Anak Sulung Umpama Pa Mak Ayah Minta Tolong Apa Semua Boleh Selalu Jadi Contoh Adik Adik


Anak sulung ni biasanya jadi anak untuk kita jadikan harapan terutamanya jika ada adik-adik. Biasanya kita tak menang tangan nak uruskan semua, jadi dia lah yang banyak membantu kita. Kadang-kadang tak perlu disuruh pun, dia sendiri tahu tanggung jawabnya dan sibuk bertanya kalau ada apa-apa yang boleh dia bantu.
Artikel Menarik: [Melompat-Lompat Tepuk Dada, Rupanya Tercekik! Tindakan Pantas Ibu Ini Selamatkan Nyawa Anaknya!]
JADI PENJAGA ADIK-ADIK
Bukanlah bermaksud kita tak sayangkan anak-anak yang lain, tetapi dari anak sulunglah banyak perkara yang kita pelajari. Salah satunya bagaimana cara memikul tanggung jawab menjadi ibu ayah. Anak sulung biasanya suka bercerita dan berkongsi dengan ibu ayah serta adik-adiknya.

Pada awalnya ketika kita mendukung mereka buat kali pertama, air mata jatuh (tak kiralah si ibu ataupun ayah), kerana mereka merubah status kita dan menjadi satu amanah terbesar untuk dijaga sebaiknya. Sebab itulah, anak sulung menjadi kesayangan.
Kita tidak membezakan kasih sayang antara anak-anak, tetapi si sulung biasanya mempunyai aura yang lebih sikit berbanding adiknya yang lain.
Ketika mereka mendapat adik, mungkin terbit rasa terpinggir atau ibu ayahnya sudah tidak peduli akan dirinya lagi. Ibu ayah tidak perlu risau kerana rasa itu hanya sementara jika anda juga melibatkan si abang atau kakak sulung untuk sama-sama menguruskan adik-adiknya. Seperti mana ibu dan ayah sayangkan anak, begitu jugalah anak sulung akan mencintai adik-adiknya yang lain.

KAYA KASIH SAYANG
Selalulah berbicara pada mereka. Katakan betapa anda sayangkan si sulung. Semakin mereka meningkat besar, mereka akan banyak buat perangai pelik untuk mendapatkan perhatian anda. Jika ibu dan ayah tidak lokek berkongsi perasaan sayang dan sering memberitahu mereka tentangnya, anak sulung akan membesar menjadi anak yang penyayang dan kaya dengan rasa cinta.
Bukan itu sahaja, mereka akan menjadi anak yang pernuh dengan rasa hormat terhadap kedua orang tuanya. Apabila mereka membesar dalam persekitaran yang membahagiakan begini, mereka juga akan menyayangi dan disayangi oleh adik-adiknya. Bahkan, anak sulung akan sentiasa diutamakan oleh adik-adiknya dalam apa jua hal.
Reward anak sulung kita dengan SUPRISE ni, mesti dia teruja! 
SUKA MENYAKAT
Sekiranya si adik mengadu kepada anda yang abang atau kakaknya mengusik mereka, jangan terus dimarah. Tanyakan pada si sulung, mengapa mereka buat begitu. Ada masanya mereka tidak berniat untuk membuli atau mengganggu, tetapi sekadar suka menyakat kerana mahukan perhatian daripada adik-adiknya. Adakah anda perasan, biasanya anak berebut barang atau suka memotong cakap antara satu sama lain?
Biasanya adik akan menang, kerana abang atau kakak sulung akan memberi peluang kepada si adik. Bila melihatkan mereka begini pun, ibu ayah sebenarnya sudah boleh melihat kematangan anak sulung dan betapa mereka mementingkan adik-adik mereka. Pun begitu, jangan diabaikan kemahuan mereka. Sesekali, tidak salah jika anda yang meminta anak sulung untuk meluahkan perasaan mereka terlebih dahulu.
Artikel Menarik: [Pakar Kongsikan Cara Nak Jadi Ayah TERBAIK. Lepas Ni, Sikit-Sikit Anak Cari Ayah!]
ADIK-ADIK JADI KEUTAMAAN
Ketika anda keluar dengan anak sulung dan bertanya tentang apa yang mereka mahukan, lihat jawapannya. Biasanya memang mereka akan beritahu apa yang mereka mahu, tetapi tidak lupa untuk mengingatkan kita untuk belikan juga untuk adik-adiknya. Cuba uji mereka dengan memberi makanan kegemaran mereka dan minta anak-anak untuk berkongsi. Biasanya anak sulung tidak kisah dan rela hati memberikan bahagiannya kepada si adik.
Jika anda lihat anak sulung anda begitu, ia satu petanda yang bagus. Anak sulung anda menjadi seorang abang atau kakak yang bertanggung jawab dan bertimbang rasa. Ajarkan juga anak-anak yang lain untuk sama-sama berkongsi agar tidak timbul soal pilih kasih di kemudian hari. Lagipun, berkongsi makanan atau barang dengan adik-beradik kan seronok?

Anak sulung mungkin tegas atau kuat membebel berbanding anak yang lain (biasanya anak perempuan). Anak lelaki sulung pula biasanya lebih cool dan bersahaja. Walaupun begitu, jangan sesekali diusik adik-adiknya. Menjadi anak sulung mengajar mereka untuk sentiasa menjaga dan melindungi adik-adik.
Perkara pertama yang kita ajarkan kepada anak sulung sebaik sahaja mereka mendapat adik biasanya untuk sayangkan adik. Kena jaga adik. Itulah yang menjadi pegangan mereka dan membuatkan mereka menjaga adik-adik pada setiap masa.
Sekiranya mereka bersekolah atau ditinggalkan di rumah pengasuh yang sama, pasti abang atau kakak sulung akan menjadi ‘tukang report‘. Itu menunjukkan mereka mengambil berat tentang adiknya dan sentiasa memerhatikan mereka ketika ibu ayah tiada bersama.
Sesungguhnya anak sulung ini adalah anugerah paling indah pertama buat ibu ayah. Anak sulung mempunyai hati yang sensitif tetapi sangat mementingkan kebajikan keluarganya. Mempunyai anak sulung perempuan atau lelaki mempunyai kelebihan yang tersendiri. Sesungguhnya anak sulunglah yang menjadi penawar suka duka ibu dan ayah.
Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Anak Sulung Umpama PA Mak Ayah. Minta Tolong Apa Semua Boleh, Selalu Jadi Contoh Adik-Adik! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-sulung-umpama-pa-mak-ayah-minta-tolong-apa-semua-boleh-selalu-jadi-contoh-adik-adik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah Sudahlah Mak Ayah Kerja Curi Masa Bawa Anak Ke Pantai Banyak Anak Boleh Belajar

Sudah Sudahlah Mak Ayah Kerja Curi Masa Bawa Anak Ke Pantai Banyak Anak Boleh Belajar

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 242 hits
Kekangan waktu selalu menjadikan pelbagai aktiviti kita bersama anak anak kita terbatas Pun begitu jangan dibiarkan kerja yang tak pernah habis sehingga kita membiarkan anak melepaskan masa indah anak anak kita dihabiskan begitu sahaja Bawa...
Senyum Tak Henti Henti Anak Pakaikan Mak Ayah Baju Pengantin Di Hari Ulang Tahun Perkahwinan Ke 53

Senyum Tak Henti Henti Anak Pakaikan Mak Ayah Baju Pengantin Di Hari Ulang Tahun Perkahwinan Ke 53

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 402 hits
Setiap anak wajib memuliakan ibu bapa mereka kerana Allah SWT meletakkan darjat kedua dua ibu bapa sangat istimewa dalam kehidupan seorang anak Walaupun kita sibuk dengan kerjaya atau pelajaran jauhkan diri daripada sikap kacang lupakan kul...
Hanina Rlndu Makk Hsrat Anak Nak Jumpa Mak Ayah Tak Ksmpaian Mninggai Dlm Kmlngan

Hanina Rlndu Makk Hsrat Anak Nak Jumpa Mak Ayah Tak Ksmpaian Mninggai Dlm Kmlngan

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 250 hits
Taiping Hsrat seorang gadis yang berkerja sebagai pengawai KawaIan mutu di Klang untuk puIang ke Kampungnya di Taiping Perak dismpurnakan oleh Mr Wan Cai 0fficial
Individu Ded4h Yuran Persekolahan Anak Nora Danish Mak Oi Boleh Beli Tanah Boleh Kahwin Lain Dua Kali

Individu Ded4h Yuran Persekolahan Anak Nora Danish Mak Oi Boleh Beli Tanah Boleh Kahwin Lain Dua Kali

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 338 hits
Semalam pelakon Nora Danish menyatakan anak lelakinya iaitu Rayqal yang kini berusia 12 tahun telah menyambung persekolahannya di Kolej Tuanku Ja afar yang terletak di Mantin Negeri Sembilan Dalam video yang dikongsikan Nora Danish kelihata...
Video Bini Ado Dah Mana Boleh Nikoh Anak Tegur Ayah Jangan Stalk Perempuan Lain

Video Bini Ado Dah Mana Boleh Nikoh Anak Tegur Ayah Jangan Stalk Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 195 hits
Umum mengetahui bahawa kanak2 sekarang ini bukan seperti kanak2 zaman dahulu Kanak2 sekarang lebih matang dari usia kerana mungkin faktor kanak2 sekarang yang waktu kecil lagi sudah dided4hkan dengan pelbagai situasi yang membuatkan pemikir...
Emosi Anak Anak Terkesan Dengan Kata Kata Mak Ayah Tukarlah Bahasa Positif Anak Jadi Bertambah Baik

Emosi Anak Anak Terkesan Dengan Kata Kata Mak Ayah Tukarlah Bahasa Positif Anak Jadi Bertambah Baik

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 163 hits
Mendidik anak di zaman sekarang ini sememangnya memerlukan kesabaran yang cukup tinggi Anak anak perlu diberikan lebih perhatian dalam mendidik mereka Ada waktunya perkataan dan ayat yang kita gunakan tanpa sedar menyakiti hati anak kita Se...
Sambut Anniversary Ke 53 Anak Siap Tolong Make Up Sewa Baju Pengantin Ibu Ayah

Sambut Anniversary Ke 53 Anak Siap Tolong Make Up Sewa Baju Pengantin Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 341 hits
Sejak dah boleh rentas negeri majlis majlis dah mula dibenarkan ni mesti ramai nak buat kenduri kahwin kan Ye lah dah lama rasanya tak makan nasi minyak Nak tunggu majlis sendiri macam lambat lagi je Semua orang mesti mahukan perkahwinan ya...
Halah2 Masyaallah Comelnya Kakak Dia Pun Gelagat Anak Jep Sepahtu Dariya Tolong Jaga Adik

Halah2 Masyaallah Comelnya Kakak Dia Pun Gelagat Anak Jep Sepahtu Dariya Tolong Jaga Adik

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 175 hits
Sari Yanti merupakan seorang pelakon yang telah berkahwin dengan pelawak Jep Sepahtu Mereka bernikah pada 25 Februari 2017 setelah lama berkawan Mahligai bahagia Sari Yanti akhirnya dikurniakan seorang cahayamata perempuan diberi nama Dariy...
Anak Nakal Lasak Itu Normal Tapi Lasak Jenis Ni Mak Ayah Perlu Lebih Perhatian Jangan Biarkan

Anak Nakal Lasak Itu Normal Tapi Lasak Jenis Ni Mak Ayah Perlu Lebih Perhatian Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 252 hits
Anak lasak lincah dan nakal ketika waktu kecil adalah perkara biasa Ia on track perkembangan mereka yang gemarkan aktiviti lincah Ini petanda anak kita sihat Pun begitu jangan biarkan jika anak kita terlampau lasak atau nakal sehingga kuran...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment