Emosi Anak Anak Terkesan Dengan Kata Kata Mak Ayah Tukarlah Bahasa Positif Anak Jadi Bertambah Baik


Mendidik anak di zaman sekarang ini sememangnya memerlukan kesabaran yang cukup tinggi. Anak-anak perlu diberikan lebih perhatian dalam mendidik mereka. Ada waktunya perkataan dan ayat yang kita gunakan tanpa sedar menyakiti hati anak kita.
Sekaligus membuatkan anak tersisih, beremosi dan mula berasa hati. Akibatnya anak terkesan hingga anak membesar. Menurut Ustazah Noor Laila Aniza Zakaria, pilihlah ayat dan perbaikilah bahasa yang lebih baik untuk anak-anak. Jangan biar anak terluka yang boleh membawa kesannya hingga mereka membesar kelak.

PERBAIKI BAHASA IBU AYAH DENGAN ANAK-ANAK
Bismillah. Kadang-kadang Ustazah sangat takut dengan dunia hari ni. Takut silap mendidik. Moga Allah pandu. Amin. Atau kadang-kadang ada ibu ayah yang dah didik elok anak-anak, tapi orang lain pulak jadi tukang perosak. Nauzubillahiminzalik.
Hati-hati jaga anak. Selalu berbual. Selalulah tanya khabar. Bertanya perihal hati anak-anak, apa anak-anak fikir, apa anak-anak mahu, apa anak-anak tak selesa.
Beritahu apa yang selamat dan tidak selamat buat anak-anak di dunia ni. Doa jangan tinggal. Doalah sepenuh hati.
Para ayah, campur tanganlah dalam urusan pendidikan anak-anak. Jangan lepas tangan. Pasti anak ibu ayah jadi luar biasa berjaya! InnshaAllah.

Mendidik perlu ada ilmu. Tarbiah utama dari ayahnya. Pada ibunya pula adalah gedung kasih sayang. Ni ustazah beri contoh ucapan ibu-ibu kepada anak-anak.
“Mama dah penat sangat tegur Danial. Punyalah malas nak belajar. Solat pun liat, ntah bila nak berubah!”
Ucapan ini lebih baik ditukar kepada :
“Daniel anak mama yang rajin, Daniel ambil buku sekarang kita belajar sama-sama. Daniel rajin belajar, Daniel pasti berjaya. Allah pun sayang anak yang dengar kata dan rajin. Mama happy tengok Daniel rajin.
Beli Shefu 5 In 1 Springform Bakeware Big Set Di Sini
Shefu 5 In 1 Springform Bakeware Big Set  
Dua ayat ini diulang-ulang setiap hari akan membawa maksud yang berbeza.
Ayat-ayat di atas memberi kesan kepercayaan kepada emosi dan fizikal anak sehingga anak itu mencapai dewasa.
“Ya… Betul mama cakap dulu. Aku memang malas belajar. Aku memang tak boleh berubah. Aku dah buatkan mama kecewa. Aku memang tak berguna”
Bila dewasa, anak ini membesar menjadi orang yang tidak dapat berkembang ideanya sebab kepercayaan yang telah mamanya tanam sejak kecik, ya, pemalas. Malas fikir. Malas buat.

Anak ini tak dapat melonjakkan potensi diri sebab berada dalam ruang lingkup kepercayaan yang telah dibina oleh mamanya sendiri sejak kecil.
Jika dia bos, dia takkan dapat urus syarikat dengan baik. Jika dia pekerja, dia takkan dapat beri manfaat pada company. Jika dia suami, dia suami yang tak dapat bantu keluarga sebab sifat malas ini dah sebati dalam sistem kepercayaannya.
Berbanding ayat number 2, tunjukkan apa perlu anak buat sekarang. Ambil buku. Belajar sama-sama bermakna ada kesediaan sistem sokongan untuk sentiasa bantu.
Ayat number 2 bermaksud mama tak putus asa. Mama sedia bantu. Mama happy. Mama yakin anak ini pasti berjaya.
Dan percayalah, anak ini akan membesar menjadi orang yang luar biasa hebat!
Begitulah ketika anak-anak bergaduh waktu bermain bersama. Daripada menyakitkan mereka dengan tangan kita, cubit, pukul, sebat atau mengatakan,

“Cukup! Cukup! Asyik bergaduh tak henti-henti. Pantang jumpa jer, mesti bergaduh, memang tak boleh berbaik lgsung!”
Ya… membesarlah mereka menjadi adik beradik yang ada saja yang tak puas hati sampai dewasa! Bahkan sampai berumur nanti.
Dan ayat ini jika ditukar kepada :
“Fatimah, sabar. Fatimah anak ibu boleh sabar dengan adik.”
“Fatimah boleh kongsi mainan dengan adik”
“Fatimah cakap lembut dengan adik”
“Adik boleh minta mainan kakak Fatimah dengan lembut”
“Adik berhenti menangis dan peluk kakak Fatimah”.

Ayat-ayat ini disebut ketika situasi penuh kelam kabut dengan pergaduhan dan ibu/ayah boleh tarik nafas sedalam-dalamnya. Sebut dengan tenang tetapi ada penegasan. Bukan sebut dalam keadaan marah dan menjerit-jerit.
Maka, uruskan emosi ibu ayah terlebih dahulu.
Menarik: Sewa Perut Sudah Habis, Cepat Keluar, Bakal Bersalin Minggu Depan, Maryam & Ryzal Teruja Tunggu Baby!

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Emosi Anak-Anak Terkesan Dengan Kata-Kata Mak Ayah, Tukarlah Bahasa Positif, Anak Jadi Bertambah Baik! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/emosi-anak-anak-terkesan-dengan-kata-kata-mak-ayah-tukarlah-bahasa-positif-anak-jadi-bertambah-baik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah Sudahlah Mak Ayah Kerja Curi Masa Bawa Anak Ke Pantai Banyak Anak Boleh Belajar

Sudah Sudahlah Mak Ayah Kerja Curi Masa Bawa Anak Ke Pantai Banyak Anak Boleh Belajar

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 242 hits
Kekangan waktu selalu menjadikan pelbagai aktiviti kita bersama anak anak kita terbatas Pun begitu jangan dibiarkan kerja yang tak pernah habis sehingga kita membiarkan anak melepaskan masa indah anak anak kita dihabiskan begitu sahaja Bawa...
Anak Nakal Lasak Itu Normal Tapi Lasak Jenis Ni Mak Ayah Perlu Lebih Perhatian Jangan Biarkan

Anak Nakal Lasak Itu Normal Tapi Lasak Jenis Ni Mak Ayah Perlu Lebih Perhatian Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 252 hits
Anak lasak lincah dan nakal ketika waktu kecil adalah perkara biasa Ia on track perkembangan mereka yang gemarkan aktiviti lincah Ini petanda anak kita sihat Pun begitu jangan biarkan jika anak kita terlampau lasak atau nakal sehingga kuran...
Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 262 hits
Sebagai ibu bapa kadang kadang kita buntu apa yang harus dilakukan apabila anak anak susah nak mendengar kata Pelbagai cara sudah dilakukan dan semuanya tak jalan Apa lagi yang perlu dilakukan Ikuti perkongsian artikel ini Doktor anak saya ...
Anak Sulung Umpama Pa Mak Ayah Minta Tolong Apa Semua Boleh Selalu Jadi Contoh Adik Adik

Anak Sulung Umpama Pa Mak Ayah Minta Tolong Apa Semua Boleh Selalu Jadi Contoh Adik Adik

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 197 hits
Anak sulung ni biasanya jadi anak untuk kita jadikan harapan terutamanya jika ada adik adik Biasanya kita tak menang tangan nak uruskan semua jadi dia lah yang banyak membantu kita Kadang kadang tak perlu disuruh pun dia sendiri tahu tanggu...
Senyum Tak Henti Henti Anak Pakaikan Mak Ayah Baju Pengantin Di Hari Ulang Tahun Perkahwinan Ke 53

Senyum Tak Henti Henti Anak Pakaikan Mak Ayah Baju Pengantin Di Hari Ulang Tahun Perkahwinan Ke 53

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 402 hits
Setiap anak wajib memuliakan ibu bapa mereka kerana Allah SWT meletakkan darjat kedua dua ibu bapa sangat istimewa dalam kehidupan seorang anak Walaupun kita sibuk dengan kerjaya atau pelajaran jauhkan diri daripada sikap kacang lupakan kul...
Situasi Covid 19 Di Sabah Bertambah Baik Kata Masidi

Situasi Covid 19 Di Sabah Bertambah Baik Kata Masidi

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 216 hits
Foto Bernama 872 kes baharu Covid 19 di Sabah hari ini 15 daerah catat penurunan kes Kota Kinabalu Situasi Covid 19 di Sabah nampaknya bertambah baik berdasarkan trend penurunan jangkitan harian kata Masidi Manjun Sabah merekodkan 872 kes b...
Bermula Usia 6 13 Tahun Anak Lelaki Akan Mula Tertarik Dengan Ayahnya Ambil Peluang Jadi Ayah Yang Baik

Bermula Usia 6 13 Tahun Anak Lelaki Akan Mula Tertarik Dengan Ayahnya Ambil Peluang Jadi Ayah Yang Baik

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 195 hits
Ayah merupakan lelaki pertama yang hadir dalam hidup anak anak Seawal usia mereka masih kecil idola mereka tentu sekali ayah Sebolehnya ayah ayah luangkan masa untuk bersama anak terutama anak lelaki Kenapa penting Ikuti perkongsian ini Ber...
Berkahwin Rezeki Bertambah Anak Pun Bertambah Tapi Bayar Cukai Pula Berkurang

Berkahwin Rezeki Bertambah Anak Pun Bertambah Tapi Bayar Cukai Pula Berkurang

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 299 hits
Perasan tak masa bujang kita asyik meminjam je duit kawan kawan bila tengah bulan walaupun dah ada gaji Sedangkan komitmen masa itu mungkin ada satu kereta kongsi duit bayar sewa rumah bagi pada ibu ayah di kampung dan belanja untuk keperlu...
Hiburan Baru Faham Perasan Mak Emma Maembong Teruja Anak Sebut Perkataan Pertama

Hiburan Baru Faham Perasan Mak Emma Maembong Teruja Anak Sebut Perkataan Pertama

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 165 hits
Pelakon jelita Emma Maembong berkongsi detik kegembiraan apabila anak lelakinya Shariq Gabriel yang sudah pandai menyebut perkataan Mama dengan sempurna ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementEmma atau nama sebenar Fatimah Rohani binti Ismail menga...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang