Halau Nyamuk Tanam 7 Jenis Pokok Ini



Halau nyamuk, tanam 7 jenis pokok ini
BAGI mereka yang kerap menjadi mangsa gigitan nyamuk, sudah tentu akan mencari cara untuk menghalau serangga tersebut daripada menggigit diri, betul tak?
Tahukah anda, sebenarnya ada kaedah semula jadi menghalau nyamuk dengan hanya menanam pokok?
Ya, nyamuk juga seperti makhluk lain, akan tertarik kepada persekitaran dengan perkara yang diperlukan untuk hidup, ini termasuklah tumbuhan tertentu.
Mungkin sukar untuk dipercayai, tapi hakikatnya nyamuk tidak hidup dengan darah yang dihisapnya, hanya yang betina menggigit dan menjadikan ia makanan untuk telurnya.
Apabila dewasa, nyamuk memakan nektar tumbuhan tertentu seperti keladi, papirus, teratai dan keladi bunting.
Jadi mengeluarkan tumbuhan-tumbuhan ini daripada halaman pastinya dapat membantu mengurangkan nyamuk di rumah.
Jika itu tumbuhan yang disukai nyamuk, ada ke pokok yang boleh menghalau nyamuk?
Jawapannya ya, selain semburan ubat nyamuk, ada beberapa tumbuhan yang boleh jadi penghalau nyamuk, antaranya;
1. Serai wangi

Citronella atau dalam istilah saintifiknya Cymbopogon nardus adalah bahan popular untuk menghalau nyamuk semula jadi. Menariknya, serai ini juga boleh ditanam di halaman rumah.
Berdasarkan penyelidikan, produk topikal yang dihasilkan daripada tumbuhan ini dapat bertahan sebagai pelindung nyamuk untuk tempoh sekitar dua jam, ini kerana minyak akan menyejat dengan cepat.
Jadi menanam serai wangi di kawasan rumah adalah penyelesaian terbaik bagi menjauhkan serangga menggigit ini daripada diri dan keluarga.
2. Pudina

Dikenali sebagai Mentha x piperita, tumbuhan ini jika dibiarkan boleh membiak dengan banyak. Tetapi usah risau, ia tidak invasif seperti tumbuhan lain dalam keluarga pudina.
Minyak yang dihasilkan daripada tumbuhan ini bukan sahaja bagus untuk menghalau nyamuk, tetapi juga boleh membantu melegakan ketidakselesaan akibat gigitan nyamuk yang gatal.
Daun pudina mempunyai aroma yang kuat, menyegarkan dan menenangkan untuk manusia tetapi tidak bagi serangga menggigit ini.
3. Lavender

Aroma lavender membantu menghalang nyamuk. Malah berdasarkan kajian, minyak pati lavender dapat menangkis kebanyakan spesies nyamuk untuk tempoh antara enam hingga lapan jam.
Jika menanam tumbuhan wangi ini di sekitar kawasan rumah, ia juga boleh menarik perhatian pendebunga bagi membantu memperbanyakkan limpahan bunga ungu.
4. Daun selasih

Basil, nama saintifiknya Ocimum basilicum sering digunakan dalam masakan untuk menghasilkan sos pesto dan salad yang lazat. Di samping itu, ia juga berguna dalam menjauhkan nyamuk.
Tumbuhan ini secara semula jadi akan mengeluarkan aromanya, jadi daunnya tidak perlu dihancurkan atau diproses dalam apa jua cara.
Daun selasih adalah toksik pada larva nyamuk, jadi letakkan ia berhampiran kawasan tadahan air bagi menghalang nyamuk daripada bertelur.
5. Bunga tahi ayam

Pokok bunga ini secara azalinya cantik dengan warna yang sangat menyerlah. Pun begitu, Lantana Camara amat tidak disukai nyamuk kerana baunya yang agak busuk, lebih-lebih lagi jika ia dihancurkan sehingga lumat.
Boleh letakkan pokok bunga tahi ayam yang kecil di dalam rumah. Namun, jika baunya agak mengganggu, letakkan ia di luar rumah berdekatan dengan bekas takungan air, pasu atau baldi, mahupun saluran longkang.
6. Geranium

Nama saintifiknya Pelargonium radula biasa ditemui dalam ubat nyamuk dan lilin.
Tumbuhan ini turut dikenali dengan gelaran seperti pokok halau nyamuk atau pokok jari lima. Bau kuat daripada tumbuhan ini menutupi bau penarik lain.
Tumbuhan ini mudah dijaga dan dapat dibiakkan dengan cara keratan batang. Walau bagaimanapun, ia perlu berada di kawasan teduh dan tidak boleh diletakkan terus di bawah sinaran matahari terik.
7. Marigold

Berada dalam keluarga bunga tahi ayam, pokok marigold mempunyai sebatian yang dapat menghalau beberapa jenis serangga.
Tumbuhan ini mudah untuk dijaga dan menghasilkan bunga yang cantik. Sudah tentu baunya yang kuat berperanan dalam menghalau serangga dan pepijat.
Selain pokok halau nyamuk outdoor atau indoor, menjaga kebersihan kawasan persekitaran rumah juga merupakan cara kawalan nyamuk terbaik. Pastikan tiada air yang bertakung dan terbiar terbiar di rumah.
Pelbagai penyakit bawaan nyamuk boleh menjangkiti seperti malaria, demam denggi, ensefalitis atau virus Zika. Mencegah itu adalah lebih baik daripada merawat!
Sumber: Hello Health Group
Halau nyamuk, tanam 7 jenis pokok ini
Baca Artikel Menarik:
Bank Negara tidak iktiraf kripto, bitcoin atau ethereum Suntik darah dalam makanan di pasar raya 5 mangsa rentung berhampiran Terowong Menora disahkan pelajar USAS Janda Baik ‘dihentam’ kepala air PRU15: BN atau PKR jadi pilihan? Kencing manis, darah tinggi tidak layak tunai haji Nasrudin tawar ‘formula penyatuan ummah’ Pelajar IPT cedera ditumbuk, ditendang dan disamun Sudah pandu mabuk, cuba rasuah polis pula Kem terjun negara bolot lapan pingat emas Pemandu Myvi putih pandu secara bahaya ditahan Pelanggan kedai temui ulat dalam sambal Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/05/13/halau-nyamuk-tanam-7-jenis-pokok-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Diet Syorkan 5 Jenis Buah Paling Baik Untuk Turunkan Kolestrol

Pakar Diet Syorkan 5 Jenis Buah Paling Baik Untuk Turunkan Kolestrol

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 121 hits
By AYHAN FERHAT May 2 2022Ramadan bukan sahaja bulan ibadah bahkan ramai yang mengakui bulan puasa ini sebagai platform untuk kita mengekalkan kesihatan baik bacaan tekanan darah kencing manis dan juga kolestrol Bagaimanapun pakar diet tela...
50 Ide Jenis Dan Peluang Bisnis Online

50 Ide Jenis Dan Peluang Bisnis Online

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 139 hits
LAGI cari ide bisnis online atau menghasilkan uang dari internet Mungkin salah satu atau lebih dari 50 Ide Jenis dan Peluang Bisnis Online berikut ini cocok untuk Anda Syarat utamanya Anda memiliki komputer laptop smartphone dan koneksi int...
Ubat Sapu Jenis Steroid Berbahaya Untuk Ekzema Sebenarnya Mitos Ubat Ini Antara Salah Satu Rawatan Utama

Ubat Sapu Jenis Steroid Berbahaya Untuk Ekzema Sebenarnya Mitos Ubat Ini Antara Salah Satu Rawatan Utama

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 139 hits
Sehingga kini tidak jelas punca sebenar yang menyebabkan penyakit ekzema Ekzema bukanlah penyakit berjangkit tetapi ianya adalah satu masalah alahan yang diwarisi dan juga bersangkut paut dengan sistem imun badan bayi yang kurang matang Sel...
6 Jenis Kategori Doa Yang Dianjurkan Untuk 10 Malam Terakhir Ramadan

6 Jenis Kategori Doa Yang Dianjurkan Untuk 10 Malam Terakhir Ramadan

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 247 hits
RAMADAN merupakan bulan yang begitu istimewa bagi para mukmin di seluruh dunia Bagi mereka yang menjalankan amal ibadah dengan bersungguh sungguh pada bulan tersebut maka Allah akan memberikan balasan kepada hamba hamba Allah SWT telah menj...
Angkara Pokok Serai Lelaki Parah Ditetak

Angkara Pokok Serai Lelaki Parah Ditetak

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 122 hits
KUALA KRAI Seorang lelaki parah ditetak dengan sebilah parang selepas dipercayai menuduh dua orang penduduk kampung meracun tanaman serainya dalam kejadian di kebun getah Kampung Gajah Mati Slow Temiang di sini semalam Dalam kejadian kira k...
Pokok Buah Buahan Di Kampung Mula Berbunga Dan Berputik

Pokok Buah Buahan Di Kampung Mula Berbunga Dan Berputik

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 197 hits
POKOK BUAH BUAHAN DI KAMPUNG MULA BERBUNGA DAN BERPUTIK Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt BILA mama cakap ada pokok buah buahan di kampung mula berbunga dan ada yang dah berputik juga ya Allah gembi...
Berputih Mata Baru Pandu Supercar Bernilai Rm3 Juta Terus Langgar Pokok

Berputih Mata Baru Pandu Supercar Bernilai Rm3 Juta Terus Langgar Pokok

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 125 hits
Berputih Mata Baru Pandu Supercar Bernilai RM3 Juta Terus Langgar Pokok BOCA RATON FLORIDA Seorang lelaki yang baru membeli sebuah kereta supercar berharga AS 704 000 terpaksa berputih mata apabila kenderaan itu terlibat dalam kemalangan ak...
May Day 2022 Aliansi Buruh Aceh Minta Pemerintah Turunkan Harga Bahan Pokok

May Day 2022 Aliansi Buruh Aceh Minta Pemerintah Turunkan Harga Bahan Pokok

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 148 hits
Ketua Aliansi Buruh Aceh Saiful Mar mengatakan peringatan hari buruh yang digelar serentak secara nasional menyuarakan penolakan Omnibus Law UU Cipta Kerja dan meminta pemerintah menurunkan harga bahan pokok Kemudian dia menambahkan buruh m...
Jenis Jenis Vitamin Pemakanan Yang Betul Untuk Ibu Hamil

Jenis Jenis Vitamin Pemakanan Yang Betul Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 105 hits
Vitamin untuk ibu hamil penting bagi menjaga kesihatan diri dan kandungan Tetapi apakah kandungan yang perlu ada dalam vitamin mengandung serta diet pemakanan yang terbaik Diet pemakanan vitamin untuk ibu hamil Seorang wanita mengandung pas...
Adapting To Consumer Behavior

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu