Elak Keradangan Organ Kanak Kanak Dijangkiti Covid 19 Perlu Ambil Vaksin


Tidak hanya jangkitan virus Covid-19 itu sendiri begitu membahayakan kanak-kanak bahkan lebih buruk lagi kesannya selepas dijangkiti virus itu.
Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, kanak-kanak bawah 18 tahun yang dijangkiti COVID-19 boleh mengalami Multi System Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C) iaitu keadaan kritikal yang boleh berlaku apabila terjadinya keradangan organ dalaman terutamanya jantung, paru-paru dan otak.
Malah kata beliau lagi, sejak Jun 2020 hingga Disember 2021, sebanyak 174 kes kanak-kanak bawah 18 tahun telah mengalami MIS-C akibat jangkitan COVID-19.

“Sehingga kini, tujuh kes (4 peratus) kematian kanak-kanak telah disebabkan oleh MIS-C susulan jangkitan COVID-19.
“Kanak-kanak juga berisiko mendapat Long-COVID (sindrom COVID-19 selepas fasa akut jangkitan),” katanya dalam satu kenyataan perkembangan COVID-19.
Pecahan ini melibatkan kanak-kanak berusia bawah setahun 24 kes, 1 hingga bawah 5 tahun (38 kes), 5 hingga bawah 9 tahun (64 kes), 9 hingga bawah 12 tahun (36 kes) dan 12 tahun ke atas (11 kes).

Maut akibat kesan serius
Bukan untuk menakutkan namun inilah hakikatnya. Tambah Dr Noor Hisham lagi, kumpulan kanak-kanak yang berisiko tinggi untuk mengalami jangkitan COVID-19 yang serius adalah golongan pesakit kanak-kanak yang mempunyai penyakit paru-paru kronik, penyakit jantung, lemah sistem imun badan, kencing manis, sedang menjalani rawatan menggunakan steroid (seperti pesakit autoimun dan transplan), kanser, asma dan obesiti.

Memandangkan kanak-kanak kini merupakan golongan yang berisiko tinggi untuk dijangkiti COVID-19, beliau berkata antara kaedah utama bagi mengurangkan risiko berkenaan adalah dengan kawalan kendiri dan vaksinasi.

Malah tambah Dr Noor Hisham lagi, vaksin COVID-19 Comirnaty(R) (Pfizer-BioNTech) telah diluluskan penggunaannya untuk kanak-kanak berumur lima hingga 11 tahun di Malaysia dan daripada kajian klinikal manakala keberkesanannya pula adalah sebanyak 91 peratus serta berupaya untuk meningkatkan tindak balas imun yang tinggi terhadap penyakit COVID-19.
Ini sekaligus dapat mengurangkan risiko penyakit COVID-19 yang serius.

Terdahulu menurut kata beliau lagi, bermula awal Januari hingga pertengahan Februari 2022, bilangan kanak-kanak bawah 12 tahun yang dijangkiti COVID-19 adalah seramai 50,826 orang.
Hal ini mungkin disebabkan oleh penularan varian Omicron serta peningkatan pergerakan kanak-kanak dalam komuniti susulan pembukaan semula sesi persekolahan, pusat jagaan kanak-kanak dan bayi.
Menarik: Alhamdulillah Untuk Hadiah Paling Bermakna, Isteri Hamil, Fizo Omar Teruja Nak Timang Baby

Buat mama papa yang mahu anak lancar bahasa Inggeris, jom sertai e-workshop Panduan Ajar Anak Pandai English, Mudah Sangat!
Bersama barisan panel berkredibiliti seperti Dr Azu, Dr Fie serta penampilan istimewa Dato Dr Sheikh Muzaphar. E-workshop ini PERCUMA dan anda berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah berupa baucer barangan bernilai hampir RM1000!
Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/panduan-ajar-anak-pandai-english/

 
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Sumber: Astro Awani
The post Elak Keradangan Organ, Kanak-Kanak Dijangkiti Covid-19 Perlu Ambil Vaksin! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-keradangan-organ-kanak-kanak-dijangkiti-covid-19-perlu-ambil-vaksin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
270 000 Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Dijangkiti Covid 19

270 000 Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 138 hits
270 000 kanak kanak bawah 12 tahun dijangkiti Covid 19 Seramai 270 000 kanak kanak bawah umur 12 tahun dilaporkan dijangkiti Covid 19 antara Julai dan Disember tahun lalu kata Timbalan Menteri Kesihatan Dr Noor Azmi Ghazali Beliau berkata d...
Sebab Perlu Nak Tak Nak Kena Ambil Juga Vaksin Covid 19 Kanak Kanak

Sebab Perlu Nak Tak Nak Kena Ambil Juga Vaksin Covid 19 Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 183 hits
Nak tak nak kena ambil juga vaksin Covid 19 untuk dewasa dan kanak kanak Duk sembang dengan kawan Kita ni kalau boleh tak nak juga ambil vaksin tapi sebab kena sedar kita duk Kuala Lumpur kerja KL perlu ambil vaksin Iyalah segala jenis oran...
Saintis Bangunkan Vaksin Covid 19 Boleh Sedut

Saintis Bangunkan Vaksin Covid 19 Boleh Sedut

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 135 hits
Demonstrasi penggunaan nebulizer menunjukkan bagaimana vaksin sedutan boleh membantu melawan virus Covid 19 Universiti McMaster HAMILTON KANADA Sekumpulan saintis Universiti McMaster di Kanada membangunkan vaksin Covid 19 menggunakan kaedah...
Sebab Booster Vaksin Covid 19

Sebab Booster Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 167 hits
Sebab booster Covid 19 yang kecoh di media sosial Malaysia Masa booster pada pertengahan bulan Oktober 2021 untuk frontliners dan mereka yang perlu didahului Selepas golongan pertama ini selesai ianya ditawarkan kepada golongan emas yakni 6...
Covid 19 Hampir 13 Kes Baharu Sabah Adalah Kanak Kanak Di Bawah 11 Tahun

Covid 19 Hampir 13 Kes Baharu Sabah Adalah Kanak Kanak Di Bawah 11 Tahun

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 146 hits
Sebanyak 505 kes hari ini melibatkan kanak kanak bawah umur 11 tahun yang belum divaksin dengan 209 kes lagi membabitkan kanak kanak yang belum layak mendapat vaksin Sabah rekod 3 971 kes baharu COVID 19 KOTA KINABALU Sabah merekodkan jumla...
Terus Lindungi Anak Fda Tangguh Pemberian Vaksin Pfizer Untuk Kanak Kanak Bawah 5 Tahun

Terus Lindungi Anak Fda Tangguh Pemberian Vaksin Pfizer Untuk Kanak Kanak Bawah 5 Tahun

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 185 hits
Teruslah melindungi anak kecil kita di bawah usia lima tahun kerana sehingga kini pemberian vaksin buat anak anak di usia ini masih lagi di dalam perbincangan Malah menurut laporan Astro Awani Amerika Syarikat menangguhkan keputusan pemberi...
Nak Vaksin Ke Tak Doktor Ini Jelaskan Kenapa Anak Perlu Ambil Vaksin Covid 19

Nak Vaksin Ke Tak Doktor Ini Jelaskan Kenapa Anak Perlu Ambil Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 204 hits
Masih dalam pandemik Covid 19 dengan kemunculan banyak varian baru yang senang menjangkiti orang ramai pastinya buat ibu bapa yang mempunyai anak kecil bimbang tentang keselamatan dan kesihatan anak Namun ramai juga ibu bapa yang masih berk...
Pemkot Jaksel Wajibkan Jajarannya Ikut Vaksin Booster Covid 19

Pemkot Jaksel Wajibkan Jajarannya Ikut Vaksin Booster Covid 19

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 140 hits
Ali mengatakan pihaknya juga gencar menggelar edukasi vaksin guna menangkal informasi hoaks yang beredar seputar COVID 19
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Rezeki Dikongsi Bersama Anak Anak Yatim Cahaya Ain

Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh