Halau Pengemis Dari Premis Berniaga Menyalahi Galakan Dalam Al Quran Sunnah Mufti Wp


Memberi sememangnya lebih baik daripada menerima, bukan mudah untuk memupuk diri untuk mengikhlaskan apa yang disayangi untuk diberikan kepada orang lain. Amalan berkongsi rezeki seharusnya menjadi amalan yang perlu diterapkan dalam diri.
Namun terdapat sesetengah pihak beranggapan bahawa kedatangan seseorang atau perkongsian rezeki itu boleh membawa bala dan mengurangkan rezeki yang ada. Terutamanya apabila terdapat pengemis datang ke premis perniagaan anda, mesti anda akan rasa tidak senang bukan. Ikuti penjelasan daripada Mufti soal menghalau pengemis dari premis perniagaan.
SOALAN
Assalamualaikum SS Mufti. Saya adalah seorang pengusaha kedai makan. Masalah yang saya ingin tanyakan berkaitan gejala pengemis. Sekarang ini saya melihat gejala pengemis semakin berleluasa. Ada pengemis yang mengemis di premis saya sehingga mengganggu pelanggan saya yang sedang menjamu selera. Adakah dibolehkan untuk saya menghalau pengemis dari memasuki premis saya? Adakah dikurangkan pahala sekiranya saya berlaku demikian kepada pengemis? Mohon penjelasan. Terima kasih.
JAWAPAN
Waalaikumussalam wrm. wbt.
Alhamdulillah kami panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi SAW, para isteri dan keluarga baginda SAW, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda SAW hingga ke hari akhirat.
Bersedekah adalah amalan yang mulia. Suruhan berkaitan sedekah ini dinyatakan begitu banyak di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Amalan bersedekah ini bahkan diganjarkan dengan pahala yang banyak bagi mereka yang benar-benar ikhlas dalam melakukannya. Allah SWT berfirman:
مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّـهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّـهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Maksudnya: “Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.”
(Surah al-Baqarah: 245)
Syeikh al-Maraghi menyebut, orang yang kaya sememangnya mesti memberikan lebihan hartanya kepada orang yang di sekitarnya. Sesuatu pinjaman tidak dikatakan pinjaman yang baik kecuali ia diberikan sesuai pada tempatnya, memenuhi keperluan dan dengan niat yang baik, supaya memberi manfaat yang baik kepada umat Islam menurut cara yang dibenarkan oleh Islam. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 1/537-538)
Demikian dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh ‘Abdullah bin Salam R.A, bahawa Nabi SAW telah bersabda:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَفْشُوا السَّلاَمَ وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلاَمٍ
Maksudnya: “Wahai manusia, sebarkanlah salam, berikanlah makan dan sembahyanglah pada waktu malam ketika orang lain sedang tidur. Maka kamu akan masuk kedalam syurga dengan selamat.”
Riwayat Ibn Majah (1334) dan al-Tarmizi (176)
Imam al-Tarmizi menghukumkan sanad hadith ini sebagai hasan sahih.
Syeikh al-Mubarakfuri menjelaskan maksud ‘berilah makan’ ini ialah kepada golongan miskin dan anak-anak yatim. (Lihat Tuhfah al-Ahwazi, 7/158)
Menjawab kepada persoalan di atas, perbuatan menghalau peminta sedekah atau pengemis di premis-premis perniagaan adalah satu perkara yang menyalahi galakan dalam al-Quran dan al-Sunnah. Ini kerana amalan bersedekah adalah satu amalan yang mulia dan terpuji. Adapun begitu, sekiranya seseorang itu tidak mahu bersedekah disebabkan tidak mampu atau apa jua alasan, maka tolakkan permintaan sedekah tersebut dengan sebaiknya. Ini berdasarkan kepada firman Allah SWT berikut:
قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّـهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ
Maksudnya: “(Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyabar.”
(Surah al-Baqarah: 263)
Syeikh al-Maraghi menafsirkan bahawa ucapan yang baik dan menolak permintaan orang yang meminta sedekah dengan cara baik serta menutupi perbuatan orang yang meminta adalah lebih baik dan lebih besar faedahnya bagi kamu daripada kamu memberikan sedekah tetapi kamu iringi dengan sikap-sikap yang menyakitkan perasaan. Ini disebabkan sekalipun orang yang meminta kecewa kerana harapannya ditolak, tetapi pada hakikatnya kamu telah menggembirakan hatinya, bahkan dia tidak berasa malu kerana terpaksa meminta. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/604)
Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, Nabi SAW bersabda:
وَالْكَلِمَةُ الطَّيِّبَةُ صَدَقَةٌ
Maksudnya: “Perkataan yang baik adalah sedekah.”
Riwayat Muslim (2989)
وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ
Maksudnya: “Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik.”
(Surah al-Dhuha: 10)
Syeikh al-Maraghi menyebut janganlah kamu mengusir orang yang meminta-minta tetapi berilah sesuatu kalau ada. Kalua tidak, tolaklah dengan cara yang baik. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 15/ 7627)
Begitu juga bagi mereka yang mampu dan memberi sedekah kepada pengemis, mereka tidak boleh juga untuk mengungkit pemberian tersebut. Kebajikan yang dilakukan tersebut bukanlah dikira sebagai satu lesen atau alat dalam melakukan keburukan yang makhluk yang lain.
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulan, kami nyatakan bahawa amalan bersedekah adalah amalan mulia dan amat digalakkan di dalam Islam. Setiap muslim perlu ada niat dalam dirinya untuk bersedekah dalam kadar kemampuan dirinya. Perbuatan menghalau peminta sedekah atau pengemis premis-premis perniagaan adalah satu perkara yang menyalahi galakan dalam al-Quran dan al-Sunnah. Namun begitu, bagi mereka yang tidak mampu untuk bersedekah maka tolaklah permintaan tersebut dengan cara yang terbaik. Jangan menggunakan kata-kata cacian dan kesat terhadap mereka yang meminta sedekah.
Semoga penjelasan yang diberikan ini membimbing kita semua dalam menjalani kehidupan sebagai satu umat Islam yang membantu antara satu sama lain. Amin.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
The post Halau Pengemis Dari Premis Berniaga Menyalahi Galakan Dalam Al-Quran & Sunnah – Mufti WP appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/04/halau-pengemis-dari-premis-berniaga-menyalahi-galakan-dalam-al-quran-sunnah-mufti-wp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sunnah Mengamalkan Zikir Ini Sebelum Keluar Rumah

Sunnah Mengamalkan Zikir Ini Sebelum Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 300 hits
Setiap hari kita akan keluar rumah untuk melaksanakan banyak urusan Ada yang ingin menghantar anak anak ke sekolah pergi ke pasar untuk membeli barang dapur keluar bekerja dan pelbagai lagi Ia dilakukan bagi memenuhi keperluan asasi setiap ...
Syarhus Sunnah Menaati Penguasa Dalam Hal Yang Makruf

Syarhus Sunnah Menaati Penguasa Dalam Hal Yang Makruf

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 214 hits
Ini adalah landasan penting dari prinsip Ahlus Sunnah wal Jamaah yaitu wajib taat kepada ulil amri jika mereka memerintahkan untuk taat kepada Allah atau mereka melarang dari bermaksiat kepada Allah Prinsip ini menyelisihi prinsip Khawarij ...
Memotong Kuku Suami Sunnah Cara Ini Jugalah Pengikat Kasih Suami Isteri Hingga Ke Jannah

Memotong Kuku Suami Sunnah Cara Ini Jugalah Pengikat Kasih Suami Isteri Hingga Ke Jannah

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 318 hits
Memotong Kuku Suami Sunnah Cara Ini Jugalah Pengikat Kasih Suami Isteri Hingga Ke Jannah Sebagaimana perkongsian oleh saudara Muhammad Hassan katanya berpendapat bonding hanya potong kuku atau makan bersama adalah penguat kasih suami isteri...
Mufti Wilayah Beri Penjelasan Hukum Mak Nyah Masuk Tandas Perempuan

Mufti Wilayah Beri Penjelasan Hukum Mak Nyah Masuk Tandas Perempuan

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 301 hits
Ada di antara kita yang sering terjumpa atau terlihat golongan mukhannas ini di dalam tandas wanita pasti akan ada yang tidak selesa dengan kehadiran mereka Penjelasan Mufti Wilayah Persekutuqan Dr Zulkifly Mohamad Al Bakri dalam perbincang...
Mufti Pesan Tabiat Free Rider Dalam Tugasan Kumpulan Tidak Disukai Dalam Agama

Mufti Pesan Tabiat Free Rider Dalam Tugasan Kumpulan Tidak Disukai Dalam Agama

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 198 hits
Sudah menjadi budaya dalam kalangan pelajar universiti setiap kali ada perbincangan kumpulan pasti ada wujud orang yang free rider ini Tak kira jantina sama lelaki atau perempuan Namun apa perasaan golongan seperti ini yang sering membiatrk...
Mufti Gesa Wujud Undang Undang Tangani Isu Seperti Sajat

Mufti Gesa Wujud Undang Undang Tangani Isu Seperti Sajat

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 234 hits
KERAJAAN perlu mengubal satu undang undang jelas membabitkan isu lelaki mengubah diri mereka menjadi perempuan dan melakukan perkara perkara yang dilarang dalam agama Ketika mencadangkan perkara itu Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria ...
Waktu Terlarang Untuk Mengerjakan Salat Sunnah

Waktu Terlarang Untuk Mengerjakan Salat Sunnah

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 154 hits
Salat sunnah memang baik bila dikerjakan setiap saat namun sebenarnya ada waktu waktu tertentu yang terlarang untuk menunaikan salat kecuali kondisi kuat tertentu Berikut waktu terlarang untuk mengerjakan salat telah merdeka com rangkum dar...
Manhajus Salikin 10 Rakaat Shalat Sunnah Rawatib Dalam Sehari

Manhajus Salikin 10 Rakaat Shalat Sunnah Rawatib Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 275 hits
Kali ini kita lihat kajian Syaikh As Sa di tentang shalat Sunnah Rawatib dari Manhajus Salikin Posting ditampilkan lebih awal di
Syarhus Sunnah Bolehkah Memberontak Dan Apakah Demonstrasi Itu Jihad

Syarhus Sunnah Bolehkah Memberontak Dan Apakah Demonstrasi Itu Jihad

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 272 hits
Apakah boleh kita memberontak pada penguasa yang zalim Ada yang menganggap pula bahwa berdemo atau demontrasi termasuk jihad di jalan Allah Benarkah ini Bahasan Syarhus Sunnah dari Imam Al Muzani kali ini moga bisa menjawabnya Posting ditam...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Box Bag Crochet

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Kembar Sado

Restu Dan Ku Chord

Peganglah Erat Erat Sahabat Solehmu

Beli Sarapan Di Umie Harmony

Video Pengakuan Sopir Bus Maut Rombongan Siswa Smk Depok Sudah Tahu Rem Rusak