Gagal Siapkan Lcs Tldm Operasikan Kapal Usang




Gagal siapkan LCS, TLDM operasikan kapal usang?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 19, 2022
ShareKegagalan menyiapkan kapal tempur pesisir (LCS) yang ditempah Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sejak 11 tahun lalu menyebabkan keselamatan negara dipertaruhkan.
Menurut Pengarah Komunikasi Pakatan Harapan (PH), Fahmi Fadzil, Malaysia sebagai negara maritim utama di Asia memerlukan aset terkini dalam menghadapi ancaman di lautan seperti lanun, penculikan, penyeludupan barang, imigran dan kecurian hasil laut.
Hal itu katanya, telah dibangkitkan oleh panglima TLDM, Tan Sri Mohd Reza Sany baru baru ini yang berkata 61% aset angkatan laut itu telah usang dan tidak boleh menjalankan tugas dengan baik.
“TLDM berperanan penting menjaga keselamatan di kawasan lautan yang merupakan kawasan yang kaya dengan sumber semulajadi dan hidrokarbon yang merupakan penyumbang utama kepada pendapatan negara.
“Oleh itu TLDM perlu dalam keadaan siapsiaga sepanjang masa untuk mendepani ancaman maritim termasuk dari sudut kelengkapan dan keupayaan aset-asetnya,” kata Fahmi membacakan kenyataan bersama Ketua ketua Penerangan dan Komunikasi PH dalam sidang media di Pusat Media PH, di Damansara, pagi ini.
Justeru menurut Ahli Parlimen Lembah Pantai itu, LCS amat diperlukan oleh TLDM.
Malangnya, menurut PH, skandal yang berlaku menyebabkan kapal tersebut masih berstatus ‘halimuman’ sehingga hari ini dan tidak dipastikan apakah akan disiapkan 2 tahun lagi.
“Dalam Kertas Putih Pertahanan (KPP) yang dibentang oleh Menteri Pertahanan ketika PH memerintah negara, TLDM mengharapkan mereka mempunyai Kapal Tempur Pesisir yang dilengkapi helikopter yang memiliki keupayaan peperangan anti udara, anti permukaan, anti kapal selam. LCS juga diharapkan dapat menggantikan kapal friget dan korvet yang telah berusia.
“Dengan terdedahnya apa yang berlaku kepada LCS, kami yakin pihak yang paling sedih dengan skandal ini adalah penggunanya, iaitu warga TLDM sendiri di samping rakyat negara ini.
“Kami kesal sikap kepimpinan Umno sebelum ini yang melayan tentera secara ‘Take it or Leave it’ apabila mereka memesan kelengkapan ketenteraan tanpa mengambil kira keperluan penggunanya iaitu anggota tentera kita. Yang dipentingkan adalah mendapat projek untuk kroni, bukannya memenuhi keperluan tentera kita,” katanya.
Ketua Penerangan KEADILAN itu juga kesal dengan penukaran rekabentuk LCS daripada Sigma kepada Gowind sebagaimana dicadangkan oleh pembekal dari Perancis yang terlibat dalam kontroversi membekal kapal selam Scorpene sebelum itu.
Justeru, menurut beliau, gabungan itu pasti akan menyambung siasatan sekiranya rakyat memberi mandat kepada PH untuk memerintah dalam Pilihan Raya Umum ke 15.
“Kami PH berjanji akan menyambung kembali siasatan yang telah dihentikan oleh kerajaan PN dan BN selepas kami dijatuhkan, jika rakyat memberikan mandat semula kepada kami dalam pilihan raya umum akan datang.
“Kita juga akan melaksanakan Kertas Putih Pertahanan yang telah dibentangkan. Kami akan memastikan tentera kita mendapat layanan terbaik dan warganya dibekalkan dengan kelengkapan yang sesuai dan terbaik untuk menjalankan tugas mereka untuk negara,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/gagal-siapkan-lcs-tldm-operasikan-kapal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 277 hits
SHAH ALAM Timbalan Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia Kapten Mohd Yahya menyifatkan penyelewengan berhubung projek kapal tempur pesisir pantai seolah olah mempermainkan sistem pertahanan dan keselamatan neg...
Punca Utama Kapal Perang Lcs Tak Siap Mindef Menteri Pertahanan Abaikan 10 Surat Teguran Dan Bantahan Panglima Tldm

Punca Utama Kapal Perang Lcs Tak Siap Mindef Menteri Pertahanan Abaikan 10 Surat Teguran Dan Bantahan Panglima Tldm

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 148 hits
Pandangan Tentera Laut Diraja Malaysia selaku pengguna akhir tidak diendahkan oleh Kementerian Pertahanan dan Boustead Naval Shipyard dalam pelaksanaan projek Kapal Tempur Pesisir Menurut laporan mengenai perolehan LCS mendedahkan pada asal...
Kalau Gagal Tubuh Rci Kapal Lcs Lebih Baik Hishamuddin Letak Jawatan

Kalau Gagal Tubuh Rci Kapal Lcs Lebih Baik Hishamuddin Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 19/8/2022 - jumlah : 129 hits
Lebih baik bagi Datuk Seri Hishamuddin Hussein meletakkan jawatan sebagai Menteri Pertahanan sekiranya gagal untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat skandal Kapal Tempur Pesisir Malah kata Ahli Parlimen Iskandar Puteri
Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 154 hits
Kalau kita lihat ulasan ulasan Najib Razak di laman FB beliau sejak isu kapal perang LCS yang tidak siap ini meletus menjadi isu besar dalam negara hampir semua aspek digebangnya Tujuannya tidak lain ialah untuk menunjukkan beliau sebagai P...
Rci Tak Ada Kuasa Tiada Taring Tiada Kuku Apa Lagi Nak Siasat Skandal Kapal Tempur Lcs

Rci Tak Ada Kuasa Tiada Taring Tiada Kuku Apa Lagi Nak Siasat Skandal Kapal Tempur Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 154 hits
Untuk apa tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja kalau tidak ada kuasa tidak ada taring untuk siasat penyelewengan dan skandal yang ada Malah apa perlunya RCI ditubuhkan untuk siasat penyelewengan skandal Kapal Tempur Pesisir Pantai jika ha
Design Kapal Lcs Tak Selesai Sejak Era Bn

Design Kapal Lcs Tak Selesai Sejak Era Bn

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 177 hits
Design kapal LCS tak selesai sejak era BNPosted By on August 10 2022Skandal pembinaan Kapal Tempur Pesisir yang dimainkan mantan Perdana Menteri Najib Razak sebagai kesalahan kerajaan Pakatan Harapan kerana menangguhkan projek tersebut hari...
Selain Kapal Tldm Kapal Apmm Pun Tak Siap Lagi

Selain Kapal Tldm Kapal Apmm Pun Tak Siap Lagi

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 304 hits
Asasnya Kapal LCS TLDM yang kini berada dalam kategori halimunan atau Stealth itu adalah satu projek yang dianugerahkan secara rundingan terus kepada Bousted Naval Shipyard Menariknya Kapal kategori Stealth buatan Malaysia ini bukan radar s...
Bekas Panglima Tldm Bakal Berdepan Tuduhan Pecah Amanah Lcs

Bekas Panglima Tldm Bakal Berdepan Tuduhan Pecah Amanah Lcs

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 122 hits
bharian com myOleh Ogos 16 2022 8 35amBekas Panglima TLDM Tan Sri Ahmad Ramli Mohd Nor tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pagi ini dan dijangka berdepan pertuduhan pecah amanah membabitkan kes perolehan Kapal Tempur Pesisir KUALA LUMPUR...
Perolehan Kapal Lcs Menjelaskan Dakwaan Fitnah Pembangkang

Perolehan Kapal Lcs Menjelaskan Dakwaan Fitnah Pembangkang

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 146 hits
Dakwaan Pertama RM6 bilion hilang Rasuah Sehingga hari ini dari laporan PAC sehingga la siasatan SPRM Tiada bukti RM6 bilion itu hilang Malah PAC melaporkan RM6 bilion itu digunakan bagi membina kapal LCS cuma lewat kerana masalah perolehan...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans