Hak Melayu Bukan Islam Rizab Melayu Mengecil


 
Zaharah (tengah) dalam sidang media di Tapak Sejarah Wali 7 Kampung Sungai ChinChin, Batu 7, Gombak, Selangor pada 23 Feb 2024. (FOTO: HARAKAHDAILY/Muhammad Zharif Zulkiflee)
Tanah rizab Melayu di Semenanung Malaysia makin mengecil 
GOMBAK: “Semenanjung Tanah Melayu adalah tanah orang Melayu,kenapa pula orang Melayu hendak diusir?”
Itu penegasan yang diutarakan Penyelidik Sejarah dan Penulis Ahli Arkeologi, Zaharah Sulaiman susulan isu polemik projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) membabitkan kampung warisan sejarah Islam Melayu di Kampung Sungai ChinChin, di sini.
“Orang Melayu adalah asal penduduk di sini sejak ribuan tahun dan bukannya baharu 134 tahun serta mempunyai darah daging di sini sebagai perkampungan kecintaan mereka.
“Kenapa orang lain yang baru datang dalam 100 tahun atau 70 tahun atau 50 tahun pula yang dianggap sebagai penduduk asli di sini?
“Di Kampung Mukmin Warisan Mukmin,(juga di Gombak)…mereka (penduduk) telah diberi ataupun akan diberi pampasan cuma sebanyak RM30,000. Celah-celah gigi sahajalah RM30,000 itu. Nak buat apa, sebabnya dengan RM30,000 itu?
“Nak buat rumah tak boleh nak berhutang dengan bank? Nak sewa rumah pun tak cukup nak bayar deposit lagi, RM3000 itu macam perbodohkan penduduk,” katanya.
Zaharah berkata demikian dalam  sidang media Selamatkan Tanah Warisan Melayu Islam Gombak Utara Daripada Jajaran ECRL di Tapak Sejarah Wali 7, Kampung Sungai ChinChin, Batu 7, di sini semalam.
Turut hadir ialah Pengerusi UMMAH, Mohd Zai Mustafa; Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Gombak, Mohamed Yusof Sulaiman; Biro Guaman Jawatankuasa Bertindak Gombak, Zolazrai Zolkapli; serta wakil kepada ADUN Gombak Muhammad Hilman Idham.
Menurut Zaharah lagi, Tanah Rizab Melayu kini semakin mengecil di seluruh Semenanjung Malaysia.
“Tanah Rizab Melayu makin mengecil. Kalau kita lihat dekat Wilayah Persektuan sahaja dah tinggal satu persen. Itu pun nak lagi ditindas lagii. Di sebelah Gombak ini lagilah,” luahnya.
Beliau turut menyuarakan perasaan hairan mengapa tanah orang Melayu dikacau, tetapi tanah dan ladang orang kaya dan pedagang  bangsa lain  serta bangsa asing di negara ini tidak diusik pun untuk dimajukan pembangunan?
“Jika mereka mahukan mengambil tanah penduduk di situ mesti bayar sekurang-kurangnya RM5 juta dan tempat dialihkan mestilah mempunyai nilai yang sama seperti ada sungai dan ekosistem lainnya,” tegas beliau.
Zaharah turut mengulas sejarah perjuangan orang Melayu selaku penduduk asal di Kampung Sungai ChinChin.
“Kita (orang Melayu) dah duduk sini ribuan tahun. Tanah tak dapat, lombong tak dapat, nak tanah-tanah apa ini yang dia nak sedekahkan tak ada tanah yang kita duduki berpuluh-puluh tahun itu yang itu nak diambil juga? 
“Apa bangsa pemimpin yang kita ada hari ini? Pemimpin yang kita letak dekat atas itu yang dipilih oleh rakyat tapi tak nak dengar cakap rakyat,” hujah beliau.
Tambah Zaharah lagi: “Jadi apa yang kita nak ialah  jangan kita dikacau. Sudahlah tanah itu sekangkang kera, tak sampai setengah ekar, tak sampai suku ekar. Nak suruh pindah sewa tempat lain dengan RM30,000. Bukan RM300 ribu, tapi RM30,000.
“Dia (ada) offer (buat tawaran) memang ada perbincangan tahun 2022 ke 2021, tetapi perbincangan itu tidak muktamad dan tidak ada perincian yang selesai menyelesaikan masalah ini. Tak ada. ia terhenti kat situ saja,” katanya. – HARAKAHDAILY 24/2/2024
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Hak Melayu & Bukan Islam.. Rizab Melayu mengecil.
I. Islam bukan perkauman, bahkan bantu bukan Islam dalam pemerintaahan Islam. Al-hamdulillah!
Zamakshari menyampaikan angpau kepada salah seorang tetamu dalam Majlis Sambutan Tahun Baru Cina Peringkat Negeri Kelantan di Dewan Perniagaan Cina di Kota Bharu, Kelantan pada 23 Feb 2024. (FOTO: HARAKAHDAILY/ Rizal Tahir)
(Sila rujuk 'Kelantan peruntukkan RM1 juta buat bukan Islam'  – HARAKAHDAILY 24/2/2024)


II. Penduduk Gombak rayu Sultan, Perdana Menteri, Menteri Besar 
Mohd Zai (tengah) dalam sidang media di Tapak Sejarah Wali 7 Kampung Sungai ChinChin, Batu 7, Gombak, Selangor pada hari ini, 23 Feb 2024. (FOTO: HARAKAHDAILY/Muhammad Zharif Zulkiflee)
(Sila rujuk 'Penduduk Gombak rayu Sultan, Perdana Menteri, Menteri Besar'  – HARAKAHDAILY 24/2/2024)
Penyelesaian
Kepada umat dan rakyat Malaysia, kembalilah kepada Islam, realiti kehidupan rakyat, yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat. Sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan, Islam & kepelbagaian agama, Kuasa Sultan dan Raja Melayu.
Tapi demi Islam, demi tolak rasuah, jangan lupa 'UNDI PAS & gang.. 
Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.



Sekian.
Kesimpulan:
Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.
Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 
Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.
Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim.

Siri kebangkitan 'damai' se dunia Israel/AS berakhir.. 
1. S'pura kutuk HAMAS. DAP,/PAP/S'pura/Israel sama?2. Doa rakyat K'tan-M'sia untuk Paleestin. & DAP/PAP ...3 .Kebangkitan 'damai' se dunia.. & burung unta soro...3. Kepada peminat filem, Gaza karya fiksyen?5. Ada kapal terkait Israel, serang! Ranapkan..6.Tel Aiv diserang HAMAS, Iran, Yaman & +++7. Israel kalah perang di Gaza. & kesan di M'sia..8. AS Tiba-Tiba 'Bela' Hamas, mengapa?9. Gencatan senjata, Israel/HAMAS awal kemenangan Is...10. Rahsia kekuatan HAMAS. & Misteri wanitanya..11. Ini, Mossad Israel, buru HAMAS hingga ke M'sia, ki...12. Ini, Abu Ubaidah jadi hujung tombak Al-Qassam HAMAS.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/02/hak-melayu-bukan-islam-rizab-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Tak Mahu Negara Islam

Melayu Tak Mahu Negara Islam

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 133 hits
Melayu tak mahu negara Islam ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be ogi6Ip KUrM src in org https www youtube com embed ogi6Ip KUrM wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embed ogi6Ip KUr...
Tak Sangka Alien Dalam Filem Senario Xx Rupanya Cakap Bahasa Melayu

Tak Sangka Alien Dalam Filem Senario Xx Rupanya Cakap Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 156 hits
Seorang pengguna TikTok berjaya mencuri perhatian ramai selepas mendedahkan perkara yang mengejutkan mengenai filem komedi sains fiksyen Senario XX Menurut pemilik akaun TikTok ZD Studio itu makhluk asing yang muncul dalam filem tersebut se...
Koleksi Jenama Baju Melayu 2024 Daripada Pengeluar Tempatan

Koleksi Jenama Baju Melayu 2024 Daripada Pengeluar Tempatan

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 175 hits
Mana yang mencari cari baju melayu tahun 2024 apakata selongkar sikit koleksi baju melayu raya terbaru daripada pengeluar tempatan ini 1 PUTIH RTW for RAYA 2024Baju Melayu Teluk Balanga Smart Fit Men Kids and Babies Baju Melayu Sedondon Com...
Dap Main Game Bahaya Dengan Provoke Orang Melayu

Dap Main Game Bahaya Dengan Provoke Orang Melayu

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 183 hits
DAP main game bahaya dengan provoke orang Melayu ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be aaS6uTvME6c src in org https www youtube com embed aaS6uTvME6c wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube ...
Hari Ulang Tahun Pengisytiharan Tarikh Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu Kali Ke 68

Hari Ulang Tahun Pengisytiharan Tarikh Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu Kali Ke 68

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 163 hits
20 FEBRUARI 1956 Tunku Abdul Rahman sekembalinya dari London selepas perundingan dengan pihak British telah mengumumkan secara rasmi di Padang Pahlawan Banda Hilir bahawa Persekutuan Tanah Melayu akan mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 ...
Pegangan Kwsp Melayu Bertambah Kurang Selepas Covid 19

Pegangan Kwsp Melayu Bertambah Kurang Selepas Covid 19

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 308 hits
Pelbagai pengeluaran berkaitan pandemik COVID 19 dengan ketara menghakis tahap simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bagi kaum Bumiputera dan India di negara ini Penengah atau median simpanan pencarum secara keseluruhannya menurun pada ta...
Kerajaan Pahang Teruskan Agenda Dakwah Luaskan Pengajian Ilmu Al Quran Dan Turath Islam Di Maghribi

Kerajaan Pahang Teruskan Agenda Dakwah Luaskan Pengajian Ilmu Al Quran Dan Turath Islam Di Maghribi

papar berkaitan - pada 3/3/2024 - jumlah : 146 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang meneruskan agenda dakwah dan pendidikan Islam menerusi perluasan hubungan dengan negara Timur Tengah Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata selepas Jordan delegasi kerajaan negeri melakukan kunjungan h...
Yusuf Islam Cadang Buka Peace Train Di Malaysia

Yusuf Islam Cadang Buka Peace Train Di Malaysia

papar berkaitan - pada 2/3/2024 - jumlah : 179 hits
BernamaYusuf Islam pemuzik Britain yang dahulunya dikenali sebagai Cat Stevens berharap Peace Train cawangan Malaysia boleh ditubuhkan tahun ini PUTRAJAYA Yusuf Islam pemuzik Britain yang dahulunya dikenali sebagai Cat Stevens merancang men...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally