Fungsi Hati 4 Tanda Penyakit Hati Dan 3 Makanan Yang Harus Dihindari Untuk Penyakit Hati


Tahukah anda bahawa hati merupakan organ yang penting dalam tubuh badan kita? Jika hati tidak dapat berfungsi dengan baik, wujudlah risiko masalah kesihatan yang serius dan membimbangkan. Perkongsian kali ini untuk memberitahu anda semua tentang fungsi hati, tanda-tanda penyakit hati dan makanan yang perlu dielakkan bagi mereka yang menghidap penyakit hati.
Fungsi hati bagi tubuh sangatlah penting khususnya dalam membantu proses pencernaan. Bila organ hati tidak berfungsi dengan baik, berbagai masalah serius dapat muncul. Oleh karena itu, penting untuk kita menjaga fungsi hati.
Hati terletak di bahagian kanan atas rongga perut, tepatnya di bawah diafragma. Organ terbesar dalam sistem pencernaan ini berwarna merah kecoklatan. Kita tidak akan merasakan organ ini kerana dilindungi oleh tulang rusuk.
Tanda Penyakit Hati fungsi hati Mereka yang mempunyai hati yang rosak akan mengalami beberapa simptom. Selalunya, tanda-tanda ini tidak akan berlaku pada tahap awal penyakit. Apabila penyakit ini telah merebak maka pelbagai gejala akan timbul.
Berikut merupakan tanda-tanda penyakit hati:
Kehilangan berat badan secara drastik Ketidakselesaan di bahagian kanan atas perut Ketulan keras pada perut kanan tepat di bawah rusuk Loya dan muntah Hilang selera makan Jaundis (kulit menjadi kuning dan bahagian putih mata) Perut bengkak Kelesuan Air kencing berwarna gelap Fungsi Hati Fungsi hati Hati merupakan salah satu organ penting yang mempunyai pelbagai fungsi dalam sistem badan manusia.
Antara fungsi hati adalah seperti yang berikut:
 Menghancurkan sel darah merah yang sudah lama Sel darah merah dihasilkan secara teratur di dalam tubuh. Sel darah ini umumnya memiliki usia sekitar 100–120 hari. Selain itu, sel darah merah yang sudah lama akan diproses oleh organ hati dan menghasilkan bilirubin.
Bilirubin akan disaring oleh ginjal dan dikeluarkan melalui urine. Proses inilah yang menjadikan urine berwarna kekuningan.
Gangguan pada fungsi hati akan menyebabkan bilirubin berkumpul dan menyebabkan berbagai masalah kesihatan dan salah satunya adalah penyakit kuning di mana mata dan kulit berwarna kekuningan
2. Membersihkan darah
Hati juga berfungsi untuk membersihkan darah dari bahan berbahaya seperti racun, alkohol, dan ubat-ubatan. Peranan hati adalah untuk mengubah bahan berbahaya tersebut menjadi molekul yang larut dalam air dan akan dikeluarkan melalui urine.
3. Menyimpan tenaga dan nutrisi
Hati menyimpan tenaga untuk tubuh dalam bentuk glikogen dan mengubahnya menjadi glukosa apabila kadar glukosa dalam darah adalah rendah. Selain itu, hati juga berperanan dalam penyimpanan zat besi dan beberapa vitamin seperti vitamin A, vitamin B12, vitamin D dan vitamin K.
4.Memproduksi zat yang dibutuhkan tubuh
Organ hati menghasilkan pelbagai zat yang penting bagi tubuh. Misalnya, kolesterol dan protein khusus yang dapat membawa lemak ke seluruh tubuh. Organ ini juga menghasilkan protein yang dapat menjaga keseimbangan cairan dalam sistem tubuh badan.
Protein yang berperanan sebagai agen pembekuan darah dan sistem imunisasi tubuh badan juga dihasilkan oleh organ hati. Selain itu, hati menghasilkan hormon pertumbuhan pada anak-anak dan cairan hempedu yang memainkan perananan penting dalam proses pencernaan makanan.
Makanan Yang Harus Dihindari Untuk Penyakit Hati Penjagaan Hati Terdapat beberapa makanan yang patut dihindari bagi melindungi kesihatan hati. Berikut merupakan makanan yang patut dielakkan:
1)Makanan berlemak
Kentang goreng dan burger adalah pilihan yang sangat tidak sihat untuk menjaga kesihatan hati. Terlalu banyak makanan yang mengandungi lemak tepu boleh membuatkan hati mengalami kesukaran untuk menjalankan tugasannya. Lama-kelamaan, makanan ini akan menyebabkan keradangan dan mungkin akan mengakibatkan parut pada organ hati yang dikenali sebagai sirosis.
2)Makanan manis
Mengambil terlalu banyak makanan manis boleh menyebabkan kesesakan pada hati. Ini kerana sebahagian tugas hati adalah untuk menukar gula menjadi lemak. Terlalu banyak gula mengakibatkan peningkatan lemak dalam darah. Untuk tempoh jangka masa panjang, ia akan menyebabkan penyakit hati berlemak. Jadi kita dinasihatkan mengurangkan pengambilan makanan manis.
3)Alkohol
Pengambilan alkohol terlalu banyak boleh mendatangkan masalah kepada hati yang untuk tempoh masa panjang dan boleh menyebabkan sirosis.
Hati merupakan organ yang paling penting dalam badan manusia. Dengan perkongsian yang sederhana ini diharapkan anda yang membaca mendapat maklumat dan ilmu yang ingin disampaikan dan dapat digunakan untuk kebaikan di masa akan datang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/fungsi-hati-tanda-penyakit-hati-makanan-hindari-untuk-penyakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Tanda Penyakit Bipolar Yang Wajib Anda Ketahui

14 Tanda Penyakit Bipolar Yang Wajib Anda Ketahui

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 176 hits
14 Tanda Bipolar Penyakit merupakan penyakit mental ketiga terbesar yang amat berbahaya Penyakit ini mencatat sebanyak 2 6 peratus hingga 6 5 peratus kes di seluruh dunia Oleh itu kita hendaklah mengetahui apakah tanda penyakit Bipolar Seca...
Puas Hati Aku Dapat Malukan Ayah Depan Orang Kampung Aku Senyum Sinis Tanda Aku Menang

Puas Hati Aku Dapat Malukan Ayah Depan Orang Kampung Aku Senyum Sinis Tanda Aku Menang

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 111 hits
Bapak dari kecik tak suka aku sebab aku tak pandai lembab Baru ni dia ada jual harta pusaka dia bahagi semua duit dekat adik beradik aku yang lain Tapi aku tak dapat sesen pun Satu hari mak datang bagi aku duit cash 10k Salam semua Aku Zam ...
Buasir Tanda Tanda Buasir Jenis Punca Dan 4 Makanan Untuk Merawat Buasir

Buasir Tanda Tanda Buasir Jenis Punca Dan 4 Makanan Untuk Merawat Buasir

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 132 hits
juga dikenali sebagai hemoroid merupakan satu permasalahan kesihatan yang melibatkan jutaan individu diserata dunia meskipun bukanlah suatu penyakit yang mengancam nyawa akan tetapi buasir dapat memberi kesan yang ketara terhadap kualiti hi...
30 Tanda Tanda Hati Kotor

30 Tanda Tanda Hati Kotor

papar berkaitan - pada 2/1/2024 - jumlah : 218 hits
30 TANDA TANDA HATI KOTOR1 Gelisah walaupun tiada masalah 2 Selalu berbangga dengan diri sendiri 3 Angkuh serta sombong dengan pandang hina terhadap orang lain 4 Tidak amanah dan mungkir janji 5 Selalu mengintai keaiban orang dan sebarkanny...
Nasi Goreng Malaysia Di Undi 50 Makanan Paling Teruk Di Dunia

Nasi Goreng Malaysia Di Undi 50 Makanan Paling Teruk Di Dunia

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 127 hits
Nasi goreng kambing adalah salah satu variasi nasi goreng tradisional yang berasal dari Malaysia tetapi juga populer di Singapura dan Indonesia Nasi goreng ini dibuat dengan campuran nasi daging kambing cincang wortel bawang merah bawang pu...
Ketahui Makanan Yang Boleh Menyebabkan Perut Kembung Berangin

Ketahui Makanan Yang Boleh Menyebabkan Perut Kembung Berangin

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 156 hits
1 Sesetengah individu kerap mengalami masalah perut kembung dan berangin Terutama mereka yang mempunyai masalah gastritis yang ringan dan irritable bowel syndrome 2 Terdapat beberapa makanan yang perlu diberikan perhatian Antara gejala masa...
Pelancong China Di Kecam Netizen Kerana Cakap Makanan Malaysia Tidak Sedap

Pelancong China Di Kecam Netizen Kerana Cakap Makanan Malaysia Tidak Sedap

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 122 hits
Puding Kayangan adalah sejenis pencuci mulut yang terkenal di Malaysia Ia biasanya dibuat dengan menggunakan roti coklat kismis susu coklat dan telur Puding ini disajikan dengan sos kastard berkrim yang lembut dan creamy Resipi untuk puding...
Kpm Minta Sekolah Pantau Harga Makanan Di Kantin Fadhlina

Kpm Minta Sekolah Pantau Harga Makanan Di Kantin Fadhlina

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 110 hits
Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek meninjau SJKC Yeong Chang di Sungai Suloh Batu Pahat hari ini Foto NSTP Alias Abd RaniBATU PAHAT Ibu bapa diminta membuat laporan terus kepada Kementerian Pendidikan jika mendapati harga makanan di kantin s...
Bahaya Makanan Ringan Pada Kanak Kanak

Bahaya Makanan Ringan Pada Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 77 hits
1 Pernah tak anak kecil kita menjerit jerit dan mengamuk Mungkin mereka penat bosan atau marah 2 Pemakanan mereka boleh menjadi punca kepada kelakuan sebegini 3 Sebagai ibu bapa kita perlu berikan perhatian terhadap pilihan makanan anak kit...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura