Entiti Politik Yang Berautonomi Umno Sabah Komited Hidang Tawaran Baharu Ahmad Zahid




IKewujudan UMNO Sabah sebagai sebuah entiti politik berautonomi akan dimaktubkan dalam Perlembagaan UMNO yang akan dipinda dan disahkan dalam Perhimpunan Agung parti bulan November nanti, ujar Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Jelasnya, tentunya autonomi kepada UMNO Sabah tersebut adalah peluang terbaik untuk negeri dan kepimpinan empat peringkat di bahagian-bahagian dan cawangan-cawangan untuk menterjemahkan bahawa UMNO negeri itu menghidangkan ‘new deal’ (tawaran baharu) kepada seluruh rakyat Sabah.
“Bagi menentukan bahawa UMNO Sabah komited bersama-sama dengan parti komponen yang ada dan (juga) penyatuan ummah yang telah dijalankan serta parti-parti lain yang akan turut serta bagi memberikan tawaran baru apabila tiba waktunya kelak.
“Oleh yang demikian, konvensyen pada hari ini tentunya akan memperincikan beberapa susun atur dan gerak kerja yang akan dilaksanakan oleh UMNO Sabah.
“Dan terus diperhalusi bagi pelaksanaannya untuk tiap-tiap kawasan parlimen, Dewan Undangan Negeri melalui pusat daerah mengundi dan cawangan-cawangan UMNO seluruh Sabah bersama dengan parti-parti yang lain yang bersama-sama dengan kita,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen UMNO Sabah 2019 di Dewan Utama Bangunan UMNO Sabah di sini, hari ini.
Hadir sama, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin, Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Datuk Seri Mahdzir Khalid, Setiausaha Agung, Tan Sri Annuar Musa dan Ketua Penerangan, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah.
Turut hadir ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO antaranya seperti Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin dan Datuk Rosni Sohar serta barisan kepimpinan MCA dan PAS negeri Sabah.
Selanjutnya, sebagai negeri yang pertama diberikan pengiktirafan mengadakan konvensyen, Dr Ahmad Zahid turut yakin dengan kepimpinan peringkat negeri dan di bahagian-bahagian di seluruh Sabah bagi merealisasikan rumusan yang akan dibuat dalam konvensyen UMNO Sabah itu.
“Kejayaan (konvensyen) pada hari ini adalah merupakan satu mercu tanda kepada kejayaan konvensyen-konvensyen UMNO di negeri-negeri lain.
“Dan tapak pada hari ini akan dijadikan panduan kepada rumusan-rumusan di negeri lain tentunya mengambil kira landskap politik di negeri-negeri yang berkenaan.
“Maka untuk acuan landskap di negeri-negeri Sabah, hanya orang Sabah yang mengetahui apa yang perlu dilakukan oleh kepimpinan UMNO Sabah untuk dihidangkan kepada kumpulan sasaran, rakyat Sabah,” tambahnya lagi.
Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Bagan Datuk itu juga berkata Sabah mempunyai potensi yang cukup besar, yang mana harus dikembalikan demi kepentingan rakyat negeri itu.
“Oleh kerana Sabah mempunyai potensi yang cukup besar bersama-sama dengan Sarawak apatah lagi Borneo atau Kalimantan di mana kita tahu Sabah dan Sarawak adalah merupakan sebahagian dari tanah Borneo ini, di mana potensi yang harus digali ini harus dijadikan sumber utama untuk dipulangkan kembali kepada rakyat Sabah, rakyat Sarawak.
“Oleh yang demikian, kepimpinan tertinggi UMNO amat komited untuk memperakukan rumusan-rumusan yang akan dibuat pada hari ini dan konvensyen ini cukup penting bukan sekadar rumusan di atas kertas tetapi bagi dilaksanakan,” katanya.
Dr Ahmad Zahid juga amat yakin dengan kesatupaduan kepimpinan di peringkat negeri, bahagian, pusat daerah mengundi dan cawangan-cawangan di Sabah bersama dengan parti-parti yang lain mampu memperolehi kejayaan di dalam pilihan raya umum akan datang.
Menjawab persoalan yang ditimbulkan mengenai Muafakat Nasional di Sabah, Dr Ahmad Zahid berkata negeri Sabah mempunyai acuan yang tersendiri dan kepimpinan negeri mengetahui apa yang terbaik untuk landskap mereka.
Dr Ahmad Zahid turut menghargai jasa dan komitmen bekas pengerusi perhubungan dan ketua Menteri, Tan Sri Musa Aman kepada UMNO Sabah yang tidak dapat hadir ke konvensyen akibat masalah kesihatan dan sedang membuat pemeriksaan kesihatan. – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/21/entiti-politik-yang-berautonomi-umno-sabah-komited-hidang-tawaran-baharu-ahmad-zahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Umno Will Pick Candidates Cm Under New Deal Says Zahid

Sabah Umno Will Pick Candidates Cm Under New Deal Says Zahid

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 282 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi today announced that Sabah Umno will be officially granted its long awaited autonomy during the party s general assembly this Nov 13 Zahid said with the new authority Sabah Umno would be able to select its ...
Kes Rasuah Ahmad Zahid Akan Difail Untuk Didengar Di Mahkamah Tinggi

Kes Rasuah Ahmad Zahid Akan Difail Untuk Didengar Di Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 225 hits
Mahkamah Sesyen di Shah Alam hari ini diberitahu 40 pertuduhan menerima rasuah berhubung Sistem Visa Luar Negara yang dihadapi bekas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi akan difailkan untuk didengar di Mahkamah Tinggi oleh pihak pem...
Hpu914 Piagam Muafakat Garis 5 Teras Umno Pas Janji Citra Dan Tawaran Baru

Hpu914 Piagam Muafakat Garis 5 Teras Umno Pas Janji Citra Dan Tawaran Baru

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 465 hits
Piagam Muafakat Nasional antara Umno PAS yang dimeterai hari ini menggariskan 5 teras termasuk janji mahu mengusahakan secara kolektif satu citra dan tawaran baru untuk negara dalam meningkatkan tadbir urus yang baik Selain itu teras terseb...
Umno Pas Alliance For Benefit Of Najib Zahid And Their Supporters Veteran Newsman Says

Umno Pas Alliance For Benefit Of Najib Zahid And Their Supporters Veteran Newsman Says

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 326 hits
A Kadir Jasin says PAS president Abdul Hadi Awang played third fiddle to Najib Razak and Ahmad Zahid Hamidi PETALING JAYA The historic charter signed by Umno and PAS to formalise their political cooperation was in fact for the benefit of Na...
Kenapa Lagi Persefahaman Politik Umno Pas Tidak Disokong Sepenuhnya Oleh Melayu Lain

Kenapa Lagi Persefahaman Politik Umno Pas Tidak Disokong Sepenuhnya Oleh Melayu Lain

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 268 hits
Kenapa sebahagian pemimpin PAS dan UMNO tidak kelihatan Pertambahan sokongan yang diharapkan tidak menjadi sebaliknya ada akar umbi PAS lari ke AMANAH Apa fatwa Hadi tentang ini Mereka tidak Islamic Kesilapan Mahathir kerana terlalu baik de...
Nabil Ahmad Akui Hilang Tawaran Kerja Selepas Tukar Kerajaan

Nabil Ahmad Akui Hilang Tawaran Kerja Selepas Tukar Kerajaan

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 302 hits
Mengakui tahun 2019 merupakan tahun yang sukar buatnya Nabil Ahmad mendedahkan selama empat bulan beliau terpaksa duduk dirumah sahaja kerana tidak mendapat The post appeared first on
Menanti Naratif Baru Politik Melayu Di Bawah Umno Pas

Menanti Naratif Baru Politik Melayu Di Bawah Umno Pas

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 280 hits
ULASAN Orang Melayu dan umat Islam pastinya tertumpu kepada detik sejarah yang akan menyaksikan penyatuan dua parti politik terbesar orang Melayu pada Himpunan Penyatuan Ummah 14 Sept nanti Umno dan PAS kini sedang menghitung detik bagi men...
Hpu149 Haron Din Pesan Umno Pas Perlu Bersatu Zahid Hamidi

Hpu149 Haron Din Pesan Umno Pas Perlu Bersatu Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 480 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata ulama terkenal Haron Din pernah berpesan supaya parti itu bergabung dengan PAS Katanya seruan itu dibuat kerana PAS dan Umno mempunyai DNA perjuangan yang sama pada 1998 Malah pada tahun 1998 Almarhu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord