Gojek Dan Kegagalan Urus Ekonomi




Oleh AB JALIL BACKER
TINDAKAN Kabinet meluluskan perkhidmatan Gojek sangat mengejutkan dan menimbulkan pelbagai persoalan mengenai kredibiliti keputusan yang dibuat kerajaan.
Perkhidmatan teksi motosikal pernah beroperasi di negara ini melalui syarikat tempatan Dego Ride pada penghujung 2016 dan diharamkan oleh kerajaan pada 2017. Selepas Pilihan Raya Umum lalu Dego Ride sekali lagi beroperasi dan kali ini Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, turut mengharamkan atas alasan sama iaitu keselamatan jalan raya dan orang ramai.
Apabila menteri daripada dua pentadbiran berbeza membuat keputusan yang sama tentulah ia membabitkan satu kajian yang telah dilakukan dengan cermat dan teliti.
Justeru, kepantasan kelulusan Kabinet kali ini sangat mencurigakan kerana ia berlaku beberapa hari selepas Gojek, syarikat dari Indonesia itu, membuat pembentangan kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Anthony Loke.
Malah sebelum pembentangan pun Syed Saddiq telah menguar-uarkan nama Gojek sehingga ada yang tertanya-tanya adakah menteri sudah bertukar taraf kepada pelobi syarikat. Tindakan Syed Saddiq mengumumkan bahawa Kabinet bersetuju meluluskan perkhidmatan teksi bermotosikal menambah senarai jenaka kerajaan.
Mengapa Menteri Belia dan Sukan yang mengumumkan kelulusan tersebut bukannya Menteri Pengangkutan? Apakah telah ada kertas Kabinet sewajarnya untuk meluluskan sesuatu yang besar ini?
Hakikat kertas cadangan dibawa oleh Syed Saddiq bukannya Kementerian Pengangkutan yang bertanggungjawab dalam pengangkutan awam, jelas menunjukkan kelulusan itu bertaraf resolusi kedai kopi. Kabinet tidak sewajarnya membuat sesuatu keputusan besar melibatkan perubahan dasar keselamatan jalan raya dan pengangkutan awam tanpa input pihak-pihak yang berkepentingan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) dan pengguna jalan raya.
Apabila Kabinet telah membuat keputusan maka semua kajian yang akan dibuat oleh Kementerian Pengangkutan hanyalah ke arah untuk melegitimasikan perkhidmatan teksi bermotosikal ini.
More in Kolumnis
Pecahkan ruyung, dapatkan sagu
Erti merdeka seorang mualaf
Hak dilindungi Perlembagaan
Jangan faraid aset GLC, GLIC
Dr Mahathir dilaporkan Bernama sebagai berkata: “Kalau rasa tak selamat jangan naik. Kita ada pilihan dan kita tidak paksa kamu guna perkhidmatan motosikal itu.” Bak kata pepatah lulus jarum, luluslah kelindannya.
Menurut Syed Saddiq, Kabinet bersetuju meluluskan Gojek untuk membuka peluang pekerjaan kepada anak muda. Hasrat memberi peluang pendapatan tambahan kepada anak muda berpendapatan rendah di bandar memang enak didengar, namun tidak semestinya ia keputusan yang baik.
Alasan Syed Saddiq itu sangat membimbangkan kerana ia menunjukkan kerajaan tidak mempunyai idea ekonomi yang mampan. Malah lebih membimbangkan keputusan kerajaan itu bersandarkan keputusan wang ringgit tanpa mengambil kira isu keselamatan terlebih dahulu. Apakah faktor pendapatan tambahan anak muda lebih penting daripada keselamatan pengguna jalan raya?
Realiti
Mencadangkan motosikal sebagai sistem pengangkutan awam adalah langkah ke belakang dan menambahkan masalah trafik di Kuala Lumpur. Jika anda pernah memandu kereta di kawasan sesak di Kuala Lumpur seperti Jalan Tun Razak pada waktu puncak, anda akan tahu betapa terseksanya hendak menukar lorong pun. Sentiasa dimarahi penunggang motosikal yang mencelah di tengah-tengah. Jarang sekali ada yang mahu memperlahankan motosikal mereka.
Tidak perlulah kita bercakap lagi isu kadar kemalangan dan kematian membabitkan penunggang motosikal kerana ia adalah satu fakta yang diketahui umum. Cukuplah dengan jumlah penunggang motosikal yang pergi kerja dan penghantar makanan. Peluang anak muda menambah pendapatan sudah terbuka luas melalui penghantar makanan.
Hanya ada dua perkara utama yang selalu terkait dengan pengenalan teksi bermotosikal seperti Gojek di banda raya ASEAN iaitu kesesakan melampau dan kemiskinan yang tinggi. Pada hemat saya, Kuala Lumpur tidak mempunyai kedua-dua ini. Kuala Lumpur tidak terlalu besar dan padat seperti Jakarta sehingga terpaksa mengangkat motosikal sebagai pengangkutan alternatif kepada masalah kesesakan jalan raya.
Maka ia berbalik kepada isu kedua iaitu kemiskinan. Kegagalan kerajaan menguruskan ekonomi menyebabkan perkhidmatan itu terpaksa diluluskan. Pakatan Harapan menjanjikan sejuta pekerjaan anak muda, apabila menang kita menyaksikan ramai yang dibuang kerja. Mungkin ini jalan mudah merealisasikan janji sejuta pekerjaan
Sinar




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/02/gojek-dan-kegagalan-urus-ekonomi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagaimana Licik Cina Dap Menguasai Ekonomi Malaysia Perhebatkan Kempen Beli Dari Peniaga Melayu Islam

Bagaimana Licik Cina Dap Menguasai Ekonomi Malaysia Perhebatkan Kempen Beli Dari Peniaga Melayu Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 2496 hits
Luahan Bekas Anak Taukey Kilang Padi Melayu MuslimSalam Maal Hijrah Sudah 1 441 tahun peristiwa Hijrah baginda Rasulullah SAW Antara faktor utama yang menyumbang kejayaan Islam di zaman baginda Rasulullah SAW ialah kebijaksanaan baginda Ras...
Jihad Ekonomi

Jihad Ekonomi

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 226 hits
Senarai Produk Runcit Keluaran Muslim Bumiputera beserta lokasi kat Mana dijual Mudah ikut Carta ni
Selama Ada Gejolak Dunia Bi Pesimistis Pertumbuhan Ekonomi Bisa 6 Persen

Selama Ada Gejolak Dunia Bi Pesimistis Pertumbuhan Ekonomi Bisa 6 Persen

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 188 hits
Deputi Gubernur Bank Indonesia Dody Budi Waluyo mengungkapkan akan sulit bagi Indonesia untuk mencapai pertumbuhan ekonomi pada angka 6 persen Ini disebabkan kondisi ekonomi global yang terus terusan bergejolak Padahal dia meyakini pertumbu...
Data Ekonomi China Membaik Rupiah Ditutup Menguat Ke Level Rp14 160 Per Usd

Data Ekonomi China Membaik Rupiah Ditutup Menguat Ke Level Rp14 160 Per Usd

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 160 hits
Kurs mata uang rupiah ditutup menguat 68 0 poin atau 0 48 persen ke level Rp14 160 terhadap dolar Amerika Serikat Penguatan rupiah hari ini disebabkan aktivitas bisnis China yang masih mampu membukukan ekspansi di tengah eskalasi perang dag...
Gairahkan Ekonomi Lokal Pupr Bakal Sulap Rest Area Jadi Tujuan Wisata

Gairahkan Ekonomi Lokal Pupr Bakal Sulap Rest Area Jadi Tujuan Wisata

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 120 hits
Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat akan mengembangkan fungsi baru dari rest area untuk menggairahkan perekonomian lokal Caranya dengan memperluas cakupan daripada fungsi rest area itu sendiri yakni untuk logistic hub hingga kaw...
Pas Umno Berupaya Bentuk Ekonomi Terbesar

Pas Umno Berupaya Bentuk Ekonomi Terbesar

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 218 hits
Penyatuan Pas dan UMNO dilihat berupaya membentuk kuasa ekonomi terbesar di negara ini Ketua Dewan Ulama Pas Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh berkata perkara itu mampu direalisasikan sekiranya pembangkang menguasai negara selepas ini...
Redzuan Boikot Produk Bukan Muslim Tak Bagus Untuk Ekonomi Negara

Redzuan Boikot Produk Bukan Muslim Tak Bagus Untuk Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 313 hits
Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof menyifatkan kempen mengutamakan produk Muslim tidak bagus untuk ekonomi negara Beliau berkata kempen yang memboikot barangan keluaran bukan Islam tidak sepatutnya berlaku di negara yang berbil...
Anies Jakarta Sudah Menjadi Ibu Kota Ekonomi Indonesia

Anies Jakarta Sudah Menjadi Ibu Kota Ekonomi Indonesia

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 175 hits
Dia berharap nantinya lahan bekas perkantoran dapat dialihfungsi untuk tujuan komersial dan ruang publik Yakni sebagian menjadi wilayah komersial dan sebagian lagi menjadi ruang terbuka hijau
Penataan Pkl Perlu Kehati Hatian Cegah Turbulensi Ekonomi

Penataan Pkl Perlu Kehati Hatian Cegah Turbulensi Ekonomi

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 82 hits
Peran Pedagang Kaki Lima di Indonesia terbilang cukup signifikan untuk perekonomian Sebab PKL masuk dalam sektor pekerjaan informal yang menjadi bantalan ekonomi jika terjadi krisis ekonomi Sektor informal di Indonesia sendiri jumlahnya men...
Stateless Kids Want To Contribute To Society Too

The Financial Destruction Of Palestine

Speed Read The Breitling X Triumph Speed Triple 1200 Rr And More

Drama Polis Peronda

Sanusi Pelawa P Pinang Dapatkan Lebihan Air Bersih Dari Kedah

Berendam Sambil Melihat Hutan Batu Kuala Lumpur 2024

Pembelian Duit Syiling Peringatan 150 Tahun Jkr Sudah Dibuka Mulai 1 Mac 2024

Maksud Vertigo Punca Gejala Dan Kaedah Rawatan



10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru Best 2024 Mesti Tonton

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria


Nicotine Pouches And Oral Health Debunking Common Myths

Sindiket Dadah Sebalik Syarikat Keselamatan

Isteri Penyanyi Popular Tuduh Suami Curang Rupanya Songlap Rm7 7 Juta

Dah Bersawang

Diesel Prices Jump 56 As Malaysia Revamps Decades Old Fuel Subsidies

Dilemma Cina Ugutan 13 Mei Versi 2 0