengguna perlu scan QR ini menggunakan telefon pintar untuk proses mengambil gambar kad pengenalan (depan dan belakang) serta gambar swafoto.





"Ketika ini terdapat pengguna yang menghadapi masalah ketika melakukan proses tersebut dan mendapat ‘error code 100’.





"Pengguna perlu mengemas kini sistem pengoperasian telefon bimbit masing-masing dengan versi terkini, mengosongkan cache serta memastikan pelayar (browser) tidak berada dalam tetapan private," jelasnya.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/01/hampir-500000-daftar-padu-sentiasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hampir Setengah Juta Rakyat Telah Mendaftar Sistem Padu Ini Masalah Yang Anda Kena Tahu Dalam Tempoh 3 Hari

Hampir Setengah Juta Rakyat Telah Mendaftar Sistem Padu Ini Masalah Yang Anda Kena Tahu Dalam Tempoh 3 Hari

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 134 hits
KEMASKINI FAQ PADU Data setakat jam 9 pagi 4 Jan 2024 STATUS PENDAFTARAN BERJAYA Bilangan pengguna berdaftar 456 136 Bilangan pengguna yang telah buat e KYC 230 443 61 selesai dengan pengesahan eKYC 1 KEGAGALAN e KYC Proses e KYC boleh dila...
Padu Ambil Kira Aspek Keselamatan Sistem Kebocoran Maklumat

Padu Ambil Kira Aspek Keselamatan Sistem Kebocoran Maklumat

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 121 hits
Kerjasama strategik turut diadakan antara NACSA CGSO CSM dan JPDP KKD untuk meningkatkan keselamatan dan mencegah kebocoran data serta memastikan perlindungan data peribadi SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub co...
Hampir 600 000 Kemalangan Dilaporkan Sepanjang 2023

Hampir 600 000 Kemalangan Dilaporkan Sepanjang 2023

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 155 hits
SEJUMLAH 598 635 kes kemalangan jalan raya dilaporkan di seluruh negara bagi tempoh 1 Januari hingga 30 Disember tahun lepas Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman Mohd Nasri Omar berkata daripada jumlah itu...
Padu Kemas Kini Daftar Isi Rumah

Padu Kemas Kini Daftar Isi Rumah

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 90 hits
PETALING JAYA Setiap isi rumah perlu memastikan maklumat diri mereka disah dan dikemaskini dalam Sistem Pangkalan Data Utama yang akan dilancarkan 2 Januari ini Keberkesanan sistem pangkalan data itu sebagai asas dalam menentukan kumpulan s...
Breaking News Cara Mudah Kemaskini Maklumat Dalam Sistem Padu

Breaking News Cara Mudah Kemaskini Maklumat Dalam Sistem Padu

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 235 hits
Sistem Pangkalan Data Utama adalah pangkalan data yang mengandungi profil individu dan isi rumah meliputi warganegara dan pemastautin tetap di Malaysia profil ini akan diperolehi melalui pengintegrasian data pentadbiran daripada pelbagai su...
Gantung Dahulu Pendaftaran Padu Hingga Isu Keselamatan Dibaiki Kian Ming

Gantung Dahulu Pendaftaran Padu Hingga Isu Keselamatan Dibaiki Kian Ming

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 64 hits
Bekas Timbalan Menteri Pelaburan Perdagangan dan Industri Dr Ong Kian Ming menggesa Pangkalan Data Utama digantung sementara sehingga kelemahan keselamatan sistem itu dibaiki SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroaw
Cara Daftar Padu Dan Kemaskini Maklumat Sebelum 31 Mac 2024

Cara Daftar Padu Dan Kemaskini Maklumat Sebelum 31 Mac 2024

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 166 hits
Susulan pemansuhan klasifikasi kumpulan B40 M40 dan T20 kerajaan membangunkan Pangkalan Data Utama bagi membolehkan penyampaian bantuan termasuk subsidi bersasar dan pembentukan dasar yang lebih berkesan dan adil Kewujudan ini seterusnya me...
Daftar Padu Login Pangkalan Data Utama Kemaskini Online

Daftar Padu Login Pangkalan Data Utama Kemaskini Online

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 176 hits
Cara Daftar Padu online Login Pangkalan Data Utama di bawah Kementerian Ekonomi Malaysia Kemaskini Online di portal www padu gov my bagi tahun 2024 Sistem Pangkalan Data Utama PADU Malaysia merupakan suatu sistem pangkalan simpanan data per...
Pendaftaran Padu Tidak Ditangguh Isu Teknikal Diselesaikan Segera

Pendaftaran Padu Tidak Ditangguh Isu Teknikal Diselesaikan Segera

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 132 hits
Oleh Helmi Mohd Foad Kerajaan tidak akan menangguhkan proses pendaftaran Pangkalan Data Utama meskipun berlaku beberapa isu teknikal berhubung proses pendaftaran maklumat pengguna selepas ia dilancarkan semalam Menteri Komunikasi Fahmi Fadz...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn

Zus Yang Terakhir Kalinya