Gara Gara Suami Perokok Tegar Anak Sendiri Jadi Mangsa


Siapa kata perokok tak menyusahkan orang lain? Siapa kata asap rokok tak membawa musibah dan penyakit pada orang lain?

Perokok tegar sudah semestinya mempertahankan tindakan bodoh mereka meskipun sampai ke tahap menyusahkan dan membawa bencana kepada pihak lain.

Kisah dibawah ini, yang dikongsikan oleh ibu Syuhada wajar dibaca dan dijadikan teladan oleh golongan perokok tegar khususnya buat para suami dan bapa-bapa diluar sana. 

Setakat ini, kisah tersebut telah dikongsikan lebih dari 7,000 kali oleh pengguna Facebook, semestinya golongan wanita.

Jadikan iktibar, jangan kerana rokok anda, anda memangsakan orang lain.

Oleh : Syuhada Redzuan
 
Sebelum ni aku selalu share budak yang kena jangkitan kuman paru-paru. Sekali kena dekat anak sendiri yaAllah taktahu nak cakap macam mana bukan sorang tau, dua sekali kena 😭.

Paling sedih ada yang cakap aku ni tak alert jaga anak-anak sebab pi kerja cuci homestay bawak anak-anak sebab tu anak kena jangkitan kuman. Aku ni sebagai ibu tak kan la nak tengok anak sendiri sakit. Time jadi macam ni semua nampak buruk aku as ibu. Dah tu kalau aku keja takan nak tinggal anak kat orang. Anak susu badan lagi memang tak boleh tinggal. Cuma kadang-kadang ada la tinggal si kakak dengan mama dia.

For those yang tanya aku sebab apa, anak demam batuk. Makin terok melebihi 4 hari tak bawak anak pi hospital. Dua kali okey aku bawak anak pi hospital mintak doktor periksa anak. Doktor cakap anak ok takdak apa. Masa hari kelima Makin terok aku bawak pi emergency terus baru depa kalut nak x-ray then baru nampak kuman dekat paru-paru tu.

Gambar - Syuhada RedzuanMasa anak dalam wad tu aku tanya doktor apa punca anak saya jadi macam ini doktor. Doktor cakap punca kahak terlalu banyak sebab tu kena jangkitan kuman. Then doktor ada tanya dalam family you ada orang merokok tak? Aku terus cakap haa ayah dia (perokok tegar) tapi ayah dia selalu smoke kat luar rumah. 

Doktor tanya ada, lepas husband you smoke dia terus peluk anak ke apa? Aku cakap ada la jugak doktor. Kadang-kadang pi mana-mana husband smoke dia terus dukung anak ni. Doktor terus cakap sebenarnya tak boleh mama.

Even husband you merokok jauh ka dekat dia still bahaya dekat anak-anak you. Asap rokok still bahaya dalam jarak 10 meter kalau husband you smoke di luar rumah pon masih besar kemungkinan asap rokok masuk dalam rumah.

Racun yang melekat kat baju kita tu dipanggil third hand smoker. Terhidu racun rokok bahayanya sama macam second hand smoker seperti perokok pasif. Mama tahu tak kalau husband you smoke asap rokok tu kena dekat baju husband you? Muka dia? Kat rambut dia? So walaupun husband you tak smoke depan you and anak-anak asap tu still lekat kat badan dia. Bila balik sentuh anak, cium anak.

So secara tidak langsung asap rokok akan terkena dekat you and anak-anak. Effect merokok kepada secondary dan tertiary smoker sangat merbahaya. So lepas ni mama make sure your husband kalau balik ja rumah mintak husband you mandi tukar baju semua baru boleh sentuh anak-anak ya and kalau boleh dalam masa sebulan ni jangan bawak anak you keluar. Biar anak you betul-betul sihat dulu.

Gambar - Syuhada RedzuanSee, sebelum ni aku ada cakap dengan husband jangan smoke dalam rumah. Kadang-kadang dia curi-curi smoke dalam toilet. Kadang kat balcony rumah. Dah anak jadi macam ni dia slow-slow nak berhenti tapi dia cakap makan masa. 

Okey takpa tapi aku dah warning awai-awai nak hisap jugak rokok, lepas balik tak reti mandi sila tidoq luaq. Lantak la orang nak kata aku isteri derhaka ka apa. Aku yang merasa penatnya macam mana jaga anak. Sampai tak tidoq tak makan. Now adik dengan kakak makin sihat belum pulih sepenuhnya lagi. Anak-anak ibu kena quarantine. Ibu harap sangat adik dengan kakak sihat macam sediakala.

Lastly untuk bapak yang ada anak kecik tu beringat la. Kalau gamak sangap sangat nak merokok keluar hisap jauh-jauh.

Lepas tu jangan la terus serbu pi kat anak. Sebab aku dah kena. So sama-sama kita beringat. Jangan sebab kita, orang lain yang dapat bahana. Buat suamiku, Mohon doa pada Allah agar dilembutkan hati awak supaya berhenti merokok. Hati kita Ni Allah yang pegang. Sekeras mana pun, sekukuh mana pon akan luntur insyaAllah dengan izinya 😊. - 30 April 2019.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/04/gara-gara-suami-perokok-tegar-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gara Gara Lahirkan Anak Perempuan Lagi Istri Tewas Dicekik Suami

Gara Gara Lahirkan Anak Perempuan Lagi Istri Tewas Dicekik Suami

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 281 hits
Seorang istri dicekik sang suami hingga tewas di Punjab India Dikutip dari Asia One Rakesh Kumar sang suami tega menghabisi nyawa istrinya karena frustasi korban kembali hamil bayi perempuan Pasangan yang tinggal di Anandpur Sahib ini sudah...
Walau Hanya Telur Goreng Berkatnya Bila Makan Bersama Suami Isteri Anak

Walau Hanya Telur Goreng Berkatnya Bila Makan Bersama Suami Isteri Anak

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 633 hits
Jangan pandang rendah air tangan isteri walau pun memasak telur goreng berkuahkan kicap berkatnya bila makanan dinikmati bersama sama kalah makanan mahal Perkongsian daripada Dr Taufiq Razif ini cukup menyentap jiwa Kebanyakan daripada kita...
Suami Meninggal Isteri Tidak Bekerja Jaga 3 Anak Mentua Mahu Rebut Harta Termasuk Rumah Kereta Sebaknya Baca Kisah Ni

Suami Meninggal Isteri Tidak Bekerja Jaga 3 Anak Mentua Mahu Rebut Harta Termasuk Rumah Kereta Sebaknya Baca Kisah Ni

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 584 hits
Berbagi oleh seorang konselor yang berpengalaman dihadapkan dengan kasus seperti itu ternyata iri hati pembaca Keluarga menuntut hak putra mereka yang telah meninggal sementara tidak ada yang membela nasib istri dan tiga anaknya yang diting...
Kalau Isteri Tak Gembira Anak Anak Pun Terkesan Suami Jangan Bawak Muka Kelat Balik Rumah

Kalau Isteri Tak Gembira Anak Anak Pun Terkesan Suami Jangan Bawak Muka Kelat Balik Rumah

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 609 hits
Isteri adalah nadi dalam sesebuah keluarga Kalau isteri tak ada satu hari rumah jadi sepi Anak anak pun akan sama rasa suramnya Jadi suami kenalah pandai jaga hati isteri Jangan biar isteri merajuk Suami silalah pujuk Perkongsian dan tip da...
Suami Jaga Perangai Tu Emosi Suami Masa Isteri Hamil Pengaruhi Anak Dalam Kandungan

Suami Jaga Perangai Tu Emosi Suami Masa Isteri Hamil Pengaruhi Anak Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 842 hits
Suami jangan pandang mudah perihal emosi dalam diam mempengaruhi janin dalam kandungan isteri Semua wanita mengimpikan momen kehamilan yang lancar dan cuba melakukan yang terbaik sepanjang berbadan dua agar bayi yang lahir juga mendapat yan...
Anak Saya Pernah Jadi Mangsa Pu Abu Sufyan Dia Dimalukan Diaibkan Diejek Dalam Kelas

Anak Saya Pernah Jadi Mangsa Pu Abu Sufyan Dia Dimalukan Diaibkan Diejek Dalam Kelas

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 838 hits
Nampaknya kecaman yang diterima oleh PU Abu Sufyan berjangkit kepada kisah lagi pula Jika sebelum ini PU Abu Sufyan dikecam kerana meninggalkan isteri sarat mengandung demi mengejar janda kaya dan menceraikan melalui WhatsApp sahaja kali in...
Video Oh Anakku Suamiku Tak Sempat Nak Puasa Bersama Suami Dan Anak Pergi Serentak

Video Oh Anakku Suamiku Tak Sempat Nak Puasa Bersama Suami Dan Anak Pergi Serentak

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 419 hits
Oh Anakku Suamiku Tak Sempat Nak Puasa Bersama Suami dan Anak Pergi Serentak Pasti luluh hati seorang insan apabila berdepan ujian paling besar menjelang Ramadan selepas kehilangan ahli keluarga yang tersayang Begitulah yang dapat digambark...
Suami Rajin Bantu Irene Nadia Tak Kisah Anak Ramai Jaga Pemakanan Supaya Emosi Terkawal

Suami Rajin Bantu Irene Nadia Tak Kisah Anak Ramai Jaga Pemakanan Supaya Emosi Terkawal

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 698 hits
Irene Nadia blogger instafamous yang dikenali Pada usia 27 tahun sudah ada 4 anak Bantuan suami dalam mendidik menjaga anak membuatkan ibu muda ini tidak kisah ada anak ramai Perkahwinannya sebelum ulang tahun kelahiran ke 21 Irene awalnya ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte