Glc Dah Menyesal Ke Tun




Dasar Persyarikatan Malaysia mula diperkenalkan pada pertengahan tahun 1983 setelah pelancarannay oleh Y.A.B. Perdana Menteri ketika itu iaitu Tun Dr. Mahathir.
Antara faktor utama yang membawa kepada Dasar Pengswastaan ini diperkenalkan ialah peningkatan perbelanjaan sektor awam yang ketara dari 28% pada tahun 1975 kepada 36% pada tahun 1982 dan juga keadaan ekonomi yang meleset pada ketika itu.
Dasar Pengswastaan telah mewujudkan berbagai GLC iaitu singkatan kepada Government Linked Companies dimana dalam Bahasa Malaysia ialah Syarikat Berkaitan Kerajaan.
Antara GLC-GLC itu ialah Telekom Malaysia, Tenaga Nasional, Petronas, DRB-Hicom, EON, Modenas dan berbagai lagi.. lihat di SINI
Matlamat penubuhannya ialah:(i) Mengurangkan Bebanan Kewangan Kerajaan (ii) Meninggikan Kecekapan Dan Penghasilan Kerja (iii) Menggalakkan Pertumbuhan Ekonomi Dan Kekesanan Negara (iv) Pembahagian Sumber Serta Kecekapan (v) Mempercepatkan Pencapaian Matlamat dasar Ekonomi Baru
Unit Perancang Ekonomi (EPU) dengan dianggotai oleh Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU), Kementerian Kewangan dan Jabatan Awam (PSD) dengan dipengurusikan oleh Unit Perancang Ekonomi menyediakan satu garis panduan bagi memudahkan Kementerian/Jabatan mengswastakan beberapa perkhidmatan di bawah Kementerian/Jabatan masing-masing. 
Antara isu-isu yang perlu di pertimbangkan ialah: (a) Pemecahan sesuatu khidmat (fragmentation); (b) Soal keselamatan; (c) Perundingan; (d) Implikasi kewangan; (e) Penentuan harga; (f) Implikasi kepada kakitangan; (g) Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru;
Bagaimanapun wujud kebimbangan-kebimbangan yang akan disebabkan oleh Dasar Pengswastaan ini kerana akan berlaku beberapa pemindahan hakmilik 'national monopoly' yang sepatutnya dikendalikan oleh sektor awam kepada syarikat swasta.
Pemindahan itu dikuatiri boleh menyebabkan kenaikan kos, harga dan agihan pendapatan yang tidak serata disebabkan oleh pemonopolian tersebut.
Walaubagaimanapun, jika dasar ini dikaji secara mendalam dan dipraktikkan secara sempurna selepas mengambil kira kemungkinan penyalahangunaan kuasa monopoli di atas, ianya akan dapat menyediakan satu perkhidmatan yang lebih cekap, cepat dan murah pada pengguna penggunanya, yang mana secara tidak langsung akan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negara.
TETAPI kini...GLC-GLC itu dilihat gagal dalam peranan asalnya untuk membantu golongan Bumiputera, dan menyimpang dari objektif asal penubuhannya untuk membantu kaum tersebut.
GLC kini didakwa mengambil kesempatan daripada statusnya untuk berniaga besar-besaran dan seterusnya menghalang daripada syarikat orang Melayu berbuat demikian.

Dalam wawancara khas dengan FMT, bekas perdana menteri itu berkata GLC telah menyimpang daripada tujuan penubuhan mereka sehingga “menggagalkan orang Melayu.”
Mahathir berkata, semasa beliau menerajui negara kali pertama, GLC ditubuhkan untuk membantu kaum Melayu yang tidak mampu memiliki saham dalam perniagaan.
Beliau berkata ketika itu, orang Melayu meminjam wang, membeli saham, dan kemudian menjualnya untuk melangsaikan hutang.
Beliau berkata amalan itu tidak berkesan untuk mengurangkan jurang antara kaum Melayu dan komuniti lain.
Justeru, untuk mengelakkan orang Melayu menjual saham, kerajaan pimpinan Mahathir ketika itu mewujudkan GLC untuk membeli saham Bumiputera.
Bagaimanapun, GLC menyimpang daripada matlamat asal itu apabila menubuhkan syarikat yang bersaing dengan syarikat Melayu, kata Mahathir.
Mahathir, yang pernah menyifatkan GLC sebagai “raksasa” yang tidak lagi mematuhi dasar kerajaan, menuduh syarikat kaitan kerajaan menceburi perniagaan secara besar-besaran dan mengambil kesempatan daripada statusnya.
“Mereka (GLC) sepatutnya membantu orang Melayu tetapi mereka gunakan itu untuk menjauhkan orang Melayu dari perniagaan,” kata Mahathir.
Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, ahli politik, khususnya mereka yang tidak berpengalaman dalam perniagaan, tidak harus dibenarkan memegang jawatan dalam GLC.
Ahli politik sedemikian yang memegang jawatan dalam GLC pada masa ini harus disingkirkan untuk ‘memulih’ dan memastikan syarikat berkenaan kembali kepada matlamat asal penubuhan, kata beliau.
Mahathir berkata apabila beliau kembali menjadi perdana menteri kali kedua pada Mei 2019 atas tiket Pakatan Harapan (PH), pimpinan GLC dipilih berdasarkan kelayakan profesional.
Namun langkah itu hanya bertahan selama 22 bulan PH berkuasa sebelum digantikan oleh Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin Yassin.
“Sekarang, semua ahli professional yang kita (PH) lantik dipecat, dan diganti dengan ahli politik, justeru keadaan kembali buruk,” kata Mahathir.
Ditanya mengenai dasar meritokrasi di banyak negara maju .. bacalah di SINI jawapannya..
Dasarnya baik.. tapi dimanupulasi pulakdah.

Dari bertujuan untuk membantu golongan Bumiputera ianya diperguna untuk membantu golongan Bumiputera.. tapi Bumiputera Elit laa.. VIP dalam politik maksud aku.

Kesimpulannya ialah.. Tun Mahathir kini sedang melihat kerosakkan yang dihasilkan oleh tangannya sendiri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/glc-dah-menyesal-ke-tun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Sec Gen Lodges Report Over Tun Razak Coup

Umno Sec Gen Lodges Report Over Tun Razak Coup

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 282 hits
Umno secretary general Ahmad Maslan making a police report in Kuala Lumpur today against the memoir by Tommy Thomas PETALING JAYA Umno secretary general Ahmad Maslan has lodged a police report against former attorney general Tommy Thomas ov...
Three Including Teen Nabbed After High Speed Chase In Jb S Taman Ungku Tun Aminah

Three Including Teen Nabbed After High Speed Chase In Jb S Taman Ungku Tun Aminah

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 170 hits
Three men were arrested following a high speed chase that ended in a brief struggle with police in Taman Ungku Tun Aminah near Skudai February 4 2021 Screengrab from video via social mediaJOHOR BARU Feb 5 Three men one of them wanted anothe...
Ph Tumbang Sebab Pilih Anwar Ibrahim Sebagai Pm Tun M

Ph Tumbang Sebab Pilih Anwar Ibrahim Sebagai Pm Tun M

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 227 hits
Menurut Tun Mahathir sebab yang benar benar menjatuhkan Pakatan Harapan adalah pemilihan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri ketika membuat pengakuan di hadapan Yang di Pertuan Agong pada Februari tahun lepas Bekas Perdan...
Rentasan 821 Kurangkan Musuh Kit Siang Bidas Kenyataan Tun Mahathir

Rentasan 821 Kurangkan Musuh Kit Siang Bidas Kenyataan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 216 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8211 PKP KETAT EKONOMI TENAT PM PECAH REKOD 2 TAMBAHKAN KAWAN KURANGKAN MUSUH 3 ZAHID MEMANG KEBAL DENGAN DESAKAN DAN KECAMAN 4 ZAILAH BIADAB PN PERLU UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI
Tun Mahathir Dakwa Ph Jatuh Sebab Namakan Anwar Sebagai Pm

Tun Mahathir Dakwa Ph Jatuh Sebab Namakan Anwar Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 220 hits
149 total views 149 views today Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan tindakan beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri telah menjadi punca kepada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpinnya ketika itu Sebali...
Tun Dr Mahathir Lawan Lim Kit Siang Antara Minta Maaf Dan Tegakkan Benang Basah

Tun Dr Mahathir Lawan Lim Kit Siang Antara Minta Maaf Dan Tegakkan Benang Basah

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 164 hits
Kamarul Yusoff Tergeliat minda saya untuk menghadam kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjawab gesaan Lim Kit Siang supaya beliau bertanggungjawab ke atas kejatuhan Pakatan Harapan Pada perenggan ke 4 Tun Dr Mahathir menulis yang intin...
Mahu Kerajaan Tanpa Pemimpin Jadi Menteri Punca Sekutu Tinggalkan Tun M

Mahu Kerajaan Tanpa Pemimpin Jadi Menteri Punca Sekutu Tinggalkan Tun M

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 205 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak wajar terus mempersalahkan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai punca kejatuhan kerajaan PH Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin si...
With Or Without Tun Pejuang Akan Terus Berjuang Marzuki Yahya

With Or Without Tun Pejuang Akan Terus Berjuang Marzuki Yahya

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 143 hits
Kira kira 20 tahun lalu Marzuki Yahya yang ketika itu merupakan tokoh korporat dalam industri perkapalan memulakan langkah pertama dalam politik apabila menyertai Umno Dia seterusnya dilantik sebagai exco pemuda Umno pada tahun 2004 sebelum...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works