Fail Semakan Atau Kembalikan Kes Adib Kepada Koroner Kata Kumpulan Hak Asasi


V AnbalaganPemuda Umno berkata, keluarga anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim perlu melihat kes beliau diselesaikan. (Gambar fail)PETALING JAYA: Peguam Negara (AG) mempunyai pilihan sama ada kembali ke mahkamah atau kepada koroner yang menyiasat kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim bagi menyelesaikan kes itu, kata kumpulan hak asasi.
Pengerusi Menghapuskan Kematian dan Penderaan Dalam Tahanan (Edict) M Visvanathan berkata, AG, yang juga pendakwa raya, boleh memfailkan semakan di Mahkamah Tinggi berhubung dapatan koroner Rofiah Mohamad pada Sept 2019.
Visvanathan, yang juga seorang peguam, berkata, AG juga boleh kembali kepada koroner yang sama dan memohon untuk membuka semula inkues berdasarkan siasatan polis seterusnya.
“Bagi kedua-dua alternatif tersebut, AG tidak terikat dengan sebarang had tempoh. Dapatan koroner tidak pernah ditutup kepada siasatan.
“Ia bukan perbicaraan jenayah yang menghendaki pihak yang terkesan membuat rayuan dalam jangka waktu tertentu untuk mengetepikan keputusan mahkamah,” katanya kepada FMT.
Visvanathan berkata, pilihan lain ialah dengan mendakwa mereka yang berkumpul di tempat kejadian atas kesalahan di bawah Kanun Keseksaan, seperti menyebabkan rusuhan.
Beliau memberi respons kepada Pemuda Umno yang mempersoalkan mengapa kerajaan berdiam diri berhubung siasatan polis ke atas sebab kematian Adib pada akhir 2018.
Ketuanya Asyraf Wajdi Dusuki, berkata, tindakan sewajarnya perlu diambil agar keluarga Adib tidak dibiarkan dalam “kegelapan”.
Peguam SN Nair berkata, bekas peguam negara, Tommy Thomas sepatutnya membuat permohonan semakan di Mahkamah Tinggi berikutan dapatan Rofiah bagi menyelesaikan kes terbabit.
“Sebaliknya, beliau memilih jalan keluar selamat dengan mengambil langkah tidak biasa, iaitu menyerahkan kembali perkara itu kepada polis.
“Ini adalah kes permainan bola sepak politik,” kata Nair, yang mewakili keluarga mangsa.
Thomas, dalam memoirnya berjudul “My Story: Justice in the Wilderness” berkata, beliau mendapati pdapatan Rofiah “membingungkan” sewaktu polis, dengan pengalaman, kepakaran, tenaga kerja dan sumber, tidak memperoleh kesimpulan sama.
Katanya, selepas siasatan pelbagai unit polis dan Pejabat Peguam Negara, tiada jenayah didapati berlaku.
Sebaliknya Adib dipercayai cedera apabila dilanggar jentera bomba yang mengundur ketika cuba memasuki kenderaan lain. Susulan itu, tiada pihak dipertanggungjawabkan.
Thomas berkata, beliau diminta pegawai bawahannya supaya pergi ke Mahkamah Tinggi, tetapi beliau mahu polis meneruskan siasatan mereka.
Pada Dis, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata, siasatan itu berada di peringkat akhir dan laporan tersebut akan diserahkan ke Pejabat Peguam Negara.
Pada Julai, Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mengulangi bahawa tiada saksi kejadian yang menyebabkan kematian anggota bomba itu yang boleh dipercayai ditemui.
Setelah siasatan selama 41 hari, Rofiah membuat keputusan bahawa “lebih daripada dua orang yang tidak dikenal pasti” membunuh Adib, yang meninggal dunia berikutan kecederaan parah yang dialamainya selepas diarahkan memadam kebakaran di luar kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya.
Rofiah berkata, kini ia terserah kepada polis dan peguam negara untuk membuat dakwaan.
Adib meninggal dunia di Institut Jantung Negara pada 17 Dis 2018.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/fail-semakan-atau-kembalikan-kes-adib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Tertipu Dengan Penurunan Kes Covid 19 Kata Kumpulan Perubatan

Jangan Tertipu Dengan Penurunan Kes Covid 19 Kata Kumpulan Perubatan

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 173 hits
Imran AriffPETALING JAYA Walaupun jumlah kes baharu Covid 19 menurun ke bawah 4 000 daripada jumlah tertinggi pernah dicatatkan sebanyak 5 000 sejak seminggu lalu pakar kesihatan memberi amaran supaya tidak berasa terlalu selamat Mereka ber...
Kes Adib Ltte Gariskan Isu Perkauman Dihadapi Ph Kata Tommy Thomas

Kes Adib Ltte Gariskan Isu Perkauman Dihadapi Ph Kata Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 191 hits
Kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim Adib dan kes membabitkan Harimau Pembebasan Tamil Eelam antara isu paling mencabar buat Tommy Thomas PETALING JAYA Bekas peguam negara Tommy Thomas menyifatkan kes membabitkan kematian anggot...
Keputusan Koroner Kes Adib Tak Masuk Akal Bercanggah Bukti Polis

Keputusan Koroner Kes Adib Tak Masuk Akal Bercanggah Bukti Polis

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 170 hits
Malaysiakini Kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim pada 2018 merupakan detik yang memecah belahkan negara dan menghantui Tommy Thomas ketika menjadi peguam negara Kematian Adib dan kekurangan pendakwaan terhadap mana ...
Sabar Kami Akan Buat Keputusan Kes Adib Nanti Kata Peguam Negara

Sabar Kami Akan Buat Keputusan Kes Adib Nanti Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 160 hits
February 16 2021 Tunggu dan sabar kami akan buat keputusan nanti kata Peguam Negara Idrus Harun Itu adalah reaksi Idrus ketika diminta mengulas perkembangan terkini kes kematian anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Muhammad Adib Mo...
Video Kes Cerai Selesai Sekali Zarina Anjoulie Kata Sedih Tak Sempat Kata Bye Pada Bekas Suami

Video Kes Cerai Selesai Sekali Zarina Anjoulie Kata Sedih Tak Sempat Kata Bye Pada Bekas Suami

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 211 hits
PELAKON Zarina Anjoulie meluahkan rasa syukur apabila urusan penceraiannya dengan Eilyas Azhar atau lebih dikenali sebagai Yas dipermudahkan dan berakhir dengan baik pada Rabu Menerusi laman Instagram Zarina atau nama sebenar Zarina Anjouli...
Dr M Arah Saya Elak Prosiding Mahkamah Terbuka Kes Zakir Naik Kata Thomas

Dr M Arah Saya Elak Prosiding Mahkamah Terbuka Kes Zakir Naik Kata Thomas

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 242 hits
PETALING JAYA Bekas peguam negara Tommy Thomas berkata Dr Mahathir Mohamad mengarahkannya mengelak sebarang prosiding mahkamah terbuka dalam usaha mengekstradisi penceramah kontroversi Zakir Naik Thomas berkata beliau menemui Mahathir yang ...
Kumpulan Sms Akronim Kata Terbaru

Kumpulan Sms Akronim Kata Terbaru

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 186 hits
Selamat datang di blog saya kali ini saya akan memberi info tentang Kumpulan Sms Akronim Terbaru Oke langsung saja lihat di bawah ini A lwaysB eC arefullD on tE verF orget meJ ustK eepL ovinM e cozN oO therP ersonQ uiteR ightS hallT reatUV ...
Nak Dapat Sokongan Ka Atau Apa Nih Dulu Walaun Kata Dia Wahabi Bagai Mmmmmm

Nak Dapat Sokongan Ka Atau Apa Nih Dulu Walaun Kata Dia Wahabi Bagai Mmmmmm

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 168 hits
IBRAHIM MAT ISA Baru 1st time aku lihat ulamak graduan timur tengah pakai jubah merah menyala Nampak garang Apalagi bila terima orderan secret recipe sempena CNY kena gaya aaiihh
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran