Gulai Kuning Ikan Tongkol Nasi Berlauk




Saya ingin kongsikan petikan dari kuliah zoom Ustaz Md Esa Deraman, Tokku Pasir Gudang tajuk Redha. Redha adalah satu kalimah yang menenangkan. Semua kebahagiaan bermula dari jiwa yang redha. Redha erti bina hubungan yang baik dengan Allah. Anggap apa yang berlaku adalah takdir yang baik untuk kita datang dari Allah yang Maha Pemurah, Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui. 
Kita akan berlapang dada. Allah yang tentukan semuanya dan Allah lebih sayangkan kita lebih dari mak ayah kita sayang pada kita. Allah lebih sayang hambanya lebih dari seorang ibu sayang pada anak. Ibu sayangkan anak dan akan melengkapkan keperluan anak secara duniawi. Tapi ibu tak boleh amankan dalam perkara kubur kerana dia akan sibuk dengan urusan dia sendiri. Ibu juga ada masalah dia sendiri. 
Kasih sayang makhluk bersifat terbatas. Kasih sayang Allah beri hidayah kita pada islam, beri nikmat pada kita. Kalau kamu hitung nikmat Allah, necaya kamu tak boleh kira. Nikmat datang dengan singular. Pun dah tak boleh kira. Apa lagi kalau nak kira semuanya. Kerana bercabang cabang nikmat itu. Contoh, dari nikmat sihat, bercabang pada nikmat lain seperti boleh kawin, boleh kerja, boleh jumpa mak ayah dan jumpa kawan serta banyak lagi. 
Allah Maha mengetahui tahu apa yang sesuai dengan kita. Apa kah tempat kita. Apa kah kerja sesuai dengan kita. Dengan sifat bijaksana Allah. Bila kita redha dengan takdir Allah, kita akan dapat syurga dunia. Kita akan redha dengan pasangan, redha dengan kerja kita. Sejarah manusia bermula penderhakaan iblis kerana dia tak redha untuk hormat pada Adam. Kesilapan Adam kerana sikap tidak redha. Dalam syurga banyak nikmat tapi jiwa tidak redha juga. Tetap nak rasa buah yang dilarang.
Sesiapa yang benar beriman dengan Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang, jiwanya akan redha. Dapat rezeki sikit, kita redha. Semua para sahabat, Allah bagi gelaran radiallahu anhu. Allah redha mereka dan mereka meredha dengan Allah. Allah meredha mereka keseluruhannya. Jiwa orang beriman bila pulang pada Tuhannya. Pulang lah pada Allah dengan redha. 
Surah Al Hajj ayat 11. Kalau mereka dapat kebaikan, mereka senang. Kalau diuji dengan benda mereka tak suka maka berbolak balik wajah mereka. Nak dipuji tapi bila dikeji. Akhirnya berkeluh kesah. Jadi rugi dunia, rugi akhirat. Ada orang tak redha dengan ketinggian dia. Ada yang tak redha dengan fizikal, hidung. Akhirnya buat pembedahan muka. Cuba ubah muka. Islam haram ubah ciptaan dengan tujuan mencantikkan melainkan ada tujuan perubatan dsb.
Jiwa tak redha tak faham qada dan qadar dia. Ini terbaik untuk dia. Kalau demam, Alhamdulillah ada kebaikannya. Orang beriman begitu melihat takdir Allah. Apa berlaku di dunia ini, pada kamu melainkan sudah tercatat di sisi Allah sebelum ianya berlaku. Untuk apa kita berusaha? Berusaha juga adalah takdir Allah. Mengikuti segala perintah Allah tujuan ciptaan manusia dan makhluk adalah untuk ibadah. Kalau atas ibadah, ibadahnya syukur, kalau usaha, ibadahnya tawakkal. Kalau dalam cari jodoh, cari yang ada agama.
Akan rasa kemanisan iman orang yang berkata Allah Tuhanku, Islam agama ku, Nabi Muhammad adalah Rasul ku. Yang uruskan alam ini dengan ketentuan dan kehendak Allah. Kalau ada orang sakit, redha. Hasbiallaahu wanikmal wakeel yang uruskan semua. Simpan duit kat bank kerana percaya kepakaran mereka. Kalau bank terbakar pun duit selamat. Tak percaya diri sendiri, dia takut hilang. Percaya pada tabung haji. Dapat duit raya pun simpan dalam tabung haji. 
Hidup kita yang uruskan adalah Allah. Serah pada Allah. Dari situ timbul sifat redha. Tak redha adalah awal kecelakaan. Semua serah pada Allah. Ada solat istikharah menyerah pada pilihan Allah. Apa yang Allah ilhamkan, kita redha. Tanda buruk kehidupan dia marah dengan apa yang Allah takdirkan padanya. Kita paling jadi ahli ibadah bila kita redha. Allah paling suka bila dia takdirkan sesuatu dan hambanya redha.
Selalu berdoa agar aku redha dengan apa pun yang engkau tentukan. Jangan aku mahu mohon melambatkan sesuatu yang engkau segerakan. Jangan pernah aku minta diawalkan. Ini waktu sesuai untuk kita. Kalau redha, ini waktu sesuai untuk saya dapat anak. Redha adalah pintu mendekati Allah yang paling agung. Tak redha, Allah jauhkan dia dari Allah. Apa pun berlaku pada kita hari ini, semua ditakdir Allah yang bijaksana. Jadi kita bersangka baik. Letak kepercayaan kita pada Allah sepenuhnya.
Bila Allah bagi, kita terima, bila tak bagi, kita redha. Bila Allah tinggal kita (doa tak dimakbul lagi) akan tetap kekal ibadah pada Allah. Contoh solat dhuha, satu ibadah untuk taat pada Allah. Bukan kerana nak sesuatu. Doa tak dapat, jangan tinggal doa kerana doa itu ibadah. Bila Allah seru kita akan menyahut walau di mana kita berada.
Kesimpulan kalau kita nak kehidupan baik, kena redha. Jika tak redha, tak ada ubat. Akan berubah ke? Takdir Allah tetap jalan samada kita suka atau tak suka. Rugi lah kamu bila terlepas peluang dapat pahala. Azam nak berubah jadi baik tak ada yang boleh halang. Kesimpulan selalu doa pada Allah supaya punya jiwa yang redha. Syurga dunia bagi orang yang kenal Allah. Jalan orang yang yakin pada Allah.


Saya bila tak sihat dan tak ada selera makan, pasti teringat makanan di negeri kelahiran saya. Teringat hidangan sarapan seperti nasi berlauk, nasi kerabu, nasi dagang. Belum lagi dengan lain lain menu seperti nasi impit dengan sate, mee goreng talam, laksam dan pelbagai kuih muih tradisional. 
Jadi bila dah lama teringin, tapi nak balik pun bukan senang. Jadi saya menyediakan sendiri gulai kuning nasi berlauk yang kali ini menggunakan ikan tongkol yang telah direbus dan dibiarkan semalaman. 
Wallaa sedap dan rasanya macam makan nasi berlauk pagi di Kelantan. Gulai ini tak boleh dimasukkan benda lain selain timun, kacang panjang dan lada solok. Masa makan pun, kalau nak letak hanya timun yang dihiris sahaja. Yang pasti ada sambal Kelantan lah kan. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba semua..... 

Gulai Kuning Ikan Tongkol Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:1 kg ikan3-4 hiris lengkuas1 ibu jari kunyit - 2 inci5-6 biji bawang merah6 biji cili kering - 1 sudu besar cili kisar½ kg santan + 5 gelas airAsam keping
Cara cara:Masak santan segar pekat dulu sehingga masak dan mendidih, baru masukkan bahan kisar.
Masak lagi sehingga mendidih, masukkan asam garam gula dan santan cair.

Hidangkan dengan sambal Kelantan sebagai nasi berlauk pagi. Nak lagi sedap, nasi dibungkus sebelum dimakan, baru terbau aroma nasi berlauk Kelantan. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/08/gulai-kuning-ikan-tongkol-nasi-berlauk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Goreng Isi Ikan Goreng

Nasi Goreng Isi Ikan Goreng

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 147 hits
Sejak beberapa hari lepas saya mula membaca kisah para Nabi dan Rasul yang sepatutnya kita semua faham dan ketahui Saya pernah baca dulu tapi kini kiranya secara lebih mendalam dan jelas Contoh susur galur kalangan Nabi Nabi dalam kaum Bani...
Gulai Tempoyak Ikan Kembung Perak

Gulai Tempoyak Ikan Kembung Perak

papar berkaitan - pada 22/7/2023 - jumlah : 255 hits
Assalamualaikum semua Hari ini saya ingin kongsikan resipi mudah negeri Perak yang sedap Sebelum itu jangan lupa klik iklan ya g keluar di blog dan klik follow blog tau Seperti biasa kita masuk sedikit bab perkongsian ilmu Hmm tak perlu jad...
Baby Pun Boleh Makan Nasi Goreng Kampung Ibu Ini Kongsi Resipi Mudah Ikut

Baby Pun Boleh Makan Nasi Goreng Kampung Ibu Ini Kongsi Resipi Mudah Ikut

papar berkaitan - pada 3/8/2023 - jumlah : 135 hits
Sebagai ibu salah satu fasa yang membuatkan kita teruja adalah ketika menyediakan makanan untuk anak tersayang Lagi lagi bila mereka dah mula belajar makan banyak resipi yang kita cuba untuk pastikan anak kenyang dan mendapat khasiat yang s...
Lunch Nasi Beriyani Daging Yang Sedap Bersama Kekawan

Lunch Nasi Beriyani Daging Yang Sedap Bersama Kekawan

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 178 hits
Lunch Nasi Beriyani Daging Yang Sedap Bersama Kekawan Siapa la yang tak ada kawan dalam dunia ini Semua orang ada kawan baik atau rapat seperti keluarga Kami ada satu team kawan baik yang terdiri dari pelbagai bangsa dan sering makan bersam...
Santan Elevates Airasia S Famed Inflight Menu With First Of Its Kind Speciality Coffee And Plant Based Nasi Lemak

Santan Elevates Airasia S Famed Inflight Menu With First Of Its Kind Speciality Coffee And Plant Based Nasi Lemak

papar berkaitan - pada 30/7/2023 - jumlah : 257 hits
Santan is taking its inflight dining options to new heights with the latest additions to its renowned AirAsia menu featuring a first of its kind freeze dried speciality coffee and a delectable Plant Based Pak Nasser s Nasi Lemak AirAsia s g...
Nasi Goreng Di Cawan Mas Tak Kurang Sedapnya

Nasi Goreng Di Cawan Mas Tak Kurang Sedapnya

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 211 hits
Nasi Goreng Di Cawan Mas Tak Kurang Sedapnya Kali ni saja nak cerita pasal makan di Cawan mas yang dah tentu banyak cawangannya Korang pergi mana je ada banyak restoran Cawan mas yang boleh dikunjungi Baiklah Minggu lepas kita orang makan l...
Resepi Nasi Lemak Mudah Dan Senang Masak

Resepi Nasi Lemak Mudah Dan Senang Masak

papar berkaitan - pada 7/8/2023 - jumlah : 276 hits
Kita mak mak ni kerja tau tak kerja Masak tu wajib Kali ini mummy terajin nak masak Nasi Lemak Nasi lemak ini lain orang lain cara masaknya Kita masak Nasi Lemak resepi mudah dan senang masak je Hehehe Contents RESEPI NASI LEMAK MUDAH DAN S...
Nasi Goreng Ringkas Untuk Sarapan Pagi

Nasi Goreng Ringkas Untuk Sarapan Pagi

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 210 hits
Terajin pula nak buat entri sarapan pagi hari ni Sebabnya hari ni encik suami MC sebab demam Dapatlah kita sediakan sarapan pagi Sempat juga memotret nasi goreng untuk dijadikan entry pagi ni Menu nasi goreng ni boleh dikatakan menu hari ha...
5 Resepi Cara Masak Nasi Ayam

5 Resepi Cara Masak Nasi Ayam

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 198 hits
Cara masak nasi ayam ni macam senang Tapi entahlah kadang kadang bila buat nasi ayam rasa macam nasi ayam kami tu kurang kick Erm banyak kali juga kena try and error cara masak nasi ayam sampai kena dengan selera kami sekeluarga Contents 5 ...
As Menuju Bangkrap Lihat Komen Rakyat Dalam Blog Ini

Mengenal Apa Itu Operasi Lasik Dan Biayanya

Kisah Calon Sg Bakap Pas Nak Sokong Pmx Pulak

Kdn Utamakan 2 Kategori Permohonan Kewarganegaraan Kata Menteri

Bidoglio Mahu Jdt Beraksi Lebih Ganas

Seorang Wali Nikah Menumbuk Pengantin Lelaki Selepas Majlis Akad Nikah

Speed Read A Garage Built Ducati 996 Caf Racer And More

House On An Island By Atelier Oslo In Norway



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Lelaki Maut Perodua Viva Dipandu Bertembung Pikap

Personal Name Brands

Urban Draws And Sandy Feet 5 Cities With Great Beaches

Salam Aidiladha

Wapres Ma Ruf Kalau Ada Generasi Sudah Tak Peduli Sesama Bahaya Itu Lonceng Kematian

Begini Tata Cara Sembelih Hewan Kurban Wajib Perhatikan Yang Halal Dan Haram