Guru 70 Dap Juga Yang Perjuangkan Isu Guru Yb Melayu Dimana


 
Tak adil ‘lepas tangan’ isu graduan pendidikan, Ahli Parlimen beritahu KPM

Mohamad Fadli -March 23, 2022 
Teo Nie Ching berkata, sekiranya Radzi Jidin enggan menjawab isu tersebut di Dewan Rakyat, beliau dan graduan pendidikan terlibat akan mempertimbangkan untuk menghantar memorandum kali kedua kepada Kementerian Pendidikan.
PETALING JAYA: Tidak adil sekiranya Kementerian Pendidikan (KPM) “lepas tangan” dalam isu status 200 graduan pendidikan tahun akhir yang digagalkan tanpa hitam putih walaupun lulus sesi temu duga, menurut Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching.
Beliau berkata, sekiranya Menteri Kanan Pendidikan, Radzi Jidin mengambil berat isu itu, KPM boleh membuat mesyuarat jabatan untuk memanggil Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) dan wakil graduan pendidikan tersebut bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi.
“Tidak adil dan tidak sepatutnya KPM hanya lepas tangan dan hanya cakap minta SPP jawab. Masalahnya adalah SPP temu duga graduan pendidikan ini supaya mereka boleh jadi guru bawah KPM.
“Apa salahnya, kalau KPM ambil isu ini untuk buat mesyuarat jabatan supaya semua orang boleh duduk berbincang supaya satu penyelesaian dapat dicapai dan tak perlu buang masa yang akhirnya tidak ada orang jawab (isu tersebut),” katanya kepada FMT dalam satu perjumpaan secara maya bersama beberapa graduan yang terlibat malam tadi.
Sebelum ini, pegawai Radzi memberitahu FMT bahawa isu tersebut di bawah SPP, bukannya KPM. Pegawai tersebut berkata, SPP adalah pihak berkuasa yang melantik graduan pendidikan tersebut.
Pada 7 Mac lalu, Hartal Guru Ikhtisas, sekumpulan graduan guru ikhtisas pendidikan menuntut penjelasan KPM mengenai status 200 graduan pendidikan tahun akhir yang digagalkan tanpa hitam putih walaupun lulus sesi temu duga.
Presiden Graduan Ikhtisas Pendidikan (GIP), Fadhli Hassim mendakwa mereka digagalkan kerana tidak melengkapkan dokumen seperti surat senat, transkrip atau surat tamat belajar sedangkan kenyataan Radzi tahun lalu memaklumkan pelajar tahun akhir boleh memohon tawaran jawatan berkenaan.
Bagaimanapun, pada 11 Mac lepas, Timbalan Menteri Pendidikan Mohamad Alamin mengakui kelemahan yang berlaku itu adalah masalah sistem pengambilan, bukannya calon yang memohon.
Dalam pada itu, Teo yang juga bekas timbalan menteri pendidikan berkata, beliau akan berusaha bertanyakan isu tersebut di Dewan Rakyat yang akan berakhir Khamis ini.
Katanya, sekiranya Radzi enggan menjawab isu tersebut, beliau dan graduan pendidikan terlibat akan mempertimbangkan untuk menghantar memorandum kali kedua kepada Kementerian Pendidikan.
Memorandum pertama dihantar pada 7 Mac lalu menggesa KPM melihat isu tersebut. Bagaimanapun sehingga kini, pihak KPM dan SPP masih tidak memberi jawapan mengenai status graduan pendidikan yang terlibat itu.
Pada Jun tahun lalu, KPM berkata, ia akan membuat pengambilan khas guru secara “one-off” bagi mengisi kekosongan guru yang dihadapi di seluruh negara terutama di Sabah, Sarawak, Johor dan Selangor.
Radzi berkata, ia akan membabitkan pengambilan sejumlah 18,702 pegawai.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/guru-70-dap-juga-yang-perjuangkan-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Seperti Rafizi Adalah Pemimpin Yang Paling Layak Dijemput Dan Diberi Tempat Dalam Dap

Melayu Seperti Rafizi Adalah Pemimpin Yang Paling Layak Dijemput Dan Diberi Tempat Dalam Dap

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 170 hits
Harga seorang Melayu seperti Rafizi sangat membazir jika diletak dalam PKR rosak jika di dalam UMNO JIKA berada dalam DAP ia dapat membantu ramai orang Melayu lebih maju bersaing akan lebih ramai generasi Y menyertai dan MENJADIKAN parti IT...
Dap Bercanggah Pendapat Mengenai Perlunya Lebih Ramai Pemimpin Melayu

Dap Bercanggah Pendapat Mengenai Perlunya Lebih Ramai Pemimpin Melayu

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 104 hits
March 23 2022 Young Syefura Othman terpilih menganggotai CEC DAP baharu namun pemimpin terkemuka seperti Abdul Aziz Bari dan Zairil Khir Johari tidak berjaya PETALING JAYA Terdapat percanggahan besar antara kepimpinan DAP dan akar umbi meng...
Hiburan Kalau Justin Mesti Kena Kecam Peminat Menggigil Buka Rantai Mk Netizen Bandingkan Dengan Isu Jb

Hiburan Kalau Justin Mesti Kena Kecam Peminat Menggigil Buka Rantai Mk Netizen Bandingkan Dengan Isu Jb

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 131 hits
Selain Aedy Ashraf melamar Amelia Henderson ada satu lagi yang berlaku di konsert pesta makanan di perkarangan Astro baru baru ini 21 jam lalu Covid Dah Habis Ke Tular Video Peminat Tak Jaga SOP Di Konsert Pesta MakananAdvertisementIa menda...
Husam Musa Penerangan Isu Semasa

Husam Musa Penerangan Isu Semasa

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 161 hits
Rakan rakan dijemput hadir Penerangan Isu Isu Semasa Rakyat JelataTempat Rumah Pak Mud Kg Gelong Badak JelawatTarikh 28 Mac 2022Masa 9 00 malam
Jangan Naik Angin Nusi Nanti Kena Jual Kenapa Mb Kedah Naik Angin Isu Konsultan Minta Yuran Daripada Kontraktor

Jangan Naik Angin Nusi Nanti Kena Jual Kenapa Mb Kedah Naik Angin Isu Konsultan Minta Yuran Daripada Kontraktor

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 104 hits
March 29 2022 Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor dikatakan naik angin apabila isu konsultan minta yuran daripada kontraktor dibangkitkan di sidang DUN Kedah baru baru ini Beliau tiba tiba naik angin selepas isu yuran peru...
Parlimen Mesti Siasat Isu Mysejahtera Kata Anwar

Parlimen Mesti Siasat Isu Mysejahtera Kata Anwar

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 278 hits
FMT ReportersMarch 29 2022Anwar Ibrahim berkata Khairy Jamaluddin memberi penjelasan kabur berhubung isu pemilikan aplikasi itu termasuk perkara berkaitan data peribadi PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menggesa Parlimen memulak...
Berkenaan Isu Rm2 6 Bilion Derma Arab Saudi

Berkenaan Isu Rm2 6 Bilion Derma Arab Saudi

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 170 hits
Ramai orang berkata kalau betul jumlah RM2 6 bilion yang Najib Razak terima bukan duit curi tetapi derma dari Raja Arab Saudi sebab apa tak tunjukkan bukti Mereka tak faham bukan tugas yang dituduh untuk menunjukkan bukti tetapi terjatuh ke...
Saya Jawab Isu Mysejahtera Khamis Ini Khairy

Saya Jawab Isu Mysejahtera Khamis Ini Khairy

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 129 hits
Saya jawab isu MySejahtera Khamis ini Khairy Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin akan menjelaskan secara terperinci berkenaan persoalan dibangkitkan beberapa pihak mengenai pelantikan MySJ Sdn Bhd sebagai pemegang lesen aplikasi MySejahtera...
Pernikahan Idayati Anwar Gibran Ogah Tanggapi Isu Dinasti Politik

Pernikahan Idayati Anwar Gibran Ogah Tanggapi Isu Dinasti Politik

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 116 hits
Rencana pernikahan Ketua Mahkamah Konstitusi Anwar Usman dengan adik kedua Presiden Joko Widodo menjadi sorotan sejumlah kalangan Putra Jokowi Gibran Rakabuming Raka enggan menanggapi isu dinasti politik terkait pernikahan tersebut
As Menuju Bangkrap Lihat Komen Rakyat Dalam Blog Ini

Netizen Tertanya Tanya Apa Kelulusan Calon Pn

Mengenal Apa Itu Operasi Lasik Dan Biayanya

12 Power Bank Terbaik Paling Nipis Tahan Lama 2024

Bidoglio Mahu Jdt Beraksi Lebih Ganas

Birthday Party Aryana Arash

Kisah Calon Sg Bakap Pas Nak Sokong Pmx Pulak

Kdn Utamakan 2 Kategori Permohonan Kewarganegaraan Kata Menteri



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Waktu Sembelih Binatang Korban Hari Raya Aidiladha

Kebaikan Mendapatkan Servis Baiki Sofa Profesional

Telemovie Ibu Pinjaman Lakonan Wan Maimunah Bell Ngasri

Movie Keluang Man Lakonan Nas Muammar Zar Remy Ishak

Efficiency And Transparency The Hallmarks Of Property Management In Nj

Pemuda Ini Hilang Selepas Pergi Hiking Di Bukit Dinding