Pakar Diet Syorkan 5 Jenis Buah Paling Baik Untuk Turunkan Kolestrol





By AYHAN FERHAT / May 2, 2022Ramadan bukan sahaja bulan ibadah bahkan ramai yang mengakui bulan puasa ini sebagai platform untuk kita mengekalkan kesihatan baik bacaan tekanan darah, kencing manis dan juga kolestrol. Bagaimanapun pakar diet telah mengsyorkan 5 jenis buah paling baik untuk turunkan kolestrol.
Namun tidak dinafikan selepas hari raya kesihatan yang sebelum ini elok dari hari ke hari sudah tentu akan merosot jika kita tidak mengawalnya.
Menghadapi penyakit tekanan darah tinggi, kencing manis, tabiat merokok dan kolesterol tinggi semuanya boleh meletakkan anda pada risiko yang lebih tinggi untuk penyakit jantung dan komplikasi berkaitan jantung yang lain.
Walaupun ini kedengaran menggembirakan, mujurlah ada langkah yang boleh anda ambil untuk membantu mengurangkan risiko anda.
Ada pakar diet dipetik eatthis.com mengsyorkan bagaimana kita mahu menurunkan kolestrol hanya dengan memakan lima jenis buah sahaja yang mudah didapati.
Ketahui lebih lanjut tentang cara buah boleh membantu anda menurunkan kolesterol anda, dan untuk mendapatkan petua pemakanan yang lebih sihat.
Oren
Oren bukan sahaja lazat dan baik untuk imuniti anda, malah ia juga bagus untuk kesihatan jantung anda.
“Oren ialah buah yang memuaskan yang mengandungi nutrien penting untuk kesihatan jantung tanpa gula tambahan,” kata ahli lembaga perubatan Lauren Manaker, MS, RDN, pengarang Buku Masakan Kehamilan Ibu Pertama Kali dan Menyuburkan Kesuburan Lelaki.
“Apabila melihat jus oren secara khusus, kajian pemerhatian telah menunjukkan persatuan antara orang dewasa yang mengambil jus oren dan paras kolesterol total dan LDL yang jauh lebih rendah, dengan lelaki mempunyai 23% pengurangan risiko untuk mempunyai kepekatan HDL yang rendah, berbanding dengan bukan pengguna. sehari dengan hidangan 100% jus oren boleh menjadi satu perkara positif yang perlu dilakukan untuk menyokong tahap kolesterol yang sihat.”
Tembikai
Tembikai ialah cara yang menyegarkan untuk memulakan musim panas anda, dan menurut pakar diet, ia juga boleh membantu dalam menurunkan kolesterol.
“Tembikai ialah buah yang popular yang merupakan tambahan hebat kepada diet penurun kolesterol,” kata Manaker.
“Tembikai secara semula jadi mengandungi likopena, karotenoid yang telah terbukti dapat menghilangkan radikal bebas, dengan itu berkemungkinan menghalang paras kolesterol yang tinggi. Menghirup jus tembikai boleh menjadi cara yang menyegarkan untuk memasukkan sejumlah besar nutrien penting, termasuk likopena, ke dalam hari anda, terutamanya jika ia menggantikan minuman dengan gula tambahan”.
Prun
Anda sama ada suka prun atau membencinya. Tetapi jika anda seorang pencinta prun, anda mungkin membantu kesihatan jantung anda dalam lebih daripada satu cara.
“Menurut data terkini, hanya 50 gram prun harian (5 hingga 6) meningkatkan HDL (kolesterol baik) dalam wanita menopause dengan ketara, serta mengurangkan keradangan dan meningkatkan aktiviti antioksidan,” kata Manaker.
“Menambah prun pada smoothie, memasukkannya ke dalam hidangan ayam yang lazat, atau hanya memakannya kosong adalah semua cara untuk menikmati buah-buahan yang baik untuk anda ini.”
Epal
Sebiji epal sehari benar-benar boleh menjauhkan doktor, atau sekurang-kurangnya ia boleh memberi anda beberapa nutrien yang sangat membantu.
“Epal sangat tinggi dalam pektin, iaitu serat larut yang boleh mengikat kolesterol dalam sistem pencernaan, di mana ia membawa kolesterol ke hati untuk disingkirkan,” kata Morgyn Clair, MS, RDN, pengarang di Fit Healthy Momma.
Buah Beri
Buah beri adalah antara buah-buahan terbaik untuk menurunkan kolesterol kerana kandungan serat dan antioksidan yang membantu.
“Beri mengandungi satu tan antioksidan,” kata Clair. “Ia membantu melindungi kolesterol LDL ‘buruk’ daripada pengoksidaan dalam badan dan oleh itu melindungi daripada kesan berbahayanya.”




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/pakar-diet-syorkan-5-jenis-buah-paling.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Cara Paling Realisits Diet Sehat Saat Lebaran Tetap Bisa Makan Enak

7 Cara Paling Realisits Diet Sehat Saat Lebaran Tetap Bisa Makan Enak

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 181 hits
Dear kamu yang sering merasa gagal diet saat lebaran Ini cara diet sehat paling realistis yang bisa diterapkan
Putri Delina Terapkan Diet Ala Iu Sukses Turunkan Berat Badan Hingga 16 Kg

Putri Delina Terapkan Diet Ala Iu Sukses Turunkan Berat Badan Hingga 16 Kg

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 93 hits
Putri pun mengingatkan kalau diet itu diniatkan untuk kebaikan diri sendiri bukan karena orang lain atau karena ingin dipuji
Paling Baik Berani Dan Dermawan

Paling Baik Berani Dan Dermawan

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 179 hits
PALING BAIK BERANI DAN DERMAWAN Selamat pagi sahabat kesayangan Paling baik berani dan dermawan Daripada Anas RA berkata Nabi SAW adalah orang yang paling baik paling berani dan paling dermawan Dar Ibn Kathir Status Hadis SahihPengajaran 1 ...
Resipi Biskut Bright Eye Susan Paling Senang Nak Buat Sedap Rangup

Resipi Biskut Bright Eye Susan Paling Senang Nak Buat Sedap Rangup

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 151 hits
Apa kata raya kali ini kita cuba kelainan pula mencuba resipi baru Resipi biskut Bright Eye Susan ini nampak cantik dan sedap untuk hidangan di atas meja Lagi sedap tambahan badam yang rangup buat penambah kesedapan Nak cuba resipinya Jom c...
Petua Menghilangkan Tercekik Tulang Menggunakan Bahan Makanan No 6 Paling Sedap Haha

Petua Menghilangkan Tercekik Tulang Menggunakan Bahan Makanan No 6 Paling Sedap Haha

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 236 hits
PETUA MENGHILANGKAN TERCEKIK TULANG MENGGUNAKAN BAHAN MAKANAN NO 6 PALING SEDAP HAHA Dulu masa kecik kecik kalau tercekik tulang ikan arwah wan suruh minum air dalam senduk Tak pun amik nasi putih pastu kepal kepal telan Tak payah kunyah Ka...
Biskut Raya Paling Senang Choc Almond Cluster Guna 3 Bahan Je

Biskut Raya Paling Senang Choc Almond Cluster Guna 3 Bahan Je

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 204 hits
Bahan hari raya makin terasa Mak mak mesti sibuk nak buatkan biskut raya untuk anak anak Resipi Choc Almond Cluster yang dikongsikan Nor Shafawati ini sangat untuk dibuat sebab guna 3 bahan je Bahan tak banyak sedar sedar je dah habis sebal...
9 Potret Spanduk Warung Makan Paling Kocak Bikin Yang Mau Beli Harus Mikir Dulu

9 Potret Spanduk Warung Makan Paling Kocak Bikin Yang Mau Beli Harus Mikir Dulu

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 137 hits
Bukannya memudahkan pembeli memahami menu tapi jadi mempersulit karena harus mikir dulu
Jambatan Kaca Paling Panjang Dibuka Akhir Bulan Ini

Jambatan Kaca Paling Panjang Dibuka Akhir Bulan Ini

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 162 hits
Jambatan kaca paling panjang dibuka akhir bulan ini HANOI Pegawai pegawai pelancongan di Vietnam memaklumkan bahawa sebuah jambatan kaca sepanjang 632 meter yang akan dibuka kepada pelancong tidak lama lagi dipercayai merupakan jambatan kac...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya