Haiwan Peliharaan Individu Positif Covid 19 Perlu Dikuarantin


KUALA LUMPUR, 9 APRIL: Haiwan peliharaan milik individu yang disahkan positif Covid-19 perlu diasingkan dan dikuarantin selama 14 hari, bagi tujuan pemantauan kesihatan.
Pensyarah Kanan (Imunologi Veterinar) dan penyelidik penyakit haiwan kesayangan, Fakulti Perubatan Veterinar Universiti Putra Malaysia, Dr Farina Mustaffa Kamal berkata sekiranya haiwan tersebut menunjukkan sebarang masalah kesihatan dalam tempoh itu, penjaga perlu merujuk kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar Daerah untuk tindakan susulan.
Katanya, biarpun tiada bukti haiwan peliharaan boleh menyebarkan jangkitan Covid-19, namun ia boleh dijangkiti penyakit itu, seperti dilaporkan Pertubuhan Kesihatan Haiwan Sedunia (OIE).
“Dua kes jangkitan Covid-19 melibatkan haiwan peliharaan, iaitu kucing dan anjing dilaporkan di Belgium dan Hong Kong dengan berpunca daripada pemiliknya positif wabak itu.
“Jadi, haiwan peliharaan ini disyaki terjangkit daripada kontak rapat individu positif COVID-19, melalui ciuman, pelukan atau pengendalian haiwan, tanpa membasuh tangan,” katanya ketika dihubungi Bernama.
Bagaimanapun Dr Farina berkata, setakat ini kes jangkitan ke atas haiwan peliharaan adalah amat terpencil dan tiada maklumat jelas mengenai simptom haiwan dijangkiti Covid-19, malah kebanyakannya tidak menunjukkan sebarang tanda.
“Hanya kes seekor kucing di Belgium yang menunjukkan simptom masalah pernafasan, cirit-birit dan muntah. Namun perlu diingatkan, terdapat agen virus atau bakteria lain yang boleh menyebabkan simptom yang sama pada haiwan,” katanya.
Sehubungan itu, beliau menegaskan lebih baik jika langkah kuarantin dan pengasingan diri daripada haiwan peliharaan dilakukan lebih awal, sebaik pemilik menyedari diri mereka mempunyai simptom dijangkiti Covid-19.
“Jika waktu itu tiada orang lain yang boleh mengendalikan haiwan milik anda, anda perlu memakai penutup muka serta sarung tangan ketika memberi makanan dan minum, membersihkan sangkar dan najis haiwan peliharaan terbabit,” katanya.
Tambah Dr Farina, tiada bukti jelas ada spesis haiwan tertentu yang lebih mudah dijangkiti secara semula jadi, namun menegaskan dalam situasi negara dilanda pandemik Covid-19 ini, pemilik amat digalakkan mengurung haiwan peliharaan di dalam rumah.
“Setakat ini, kajian menunjukkan virus ini boleh menjangkiti kucing, feret dan monyet, namun feret dan monyet merupakan haiwan makmal yang digunakan dalam kajian berkaitan koronavirus,” jelasnya.
Mengulas mengenai nasib haiwan jalanan pula, Dr Farina berkata kebanyakan kucing jalanan selalunya lebih sukar didekati, kerana ia tidak biasa berinteraksi dengan manusia.
“Jadi secara logiknya, kurang kontak rapat seperti ciuman, pelukan antara manusia dan kucing jalanan, namun saranan daripada OIE dan WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) perlu diguna pakai, jika mengendalikan haiwan peliharaan, mahupun jalanan,” jelasnya.
Mengulas lanjut mengenai koronavirus, jangkitan kuman dan virus terhadap haiwan, Dr Farina berkata secara amnya, koronavirus adalah kumpulan keluarga virus yang besar dan menjangkiti spesis haiwan yang berlainan.
Katanya, kebanyakan virus terbabit bukan zoonotik, atau bermaksud jangkitan itu terhad di dalam haiwan sahaja.
“Contoh virus yang boleh menjangkiti haiwan domestik ialah seperti anjing (canine coronavirus), kucing (feline coronavirus), ayam (infectious bronchitis virus), babi (porcine epidemic diarrhea virus dan transmissible gastroenteritis virus).
“Hanya SARS-CoV, MERS-CoV yang dikenal pasti berpunca daripada haiwan, iaitu kelawar dan boleh menjangkiti manusia,” katanya.
Sementara itu, katanya bagi SARS-CoV2 iaitu virus penyebab Covid-19, analisis jujukan virus mendapati terdapat 96 peratus persamaan dengan virus yang dijumpai di dalam kelawar, namun kajian lanjut masih dijalankan untuk mengenal pasti punca sebenar.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/04/haiwan-peliharaan-individu-positif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malangnya Covid 19 Boleh Dijangkiti Melalui Kontak Rapat Dengan Haiwan Peliharaan

Malangnya Covid 19 Boleh Dijangkiti Melalui Kontak Rapat Dengan Haiwan Peliharaan

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 256 hits
Malangnya COVID 19 boleh dijangkiti melalui kontak rapat dengan haiwan peliharaanDr Noor Hisham bercakap pada sidang media harian berkaitan jangkitan Covid 19 di Kementerian Kesihatan hari ini Foto BernamaJauhi haiwan peliharaan elak dijang...
Kp Kesihatan Saran Cuci Tangan Sebelum Selepas Sentuh Haiwan Peliharaan Bimbang Penularan Virus Covid 19

Kp Kesihatan Saran Cuci Tangan Sebelum Selepas Sentuh Haiwan Peliharaan Bimbang Penularan Virus Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 392 hits
Penularan pandemik Covid 19 kini lebih meluas apabila satu laporan mengenai jangkitan wabak ini terhadap haiwan telah direkodkan Seekor harimau di Zoo Bronx New York disahkan positif wabak itu selepas mengalami batuk dan kurang selera makan...
Mencabar Allah Akhirnya Pesta Gay Ini 15 000 Positif Covid 19

Mencabar Allah Akhirnya Pesta Gay Ini 15 000 Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 288 hits
by 2 hari agoPESTA yang dihadiri oleh orang muda di pantai Miami ini kelihatannya mereka mencabar kematian Parti yang telah disertai ribuan orang oleh sekumpulan LGBTQ di Amerika Syarikat itu bertujuan untuk mengumpul dana Dalam sebuah vide...
Pesakit Pulih Covid 19 Diuji Positif Lagi

Pesakit Pulih Covid 19 Diuji Positif Lagi

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 240 hits
Pihak berkuasa kesihatan Korea Selatan pada hari Jumaat melaporkan 91 pesakit yang dianggap telah sembuh daripada wabak coronavirus baru telah diuji positif semula Pengarah Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit Korea Jeong Eun kyeong m...
Warga Kulit Hitam As Lebih Rentan Positif Mati Akibat Covid 19

Warga Kulit Hitam As Lebih Rentan Positif Mati Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 243 hits
April 11 2020NEW YORK Serangan virus korona tidak mengenal warna kulit atau ras namun di AS tampaknya warga kulit hitam Afrika Amerika lebih berisiko tinggi mendapat pandemik Covid 19 Ketua Kesihatan AS Jerome Adams dalam wawancara dengan C...
224 Petugas Kkm Positif Covid 19

224 Petugas Kkm Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 204 hits
Oleh Rafidah Mat Ruzki Mohd Nasaruddin Parzi Muhammad Yusri Muzamir dan Noor Atiqah Sulaiman Kakitangan KKM dilihat berada di kawasan sekitar flat Malayan Mansion dan Selangor Mansion bagi melakukan saringan kepada penduduk bangunan berkena...
Polisi Tetapkan 3 Tersangka Kasus Penolakan Pemakaman Jenazah Positif Covid 19 Di Semarang

Polisi Tetapkan 3 Tersangka Kasus Penolakan Pemakaman Jenazah Positif Covid 19 Di Semarang

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 199 hits
Polda Jawa Tengah memproses hukum tiga orang yang diduga provokator penolakan pemakaman jenazah positif COVID 19 di Ungaran Kabupaten Semarang Sudah kami amankan tiga orang yang diduga memprovokasi warga untuk menolak pemakaman jenazah ters...
Covid 19 Kes Positif Bukan Warganegara Malaysia

Covid 19 Kes Positif Bukan Warganegara Malaysia

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 203 hits
Seramai 416 kes positif COVID 19 dalam kalangan bukan warganegara Malaysia KKM juga bekerjasama dengan UNCHR untuk aktiviti pengesanan di lapangan dan saringan StayAtHome BreaktheChain KitaMestiMenang
Raja Salman Mengasingkan Diri 150 Anggota Kerajaan Saudi Dilaporkan Positif Covid 19

Raja Salman Mengasingkan Diri 150 Anggota Kerajaan Saudi Dilaporkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 209 hits
Virus corona atau Covid 19 tak mengenal usia ataupun struktur sosial Mereka menginfeksi siapa saja di berbagai belahan dunia Dilansir New York Times sebanyak 150 bangsawan kerajaan Saudi dilaporkan tertular virus corona atau Covid 19 menuru...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid