Everyone Must Read Ekonomi Warong Dan Sarong Boleh Berjalan Pemimpin Tak Faham Okonomi Ramalan Saya Betul


 Jangan lupa baca kata-kata hikmah saya pada penghujungnya.


Tuan-tuan dalam posting saya pada Ahad 8hb Ogos 2021 saya telah buat ramalan berikut:
"p.s. Saya telah sebut tadi bahawa saya akan membuat sedikit ramalan. Ramalan saya ialah sedikit lama nanti Kerajaan kita akan di 'nasihati' untuk meminjam duit. Mungkin meminjam duit berbillion Ringgit.  
Dan seperti biasa peminjaman berbillion ini akan melibatkan terbitan bon Islamic jenis 'sukuk' (sukuk bonds).  Maka beban hutang bagi kita dan anak-cucu kita akan bertambah. Dan  percayalah, sekali lagi golongan kaya akan meraih keuntungan besar. Mereka akan  'menghisap keluar'  duit kita.  Just wait and see. Old habits die hard. "  
Lo and behold, semalam (Isnin 9 Ogos) seorang sahabat saya telah share berita berikut, berserta komen dia "Bro, your prediction came true! " :


PJ : kerajaan pinjam RM11.5 bilion dalam tempoh 10 hari27 Julai pinjam RM5.5 bilion3 Ogos pinjam RM4 bilion 9 Ogos pinjam RM2 bilion.“Kerajaan PN pinjam RM11.5 bilion dalam tempoh 10 hari rujuk Forthcoming Auction Details web BNMpinjaman itu akan dibayar balik pada 2030 dan 2050

Ok saya setuju pinjaman itu dibuat SEBELUM saya buat ramalannya (kecuali that RM2b yang depa pinjam pada 9 Ogos) tetapi berita ini diketahui umum pada 9 Ogos 2021 juga. Saya pun tak tahu. 
Jadi ramalan saya betul. Kerajaan memang pinjam duit besar. 
Pinjaman RM11.5 Billion ini akan dibayar balik pada 2030 dan 2050.  Apa maksudnya? Maksudnya generasi anak dan cucu kita akan tanggung bayar hutang ini. Future tax payments by our grandkids will be used to pay off this debt. Kita makin gadai masa depan anak cucu kita.
Ikut laporan berita itu juga Kerajaan telah pinjam hampir RM160 BILLION sejak awal 2021 !! (Sila klik di sini).
Dan apa pula guna duit pinjaman berbillion-billion ini? Sila baca baik-baik ok. Ini jawapannya.
Tuan-tuan jangan lupa hampir 97% Belanjawan Kerajaan (Budget) 2021 digunakan untuk bayar Operating Expenditure, terutama sekali untuk bayar gaji, pencen dan elaun Penjawat Awam dan kakitangan GLC. 

2021 Budget total of RM322.5 billion RM314.5 billion for Operating ExpenditureRM69 billion for Development Expenditure RM17 billion for COVID-19 Fundoverall deficit of RM84.8 Billion
Ikut laporan dalam media, bayar gaji, pencen dan elaun Penjawat Awam dan GLC sahaja sekitar RM84.5 billion.
Dan sejak tahun sudah (2020) Penjawat Awam dan kakitangan GLC happy-happy duduk di rumah (sebab PKP, PKPP dsbnya) tetapi gaji tetap jalan. Setiap hujung bulan duit masuk secara ajaib sahaja ke dalam akaun. Happy sahaja Penjawat Awam kita dan kakitangan GLC dapat duit tapi tak payah kerja. 
Gaji CEO GLC pun tetap jalan, walaupun mereka duduk di rumah (atau ada yang sempat escape bercuti ke London dsbnya). Tuan-tuan tahu tak gaji CEO  bank GLC tertentu hampiri RM10 JUTA setahun !! Kalau campur elaun, bonus, kereta dengan driver, bayar medical, free holiday dsbnya pendapatan dia cukup untuk menjadi millionaire pada setiap hujung bulan !! 
(Soalan : Gaji tuan-tuan boleh jadi milllionaire tak - lets say dalam tempoh 20 tahun bekerja? Ha ha ha!) 
Anak orang lain pun duduk di rumah sebab PKP. Tetapi oleh kerana depa kerja dengan syarikat swasta gaji depa dipotong 50%. Rakan-rakan ofis yang lain pula sudah diberhentikan kerja. That is the real situation in the private sector.
Tetapi gaji Penjawat Awam dan kakitangan GLC tetap berjalan. 
Jadi kalau Kerajaan tidak pinjam duit berbillion-billion, dan gadai masa depan anak cucu kita maka Penjawat Awam (Polis, Profesor IPTA, guru sekolah, Ketua Pengarah Kementerian, pegawai Jusa dan pegawai lusa,  nurse, doktor hospital Kerajaan) tidak akan dibayar gaji. Gaji kakitangan GLC pun tak akan jalan.
Kerajaan tak cukup duit.
Jadi boleh kah Kerajaan mampu bayar gaji 1.6 Juta Penjawat Awam dan 1.3 Juta pekerja GLC? Memang tak mampu.
Kenapa pula saya sebut 1.3 Juta kakitangan GLC sekali? 
Sebab GLC lah yang sering kena bailout dengan menggunakan duit rakyat - seperti MAS entah berapa billion, Tabung Haji RM19 billion, Felda RM6 billion, Perwaja sudah tutup - (syukur Alhamdulillah), kereta nasional sudah dijual (Allahu Azeem) dan banyak bailout lagi.  Negara kita Malaysia memang jaguh dunia dalam acara sukan "bailout". 
Tuan-tuan sudah lupa ke Danaharta, Danamodal dsbnya pada tahun awal 2000? Dana kepala bapak dia ke? Dana itu duit kita punya - duit rakyat. Depa ambil duit kita lepas itu depa buat 'dana kepala bapak' depa untuk bailout bank dan syraikat GLC lain yang tersangkut Asian Financial Crisis tahun 2000 itu.  Jangan lupa ok.
Dulu masa World War 2, masa Jepun serang negara kita pada 7hb Disember 1941 mereka telah bom bandar-bandar seperti Pulau Pinang, Ipoh, Kuala Lumpur dan Singapura. Dua kedai grandfather saya di tepi jambatan Sungai Kinta di Ipoh dan satu lagi di Sungai Siput di Perak turut musnah kena bom yang tersasar (collateral damage lah). Grandfather saya pun rugi besarlah. Ekonomi negara kita pun musnah. 
Tapi sekarang kita tidak perlu Jepun datang mengebom dan musnahkan ekonomi kita. Kita sendiri boleh pi tebang 15,000 batang pokok durian. 15,000 batang pokok durian yang boleh menjana begitu banyak hasil bagi ekonomi negara kita dan juga hasil Kerajaan. 
Tetapi sekarang bila Kerajaan tak cukup hasil cukai, Kerajaan kita yang bijaksana pi pinjam duit berbillion-billion lagi. Auzubillahi min al-syaitan nir rajeem. Punyalah bodoh.
Jadi semalam ada Menteri kata kemungkinanya pasar malam akan dibenarkan beroperasi semula. 



Surau dan masjid pun akan dibenarkan operasi berjemaah. Maksudnya  ekonomi warong (pasar malam) dan kain sarong  akan dibenarkan beroperasi.
Tetapi pejabat perniagaan, pejabat akitek, engineer, peguam dan gedung runcit di shopping mall dsbnya tidak akan dibenarkan beroperasi. 
Di sinilah saya lihat agenda politik mengatasi fikiran lojik dan rasional para pemimpin kita.  Pasar malam lazimnya mewakili ekonomi peniaga kecil Melayu. Maka pemimpin politik Melayu takut akan kehilangan undi kaum peniaga kecil Melayu. 
Begitu juga dengan surau dan masjid - keduanya adalah penting bagi penyokong parti lebai yang sekarang menjadi rakan politik parti pemerintah. 
Walaupun keduanya ia itu masjid dan pasar malam sudah menjadi kluster tersendiri.  
Di Kedah contohnya 15 ahli jemaah surau telah mati Covid 19. Begitu juga dengan ahli surau di Sg Pencala. Sebabnya ialah surau, masjid, pasar malam dan bazar menjadi tempat  awam bercampur dan bergaul. Awam maksudnya complete strangers atau orang yang kita tidak kenali pun.
Masalahnya ialah kita tidak boleh pastikan bahawa mereka semua sudah divaksin dua kali.  How can anyone be sure of that?  Surau dan pasar malam boleh jadi super spreaders. 
Maka lagi mudah virus itu akan merebak dan berjangkit dari seorang ke seorang yang lain.
Tetapi sebaliknya di ofis, pejabat dan tempat bekerja pula lazimnya kita tidak berjumpa dengan complete strangers atau orang yang tidak dikenali.  Lazimnya kita hanya bergaul dengan  rakan sejawat atau office colleagues.  Selagi rakan sejawat kita semuanya telah divaksin dua kali dan mengikuti SOP maka risiko jangkitan Covid di ofis dan pejabat jauh lagi kurang daripada risiko di pasar malam dan surau. 
Saya juga ingin kongsi sedikit maklumat kepada para Menteri kita yang tidak faham ekonomi atau bisnes. 
Peniaga pasar malam adalah peniaga kecil. Contohnya kalau makcik jual nasi ayam boleh jual 20 ekor ayam di pasar malam itu sudah ok dah. Tetapi 20 ekor ayam kosnya  kurang lebih RM250 sahaja. Kalau makcik nasi ayam dapat untung 100%, total sales dia kurang lebih RM500 sahaja. That is small business.  Sumbangan GDP nya sikit.
Sebaliknya satu kontena saiz 20 kaki boleh angkut kain textile saja (large volume, lower value) yang nilainya mungkin RM50,000. Kalau kontena 20 kaki diisi barang elektronik, barang buatan kilang lain dsbnya nilainya mungkin berpuluh atau beratus ribu Ringgit. Bagi setiap kontena saiz 20 kaki, sumbangan GDP nya jauh lebih tinggi daripada warong pasar malam. 
Tetapi pasar malam dan surau boleh menjana jauh lagi banyak undi daripada sebiji lori kontena. 
Tetapi dalam kepala Pak Menteri dan ahli politik undi itu jauh lebih penting daripada ekonomi.


Kiri: Setiap kontena saiz 20 kaki sahaja boleh membawa barang bernilai berpuluh ribu Ringgit atau beratus ribu Ringgit - yang  boleh  menjana hasil dan cukai yang lumayan kepada Kerajaan untuk bayar gaji Penjawat Awam, kakitangan GLC dsbnya.
Kanan : Tetapi warong pasar malam bakal menjana lagi banyak undi kepada Menteri dan ahli politik. 
Sambil Pak Menteri membenarkan pasar malam dan surau beroperasi mengikut SOP dengan syarat dua dos vaksin, begitu juga pejabat perniagaan, ofis, gedung dan shopping mall juga boleh dibenarkan beroperasi mengikut SOP dengan bersyarat dua dos vaksin. 
Cuba fikir baik-baik ya - siapa yang menjana lebih banyak hasil dan cukai kepada Kerajaan kita? Warong kecil atau perniagaan yang lebih besar? Do not kill the goose that lays the golden eggs.




Kata-kata hikmah : Pak Menteri dan ahli politik tidak memikir dengan menggunakan kepala di atas bahu. Mereka lebih memikir dengan menggunakan kepala yang lagi satu. 
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/08/everyone-must-read-ekonomi-warong-dan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mu

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mantapkan Imun Badan Dengan Vitamin C Tapi Betul Ke Vitamin D Boleh Turunkan Risiko Covid 19

Mantapkan Imun Badan Dengan Vitamin C Tapi Betul Ke Vitamin D Boleh Turunkan Risiko Covid 19

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 335 hits
Mantapkan Imun Badan Dengan Vitamin C Tapi Betul Ke Vitamin D Boleh Turunkan Risiko COVID 19 Salam semua kes harian disebabkan virus Covid 19 dah semakin meninggi Nombor yang semakin meningkat amat merunsingkan Rasanya semua pun dah ada kes...
Tersalah Ukur Bacaan Boleh Jadi Tak Tepat Doktor Kongsikan Cara Betul Guna Pulse Oximeter

Tersalah Ukur Bacaan Boleh Jadi Tak Tepat Doktor Kongsikan Cara Betul Guna Pulse Oximeter

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 410 hits
Di saat kita sedang berdepan dengan pandemik yang mengancam semua dan kes Covid 19 yang semakin menampakkan kebimbangan ada baiknya kita mempersiapkan diri dengan menyediakan beberapa jenis ubat ubatan dan peralatan yang wajib disimpan di r...
Fasa 1 Ppn Kedai Pakaian Antara 11 Sektor Ekonomi Boleh Beroperasi Mulai 16 Ogos

Fasa 1 Ppn Kedai Pakaian Antara 11 Sektor Ekonomi Boleh Beroperasi Mulai 16 Ogos

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 245 hits
Sebanyak 11 sektor ekonomi akan dibuka semula untuk negeri negeri Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara berkuat kuasa 16 Ogos ini umum perdana menteri PUTRAJAYA Sebanyak 11 sektor ekonomi akan dibuka semula untuk negeri negeri Fasa 1 Pelan Pemuliha...
Dah Boleh Bergerak Berjalan Sendiri Elly Mazlein Syukur Makin Pulih

Dah Boleh Bergerak Berjalan Sendiri Elly Mazlein Syukur Makin Pulih

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 330 hits
Penyanyi dan pelakon Elly Mazlein memanjatkan rasa syukur apabila keadaan kesihatannya kini sudah beransur pulih Elly memaklumkan perkara itu menerusi satu hantaran di akaun Instagramnya Menurut Elly dia kini sudah boleh berjalan walaupun s...
Betul Ke Off Telefon Setiap Hari Boleh Elakkan Telefon Kena Hack

Betul Ke Off Telefon Setiap Hari Boleh Elakkan Telefon Kena Hack

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 295 hits
Sebelum saya menjawab soalan ini anda kena tanya dulu diri anda Penting sangat kah anda sampai orang nak hack Kalau ya jawapan mudah dia adalah kemungkinan besar TIDAK Pertama sekali kalau telefon anda sudah pun di hack ataupun di tapped ta...
Kasihan Umno Macam Mati Mak Bapak Umno Kenyataan Pemimpin Mana Yang Betul Ni

Kasihan Umno Macam Mati Mak Bapak Umno Kenyataan Pemimpin Mana Yang Betul Ni

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 193 hits
Kenyataan pemimpin Umno yang manakah betul kini menjadi persoalan di kalangan orang ramai kerana semuanya berbeza antara satu sama lain Ketika Naib Presiden Umno yang juga Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri berkata 40 ahli Par...
Hanya Majlis Raja Raja Boleh Hentikan Sikap Gila Pemimpin Politik Rebut Kuasa

Hanya Majlis Raja Raja Boleh Hentikan Sikap Gila Pemimpin Politik Rebut Kuasa

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 185 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Denyut nadi rakyat makin lemah kewangan dan ekonomi rumah tangga semakin kritikal BANGI Tindakan lebih keras dan tegas daripada kepimpinan tertinggi negara termasuk campur tangan Majlis Raja Raja dilihat mamp...
Hiburan Bosan Asyik Duduk Rumah Jom Sahut Cabaran Hanya Dengan Berjalan

Hiburan Bosan Asyik Duduk Rumah Jom Sahut Cabaran Hanya Dengan Berjalan

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 255 hits
Bermula dari Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 kemudian beralih ke Pelan Pemulihan Negara boleh dikatakan tahun ini rakyat Malaysia lebih banyak menghabiskan masa di rumah dan kurang berjalan Tapi duduk di rumah pun tidak bermakna korang tak ...
Polisi Pastikan Peringatan Hari Damai Aceh Berjalan Aman Dan Kondusif

Polisi Pastikan Peringatan Hari Damai Aceh Berjalan Aman Dan Kondusif

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 168 hits
Acara diisi dengan pemberian santunan anak yatim dan penyerahan secara simbolis sertifikat tanah untuk mantan kombatan Gerakan Aceh Merdeka Gubernur Aceh Nova Iriansyah tak hadir dalam peringatan tersebut
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb