Fosil Dinosaur Argentina Mungkin Makhluk Darat Terbesar Di Bumi


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ  
Titanosaur di Patagonia 'mungkin lebih besar' daripada haiwan darat terbesar yang pernah diketahui, kata ahli paleontologi.Dinosaur baru itu yang juga merupakan haiwan gergasi yang dapat menyaingi spesies terbesar yang pernah diketahui kini dalam proses carigali di Argentina.
Sekumpulan tulang yang terdapat di Provinsi Neuquén di Patagonia barat laut telah dikenalpasti berasal dari keluarga dinosaur sauropod, yang mempunyai leher dan ekor yang sangat panjang, kaki seperti tiang, dan merangkumi spesies yang membesar sehingga menyaingi saiz haiwan darat terbesar yang diketahui pernah wujud.
Walau bagaimanapun, rangka itu tidak lengkap, kebanyakannya terdiri daripada tulang pelvis dan tulang belakang, sekadar memberikan petunjuk mengenai saiz haiwan itu.
Penulis sebuah majalah yang menyajikan penyelidikan mengenai penemuan yang diterbitkan dalam jurnal Cretaceous Research mencadangkan bahawa haiwan itu berasal dari populasi sauropod Patagonia yang sebelumnya tidak diketahui.
Saudara terdekat adalah Andesaurus, sejenis "titanosaur bersaiz super" yang wujud semasa pertengahan Zaman Kapur di Amerika Selatan.  Sauropod besar ini panjangnya 18 meter.
Spesimen baru ini "dianggap sebagai salah satu sauropod terbesar yang pernah dijumpai, mungkin melebihi ukuran Patagotitan", kata penulis.
Walau bagaimanapun, serpihan tulang fosil menunjukkan titanosaur baru ditemui ini jauh lebih besar, mudah melebihi ukuran Andesaurus dan kemungkinan menjadikannya lebih besar daripada haiwan darat yang paling terkenal, Patagotitan dan Argentinosaurus - yang mana kedua-duanya daripada jenis sauropod.
Patagotitan hanya diumumkan oleh ahli paleontologi pada tahun 2014, setelah tulang pertama ditemukan di Patagonia pada tahun 2013. Dipercayai beratnya hampir 60 tan, panjangnya lebih dari 31 meter dan pada masa itu, para pakar mengatakan: “Mengingat ukuran  tulangnya, yang melampaui salah satu haiwan gergasi yang diketahui sebelumnya, dinosaur baru ditemui ini adalah haiwan terbesar yang diketahui berjalan di Bumi. "
Para penyelidik mengatakan: "Rekod titanosaur sauropod bersaiz super secara tradisinya sangat berpecah-belah, walaupun penemuan taksa yang lebih lengkap baru-baru ini telah mendedahkan maklumat anatomi penting yang sebelumnya tidak tersedia kerana bias pemeliharaan."
Penemuan ini memberi ahli paleontologi pemahaman yang lebih mendalam mengenai kemunculan dinosaur sauropod raksasa (titanosaur), bagaimana mereka berkembang, dan bagaimana mereka hidup.
Tampaknya banyak spesies sauropod hidup bersama satu sama lain, menunjukkan bahawa mereka memainkan peranan yang berbeza dalam rantaian makanan, kata para saintis.
 "Spesimen di sini dilaporkan sangat menunjukkan wujudnya titanosaur terbesar dan menengah dengan rebbachisaurids bersaiz kecil (keluarga dinosaurus sauropod) pada awal Kapur Akhir di Provinsi Neuquén, yang menunjukkan partisi ceruk."Dinosaur Sauropod pernah tersebar luas, dan sisa-sisa fosil telah dijumpai di setiap benua di Bumi, termasuk Antartika.
Semasa ahli paleontologi awal pertama kali mengkaji tulang dinosaur yang sangat besar ini iaitu semasa zaman Victoria, biasanya difikirkan bahawa kerana ukurannya, spesies sauropod sebahagian besarnya adalah haiwan yang tinggal di air, namun, kemudian penyelidikan menunjukkan penyesuaian yang memungkinkan makhluk besar ini hidup di darat . Ini termasuk sistem paru-paru, keberadaannya ditunjukkan oleh lekukan dan rongga di sebagian besar vertebra, dan tulang berongga pneumatik, mirip dengan burung yang ada sekarang, yang menjadikan anggota badan besar mereka lebih ringan.
Haiwan terbesar yang pernah ada sehingga kini kekal dipegang ikan paus biru, yang dapat mencapai ukuran maksimum 33.5 meter panjang dan berat 173 tan.
Sumber: The Independent: Dinosaur fossils found in Argentina could belong to largest creature ever to have walked the Earth.
~20210119~
jika kiriman ini bermanfaat, tolong lawat iklan yang ada ya, terima kasih


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2021/01/fosil-dinosaur-argentina-mungkin.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Diganggu Makhluk Halus Di Bumi Korea

Pengalaman Diganggu Makhluk Halus Di Bumi Korea

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 371 hits
Annyeong Cerita 1 Gonjiam Ghost StoryWalaupun dah terlambat beberapa hari Lisa nak ucapkan selamat tahun baru 2021 Semoga kehidupan kita tahun ini lebih bermakna dan gembira dan diharapkan pandemik Covid 19 segera menghilang dari dunia ini ...
20 Wakil Rakyat Dap Mungkin Keluar Parti China Press

20 Wakil Rakyat Dap Mungkin Keluar Parti China Press

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 302 hits
Akhbar China Press melaporkan terdapat spekulasi kira kira 20 Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri DAP mungkin akan bertindak keluar parti dalam masa terdekat Malaysia Gazette yang memetik China Press melaporkan langkah keluar DAP i...
Apple Dilaporkan Akan Menggunakan Cip A14x Untuk Ipad Pro Dan Panel Mini Led Mungkin Tunda

Apple Dilaporkan Akan Menggunakan Cip A14x Untuk Ipad Pro Dan Panel Mini Led Mungkin Tunda

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 181 hits
Tahun ini Apple dilaporkan akan mula memperkenalkan produk dengan skrin mini LED Mini LED adalah pengganti LCD yang mana mempunyai penggunaan kuasa yang lebih jimat kontras warna lebih baik dan juga paparan warna yang lebih jelas Kos mini L...
Siapa Makhluk Pertama Yang Diciptakan Allah Swt

Siapa Makhluk Pertama Yang Diciptakan Allah Swt

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 225 hits
Ada banyak pendapat tentang makhluk pertama yang diciptakan oleh Allah SWT Tidak menutup kemungkinan pendapat ini hanya menebak nebak saja yang tidak didasarkan pada keyakinan Jadi Anda tidak perlu mencari argumentasi di balik pendapat beri...
Vaksin Cuba Dulu Pada Makhluk Perosak

Vaksin Cuba Dulu Pada Makhluk Perosak

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 159 hits
Amalkan makan dan pemakanan tambahan yang menguat dan meningkatkan sistem immune atau anti body
Fakta Tentang Makhluk Gaib Yang Dijelaskan Dalam Al Quran

Fakta Tentang Makhluk Gaib Yang Dijelaskan Dalam Al Quran

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 174 hits
Menjadi sebuah kebahagiaan bila menapaki kehidupan dengan jalan yang Allah beri Rahmat Seketika perjalanan itu berubah mengharu biru tatkala di balik kehidupan ada kesengsaraan makhluk lain sebagai lakon lancarnya jalan cerita Adalah Jin ya...
Satu Dua Orang Tidak Menyukaimu Itu Biasa Bukan Berarti Kamu Gagal Jadi Makhluk Sosial

Satu Dua Orang Tidak Menyukaimu Itu Biasa Bukan Berarti Kamu Gagal Jadi Makhluk Sosial

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 129 hits
Please jangan terjerembap dalam kesedihan karena hal ini Kamu memang nggak perlu jadi teman semua orang kok
Dah Scan Bayi Tapi Tak Nampak Apa Apa Ini Mungkin Petanda 3 Masalah Hamil

Dah Scan Bayi Tapi Tak Nampak Apa Apa Ini Mungkin Petanda 3 Masalah Hamil

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 257 hits
Apabila ujian kehamilan menunjukkan positif pastinya anda teruja untuk melakukan scan bayi kan Eh kejap kenapa tak nampak kantung kehamilan masa imbasan Adakah ia petunjuk masalah kehamilan Sudah pasti anda berasa bimbang semasa melakukan p...
Kaca Mata Facebook Dijangka Hadir Pada 2021 Mungkin Tidak Menyertakan Sokongan Ar

Kaca Mata Facebook Dijangka Hadir Pada 2021 Mungkin Tidak Menyertakan Sokongan Ar

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 238 hits
Facebook sebelum ini sedia menyatakan kerjasama dengan pihak Ray Ban dalam membangunkan sebuah kaca mata pintar tersendiri Menurut laporan Bloomberg terbaru kaca mata Facebook ini dijangka diperkenalkan lebih awal iaitu pada 2021 ini tetapi...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej

Remaja Perempuan Berusia 14 Tahun Anak Ketua Polis Lahad Datu Ditemui Maut Berlumuran Darah