Felda Kekalkan Kadar Elaun Sara Hidup Bukti Keprihatinan Ph



KUANTAN - Keputusan kerajaan mengekalkan elaun sara hidup Felda kepada peneroka pada kadar RM1,500 sebulan selepas mengambil kira keadaan ekonomi semasa bukti keprihatinan kerajaan PH terhadap nasib golongan itu.

Ketua Penerangan Persatuan Anak peneroka Felda kebangsaan (Anak), Zulkifli Mohamed berkata, ia satu inisiatif kerajaan yang amat baik dalam memastikan kebajikan serta nasib peneroka terjamin.

Menurutnya, kita (Anak) dan amat dialu-alukan dan berterima kasih kepada kerajaan atas pengumuman ini yang pastinya turut menggembirakan warga peneroka Felda seluruh negara termasuk di Pahang.

“Soalnya di sini bukan kepada kekalkan elaun sara hidup Felda itu semata-mata tetapi ia bukti keprihatinan kerajaan di bawah PH terhadap isu yang membelenggu peneroka Felda ini.

“Walaupun keadaan kewangan negara dalam keadaan tidak berapa baik tetapi bagi kerajaan kepentingan rakyat dan peneroka tetap menjadi keutamaan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Zulkifli yang juga Naib Pengerusi Amanah Pahang berkata, pengumuman itu sedikit lewat namun akhirnya kerajaan bersetuju untuk kekalkan elaun sara hidup Felda pada kadar RM1,500 walaupun sebelum ini ada cadangan ia dikurangkan kepada RM1,000.

“Sebenarnya perkara ini salah satu perkara yang kita (Anak) perjuangkan bersama Majlis Maufakat Felda dan pelbagai pihak lain sebagai mewakili suara peneroka Felda.

“Jadi kami sambut baik berita ini dan menyeru kepada warga Felda supaya lebih berhemah dalam menerima khabar yang ditunggu-tunggu selama ini,” katanya.


Menurutnya, nasib warga Felda memang menjadi keutamaan PH sebelum ini seperti yang dijanjikan walaupun ada janji itu tidak dapat dilaksanakan secara serta merta.

“Rakyat juga kena faham bahawa tidak semua janji itu boleh ditunaikan dalam masa singkat kerana tempoh kita bekerja lima tahun.

"Tapi, pengekalan elaun sara hidup Felda ini sebahagian pelaksanaan komitmen kita terhadap peneroka Felda,” katanya.

Zulkifli berkata, walaupun peneroka mengeluh mengadu terseksa pada awalnya, ini satu pengorbanan dan akhirnya diberi perhatian sewajarnya oleh kerajaan.

"Tambahan pula dalam keadaan harga sawit rendah, sudah tentu banyak perancangan kerajaan terganggu walaupun sebenarnya kejatuhan itu buka semata-mata kerana perubahan kerajaan tetapi lebih kepada faktor luar.

"Dalam soal industri minyak sawit negara yang berdepan pelbagai cabaran hari ini, menteri berkaitan termasuk Menteri Industri Utama, Teresa Kok tidak pernah berhenti berusaha mencari pasaran baharu untuk minyak sawit negara,” katanya.

Menurutnya, Anak menyasarkan untuk memasrkan minyak sawit ke Arab Saudi dan negara-negara Afrika.

"Saya yakin ia satu peluang yang baik malah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri akan ke China dalam masa terdekat ini.

“Justeru, mungkin ada perkembangan dan persetujuan baharu kedua-dua negara berkaitan perdagangan minyak sawit ini,” katanya.

Semalam, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali membuat pengumuman keputusan itu selepas mengambil kira keadaan ekonomi semasa yang tidak wajar dikurangkan kepada RM1,000 seperti yang dicadangkan lembaga Pengarah Felda sebelum ini berdasarkan kedudukan kewangan agensi itu yang kritikal. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2019/04/felda-kekalkan-kadar-elaun-sara-hidup.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pinjaman Sara Hidup Dan Hasil Peneroka Kekal Rm1 500

Pinjaman Sara Hidup Dan Hasil Peneroka Kekal Rm1 500

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 201 hits
Azzman Abdul Jamal BAYARAN Pinjaman Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil RM1 500 akan diteruskan kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali Beliau berkata perkara itu diputuskan dalam persidangan Parlimen baru baru ini selepas ...
Bagaimanakah Kos Sara Hidup Mampu Diturunkan Sekiranya Ph Kekal Menambah Cukai

Bagaimanakah Kos Sara Hidup Mampu Diturunkan Sekiranya Ph Kekal Menambah Cukai

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 256 hits
Tindakan kerajaan Pakatan Harapan memperkenalkan pelbagai cukai baharu menambah beban kepada rakyat Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan berkata kerajaan PH turut gagal mengotakan janji untuk memenuhi manifesto Pilihan R...
Pelbagaikan Guna Tanah Felda Demi Hidup Peneroka

Pelbagaikan Guna Tanah Felda Demi Hidup Peneroka

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 301 hits
Kelapa sawit dan getah menjadi tanaman utama di 317 tanah rancangan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan sejak penubuhannya 61 tahun lepas Namun harga dua komoditi itu yang ditanam di kawasan berkeluasan 490 000 hektar di seluruh negara senti...
Puasa Bisa Jadi Cara Yang Tepat Untuk Mulai Terapkan Gaya Hidup Sehat

Puasa Bisa Jadi Cara Yang Tepat Untuk Mulai Terapkan Gaya Hidup Sehat

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 279 hits
Puasa bisa menjadi waktu untuk belajar mengontrol pola makan untuk menjaga lambung dan lebih selektif memilih makanan yang tepat agar kesehatan kulit tetap terjaga ujar Maria Charlotte seorang ahli kesehatan dan nutrisi saat ditemui di Sala...
Kemeriahan Ltdl Hidup Kembali

Kemeriahan Ltdl Hidup Kembali

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 180 hits
PERDANA Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kemeriahan perlumbaan Le Tour de Langkawi 8216 hidup semula 8217 selepas kelihatan malap dalam beberapa edisi lepas nbsp Beliau berkata sepanjang lapan hari perlumbaan tersebut liputan med
Ibu Mertua Tewas Usai Dibakar Hidup Hidup Oleh Menantunya Diduga Iri Karena Punya Kasur Baru

Ibu Mertua Tewas Usai Dibakar Hidup Hidup Oleh Menantunya Diduga Iri Karena Punya Kasur Baru

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 302 hits
Nasib nahas dialami Lismini yang tewas dibakar hidup hidup oleh menantunya sendiri Pelaku NR yang tidak lain menantu korban tega membakar hidup hidup ibu mertuanya dirumah Sang ibu mertua dibakar hidup hidup oleh menantunya saat tengah memb...
Jururawat Diculik Is 5 Tahun Lepas Dipercayai Masih Hidup

Jururawat Diculik Is 5 Tahun Lepas Dipercayai Masih Hidup

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 216 hits
Jururawat diculik IS 5 tahun lepas dipercayai masih hidup Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Apr 2019 8 00PM
Shamsher Daripada Hidup Tanpa Maruah Aku Rela Mati

Shamsher Daripada Hidup Tanpa Maruah Aku Rela Mati

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 214 hits
The BMF scandal will haunt the Barisan Nasional in the coming general elections because it is most powerful proof of the betrayal of the promise of a Clean Effective and Trustworthy Government But there is not just the BMF Scandal in the co...
Disebabkan Muncul Orang Ketiga Dalam Perkah Winan Suami Isteri Pilih Tamatkan Hidup Bers Ama

Disebabkan Muncul Orang Ketiga Dalam Perkah Winan Suami Isteri Pilih Tamatkan Hidup Bers Ama

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 292 hits
Kehidupan berumah tangga semestinya mempunyai sisi pahit dan manis yang akan dilalui oleh semua pasangan Sikap bertoleransi dan memahami antara satu sama lain memainkan peranan dalam mengekalkan rumah tangga yang bahagia Dilaporkan baru bar...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka