Design Kapal Lcs Tak Selesai Sejak Era Bn




Design kapal LCS tak selesai sejak era BNPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 10, 2022
ShareSkandal pembinaan Kapal Tempur Pesisir (LCS) yang dimainkan mantan Perdana Menteri Najib Razak sebagai kesalahan kerajaan Pakatan Harapan (PH) kerana menangguhkan projek tersebut hari ini dijawab oleh pemimpin tinggi PH.
Dalam kenyataan bersama, mantan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan mantan Timbaan Menteri Pertahanan Liew Ching Tong, dinyatakan dengan jelas projek pembinaan tersebut telah bermasalah sejak diluluskan pada era Najib.
Menurut mereka, tidak benar projek LCS terbengkalai kerana ia ditangguhkan pada September 2019. Atau projek LCS hanya dapat diteruskan semula pada April 2022 setelah selesai pandemik Covid-19 sebagaimana dakwaan Najib sebelum ini.
Sebaliknya, pembinaan kapal berjalan agak perlahan sejak kontrak diberikan kerajaan untuk memulakan pembinaan pada 2011. Antara penyebab kelewatan, kata mereka, adalah kerana rekabentuk kapal tersebut masih tidak diselesaikan setelah bertahun tahun.
“Pembinaan kapal tempur pesisir LCS melibatkan fasa concept design, diikuti basic design dan akhirnya detailed design. Menurut persetujuan di antara Naval Group Perancis dan kontraktor Boustead Naval Group (BNS), detailed design perlu diluluskan oleh Naval Group selaku design authority sebelum pembinaan kapal.
“Fasa concept design bermula pada 4 Jun 2012 dan sepatutnya dimuktamadkan pada 28 Januari 2013. Namun, ia hanya dimuktamadkan pada 24 September 2013, lewat 238 hari atau 8 bulan.
“Basic design bermula pada 3 Oktober 2013 dan sepatutnya dimuktamadkan pada 31 Januari 2015 tetapi hanya disiapkan sepenuhnya pada 20 Januari 2016, lewatan 17 bulan 20 hari.
“Menurut kontrak asal, fasa detailed design sepatutnya dilaksanakan dari 6 Ogos 2014 hingga 29 November 2016. Namun, fasa ini berterusan sehingga hari ini dan masih belum selesai,” kata mereka.
Mereka juga menyertakan garis masa pembinaan kapal tersebut yang lari jauh daripada jadual asal apabila 49.12% sepatutnya siap pada 𝗝𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝟮𝟬𝟭𝟲 tetapi hanya siap 39.67%; 59.35% pada 𝗝𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝟮𝟬𝟭𝟳 tetapi hanya siap 46.99%; 70.53% pada 𝗝𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝟮𝟬𝟭𝟴 tetapi hanya siap 50.15%; 82.41% pada 𝗝𝗮𝗻𝘂𝗮𝗿𝗶 𝟮𝟬𝟮𝟬 tetapi hanya siap 56.39%
Bagi tujuan kawan mutu pula, kata keduanya, reka bentuk LCS yang dihasilkan oleh syarikat BNS tertakluk kepada kelulusan oleh Naval Group sebagai design authority, diikuti pemeriksaan dan pengesahan oleh Bureau Veritas, sebuah badan bebas antarabangsa yang memastikan reka bentuk kapal perang menepati syarat, seperti yang ditetapkan dalam kontrak.
Mohamad dan Chin Tong juga memetik kenyataan yang dibuat oleh Tan Sri Ambrin Buang kepada Jawatankuasa Kira-kira Raya (PAC) bahawa:
“…what is glaring is pada keadaan biasa, sepatutnya kita sudah finalized the design before you sign the contract. You cannot sign the contract when you do not know what is the design. Itu menjadi masalah sehinggakan berpusing-pusing isu ini.” (Laporan PAC, mukasurat 15)
Selain itu, wakil JKSTUPKK yang dibentuk kerajaan PH, Guna Arulalan David pernah memaklumkan PAC bahawa BNS gagal membayar hutang sebanyak RM198 juta kepada Naval Group.
Manakala Pada 27 September 2021, Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan Datuk Sri Muez Abdul Aziz memaklumkan PAC bahawa detailed design pada masa itu siap lebih kurang 80%. Beliau juga berkata bahawa selepas BNS menyiapkan detailed design, Naval Group memerlukan minima 12 bulan daripada tarikh pembayaran dibuat untuk menyiapkan pengesahan sebagai design authority
“Apabila Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein membuat pengumuman pada April 2022 bahawa projek LCS telah dihidupkan semula, apa yang sebenarnya berlaku adalah BNS diberi tempoh 6 bulan untuk mencari dana mobilisasi untuk memulihkan projek. Dana ini akan digunakan untuk membayar Naval Group dan original equipment manufacturers (OEM) yang lain.
“Memandangkan detailed design yang sepatutnya dimuktamadkan pada November 2016 hanya siap lebih kurang 80% dan Naval Group belum lagi dibayar, maka pengumuman Hishammuddin di Dewan Negara semalam bahawa kapal pertama LCS “akan siap dalam satu atau dua tahun” langsung tidak realistik,” kata mereka lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/design-kapal-lcs-tak-selesai-sejak-era.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perolehan Kapal Lcs Menjelaskan Dakwaan Fitnah Pembangkang

Perolehan Kapal Lcs Menjelaskan Dakwaan Fitnah Pembangkang

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 145 hits
Dakwaan Pertama RM6 bilion hilang Rasuah Sehingga hari ini dari laporan PAC sehingga la siasatan SPRM Tiada bukti RM6 bilion itu hilang Malah PAC melaporkan RM6 bilion itu digunakan bagi membina kapal LCS cuma lewat kerana masalah perolehan...
Betul Ke Kapal Lcs Tak De Langsung

Betul Ke Kapal Lcs Tak De Langsung

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 272 hits
Ini dia gambar terkini kerja pembinaan Kapal LCS 1 LCS 2 LCS 3 LCS 4 LCS 5 Diterbitkan oleh PAC susulan Laporan PAC Mereka kata kapal halimunan kata overall progress 57 tapi tak nampak Ini link untuk dapatkan dokumen tersebut
H20 Guna Teknik Apa Nampak Kapal Perang Lcs 1

H20 Guna Teknik Apa Nampak Kapal Perang Lcs 1

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 367 hits
Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein menerima kecaman berikutan kenyataannya bahawa Kapal Tempur Pesisir pertama akan diperoleh dalam tempoh dua tahun lagi Ini kerana semasa bertugas sebagai menteri pertahanan kali pertama pada 2017 dia ...
Status Kapal Opv Apmm Cetus Persoalan Dikhuatiri Senasib Lcs

Status Kapal Opv Apmm Cetus Persoalan Dikhuatiri Senasib Lcs

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 129 hits
wartarakyat com myBy August 11 2022BELUM PUN reda isu kapal tempur pesisir pantai milik TLDM kelewatan penyerahan kapal peronda luar pesisir milik Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia pula menimbulkan kebimbangan ia juga berdepan masalah ...
Rci Tak Ada Kuasa Tiada Taring Tiada Kuku Apa Lagi Nak Siasat Skandal Kapal Tempur Lcs

Rci Tak Ada Kuasa Tiada Taring Tiada Kuku Apa Lagi Nak Siasat Skandal Kapal Tempur Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 153 hits
Untuk apa tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja kalau tidak ada kuasa tidak ada taring untuk siasat penyelewengan dan skandal yang ada Malah apa perlunya RCI ditubuhkan untuk siasat penyelewengan skandal Kapal Tempur Pesisir Pantai jika ha
Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 153 hits
Kalau kita lihat ulasan ulasan Najib Razak di laman FB beliau sejak isu kapal perang LCS yang tidak siap ini meletus menjadi isu besar dalam negara hampir semua aspek digebangnya Tujuannya tidak lain ialah untuk menunjukkan beliau sebagai P...
Panas Rafizi Dcns Sudah Diberi Surat Niat Sebelum Pun Bns Dapat Kontrak Projek Kapal Perang Lcs

Panas Rafizi Dcns Sudah Diberi Surat Niat Sebelum Pun Bns Dapat Kontrak Projek Kapal Perang Lcs

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 119 hits
Sebahagian besar dari masalah masalah yang menyebabkan penyelewengan dan kelewatan projek kapal perang LCS berpunca dari dua keputusan utama 1 Penukaran reka bentuk kapal dari kelas Sigma yang dipilih oleh TLDM kepada kelas Gowind 2 Pelanti...
Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 276 hits
SHAH ALAM Timbalan Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia Kapten Mohd Yahya menyifatkan penyelewengan berhubung projek kapal tempur pesisir pantai seolah olah mempermainkan sistem pertahanan dan keselamatan neg...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama