Gesaan Ku Li Satukan Orang Melayu Bawah Umno Usaha Sukar Kata Penganalisis


freemalaysiatoday.com
Nora Mahpar-29 May 2024, 08:00 AM

Ariff Aizuddin Azlan berkata orang Melayu khususnya bekas ahli Umno sudah semakin selesa dengan wadah perjuangan baharu menerusi Perikatan Nasional.
Tengku Razaleigh Hamzah baru-baru ini menggesa Umno mengajak orang Melayu kembali ke pangkuannya serta ahli parti serpihan Umno seperti Bersatu dan PAS bersama parti itu semula.
PETALING JAYA: Penganalisis berbeza pandangan mengenai seruan veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah supaya orang Melayu termasuk ahli Bersatu dan PAS, kembali bersatu di bawah payung Umno, yang disifatkan sebagai ‘usaha sukar’.

Ariff Aizuddin Azlan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata orang Melayu khususnya bekas ahli Umno sudah semakin selesa dengan wadah perjuangan baharu menerusi Perikatan Nasional (PN).Ariff Aizuddin Azlan.“Jika fenomena penghijrahan ini tidak ditangani dengan baik maka saya khuatir Umno tidak lagi menjadi relevan untuk satu jangka waktu yang panjang,” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas kenyataan Tengku Razaleigh atau Ku Li dalam temu bual eksklusif dengan FMT baru-baru ini bahawa perpecahan membawa kepada penubuhan pelbagai parti ketika ini telah melemahkan pengaruh politik kolektif orang Melayu.

Sehubungan itu, beliau menggesa Umno mengajak orang Melayu kembali ke pangkuannya serta ahli parti politik serpihannya seperti Bersatu dan PAS bersama dengannya semula.

Menurutnya, Bersatu dan PAS hanya mendapat sokongan besar pengundi Melayu hari ini disebabkan rasa tidak puas hati terhadap ketidakupayaan Umno berpegang kepada prinsipnya.

Ariff berkata luahan Ku Li itu jelas apabila ramai figura besar dan penting dalam Umno, memilih untuk membelakangi parti dan bertanding atas tiket parti lawan, selain sebahagian besar menunjukkan protes ke atas corak kepimpinan pemimpin kanan Umno termasuk Presiden Zahid Hamidi.

“Ini menjadikan penyokong di peringkat akar umbi mula beralih arah dan memilih untuk bersama dengan PN kerana mereka juga menjuarai isu yang sama iaitu Melayu dan Islam,” katanya
Azmi Hassan.Bagaimanapun Azmi Hassan, Felo Majlis Profesor Negara (MPN) berpendapat strategi Umno memanggil semula bekas ahli yang dipecat atau dibuang mampu memberi persepsi kepada akar umbi bahawa parti itu ingin kembali kepada kekuatan asalnya.

Namun beliau berkata bagi menjayakan misi itu, pemimpin yang sudah lama berada di tampuk kepimpinan parti harus berundur dan memberi peluang kepada ‘pemimpin lebih segar’ seperti Khairy Jamaluddin dan Shahril Hamdan, yang ternyata mempunyai pengikut tersendiri.

Tambah Azmi, veteran Umno yang mempunyai pengalaman luas pula boleh menjadi penasihat di belakang tabir seperti Ku Li, yang dilihat lantang mengkritik dan melontarkan idea terhadap kepimpinan Umno.

“Kalau orang lama dipanggil kembali jadilah macam Ku Li, hanya memberi nasihat dari belakang, tidak aktif untuk pegang jawatan, itu penting kerana masalah Umno adalah hilang kepercayaan, keyakinan orang Melayu terhadap kepimpinan Umno.

“Jadi, ini masa terbaik untuk kepimpinan berbesar hati kalau mereka merasakan mereka dah terlampau lama berada di pucuk kepimpinan perlu diberi (peluang) kepada muka baharu,” katanya
Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/05/gesaan-ku-li-satukan-orang-melayu-bawah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Ada Tanda Tanda Pn Nak Melingkup Kata Umno

Dah Ada Tanda Tanda Pn Nak Melingkup Kata Umno

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 94 hits
SITI NUR ZAWANIKenyataan Mursyidul Am Pas untuk meletakkan calon di kesemua kerusi milik ahli Bersatu yang berpaling tadah memberi petanda Perikatan Nasional bakal melingkup Pengarah Komunikasi Umno Datuk Lokman Noor Adam berkata apabila se...
Sedia Tanding 7 Kerusi Bersatu Pas Mahu Tambah Kekuatan Kata Penganalisis

Sedia Tanding 7 Kerusi Bersatu Pas Mahu Tambah Kekuatan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 155 hits
Penganalisis berkata PAS mempunyai kekuatan akar umbi terutama di Kelantan untuk memenangkan calon PN jika berlaku PRK di tujuh kerusi yang wakil rakyat Bersatu berpaling tadah PETALING JAYA Kesediaan PAS bertanding di tujuh kerusi milik Be...
Forget Malaysian Malaysia If Umno Abandons Ketuanan Melayu

Forget Malaysian Malaysia If Umno Abandons Ketuanan Melayu

papar berkaitan - pada 31/5/2024 - jumlah : 124 hits
DAP s abandonment of Malaysian Malaysia would be the quid for Umno s pro quo dropping Malay dominance Terence Netto FMT Umno veteran Tengku Razaleigh Hamzah has suggested the DAP abandon its Malaysian Malaysia concept to ease ties with Umno...
Douching Miss V Boleh Jadi Penyebab Sukar Hamil Pejuang Garis Dua Elakkan Rutin Ni Selalu

Douching Miss V Boleh Jadi Penyebab Sukar Hamil Pejuang Garis Dua Elakkan Rutin Ni Selalu

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 109 hits
Bagi pejuang garis dua pastinya pelbagai cara dan rutin dilakukan sebagai salah satu usaha untuk mempunyai zuriat sendiri Namun perkara paling utama pastinya mengamalkan gaya hidup yang sihat Pun begitu menurut perkongsian Dr Ramasamy Raman...
Kata Hikmah Motivasi Di Waktu Pagi

Kata Hikmah Motivasi Di Waktu Pagi

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 117 hits
Berikut adalah kata kata hikmah yang untuk memotivasikan kita pada waktu pagi 1 Setiap pagi adalah kesempatan baru untuk mengubah hidup kita Jangan biarkan semalam menentukan hari ini Bangkitlah dengan tekad yang kuat keyakinan diri dan sem...
Kementan Berencana Uji Coba Program Minum Susu Gratis Ini Kata Gibran

Kementan Berencana Uji Coba Program Minum Susu Gratis Ini Kata Gibran

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 77 hits
Dirjen Peternakan dan Kesehatan Hewan Kementan Nasrullah mengemukakan uji coba minum susu gratis dilakukan untuk mengukur efisiensi dari program tersebut
Kepala Otorita Ikn Mundur Begini Kata Wapres Ma Ruf Amin

Kepala Otorita Ikn Mundur Begini Kata Wapres Ma Ruf Amin

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 91 hits
Wakil Presiden RI Ma ruf Amin merespons pengunduran diri Bambang Susantono dari Kepala Otorita IKN
Gentle Letak Jawatan Kata Ti Lian Ker Kepada Hannah Yeoh

Gentle Letak Jawatan Kata Ti Lian Ker Kepada Hannah Yeoh

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 184 hits
Bekas Naib Presiden MCA Ti Lian Ker mendesak Hannah Yeoh meletakkan jawatan sebagai Menteri Belia dan Sukan berhubung isu Projek Rintis Demand Responsive Transit Menurutnya isu projek tersebut menimbulkan isu kecekapan akauntabiliti dan ket...
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Visit Peaks Of Malaysia This Merdeka Day

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur