Emas Muhammad Ziyad Di Rompak Peraturan Untuk Di Patuhi Semua Bukannya Di Langgar


 

KUALA LUMPUR - Hampir mustahil untuk Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC) mengubah keputusan acara lontar peluru F20 (masalah pembelajaran) Sukan Paralimpik Tokyo 2020 yang menyaksikan kejayaan gemilang jaguh kebangsaan Muhammad Ziyad Zolkefli 'dirompak'.
Bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Seri Zolkples Embong berpendapat sukar bagi IPC untuk merombak keputusan itu, selain jawatankuasa itu perlu menghormati peraturan Olahraga Para Dunia (WPA).
"Peraturan adalah peraturan. Peraturan dan undang-undang dibuat untuk dipatuhi bukan untuk dilanggar," katanya kepada Bernama.
"Takkan mereka (IPC dan WPA) nak longgarkan peraturan hanya untuk menyelesaikan kes Malaysia, pada awalnya kenapa kita tidak mengikut peraturan ditetapkan," tambah Zolkples yang juga Ketua Kontinjen Malaysia ke Sukan Paralimpik London 2012.
Beliau berkata, berhubung pembatalan pingat emas dimenangi Muhammad Ziyad pada temasya berprestij itu, kontinjen negara dan juga rakyat Malaysia tidak seharusnya menyalahkan pasukan Ukraine, sedangkan mereka mempunyai hak untuk melakukan bantahan.

"Keseluruhan kontinjen, daripada CDM (chef-de-mission) ke urus setia, pengurus pasukan dan jurulatih, mereka semua kena bertanggungjawab. Ini satu kecuaian bagi saya dan kecuaian yang tidak boleh diterima. Sepatutnya mereka menjaga atlet, Muhammad Ziyad tidak sepatutnya dipersalahkan," katanya.
Selasa lalu, arena sukan dunia digemparkan dengan insiden mengejutkan di Tokyo selepas Muhammad Ziyad dinafikan sebagai pemenang pingat emas acara lontar peluru lelaki F20 dengan catatan lontaran sejauh 17.94 meter (m) yang juga rekod dunia baharu.
Beliau telah diklasifikasikan sebagai Did Not Start (DNS) atau tidak memulakan saingan susulan protes dilakukan terhadapnya oleh pasukan Ukraine yang mendakwa Muhammad Ziyad lewat melapor diri di bilik menunggu sebelum pertandingan berlangsung.
Kontroversi melanda hari ketujuh temasya berprestij itu menyaksikan atlet Ukraine, Maksym Koval diumum sebagai pemenang emas dengan lontaran 17.34 m sekali gus memecahkan rekod dunia milik Muhammad Ziyad iaitu 17.29 m yang dilakukan di Kejohanan Olahraga Para Dunia 2017 di London.
Semalam, WPA menolak rayuan dikemukakan Malaysia berhubung keputusan itu, namun pihak Jawatankuasa Penganjur memaklumkan segala protes dan rayuan susulan boleh dibuat secara bertulis kepada IPC dan WPA sejurus temasya berakhir.
Pembatalan pingat emas Muhammad Ziyad adalah berdasarkan Peraturan 5.5 WPA - 'Kegagalan Melapor Diri Di Bilik Menunggu' yang menyatakan bahawa sekiranya atlet tidak hadir di bilik berkenaan pada waktu dinyatakan dalam jadual bilik menunggu, keputusan mereka akan dinyatakan sebagai DNS.
Difahamkan, ketika kejadian di Stadium Olimpik Tokyo, hujan selain keadaan kawasan sesak dengan atlet yang bertanding dalam acara lain menyaksikan Muhammad Ziyad bersama atlet dari Ecuador dan Australia terhalang untuk memasuki bilik menunggu dan didakwa lewat beberapa minit melaporkan diri.
Sementara itu, Zolkples berharap insiden itu menjadi pengajaran paling berguna kepada setiap pegawai kontinjen negara supaya tidak mengulangi kesilapan sama pada masa hadapan.
"Tidak kira Paralimpik atau Olimpik, jadikan ini sebagai pengajaran supaya tidak ambil mudah perkara macam ini. Bukannya susah pun menjalankan tugas, pergi mengikut pasukan bukannya nak bersuka ria.
"Ini bukan pertandingan peringkat sekolah atau Sukma (Sukan Malaysia). Ini Paralimpik temasya yang tertinggi, sepatutnya tidak boleh jadi (insiden) macam ini," katanya.
Beliau berkata, sewaktu menggalas tugas selaku Ketua Kontinjen ke Sukan Asia 2010 dan Sukan Paralimpik London 2012, beliau mengarahkan pegawai pengiring untuk memastikan atlet berada di venue pertandingan dua jam awal sebelum acara bermula sebagai persediaan. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/09/emas-muhammad-ziyad-di-rompak-peraturan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rayuan Pingat Emas Malaysia Ditolak Ziyad Minta Maaf

Rayuan Pingat Emas Malaysia Ditolak Ziyad Minta Maaf

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 167 hits
Atletik Para Dunia dalam kenyataan memaklumkan rayuan dilakukan Australia Ecuador dan Malaysia ditolak Keputusan batal pingat emas Ziyad kekal KUALA LUMPUR Rayuan kontinjen kebangsaan untuk mengesahkan pingat emas dimenangi atlet lontar pel...
Emas Ziyad Ditarik Tiga Negara Sedang Counter Protes Doakan Menteri Kbs

Emas Ziyad Ditarik Tiga Negara Sedang Counter Protes Doakan Menteri Kbs

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 183 hits
Isu pembatalan pingat emas ke atas Ziyad Zolkefli dalam perlawanan sebentar tadi kini dalam proses perbincangan umum Menteri Belia dan Sukan Faizal Azumu
Pingat Emas Dimenangi Oleh Ziyad Dirompak Delegasi Ukraine Gara Gara Masalah Teknikal

Pingat Emas Dimenangi Oleh Ziyad Dirompak Delegasi Ukraine Gara Gara Masalah Teknikal

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 193 hits
PETALING JAYA Pingat emas Malaysia milik atlet olahraga para negara Muhammad Ziyad Zolkefli pada Sukan Paralimpik Tokyo 2020 didakwa telah dibatalkan atas masalah teknikal Difahamkan delegasi Ukraine telah membuat protes kepada pihak pengan...
Ini Adalah Keputusan Yang Memalukan Pingat Emas Rekod Dunia Dicuri Kj Bersuara Isu Kemenangan Ziyad Dibatalkan

Ini Adalah Keputusan Yang Memalukan Pingat Emas Rekod Dunia Dicuri Kj Bersuara Isu Kemenangan Ziyad Dibatalkan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 262 hits
Penarikan semula pingat emas yang dimenangi atlet lontar peluru negara Ziyad Zolkafli sebentar tadi telah mencetus kemarahan rakyat Malaysia Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin tidak terkecuali dalam membantah keputusan penganjur tersebut m...
Kronologi Insiden Emas Ziyad Dibatalkan Ekoran Kelewatan Melaporkan Diri Ke Call Rooms

Kronologi Insiden Emas Ziyad Dibatalkan Ekoran Kelewatan Melaporkan Diri Ke Call Rooms

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 231 hits
Maklumat terkini dari kontinjen Malaysia di Tokyo Sebagaimana maklum bahawa keputusan pertandingan Shot Put F 20 yang melibatkan atlit negara Mohd Ziyad Zolkifli yang telah beraksi cemerlang dengan dua kali memecahkan rekod dunia dan mendud...
Kemaskini Pingat Emas Ziyad Dirompak Ukraine

Kemaskini Pingat Emas Ziyad Dirompak Ukraine

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 157 hits
Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH ZIYADPETALING JAYA Pingat emas Malaysia milik atlet olahraga para negara Muhammad Ziyad Zolkefli pada Sukan Paralimpik Tokyo 2020 didakwa telah dibatalkan atas masalah teknikal Difahamkan delegasi Ukraine tel...
Niat Ziyad Mahu Raih Emas Pada Hari Kebangsaan Tak Kesampaian Bila Kemenangan Di Tarik Balik

Niat Ziyad Mahu Raih Emas Pada Hari Kebangsaan Tak Kesampaian Bila Kemenangan Di Tarik Balik

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 195 hits
Jaguh lontar peluru negara Ziyad Zolkefli berhasrat untuk mempertahankan pingat emas di Sukan Paralimpik Tokyo 2020 hari ini bersempena dengan sambutan Hari Kebangsaan
Isu Mh17 Dikaitkan Dengan Pingat Emas Milik Ziyad

Isu Mh17 Dikaitkan Dengan Pingat Emas Milik Ziyad

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 171 hits
Gara gara isu pingat emas milik Ziyad Zolkefli dibatalkan kerana aduan yang dibuat oleh atlet Ukraine membuatkan segelintir rakyat Malaysia mengaitkan kejadian kapal terbang MH17 di Ukraine sebagai sumber untuk menghangatkan lagi keadaan
Keputusan Batalkan Pingat Emas Ziyad Kekal Rayuan Kontijen Malaysia Telah Pun Di Tolak

Keputusan Batalkan Pingat Emas Ziyad Kekal Rayuan Kontijen Malaysia Telah Pun Di Tolak

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 177 hits
PETALING JAYA Rayuan kontinjen Malaysia dalam usaha mengesahkan pingat emas milik juara lontar peluru paralimpik negara Ziyad Zolkefli telah ditolak pihak menganjur hari ini Penolakan rayuan bagi mengekalkan pihak emas itu diputuskan dalam ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir