Hacker Mencuri Data Dari Telcos Global Dalam Kempen Pengintipan Kata Firma Keselamatan Siber





TEL AVIV (REUTERS) - Peretas memecah sistem lebih daripada sedozen firma telekom global dan mencuri sejumlah besar data dalam kempen pemujaan selama tujuh tahun, penyelidik dari sebuah syarikat keselamatan siber berkata, mengenal pasti pautan ke pengintipan siber Cina sebelumnya aktiviti.

Penyiasat di firma siber AS-Cybereason berkata pada hari Selasa (25 Jun) penyerang mengompromikan syarikat-syarikat di lebih dari 30 buah negara dan bertujuan untuk mengumpulkan maklumat mengenai individu dalam kerajaan, penguatkuasaan undang-undang dan politik.

Para penggodam juga menggunakan alat yang dikaitkan dengan serangan lain yang dikaitkan dengan Beijing oleh Amerika Syarikat dan sekutu Baratnya, kata Encik Lior Div, ketua eksekutif Cybereason.

"Untuk tahap kecanggihan ini bukanlah kumpulan jenayah, ia adalah sebuah kerajaan yang mempunyai kemampuan yang boleh melakukan serangan seperti ini," katanya kepada Reuters.

Encik Div ​​kemudiannya membentangkan pecahan langkah demi langkah pelanggaran pada satu persidangan keselamatan siber di Tel Aviv dalam sesi yang sama bahawa ketua unit perisikan siber AS dan British dan ketua agensi pengintip Mossad Israel bercakap.

"Sekarang kita masih menjejaki mereka," katanya. "Pada hari Sabtu, kami mendedahkan lebih daripada 25 telco yang berbeza, telekos terbesar di dunia."

Jurucakap Kementerian Luar China berkata dia tidak mengetahui laporan itu, tetapi menambah "kami tidak akan membenarkan sesiapa terlibat dalam kegiatan tersebut di tanah Cina atau menggunakan infrastruktur Cina".

Cybereason enggan menamakan syarikat-syarikat yang terjejas atau negara-negara yang mereka beroperasi, tetapi orang yang biasa dengan operasi penggodaman China berkata Beijing semakin mensasarkan telco di Eropah Barat.

Negara-negara Barat telah memanggil Beijing untuk bertindak di ruang siber, memberi amaran bahawa penggodam Cina telah menjejaskan syarikat dan agensi kerajaan di seluruh dunia untuk mencuri rahsia komersial dan data peribadi untuk tujuan pengintipan.

Jurucakap Deutsche Telekom, telekom terbesar di Eropah, berkata syarikatnya tidak bersentuhan dengan Cybereason sebelum menyiarkan laporan itu.

Encik Div ​​berkata kempen terkini ini, yang diketemukan oleh pasukannya dalam tempoh sembilan bulan terakhir, menjejaskan rangkaian IT dalaman beberapa yang disasarkan, membolehkan penyerang menyesuaikan infrastruktur dan mencuri sejumlah besar data.

Dalam sesetengah keadaan, mereka berjaya menjejaskan keseluruhan direktori sasaran sasaran, memberi mereka akses kepada setiap nama pengguna dan kata laluan dalam organisasi. Mereka juga memegang data peribadi, termasuk maklumat bil dan rekod panggilan, kata Cybereason dalam catatan blog.

"Mereka membina persekitaran pengintipan yang sempurna," kata Div Div, bekas komandan dalam unit perisikan ketenteraan Israel 8200. "Mereka boleh mendapatkan maklumat seperti yang mereka inginkan pada sasaran yang mereka minati."

Cybereason berkata pelbagai alat yang digunakan oleh penyerang sebelum ini telah digunakan oleh kumpulan hacking China yang dikenali sebagai APT10.

Amerika Syarikat mendakwa dua anggota yang didakwa APT10 pada bulan Disember dan menyertai negara-negara Barat yang lain dalam mengecam serangan kumpulan terhadap penyedia perkhidmatan teknologi global untuk mencuri harta intelek dari klien mereka.

Syarikat itu berkata pada masa lalu ia telah mengenal pasti serangan yang disyaki datang dari China atau Iran tetapi ia tidak pernah cukup untuk menamakan negara-negara ini.

Cybereason berkata: "Kali ini berbanding pada masa lalu kita sudah pasti mengatakan bahawa serangan itu berasal dari China."

"Kami berjaya mencari bukan hanya satu perisian, kami dapat mencari lebih daripada lima alat yang digunakan oleh kumpulan khusus ini," kata Encik Div.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dimensi2167.blogspot.com/2019/06/hacker-mencuri-data-dari-telcos-global.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sistem Bank Global Turut Dipersalahkan Dalam Skandal 1mdb Kata Gabenor Bnm

Sistem Bank Global Turut Dipersalahkan Dalam Skandal 1mdb Kata Gabenor Bnm

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 204 hits
Sistem bank global turut dipersalahkan dalam skandal 1MDB kata gabenor BNM Dikemas kini 29 minit yang lalu Diterbitkan pada
Hmd Memindahkan Data Pengguna Ke Finland Untuk Menambah Baik Tahap Keselamatan Data

Hmd Memindahkan Data Pengguna Ke Finland Untuk Menambah Baik Tahap Keselamatan Data

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 161 hits
HMD pada hari ini telah mengumumkan bahawa mereka akan memindahkan data pengaktifan dan prestasi peranti pengguna ke Google Cloud di Finland Pengurusan data ini adalah tertakluk kepada peraturan privasi data daripada EU termasuk General Dat...
Tingkat Pengetahuan Keselamatan Siber

Tingkat Pengetahuan Keselamatan Siber

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 141 hits
Pendedahan kepada risiko ancaman keselamatan siber yang boleh menjejaskan organisasi dan pekerja antara fokus Hari Keselamatan Siber Media Prima 2019 di Sri Pentas Bandar Utama pada Rabu JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube ...
Mdec Melancarkan Inisiatif Untuk Membawa Wanita Kembali Ke Sektor Keselamatan Siber

Mdec Melancarkan Inisiatif Untuk Membawa Wanita Kembali Ke Sektor Keselamatan Siber

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 240 hits
Baru baru ini Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia telah mengumumkan untuk memperkasa kedudukan wanita dalam Program Pengurusan Risiko Siber pada ekosistem kerjaya Menerusi kerjasama pelbagai pihak perihal ini secara tidak langsung dapat men...
Keselamatan Siber Malaysia Bersedia Bekerjasama Dengan Negara Negara Asean

Keselamatan Siber Malaysia Bersedia Bekerjasama Dengan Negara Negara Asean

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 210 hits
JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT ANDA TERIMA KASIH Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Faceboo...
Salah Umno Pas Sendiri Belia Sokong Pakatan Kata Syed Saddiq

Salah Umno Pas Sendiri Belia Sokong Pakatan Kata Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 329 hits
Salah Umno PAS sendiri belia sokong Pakatan kata Syed Saddiq Dikemas kini 52 minit yang lalu Diterbitkan pada 15 Jun 2019 1
Awas Keris Baru Pembunuh Jiwa Kata Pahlawan Pas

Awas Keris Baru Pembunuh Jiwa Kata Pahlawan Pas

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 273 hits
MUKTAMAR PAS Berpakaian lengkap seperti pahlawan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini berkata pada zaman sekarang keris bukan lagi sebilah besi yang tajam Sebaliknya kata Tuan Ibrahim bentuk keris pada era ini sudah bertukar...
Selangor Catat Hasil Rm1 2 Bilion Setakat 7 Jun Kata Mb

Selangor Catat Hasil Rm1 2 Bilion Setakat 7 Jun Kata Mb

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 205 hits
Selangor catat hasil RM1 2 bilion setakat 7 Jun kata MB Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Jun 2019 11 02PM
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan