Gelombang Covid 19 Yang Menghancurkan Sistem Perubatan India


Ketika ini, kes jangkitan Covid-19 di India mencatatkan lebih 300,000 kes sehari dengan lebih 3,000 kematian setiap hari, dengan hospital di seluruh negara itu sudah tidak mampu menampung pertambahan bilangan pesakit sehingga terpaksa menolak mana-mana pesakit yang cuba mendaftar masuk.


Selain itu, bekalan oksigen diperlukan untuk pesakit-pesakit Covid-19 semakin berkurangan sehingga memaksa sesetengah beralih kepada pasaran gelap untuk mendapatkannya.

Ya, memang benar kemunculan varian baru Covid-19 yang lebih mudah berjangkit menjadi pencetus gelombang kedua pandemik di India, tetapi hakikatnya pengisytiharan 'kemenangan' pra-matang yang dibuat kerajaan Narendra Modi pada September tahun 2020 lepas sebagai pencetus gelombang kedua Covid-19.

Mereka menyangka selepas berjaya menempuh gelombang pertama pada 2020, imuniti berkelompok sudah dicapai sekali gus membuka jalan kepada kehidupan normal pra-pandemik.

Mungkin ramai menggaru kepala dengan dakwaan ini yang dikemukakan oleh Modi kepada rakyat India pada tahun lepas, tetapi dakwaan mengarut ini disokong dengan model kajian kes Covid-19 di India yang menunjukkan imuniti berkelompok tercapai.

Dakwaan ini bukan sekadar dijaja di jurnal-jurnal penyelidikan, malah dalam kolum-kolum akhbar tempatan.

Selain itu, figura-figura terkemuka terutama ahli politik berterusan menjaja bilangan jangkitan dan kadar kematian yang rendah sebagai bukti kejayaan India menangani Covid-19.

Mereka memberi gambaran bahawa orang India mempunyai ciri istimewa yang membantu mereka kebal daripada jangkitan, namun bagi pakar virulogi dari Universiti Ashoka, Shahid Jameel, anggapan sebegitu mengarut semata-mata dan terbukti sudah memakan diri.

Bagi K Srinath Reddy, Presiden Yayasan Kesihatan Awam India, beliau memahami mengapa ahli-ahli politik berusaha menjaja naratif ini kepada rakyat jelata.

Sebelum pandemik Covid-19 melanda, India berdepan situasi kemelesetan ekonomi dan baru saja hendak bangkit semula dan selain itu, pemimpin-pemimpin sektor perniagaan turut menggesa sektor-sektor ekonomi dibuka semula lantaran mereka menanggung kerugian besar menutup operasi semasa PKP dilaksanakan di India.

Dengan bilangan kes semakin berkurangan pada Februari tahun 2021, kehidupan dilihat kembali seperti pra-pandemik, dengan pertandingan sukan dihadiri ribuan penonton, pusat-pusat beli-belah dibanjiri pengunjung dan aktiviti perkumpulan ramai dibenarkan termasuk perhimpunan-perhimpunan politik dan keagamaan.

Walaupun jawatankuasa parlimen India memberi amaran bilangan katil di hospital tidak akan mencukupi sekiranya berlaku gelombang Covid-19 yang seterusnya, ia langsung tidak diendahkan oleh Modi.

Hospital-hospital sementara dirobohkan termasuk empat buah hospital sementara di New Delhi dan hospital sementara dengan kapasiti 800 buah katil di Pune.

Selain itu, aktiviti perhimpunan terus giat dijalankan di sebalik amaran ia boleh menjadi pencetus pandemik, dengan salah satu daripadanya yang diluluskan kerajaan ialah festival keagamaan Kumbh Mela di Haridwar, Uttarakhand.

Ketua Menteri Tirath Singh Rawat menggalakkan ramai orang untuk hadir sambil menambah, "Tiada siapa yang akan dihalang di bawah nama Co3vid-19 kerana kami pasti keyakinan kepada Tuhan akan mengatasi ketakutan kepada virus ini."

Sejak itu, Uttarakhand mencatat pertambahan kes mendadak sebanyak 1,800% dalam tempoh 25 hari dan ironinya, antara individu yang disahkan positif Covid-19 ialah Singh Rawat sendiri.

Sementara di West Bengal pula, kempen-kempen pilihan raya negeri dinyatakan sebagai punca peningkatan kes Covid-19 paling tinggi di India, dengan proses pengundian dijalankan di sebalik peningkatan kes.

Dan kini, harga yang dibayar akibat kebebasan palsu ini ialah peningkatan kadar kematian yang tinggi terutama dalam kalangan generasi muda dan menurut Dr Amit Thadhani, pengarah hospital Niramaya di Mumbai, varian baru dilihat lebih agresif dengan kebanyakan mangsanya ialah orang muda.

Tambahnya lagi, kebanyakan kes yang dimasukkan ke hospital ialah individu muda yang menderita simptom-simptom Covid-19 yang kritikal.

Tetapi, yang paling memilukan ialah melihat ramai orang di atas pengusung yang menunggu giliran untuk dibawa masuk ke hospital.

Bagi yang bernasib baik, mereka boleh menunggu sambil menggunakan tangki oksigen yang dibeli sendiri, tetapi bagi yang tidak bernasib baik, maka tempat letak kereta hospital menjadi tempat untuk mereka menghembuskan nafas terakhir.

Bagi Dr Jalil Parkar, dari Hospital Lilavati, beliau mengakui sistem kesihatan awam India kini di ambang keruntuhan kerana bukan saja berdepan kekurangan pelbagai bahan seperti kit ujian saringan Covid-19, vaksin dan tangki oksigen, malah pihak hospital terpaksa menggunakan semua ruang yang ada termasuk koridor dan ruang bawah tanah sebagai wad pesakit Covid-19.

Dan bukan rakyat biasa saja yang berdepan masalah sebegini, pemimpin kerajaan juga turut bergelut mendapatkan katil rawatan untuk ahli keluarga mereka seperti dihadapi Vijay Singh Kumar.

Singh Kumar merupakan Ahli Parlimen Uttar Pradesh dan Menteri Pengangkutan India dan dalam satu ciapannya di Twitter, beliau merayu agar abangnya ditempatkan di hospital untuk rawatan Covid-19.

Berikutan bilangan kes Covid-19 yang tinggi, usah terkejut ada negeri cuba menyorok kadar kematian mereka dalam laporan rasmi Covid-19.

Antara negeri yang dituduh terlibat dalam perkara ini ialah Gujerat dan Uttar Pradesh dengan bilangan mayat yang disimpan di rumah mayat mengatasi angka rasmi kematian.

Dengan lambakan mayat sebegitu rupa, penggali kubur dan rumah-rumah pengebumian berdepan tugas sukar menguruskan pengebumian dan pembakaran mayat.

Contoh mudah, kemudahan pembakaran mayat Nigambodh Ghat di Delhi melaporkan mereka sudah kehabisan ruang untuk melaksanakan pembakaran mayat walaupun telah menyediakan 60 tempat pembakaran.

Manakala saban hari, penggali-penggali menggali kubur baru setiap hari untuk mengebumikan mayat yang baru tiba dari rumah mayat.

Kini, kerajaan-kerajaan negeri di Delhi dan Mumbai berlumba-lumba membina semula hospital-hospital sementara selepas dirobohkan berbulan-bulan sebelumnya dan kerajaan pusat turut mengumumkan mana-mana individu berusia 18 tahun ke atas layak mendapat vaksin bermula 1 Mei 2021.

Bagaimanapun, India masih berdepan isu kekurangan vaksin yang masih belum diselesaikan.

Di samping itu, India turut mengeluarkan perintah semua oksigen untuk kegunaan perindustrian dialihkan untuk kegunaan perubatan dan gerabak-gerabak keretapi turut diubahsuai sebagai wad-wad tambahan pesakit Covid-19.

Bagaimanapun, apa yang dilakukan Modi ibarat nasi sudah menjadi bubur, kerana bagi Dr Thandani, perkara ini sepatutnya disedari kerajaan sejak pertengahan tahun lepas tetapi mereka seolah-olah duduk dalam dunia mereka sendiri dan memandang rendah kesan pandemik Covid-19.

Dan beliau percaya gelombang kedua ini belum pun sampai ke puncaknya dan mungkin lebih ramai orang akan menderita untuk bulan-bulan seterusnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Kumbh Mela, Ritual Penyucian Dosa Penganut HinduPerbezaan Antara Serban Muslim Dan Dastar Sikh
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2021/05/covid-19-hancurkan-india.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Sistem Kesihatan India Runtuh

Covid 19 Sistem Kesihatan India Runtuh

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 206 hits
INGAT tak betapa Modi berlaku zalim terhadap org org Islam di India Samada bala bencana itu tiba atas sbb apa hanya Allah Yg Maha Mengetahui Secara umumnya kita tahu bhw bala bencana itu tiba atas kerosakan dan dosa dari tangan tangan manus...
Kemenkes Varian Baru Covid 19 B1617 Ditemukan Pada Wn India Dan Wni

Kemenkes Varian Baru Covid 19 B1617 Ditemukan Pada Wn India Dan Wni

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 241 hits
Nadia menyebut dua spesimen yang positif terinfeksi varian Covid 19 B1617 berasal dari warga negara asing India dan warga negara Indonesia WNA India tersebut merupakan pelaku perjalanan internasional
India S Daily Covid Cases Pass 400 000 For First Time As Second Wave Worsens

India S Daily Covid Cases Pass 400 000 For First Time As Second Wave Worsens

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 246 hits
India posted a record daily rise of 401 993 new coronavirus cases today as the country opened up its massive vaccination drive to all adults although several states warned of acute shortages It was the first time India s daily case count ha...
Covid 19 Moh To Propose Halt To Flights From India

Covid 19 Moh To Propose Halt To Flights From India

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 271 hits
The Health Ministry will propose to the government to halt all flights from India to prevent the spread of India s double mutant Covid 19 variant in Malaysia Minister Dr Adham Baba said the proposal will be presented at the special meeting ...
Kes Covid 19 India Sekali Lagi Catat Rekod Dunia

Kes Covid 19 India Sekali Lagi Catat Rekod Dunia

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 204 hits
NEW DELHI India mencatat satu lagi rekod global hari ini apabila mencatatkan lebih 414 000 jangkitan COVID 19 dalam tempoh 24 jam lapor Agensi Anadolu Ia menandakan hari kedua berturut turut negara itu mendaftarkan lebih 400 000 kes selepas...
Di Tengah Kegentingan Lonjakan Covid 19 Bajaj Ambulans India Bertindak

Di Tengah Kegentingan Lonjakan Covid 19 Bajaj Ambulans India Bertindak

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 205 hits
Di Tengah Kegentingan Lonjakan Covid 19 Bajaj Ambulans India Bertindak Sejumlah sopir bajaj di New Delhi India mendedikasikan tenaganya untuk mengantarkan warga bergejala Covid 19 ke rumah sakit tujuan secara gratis
Ahli Politik Gila Kuasa Punca Covid Menggila Di India

Ahli Politik Gila Kuasa Punca Covid Menggila Di India

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 408 hits
Laporan dari Al Jazeera mengatakan semalam India telah mencatatkan satu rekod baru dalam situasi pendemik COVID 19 dimana dalam masa 24 jam 412 262 kes baru dilaporkan menjadikan jumlah yang dijangkiti melebihi 21 juta kes Jumlah kematian b...
Amalkan Joymix Yoghurt Yuja Bantu Kuatkan Sistem Imun Badan Untuk Melawan Covid 19

Amalkan Joymix Yoghurt Yuja Bantu Kuatkan Sistem Imun Badan Untuk Melawan Covid 19

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 308 hits
Assalamualaikum Seperti yang kita semua tahu pandemik Covid 19 yang melanda dunia masih belum reda Bukan Fiza sahaja malah kita semua nakkan pandemik ini berakhir tapi apa daya yang kita ada untuk mengakhiri semua ini Apa yang perlu dilakuk...
M 039 Sia Lapor Kes Pertama Varian Covid 19 Dari India

M 039 Sia Lapor Kes Pertama Varian Covid 19 Dari India

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 218 hits
KUALA LUMPUR Malaysia mengesan kes pertama jangkitan COVID 19 membabitkan varian India Demikian menurut Menteri Kesihatan Malaysia Adham Baba pada Ahad beberapa hari selepas melaksanakan sekatan ke atas penerbangan penerbangan dari India
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang