First Time Cuba Makanan Negara Rusia Mangolia Arab Di The Sultanate Hotel Renaissance Kl



Assalamualaikum korang,
Fuh tak sangka hari ni dapat pengalaman makan benda baru dalam hidup. Sebelum selalu tengok travelog National Geographic travel ke negara Rusia & Mongolia. Dah nama travel negara orang kalu tak rasa menu masakan tempatan memang belum complete le.. kadang-kadang terliur & tertanya bagaimana rasa makanan mereka ye. Al kisahnya siang tadi Along Murni ajak teman dia makan restoren The Sultanate kat level 1, Hotel Renaissance Kuala Lumpur. Restoren ni baru je buka sebulan lebih.

Restoren The Sultanate menawarkan sajian tiga negara - Arabian, Mongolian & Russian. Maklumlah rakyat kita memang suka cuba makanan baru, unik & menarik. Nak tunggu travel ke sana, entah bila agaknya. Sebelum tu tak salah try makan dulu kan.

Restoren ni boleh muat 150 pelanggan dalam satu masa. Luas, selesa & mudah nak ekses dari KLCC, Kampung Baru selain berdekatan Monorel Bukit Nenas & stesen LRT Dang Wangi. Dekorasi bercirikan budaya arab serta mongolia banyak mempengaruhi suasana menjamu selera kat sini. Ekslusif dengan kelas tersendiri membuatkan anda selesa menikmati sajian hidangan. 

Selain terdapat bilik private berciri tiga negara iaitu Mongolia, Arab & Rusia boleh anda booking untuk makan tengahari, makan malam atau sesi santai bersama keluarga, kawan atau atas urusan prospek kerja. Sebagai contoh, bagi RM500 keatas para pelanggan boleh menikmati makanan dalam suasana khemah tradisonal Mongolia selama 2 jam. 
yes kami bersama pemilik restoren The Sultanate & isterinya, rakyat Mongolia
Kitaorang try beberapa dish dari list menu. Ni paling commanded oleh staff The Sultanate sendiri. Lebih kurang signature dari sana. First kita ke negara Arab dulu. BBL memang suggest try Tagine Chicken yang isi ayam sangat lembut. Campuran buah zaiton, kentang, tomato serta rempah ratus memang khusyuk je hirup sup. Begitu juga menu Lamb Shank Mandy yang sedap. Biasa orang akan habiskan daging dulu kan, kat sini percayalah nasi akan habis dulu. Kemudian sila la try roti traditional arab yang dimasak dalam oven arang. Cicah dengan kuah kari memang mabeles. 
Tagine Chicken 
Lamb Shank Mandy
roti tradisional arab
Seterusnya kami try masakan Mongolia. Negara sempadan antara China & Rusia memang terkenal dengan citarasa tersendiri. Mostly menu berasaskan daging memandangkan sana jauh dari laut kecuali ikan sungai. Rakyat Mongolia gunakan rempah ratus dalam masakan untuk panaskan badan dari cuaca sejuk. Bituusul bagus untuk legakan deman, selsema & hangatkan diri. Well sepatutnya 'doh' atas sup ni kena selak, tapi sebab tak tahu kami bantai koyak macam tu je sebab excited nak tahu isi dalam tu. Memang sedap & rasa dia lain dari sup daging Malaysia.. kenalah cuba sendiri okay. 
Bituusul RM 22
Bahagian penutup, kami try hidangan Rusia iaitu Borscht - sup beetroot bersama roti & sour cream. Bagi BBL la, boleh terima sebab cicah dengan roti lembut. Btw orang rusia memang kebiasanya makan roti tu sapu mentega. Sup ni elok buat hirup. Sejuk aircond restoren rasa badan hangat lepas hirup 2 3 kali Borscht ni. 
Jangan lupa order Caviar Bliny - penkek istimewa negara Rusia. Atas tu caviar asli memang melting dalam mulut. Cara makan makesure ngap penkek sekali caviar tu sebab nanti tak rasa 'plain' sangat. 
Borscht RM 22
Caviar Bliny RM 38
Actually banyak lagi menu tambahan lain boleh anda try. Rata-rata feedback pelanggan yang datang makan sini memang suka kerana lain dari kebiasaan makanan kita boleh jumpa dalam Malaysia. Off rekod, The Sultanate adalah restoren pertama di Malaysia menawarkan sajian makanan Mongolia & Rusia halal. Semalam pun kami sempat sembang dengan regular customer yang datang  2 3 kali sebulan lepas dapat tahu restoren ni offer sesuatu yang susah nak jumpa dalam KL sendiri. 
Bertambah lagi authentic, chef di The Sultanate diterbangkan khas dari Mongolia. Malah isteri kepada pemilik adalah seorang rakyat Mongolia. Dah tentu air tangan asli orang sana lebih menjadi dari hasil tangan kita kalu belajar. Tak gitu..

Ha perut pun dah kenyang. Siapa nak cuba makanan baru boleh datang ke The Sultanate untuk rasai sendiri keunikkan setiap hidangan terutama dari negara Mongolia & Rusia. Susah & payah nak jumpa sajian halal seumpama ini sekitar KL. 

The Sultanate Restaurant - Arabian - Mongolian - Russian Level 1, West Wing Hotel Renaissance Kuala LumpurWaktu operasi : 12 tengahari - 1 pagiNo telefon : 014-9948692 | 013-4256892Facebook : Facebook.com/sultanaterestaurantInstagram : Instagram.com/sultanaterestaurant


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://budakbandunglaici.blogspot.com/2019/07/first-time-cuba-makanan-negara-rusia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Idea Bakeri Gebu Pastri Enak The Pearl Hotel Kl 2 Roti Tu Guna Ramuan Makanan Sunnah

5 Idea Bakeri Gebu Pastri Enak The Pearl Hotel Kl 2 Roti Tu Guna Ramuan Makanan Sunnah

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 418 hits
Menu bakeri dan pastri dari The Pearl Hotel KL ini memang super enak Aroma harum dan food presentation yang hebat sudah pun membuat sesiapa sahaja terliur melihatnya Ramuan tepung bermutu tinggi kekacang coklat dan buatan roti yang gebu cuk...
9 Hotel Di Tokyo Berhampiran Makanan Halal Untuk Percutian Anda Yang Seterusnya

9 Hotel Di Tokyo Berhampiran Makanan Halal Untuk Percutian Anda Yang Seterusnya

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 461 hits
Sumber Tokyo adalah destinasi yang hebat untuk dikunjungi tetapi kawasan yang mana tempat terbaik untuk menempah penginapan Kemudahan tarikan utama berdekatan dengan pengangkutan dan tentu saja di sekitar makanan halal adalah faktor yang sa...
Weekend Barbecue Dinner Buffet Di Tangerin The Palace Hotel Kota Kinabalu

Weekend Barbecue Dinner Buffet Di Tangerin The Palace Hotel Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 483 hits
Hi korang Ni ada berita baik Kmia nak kongsikan untuk mereka yang sangat suka makan hehe the food lover gitu Terutama mereka yang gemarkan makanan panggang panggang dan digrill grill gitu Kmia dah cuba so haruslah uar uarkan jika ada benda ...
Red Doctor At The Helm Of Psm It S Time To Reach Out

Red Doctor At The Helm Of Psm It S Time To Reach Out

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 216 hits
Parti Sosialis Malaysia experienced its first over the weekend but there were no surprises as former Sungai Siput MP Dr Michael Jeyakumar Devaraj took over as chairperson from Nasir Hashim There s not much change in terms of analysis and po...
Arab Saudi Dan 36 Negara Dukung Tindakan Cina Atas Muslim Uighur

Arab Saudi Dan 36 Negara Dukung Tindakan Cina Atas Muslim Uighur

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 255 hits
Arab Saudi Rusia dan 35 negara lain telah secara resmi menuliskan surat kepada PBB terkait kebijakan Cina di wilayah barat Xianjiang Menurut salinan surat yang dipantau Reuters surat tersebut mendukung kebijakan Cina yang sama sekali bertol...
Pelakon A Wrinkle In Time Storm Reid Bintangi Filem The Suicide Squad

Pelakon A Wrinkle In Time Storm Reid Bintangi Filem The Suicide Squad

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 428 hits
Laman The Hollywood Reporter memberikan perkembangan terkini filem The Suicide Squad arahan James Gunn apabila melaporkan bintang filem A Wrinkle in Time Storm Reid akan menyertai barisan pelakon filem terbaru DC itu Ried dilaporkan akan me...
Travel The Settlement Hotel Melaka

Travel The Settlement Hotel Melaka

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 380 hits
BismillahHujung minggu lepas kami curi masa untuk bercuti Lama sangat oiii kami tak ada short escape akibat terlalu sibuk bekerja Kesian kami kesian Nuha Again kami memilih untuk ke Melaka Tapi kan aku ni memang tak pernah bosan dengan Mela...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11