Habitat Terganggu Kurang Sumber Makanan Punca Buaya Mula Sasar Manusia Untuk Dijadikan Makanan


Habitat terganggu & kurang sumber makanan, punca buaya mula sasar manusia untuk dijadikan makanan


Foto sekadar hiasan sahaja | Kosmo Online

Kehilangan habitat dan kekurangan sumber makanan bersaiz besar berkemungkinan antara sebab serangan buaya semakin meningkat di Sabah.

Prof Benoit Goossens, seorang ahli Suruhanjaya Kemandirian Khas Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam Semula Jadi (IUCN) berkata, walaupun membunuh beberapa buaya di sesuatu kawasan boleh menimbulkan rasa selamat kepada pengguna sungai, buaya baharu akan menggantikan reptilia yang mati itu dan bahaya akan berterusan.


Goossens yang juga Pengarah Pusat Lapangan Danau Girang (DGFC) berkata, lebih banyak kesedaran diperlukan di kawasan yang mempunyai populasi buaya yang tinggi dengan menganjurkan bengkel bersama masyarakat tempatan dan pekerja ladang yang memancing di sepanjang Sungai Kinabatangan.


"Bagi saya, faktor yang menyebabkan konflik manusia-buaya ialah kehilangan habitat dan kekurangan mangsa besar seperti babi hutan akibat wabak selesema babi Afrika. Buaya besar yang menyerang manusia biasanya memakan mangsa bersaiz besar seperti khinzir dan rusa.


"Apabila populasi babi hutan kembali (ada), kita perlu mencadangkan kepada orang ramai agar mengelak mandi di sungai utama yang ada kehadiran buaya dan tidak memancing di tebing sungai selama berjam-jam, kerana buaya ialah pemangsa serang hendap," katanya kepada Bernama.


Baru-baru ini, Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin mencadangkan bahawa Sabah perlu mengeluarkan permit untuk memburu buaya secara terkawal bagi menangani isu populasi reptilia itu yang tinggi di Sabah.


Bung Moktar yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan dan Ahli Dewan Undangan Negeri Lamag turut mendesak kerajaan negeri untuk mewujudkan peraturan atau pengawalan terhadap penghapusan dan pemburuan buaya secara komersial, sama seperti yang dilakukan di Sarawak.


Beliau membuat saranan itu susulan kematian melibatkan seorang wanita yang diserang oleh seekor buaya di daerah Kinabatangan pada 30 Julai lepas.


Pada 11 September, pasukan mencari dan menyelamat (SAR) menjumpai kepala mangsa yang dipercayai disambar buaya ketika cuba menyeberang Sungai Seguntur di kawasan setinggan dekat Taman Kenari, Sandakan pada 9 September, kes terbaharu konflik antara manusia dengan buaya di negeri ini.


Goossens berkata, DGFC sudah menjalankan tinjauan di seluruh negeri pada 2019 hingga 2020 untuk Jabatan Hidupan Liar Sabah bagi kajian penemuan yang tidak merugikan (NDF).


DGFC ialah kemudahan kajian dan latihan kerjasama yang ditubuhkan di Kawasan Perlindungan Hidupan Liar Hilir Kinabatangan dan diuruskan oleh Jabatan Hidupan Liar Sabah dan Cardiff University.


Beliau berkata, kajian DGFC adalah untuk menilai sama ada pemburuan secara komersial dan mampan tidak akan menjejaskan populasi buaya di Sabah.


"Hasil kajian kami mencadangkan bahawa dalam tempoh 20 tahun lepas, tiada bukti ketara tentang peningkatan dalam saiz populasi keseluruhan buaya di Sabah dan tidak mungkin menjadi faktor penentu dalam sebarang peningkatan laporan konflik manusia-buaya.


"Hasil NDF juga jatuh di atas ambang yang menunjukkan bahawa pemburuan (walaupun pemburuan terkawal) akan menjejaskan populasi buaya di negeri ini.


"Satu-satunya pemburuan buaya yang mampan adalah di Sungai Kinabatangan, membolehkan pemburuan maksimum lima ekor buaya dewasa setahun di sungai itu," katanya menambah pemburuan di sungai lain di Sabah boleh menjejaskan populasi buaya.


Pada masa ini, buaya air masin ialah spesies dilindungi di Sabah dan pada 2016, Malaysia memindahkan status buaya air masin itu daripada Lampiran I kepada II, dengan pemburuan liar dihadkan kepada Sarawak dan sifar kuota untuk spesimen liar bagi negeri lain di Malaysia termasuk Sabah.


Sumber: Bernama


Sumber: Habitat terganggu & kurang sumber makanan, punca buaya mula sasar manusia untuk dijadikan makananBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2022/09/habitat-terganggu-kurang-sumber-makanan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Sumber Manusia Malaysia

Menteri Sumber Manusia Malaysia

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 228 hits
Steady la Menteri Sumber Manusia ni Cuma aku tak pasti dia ni Menteri Sumber Manusia Malaysia atau Bangladesh Sekali imbas macam Bangladesh sebab dia berusaha keras nak berikan pekerjaan kepada rakyat Bangladesh Baca berita selanjutnya di M...
Video Punca Penjual Jeruk Rider Motor Tak Pasal Pasal Jadi Mngsa

Video Punca Penjual Jeruk Rider Motor Tak Pasal Pasal Jadi Mngsa

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 172 hits
Sebelum ini sudah banyak kali pihak berkuasa memberi amaran kepada penjaja di tepi jalan untuk berhenti beroperasi kerana akan menyusahkan pengguna jalan raya Pun begitu mereka ini masih sahaja degil dan mengingkari arahan Malah penjaja yan...
Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 146 hits
agendailt com11 09 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad berpakat dengan DAP dan parti pembangkang lain untuk menjatuhkan UMNO tidak akan dilupakan orang Melayu kata Datuk Seri Ahmad Maslan Setia...
Radang Jantung Punca Simptom Dan Rawatan

Radang Jantung Punca Simptom Dan Rawatan

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 137 hits
Apakah itu penyakit radang jantung Artikel ini akan menerangkan kepada anda serba sedikit tentang penyakit yang jarang dibincangkan ini Pendahuluan Radang jantung atau myocarditis merupakan penyakit keradangan pada otot jantung Pada tahun 2...
Paip Pecah Di Kawasan Mgcc Di Kenal Pasti Jadi Punca Gangguan Bekalan Air

Paip Pecah Di Kawasan Mgcc Di Kenal Pasti Jadi Punca Gangguan Bekalan Air

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 142 hits
KUANTAN Paip pecah yang berlaku di kawasan Mahkota Golf and Country Club di sini dikenal pasti punca menyebabkan gangguan bekalan air di beberapa kawasan di daerah ini Ketua Pegawai Eksekutif Pengurusan Air Pahang Berhad Saiful Zaini Mohd B...
Penjual Mangga Tu Punca Rider Kemalangan Gara Gara Driver Axia Berhenti Beli Buah Di Simpang Lampu Isyarat

Penjual Mangga Tu Punca Rider Kemalangan Gara Gara Driver Axia Berhenti Beli Buah Di Simpang Lampu Isyarat

papar berkaitan - pada 10/9/2022 - jumlah : 133 hits
Seorang penunggang motosikal menjadi mangsa langgar lari dalam kejadian yang berlaku di susur masuk ke Bangi di Lebuhraya SKVE dari Hospital Serdang menghala ke Kajang nbsp Dalam kejadian yangg berlaku kira kira jam 1 49 petang Jumaat 9 Sep...
Pelajar Gaduh Bawa Buaya Jadi Senjata

Pelajar Gaduh Bawa Buaya Jadi Senjata

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 152 hits
Bergaduh bawa senjata tajam batu kayu kaca itu sudah biasa Tapi kali ini bukan kaleng kaleng apabila seorang pelajar di sebuah sekolah bawa buaya sebagai senjata pergaduhan Kejadian berlaku di Jalan Angkung Duren Sawit Jakarta Timur baru ba...
Perghh Penjaga Zoo Diserang Dua Buaya Berkomplot Di Hadapan Pengunjung

Perghh Penjaga Zoo Diserang Dua Buaya Berkomplot Di Hadapan Pengunjung

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 141 hits
Sean diserang di hadapan pengunjung taman yang panik Jamie PyattJOHANNESBURG Afrika Selatan Seorang penjaga zoo di Afrika Selatan terselamat selepas diserang seekor buaya sepanjang 4 9 meter di hadapan pengunjung lapor akhbar Daily Star sem...
Punca Pembawa Rezeki Ke

Punca Pembawa Rezeki Ke

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 267 hits
Assalamualaikum Yeay hari ni SA dah start cuti amik cuti sampai Jumaat menghabiskan cuti tahun lepas takde la agenda apa pun just nak uruskan hal2 berkaitan bank dan sebagainya peoagi dh tunggu kat pintu bank ingat buka pukul 9am rupanya ku...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan