F1 Lewis Hamilton Nyaris Maut Tayar Belakang Max Verstappen Tepat Mendarat Di Atas Kepalanya


NYARIS MAUT: Kenderaan Verstappen 'menunggang' kenderaan Hamilton bagi beberapa ketika dalam perlumbaan di Italy itu. - Foto AFP Sistem peranti halo selamatkan Hamilton MONZA, Itali – Juara dunia 7 kali Formula Satu (F1), Lewis Hamilton menegaskan, sistem peranti halo pada jentera F1 menyelamatkan nyawanya selepas terlibat dalam insiden kemalangan dengan Max Verstappen pada Grand Prix (GP) Itali di Litar Monza kelmarin.


Pada perlumbaan itu, kedua-dua pelumba terbabit dalam insiden kemalangan selepas bergesel sesama sendiri yang menyaksikan tayar belakang jentera Verstappen berada di atas badan kereta Hamilton sebelum terkeluar daripada litar.

HAMILTON terselamat daripada insiden ngeri selepas jentera Verstappen (kanan) melambung ke atasnya pada GP Itali di Litar Monza kelmarin. - AFP Hamilton mengakui, dia bernasib baik kerana sistem peranti halo dapat menahan bebanan tersebut daripada terkena kepalanya sekali gus menyelamatkan nyawanya kerana jika tidak, mungkin berdepan risiko yang lebih parah.

Lewis Hamilton berkata alat keselamatan yang dipasangkan di rangka kereta lumba Formula Satu (F1) telah menyelamatkan nyawanya, selepas keretanya terlibat dalam kemalangan teruk di Grand Prix Italy.

Pemandu berusia 36 tahun itu, yang juga juara F1 tujuh kali, berlanggar dengan kereta Red Bull yang dipandu Max Verstappen, dengan kenderaan Verstappen 'menunggang' kereta Hamilton dari belakang selama beberapa ketika.

Alat yang dimaksudkan oleh Hamilton itu bergelar 'halo' dan adalah palang diperkukuh yang dipasangkan di bahagian kepala pemandu, yang melindungi kepala Hamilton daripada mengalami hentakan kuat.

Lewis Hamilton 'Saya berasa amat bertuah hari ini," kata Hamilton.

"Terima kasih Tuhan... kerana menyelamatkan leher saya."

"Saya berasa amat bertuah kerana masih bernyawa," kata Hamilton lagi.

“Ketika insiden itu, saya lihat tayar belakang Verstappen tepat mendarat di atas kepala saya. Ini antara risiko yang saya hadapi dan sudah pasti saya terkejut apabila insiden ini berlaku.


“Leher saya sedikit sakit sejurus insiden kemalangan itu. Saya sangat beruntung tiada perkara yang tidak diingini berlaku. Mujur ada pelindung yang menyelamatkan saya.

“Jika anda melihat gambar itu, kepala saya agak jauh ke depan. Saya sudah berlumba untuk tempoh yang lama dan rasa sangat bersyukur kerana masih ada di sini,” kata Hamilton.

KEADAAN kepala Hamilton hampir dilenyek tayar jentera Verstappen pada GP Itali kelmarin . -AFP Sementara itu, Hamilton kesal dengan tindakan Verstappen yang beredar terus tanpa memberikan bantuan atau memeriksa keadaannya sejurus kemalangan tersebut.

“Semua terjadi dengan sangat cepat dan ketika itu saya masih dalam mod perlumbaan. Saya berada dalam kesakitan dan cuba keluar tetapi tidak berjaya kerana jentera tersekat.

Max Verstappen sambar petak pertama GP Italy “Saya lihat Verstappen hanya berjalan keluar daripada jenteranya. Saya terkejut kerana apabila terbabit insiden kemalangan seperti ini, perkara utama adalah pastikan pelumba di belakang anda dalam keadaan yang baik,” jelasnya.


Kededua Hamilton dan Verstappen tidak menamatkan perlumbaan, yang bermakna Verstappen mengekalkan kelebihan 5 mata ke atas Hamilton di puncak ranking.

Namun, Verstappen telah dipersalahkan atas insiden itu dan akan dikenakan penalti tiga tempat di grid bagi perlumbaan seterusnya di Grand Prix Sochi pada 26 September.

Akibat insiden tersebut, Verstappen dipersalahkan dan menerima hukuman penalti 3 petak pada perlumbaan GP Rusia di Litar Sochi dijadualkan 26 September ini. – AGENSI

SOURCE: KOSMO!

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/f1-lewis-hamilton-nyaris-maut-tayar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembantu Pegawai Perubatan Maut Ambulans Langgar Tayar Belakang Treler

Pembantu Pegawai Perubatan Maut Ambulans Langgar Tayar Belakang Treler

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 153 hits
Seorang pembantu pegawai perubatan maut selepas ambulans yang dinaikinya terbabit kemalangan dengan sebuah lori treler di Jalan Ayer Hitam Batu 49 Simpang Renggam di sini malam tadi Ketika kejadian ambulans tersebut sedang dalam perjalanan ...
Pemandu Penumpang Maut Van Langgar Belakang Lori Di Kinabatangan

Pemandu Penumpang Maut Van Langgar Belakang Lori Di Kinabatangan

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 223 hits
Van terlanggar lori yang rosak di Jalan Lahad Datu ke Sandakan kira kira jam 11 25 malam tadi Foto BOMBA Van pelancong rempuh belakang lori 2 maut KINABATANGAN Dua lelaki maut selepas van mereka terlanggar belakang lori treler dalam kemalan...
Kj Dipuji Bermula Dengan Langkah Tepat

Kj Dipuji Bermula Dengan Langkah Tepat

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 105 hits
Kemunculan awal Khairy Jamaluddin sebagai menteri kesihatan menerima perakuan daripada veteran DAP Lim Kit Siang yang menyifatkan ahli parlimen Rembau itu memulakan langkahnya dengan cara yang tepat Lim yang juga ahli parlimen Iskandar Pute...
Risma Pemda Kunci Penyaluran Bansos Tepat Sasaran

Risma Pemda Kunci Penyaluran Bansos Tepat Sasaran

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 102 hits
Kasus terbaru terjadi di Desa Ambang Dua Kecamatan Bolaang Timur Kabupaten Bolaang Mongondow
Jangan Terhantuk Baru Terngadah Kpm Perlu Pastikan Langkah Betul Tepat Ahmad Zahid

Jangan Terhantuk Baru Terngadah Kpm Perlu Pastikan Langkah Betul Tepat Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 157 hits
Jangan Terhantuk Baru Terngadah KPM Perlu Pastikan Langkah Betul Tepat Ahmad Zahid Kementerian Pendidikan Malaysia menetapkan pembukaan sekolah dianjakkan ke 3 Oktober depan berbanding perancangan asal pada 1 September ini selepas mengambil...
Saya Yakin Kami Sampai Tepat 5 55 Petang Ziyad Akhirnya Buka Mulut

Saya Yakin Kami Sampai Tepat 5 55 Petang Ziyad Akhirnya Buka Mulut

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 147 hits
Jaguh lontar peluru negara Ziyad Zolkefli tampil memberi penjelasan tentang situasinya yang lewat dua minit ke Call Room dalam saingan akhir di Paralimpik Tokyo baru baru ini Saya pun keliru bila ada orang bertanya kenapa jurulatih saya tid...
Tak Berbaloi Guna Paksaan Nak Anak Belajar Teknik Kena Tepat Baru Anak Tarik Minat Nak Belajar

Tak Berbaloi Guna Paksaan Nak Anak Belajar Teknik Kena Tepat Baru Anak Tarik Minat Nak Belajar

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 252 hits
Ibu dan bapa mana yang tidak mahu melihat anaknya berjaya dan mampu menguasi pelbagai ilmu dengan baik Namun semua kemahuan dan keinginan kita pastinya tidak dapat bergolek tanpa usaha dari kita sendiri dan anak Namun paksaan bukanlah jalan...
Elektabilitas Ahy Dan Partai Naik Demokrat Sebut Jadi Oposisi Jalan Tepat

Elektabilitas Ahy Dan Partai Naik Demokrat Sebut Jadi Oposisi Jalan Tepat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 139 hits
Demokrat kata Kamhar memperjuangkan aspirasi yang mewakili suara rakyat Seperti penolakan terhadap amandemen UUD 1945 untuk menambah masa jabatan presiden dan DPR sampai 2027
Hiburan Terima Kasih Atas Doa Semua Nourul Depp Sekeluarga Selamat Pindah Ke Bali

Hiburan Terima Kasih Atas Doa Semua Nourul Depp Sekeluarga Selamat Pindah Ke Bali

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 184 hits
Sebelum ini penyanyi Nourul Depp ada memaklumkan bahawa dirinya dan keluarga bakal menetap di Bali Indonesia namun disebabkan keadaan negara sedang mengalami pandemik membuatkan proses perpindahan mereka tertangguh ARTIKEL BERKAITAN Adverti...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi