Gulai Lemak Udang Ala Restoran Mok Yoh Pak Kob




Assalamualaikum semua. Apa khabar? Harap anda semua berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Jangan lupa klik iklan yang keluar di blog saya ni ya. Juga jangan lupa untuk klik follow blog bagi mendapat notifikasi setiap kali entri baru. 
Saya tak pasti dengan orang lain tapi saya secara individu sangat bimbang dengan perkembangan sejak akhir akhir ini.  Banyak kes orang hilang tanpa dapat dikesan, ramai mangsa bunuh yang kebanyakannya melibatkan pelaku yang dikenali mangsa.
Selain itu yang membimbangkan juga ialah ramai orang yang menggunakan agama atau dengan kata lain menunggang agama untuk mengutip dana/derma, melakukan perkara melibatkan seksual, luar tabie dan liwat sesama jenis. 
Banyak sangat banyak. Lebih menakutkan ialah walaupun apa pun bukti yang dikemukakan, masih ramai tidak percaya. Dengan kata lain, pelaku dikatakan difitnah oleh mangsa. Dah bawa ke mahkamah dengan bukti dan saksi, dah didapati bersalah sekali pun, tetap dikatakan sebagai fitnah dan konspirasi. Masih ramai penyokong yang terpaling husnudzon.
Itulah yang dikatakan di akhir zaman, ramai yang keliru. Yang benar dan yang batil. Yang hitam dan yang putih. Itu sebab ramai tertipu dengan dajjal bila mana racun dikatakan madu dan madu dikatakan racun. Dajjal juga akan mengelirukan antara neraka dan syurga. 
Begitu juga dengan ahli politik dan pemimpin yang sewenang wenang berbohong. Bukan kita baca tapi kita melihat video percakapan mereka yang bercanggah. Di sana cakap lain, di sini cakap lain. Tidak perlu tunggu tayangan video di Padang Mahsyar tapi kita dah boleh tengok video di media social. Yakinlah bahawa 2 malaikat yang berada di sisi kita tidak akan pernah gagal untuk mencatat setiap amalan baik dan jahat kita hatta sebesar biji sawi.
Kita memang umat akhir zaman. Akhir zaman bermula dengan kelahiran Nabi Muhammad SAW yang merupakan Nabi akhir zaman. Sebagai persiapan menghadapi fitnah dajjal yang mengelirukan kita dianjurkan untuk menghafal 10 ayat pertama surah Al Kahfi dan membaca doa perlindungan dajjal setiap. kali sebelum memberi salam dalam setiap solat. 
Semoga kita tidak terpedaya dengan dajjal manusia yang membuat kejahatan tetapi dipamirkan dengan kebaikan dan sebaliknya menuduh pula mangsa sebagai penjahat. Ingatlah jenayah bukan ujian. Setiap jenayah dilakukan mesti ada hukumannya. Hukuman itu bukan ujian. Ujian adalah sesuatu yang didatangkan oleh Allah untuk menguji hambanya. Yang ditimpa ujian ialah mangsa. OK setakat ini dahulu, semoga bermanafaat.

Saya sekarang dah terubat rindu dengan makanan Kelantan sejak adanya Restoran MYPK D’KL. Kalau dulu, nak makan makanan Kelantan yang sedap mesti nak kena balik Kelantan. Banyak makanan Kelantan yang dijual di sini memang tak sama rasa dengan makanan yang dijual di sana. Resipi ini saya pelajari dari Hisham, boss MYPK D’KL yang tidak lokek ilmu. 
Memasak ni walaupun menggunakan resipi yang sama, belum tentu rasanya sama. Jadi kalau nak rasa macam mana sedapnya gulai lemak Kelantan versi Restoran MYPK D'KL ni, bolehlah singgah di kedai makan mereka di Subang Bestari. 
Gulai Kelantan ni nak sedap, wajib ada lada solok. Tapi saya tak ada stock, saya letak cili api dan Maldivian Scoth Bonnet Peppers yang berwarna merah yang diberi oleh jiran kami yang menantunya berasal dari Maldive. Sedap cili ni dan pedas menyala. Rasanya memang lain dari cili yang pernah saya rasa di sini. 
Banyak lauk pauk Kelantan lain yang tidak dijumpai di tempat lain. Lagi pulak tukang masak dan semua bahan memasak dibawa dari Kelantan. Antaranya ikan tongkol, ikan tenggiri, itik serati, ayam kampung, rempah ratus dan juga kelapa. 
Haa special kan. Baru lah rasa betul betul “authentic Kelantan”. Jadi apa lagi, jom sama sama singgah di restoran MYPK D’KL. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...

Gulai Lemak Udang Ala Mok Yoh Pak Kob Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:12 ekor udang laut1/2 - 1 sudu besar cili kering kisar1 sudu besar serbuk kari daging1/2 sudu besar garam1 sudu besar gula1 keping asam keping1 mangkuk belimbing bulohLada solok/cili padi secukupnya1 kotak santan + air secukupnya
Bahan kisar:1 genggam bawang merah1 ibu jari halia2-3 inci kunyit hidup
Cara cara:Masak santan dengan asam keping sehingga mendidih. Masukkan bahan kisar, cili kering kisar dan kacau rata. 
Masukkan serbuk kari dan kacau rata lagi. Biarkan mendidih sehingga semua masak sempurna. 
Masukkan belimbing buloh, garam dan gula secukupnya. Renih sehingga masak. 
Akhir sekali, masukkan udang dan cili hidup secukupnya.

Sesuaikan rasa dan boleh tutup api. Nota; udang tidak boleh terlebih masak, nanti jadi liat. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2024/09/gulai-lemak-udang-ala-restoran-mok-yoh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Restoran Nasi Lemak Di Petaling Jaya Sedang Cari Customer Terlebih Bayar Rm2 660 Bil Kamu Cuma Rm26 60

Restoran Nasi Lemak Di Petaling Jaya Sedang Cari Customer Terlebih Bayar Rm2 660 Bil Kamu Cuma Rm26 60

papar berkaitan - pada 4/9/2024 - jumlah : 54 hits
Sebuah restoran yang menjual nasi lemak di Petaling Jaya kini sedang mencari pelanggannya kerana mahu memulangkan semula duitnya Difahamkan pelanggan itu sepatutnya membayar RM26 60 untuk pesanan mereka pada hari tersebut namun tersilap tra...
Pedagang Lain Protes Pemkab Bogor Jelaskan Alasan Restoran Ini Tak Dibongkar Dari Jalur Puncak

Pedagang Lain Protes Pemkab Bogor Jelaskan Alasan Restoran Ini Tak Dibongkar Dari Jalur Puncak

papar berkaitan - pada 26/8/2024 - jumlah : 69 hits
Pemkab Bogor beralasan Restoran Asep Stroberi memiliki alas hak yang jelas karena berdiri di atas lahan milik Pemprov Jabar
Restoran Arab Cyberjaya Dan Musang King

Restoran Arab Cyberjaya Dan Musang King

papar berkaitan - pada 24/8/2024 - jumlah : 122 hits
Dah tak ada idea nak makan malam di mana lantas singgah di restoran Al Rayyan Cyberjaya ini Seingatnya zaman anak3 kecik kecik dulu pernah makan di sini dan membelogkannya Masuk je terus fefilling Mekah nbsp Nasi Mandy lamb 1 set RM35 00Mus...
Restoran Makan Yang Lazat Dan Menjadi Pilihan Ramai Di Hotel Royal Chulan Seremban

Restoran Makan Yang Lazat Dan Menjadi Pilihan Ramai Di Hotel Royal Chulan Seremban

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 103 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu com dan juga kepada rakana rakan yang dikasihi sekalian Sebelum ni Maha ada kongsikan tentang bilik penginapan yang di dan juga beberapa lokasi menari berhampiran yang boleh dik...
Makan Nasi Goreng Seafood Daun Pisang Di Restoran Jasmin

Makan Nasi Goreng Seafood Daun Pisang Di Restoran Jasmin

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 93 hits
Assalamualaikum WBT BANYAK sungguh gambar makanan dalam galeri handphone Sk ni ha Apa ke tidaknya asal makan jer nak kena ambil gambar dulu Cuba juga tak nak ambil gambar tapi tak boleh janggal jadinya hahahaha Ikut tarikh pada gambar 11 Ju...
Makan Di Restoran Piring Puteh Giant Tampoi

Makan Di Restoran Piring Puteh Giant Tampoi

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 82 hits
Assalamualaikum WBT PANAS lit lit cuaca hari ni Boleh rasa perjalanan balik kerja nanti pasti mencabar sebab cahaya matahari datang dari arah depan Jangan jammed sudahlah dahlah balik nanti dah janji dengan Pak Inche nak masak ketam hehehe ...
Tak Larat Makan Di Restoran Lapan Kati

Tak Larat Makan Di Restoran Lapan Kati

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 89 hits
Assalamualaikum WBT HAMPIR ke waktu tengahari semalam Sk dikejutkan dengan berita pemergian suami Kak Rosmah ke rahmatullah Orangnya sihat sihat sahaja baru menyambut ulangtahun kelahiran ke 50 pada 1 Mei lepas Sehari sebelumnya arwah masih...
Berjangkit Demam Dengan Pak Zain

Berjangkit Demam Dengan Pak Zain

papar berkaitan - pada 7/9/2024 - jumlah : 110 hits
Assalamualaikum SA dh agak dh mesti SA berjangkit Demam Dengan PZ PZ dh kebah demam dh tinggal batuk je lagi SA x batuk cuma demam badan panas dan sakit sakit badan Dah la tinggal berdua je xde sape nak mintak tolong urutkan badan suami pet...
Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

Ramai Di Atas Jalan Balik Kampung


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Seketika Di Bandar Hatyai

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Bersama Melawan Denggi Meningkatkan Kesedaran Komuniti Tentang Denggi Dan Pencegahannya

Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus Cari Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus

Apa Alasan Betapa Pentingnya Memberus Gigi 2 Kali Sehari Agaknya Ye Jom Baca

Belajar Public Speaking Langkah Penting Menuju Komunikasi Efektif