Elak Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Undang Masalah Karies Gigi Ini Saranan Doktor Kalau Nak Gigi Anak Cantik Dari Kecil


Penjagaan gigi sebenarnya sangat penting tapi ramai antara kita yang ambil mudah. Justeru kesihatan gigi tidak didedahkan kepada anak-anak sejak kecil lagi dan akhirnya gigi anak-anak menjadi rosak.
Dalam satu perkongsian Dr Azila Mohd Kasim menerusi akaun Facebooknya, dia menyeru ibu-ibu untuk tidak ambil mudah dengan kepentingan gigi susu anak-anak. Dalam perkongsian tersebut juga Dr Azila sempat berkongsi tip untuk mencegah karies susu yang sering terjadi kepada anak-anak yang masih kecil.
Kesilapan ibu bapa..
Sedikit kecewa apabila ibu bapa datang membawa anak meminta untuk tampal gigi atau cabut gigi anak yang baru berusia 3 tahun.
Please ya, janganlah ambil enteng kepentingan gigi susu. Anggaran gigi kekal pertama tumbuh paling awal usia 5-6 tahun.
Sekiranya dicabut gigi susu, kita FIKIR DUA PERKARA:
Anak akan hilang gigi untuk mengunyah makanan. Takkan nak pakai gigi palsu? Apabila gigi susu dicabut pramatang, pertumbuhan gigi kekal akan jadi ‘impaction’ dan ‘malposition’. Kita ambil senario ini
-Senario 1-
Baru-baru ini viral kes kejadian di Phuket Thailand, seorang kanak-kanak berusia 4 tahun telah di cabut 18 daripada 20 batang gigi susu! Simpati sungguh dengan anak ini, boleh fikir tak macam mana beliau nak mengunyah makanan selepas ini?

-Senario 2-
Anak lelaki pelakon Wawa Zainal berusia 3 tahun telah di cabut semua gigi susu kerana rosak teruk.
Sekiranya rawatan yang sempurna tidak dapat diberikan di klinik, rawatan komprehensif dengan kaedah BIUS UMUM (General Anaesthesia) wajar dipertimbangkan. Dan semua scenario diatas dilakukan dibawah Bius Umum.
Semua kes ini gigi susu rosak teruk akibat susu botol. Bakteria dalam mulut dan gula dalam susu akan menjadi berasid lalu menghakis giginya. Keadaan seperti ini, biasanya ibu bapa mengadu gigi anak hancur seperti kapur.
Inilah namanya KARIES SUSU.
TIPS CEGAH KARIES SUSU.
Berus / cuci gigi anak sebaik sahaja gigi pertama tumbuh. Bawa jumpa doktor gigi sebaik gigi tumbuh. Ini untuk membiasakan suasana klinik gigi dan peralatannya. JANGAN TIDUR SAMBIL HISAP SUSU. Jangan kongsi sudu garfu sebelum menyuap makanan. Ini kerana sekiranya mulut ibu pun tidak bersih, maka bakteria dari mulut ibu akan ke mulut anak, ok! Sekiranya sakit, segeralah bawa jumpa doktor gigi.
Photo berikut adalah contoh pesakit saya yang berumur 4 tahun.
Ini adalah contoh Karies Susu.
Penampakan gigi atas yang rosak teruk. Kenapa?
Jawapannya: Semasa tidur lidah anak akan menutupi gigi bawah, susu kurang berada pada gigi bawah, maka gigi bawah kurang mengalami kerosakan berbanding gigi atas.
Pasti ramai yang mengeluh, anak saya tak makan sangat doktor, dia minum susu sahaja, takkan tak boleh bagi minum susu pula?
Yes, I feel you. I understand you.
Yes, my experience..anak kuat menyusu botol sehingga usia 5-6 tahun. Satu malam 2-3 kali bangun bancuh susu. Kami suami isteri pun tak cukup tidur. Alhamdulillah anak- anak tiada karies susu.
Saya kongsikan caranya:
Bila menyusu tengah malam, takkan kita nak usung anak bawa ke tandas gosok gigi kan? Setelah menyusu pastilah anak sambung tidur lena. Betul? Begini

Pertama, pastikan cabut puting (sama ada mengempeng susu badan atau susu botol). Stand by air masak dalam botol susu lain. Sebaik cabut puting susu, kemudian ganti dengan air masak dalam botol susu..kira macam bilas supaya manisan tidak melekat pada gigi.
Kedua, paksa anak berus gigi, Ayahnya kepit kaki anak dengan kakinya sambil tangan peluk badan anak. Ibu yang berus gigi anak dan pastikan lagi ada air masak dalam picagari. Again, untuk membilas mulutnya. Ini kerana bayi belum bisa berkumur ya Haha..
Ketiga, NO JAJAN , No makanan manis, No minuman bergas dalam tin dan No yang manis- manis belaka.
Semua ini saya perolehi dari pengalaman saya bekerja di bawah beberapa orang pakar pergigian kanak-kanak. Ingat ye, ilmu setiap individu tidak sama. Beruntungnya kita kalau dapat belajar dari ramai guru.
Kita adalah ibu bapa yang bertuah kerana dapat ilmu ini. Zaman sekarang amat mudah menyebarkan ilmu yang bermanfaat melalui media sosial, tidak seperti zaman saya belajar dulu..hanya berpandukan buku sahaja. Betul tak?
Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda;
”Sesiapa yang menempuh satu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah memudahkan baginya satu jalan untuk menuju ke Syurga.” (HR. Muslim)
Alhamdulillah
Semoga bermanfaat
Sumber: Azila Mohd Kasim
Baca: Belum 6 Tahun, Gigi Dah Rosak Teruk, Cegah Karies Gigi Lebih Awal, Pakar Kongsikan Tipnya! 
Baca: Karies Gigi Terbentuk Seawal Usia 3 Tahun, Elak Botol Dan Puting Waktu Tidur!
Baca: Gigi Kekal Si Kecil Dah Mula Tumbuh, Perlukah Gigi Susu Dicabut? Ini Yang Doktor Gigi Sarankan, Mak Ayah Kena Ambil Tahu!
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
 
 
The post Elak Tidur Sambil Hisap Susu, Boleh Undang Masalah Karies Gigi! Ini Saranan Doktor Kalau Nak Gigi Anak Cantik Dari Kecil! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-tidur-sambil-hisap-susu-boleh-undang-masalah-karies-gigi-ini-saranan-doktor-kalau-nak-gigi-anak-cantik-dari-kecil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Hisap Jari Masa Kecil Normal Umur 2 4 Tahun Dah Kena Berhenti Bukan Gigi Je Tak Cantik Boleh Sebabkan Masalah Lain

Anak Hisap Jari Masa Kecil Normal Umur 2 4 Tahun Dah Kena Berhenti Bukan Gigi Je Tak Cantik Boleh Sebabkan Masalah Lain

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 672 hits
Bayi atau anak yang masih kecil menghisap jari adalah perkara normal menurut Dr Iqbal Rosali Tapi bila dah sampai tahap umur antara 2 hingga 4 tahun tabiat ini perlu dihentikan Lagi awal dapat buang tabiat anak menghisap jari ini lagi bagus...
Kalau Nak Anak Tidur Jam 9 Malam Tak Boleh Ubah Ubah Jadual Tidur Lewat Jejaskan Perkembangan Anak

Kalau Nak Anak Tidur Jam 9 Malam Tak Boleh Ubah Ubah Jadual Tidur Lewat Jejaskan Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 333 hits
Apabila anak anak sudah dididik sejak kecil tidur awal akan memudahkan ibu bapa kelak apabila anak kena bangun pagi untuk ke tadika Memang masalah anak anak tidur lambat sering diperkatakan oleh ibu bapa Apabila anak tidur lewat berjaga mak...
Impian Ibu Nak Susukan Anak Dengan Susu Ibu Sehingga 2 Tahun Boleh Tercapai Dengan Cara Ini

Impian Ibu Nak Susukan Anak Dengan Susu Ibu Sehingga 2 Tahun Boleh Tercapai Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 287 hits
Setiap ibu menyusu pasti sentiasa berdoa supaya bekalan susu badannya mencukupi untuk keperluan anak membesar Semua ibu menyusu mengimpikan untuk menyusukan anak dengan susu ibu sehingga berusia dua tahun Namun perjalanan menyusukan anak bu...
Macam Macam Ibu Bapa Fikir Sebelum Beli Susu Anak Cerewet Nak Yang Terbaik

Macam Macam Ibu Bapa Fikir Sebelum Beli Susu Anak Cerewet Nak Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 445 hits
Sebagai ibu bapa kita pasti menginginkan hanya yang terbaik buat si manja Apabila sudah masanya anak perlu minum susu tepung formula kita akan memilih jenama yang diyakini dengan pelbagai kandungan nutrisi yang bagus untuk kesihatan anak Ib...
Gigi Susu Anak Perlu Dicabut Jika Gigi Kekal Sudah Tumbuh Di Belakang

Gigi Susu Anak Perlu Dicabut Jika Gigi Kekal Sudah Tumbuh Di Belakang

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 362 hits
Gigi kekal sudah tumbuh di belakang perlukah gigi susu dicabut Hal ini sering menjadi dilema pada mama papa Perlukah dibawa ke klinik atau biarkan ia tercabut sendiri Mama tengok ni Ada gigi baru tumbuh kat belakang gigi Anis kata Anis samb...
Panik Tiba Tiba Anak Melecur Jangan Guna Ubat Gigi Redakan Luka Ini Cara Betul Nak Urus Sebelum Bawa Ke Hospital

Panik Tiba Tiba Anak Melecur Jangan Guna Ubat Gigi Redakan Luka Ini Cara Betul Nak Urus Sebelum Bawa Ke Hospital

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 326 hits
Malang memang tak berbau kadang dah ambil langkah berjaga jaga tapi situasi seperti anak terkena air panas memang tak dapat dijangka Bila ini yang berlaku pastinya ibu ayah rasa panik tambah pula bila ia melibatkan anak yang masih kecil Ser...
Boleh Jadi Anak Yang Kita Geram Marah Masa Kecil Bila Besar Kebanggaan Ibu Ayah

Boleh Jadi Anak Yang Kita Geram Marah Masa Kecil Bila Besar Kebanggaan Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 303 hits
Setiap kelahiran anak tak kiralah anak lelaki atau perempuan mereka sememangnya mempunyai kelebihan Cumanya ia belum terserlah sewaktu usianya masih kecil Jika kita rasa penat dengan pelbagai cabaran sepanjang mereka nak membesar ingatlah i...
Nak Tegur Anak Kena Dari Usia Muda Senang Nak Didik Dari Kecil Dah Tahu Beza Apa Betul Apa Salah

Nak Tegur Anak Kena Dari Usia Muda Senang Nak Didik Dari Kecil Dah Tahu Beza Apa Betul Apa Salah

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 237 hits
Dalam mendidik anak anak memang setiap daripada kita mempunyai cara dan jalan yang tersendiri Tak dinafikan apa yang dibuat mungkin tidak ada salahnya tapi dalam kita tidak sedar mungkin ada antara cara kita kurang tepat dalam memberi didik...
Lambatnya Anak Nak Merangkak Ini 6 Tip Mama Boleh Praktis Lagi Cepat Dia Merangkak

Lambatnya Anak Nak Merangkak Ini 6 Tip Mama Boleh Praktis Lagi Cepat Dia Merangkak

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 262 hits
Perkembangan anak mengikut umur sememangnya cukup penting bagi membolehkan semua anggota fizikal dapat berfungsi dengan baik Bagi seorang bayi melengkapkan proses meniarap merangkak dan seterusnya melalui fasa berjalan adalah satu perkemban...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan