Eksklusif Khairy Nurul Izzah Rafizi Bentuk Parti Orang Muda



Gandingan tiga pemimpin muda, Khairy Jamaluddin Abu Bakar (KJ), Nurul Izzah Anwar serta Rafizi Ramli, dipercayai sedang menggerakkan satu wadah politik baharu berteraskan orang muda.
(BH) – Ia selepas tiga ikon orang muda ini dilihat semakin akrab berkongsi pandangan menerusi pertemuan, serta komen balas sesama mereka di media sosial sehingga menarik perhatian ramai.
Spekulasi lebih kuat apabila Nurul Izzah membuat keputusan mengejut meletakkan jawatan Naib Presiden PKR kelmari manakala Khairy Jamaluddin semakin terbuka mengkritik kepemimpinan tertinggi UMNO.
Rafizi yang tewas dalam perebutan Timbalan Presiden PKR, baru-baru ini semakin mendekati pengundi muda, khususnya menerusi platform INVOKE yang diterajuinya.
Bekas Pengarah Biro Pilihan Raya AMANAH Selangor, Jaafar Samsuddin, tidak menolak kemungkinan itu berkata, kerjasama mereka boleh jadi hanya satu gerakan atau bernaung di bawah sebuah parti politik baharu, berteras pengundi dan sokongan orang muda.
Gabungan tiga pemimpin
Beliau berkata, desas-desus kemungkinan gabungan tiga pemimpin itu pernah didengarnya kebelakangan ini dari kalangan orang politik, namun sama ada ia menjadi realiti atau tidak, hanya mereka sahaja yang tahu.
“Sejujurnya, saya menyokong jika tiga pemimpin muda ini menggerakkan satu wadah politik baharu. Mungkin fokusnya hanya untuk orang muda.
“Ketiga-tiga mereka memiliki pengaruh serta pengikutnya sendiri di media sosial, terutama dari kalangan anak muda. Sudah pasti kerjasama di antara mereka boleh mendatangkan hasil (dapat sokongan) dari orang muda,” katanya.
Beliau berkata, biarpun berlainan parti, Khairy Jamaluddin yang juga Ahli Parlimen Rembau dan pernah menganggotai Kabinet semasa pentadbiran Barisan Nasional (BN), Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Rafizi bekas Ahli Parlimen Pandan, mempunyai keupayaan untuk bekerjasama dalam satu pasukan bagi membawa mesej Malaysia baharu.
“Saya tidak nampak mereka ada masalah besar membawa mesej politik masa depan. Perbezaan politik bukan halangannya, kerana dalam politik hari ini pemikiran masyarakat sudah berubah.
“Rakyat hari ini mahu masalah mereka diberi perhatian. Bukan kemelut keluar masuk parti, janji manifesto tidak dipatuhi serta isu pendakwaan pemimpin semata-mata.
“Ini mungkin perkara yang diambil perhatian tiga pemimpin muda ini,” katanya.
Jaafar yang sebelum ini berjuang atas parti UMNO dan Semangat 46 serta menyertai PAS, sebelum akhirnya menyokong AMANAH berkata, mendepani Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-15, ketiga-tiga mereka memang mempunyai tempat untuk melebarkan pengaruhnya.
“Pengundi muda semakin ramai. Sudah pasti ini kelebihan buat Khairy Jamaluddin, Nurul Izzah dan Rafizi untuk mendapatkan sokongan,” katanya.
Pengundi muda 7.09 juta
Berdasarkan rekod pecahan pengundi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada PRU-14 lalu, golongan pengundi muda berusia antara 21 hingga 39 tahun merekodkan bilangan paling ramai, iaitu 7.09 juta daripada keseluruhan 14.9 juta pengundi.
Ramai penganalisis politik menjangkakan peratusan pengundi muda dalam lingkungan usia itu akan terus bertambah menjelang PRU-15, sekali gus menjadi penentu kepada politik negara pada masa depan.
Pertambahan mendadak pengundi muda pasti akan berlaku, selepas Kabinet pada September lalu bersetuju untuk menurunkan had umur layak mengundi di negara ini, kepada 18 tahun berbanding 21 tahun sekarang.
Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, sebelum ini berkata Peguam Negara, Tommy Thomas serta SPR menyatakan persetujuan dalam pindaan had umur itu, yang kini usulnya akan dibentang dalam Dewan Rakyat, bagi membolehkan klausa pindaannya dibahas, sebelum dipersetujui Ahli Parlimen.
Sementara itu, kenalan rapat kepada salah seorang pemimpin muda itu ketika ditanya mengenainya, tidak mengetahui kemungkinan sebuah parti khusus untuk orang muda ditubuhkan.
“Saya tidak pasti. Tidak pernah dibangkitkan (dia). Mungkin hanya spekulasi orang sahaja. Setakat ini, dia kekal dengan partinya,” katanya ketika ditanya sama ada pemimpin itu sedang menggerakkan penubuhan sebuah parti baharu berteraskan orang muda.
Beliau bagaimanapun berkata, rakannya itu kini memang mempunyai cara dan idealisme politik yang sedikit berbeza dengan pemimpin dalam partinya sendiri.
“Jiwa mudanya lebih tebal,” katanya sambil menegaskan pemimpin itu mahu landskap politik negara diubah dan tidak berteraskan sentimen kaum semata-mata.
Dari kiri, Rafizi, Nurul Izzah dan Khairy Jamaluddin dilihat di Restoran Alexis, BSC, Kuala Lumpur, semalam. – Foto ihsan Pembaca  


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2018/12/19/eksklusif-khairy-nurul-izzah-rafizi-bentuk-parti-orang-muda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurul Izzah Rafizi Khairy Dilihat Minum Bersama Di Bangsar

Nurul Izzah Rafizi Khairy Dilihat Minum Bersama Di Bangsar

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 378 hits
KUALA LUMPUR Nurul Izzah Anwar yang meletakkan jawatan sebagai Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan Pengerusi PKR Pulau Pinang dilihat bersama dua ahli politik terkenal di sebuah restoran di sini tengahari tadi Mereka ialah bekas Naib Pr...
Nurul Izzah Takes To Twitter To Thank Rafizi Kj For Support

Nurul Izzah Takes To Twitter To Thank Rafizi Kj For Support

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 314 hits
PETALING JAYA Nurul Izzah Anwar expressed her thanks to Rafizi Ramli and Khairy Jamaluddin over their show of support regarding her resignation as PKR vice president She said Rafizi Ramli was the best candidate for the party deputy presiden...
Selepas Umum Letak Jawatan Nurul Izzah Rafizi Ramli Dan Kj Duduk Semeja Minum Kopi Di Bangsar Apa Yang Akan Selepas Ini

Selepas Umum Letak Jawatan Nurul Izzah Rafizi Ramli Dan Kj Duduk Semeja Minum Kopi Di Bangsar Apa Yang Akan Selepas Ini

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 302 hits
Selepas Umum Letak Jawatan Nurul Izzah Rafizi Ramli Dan KJ Duduk Semeja Minum Kopi Di Bangsar Apa Yang Akan Selepas IniSelepas Umum Letak Jawatan Nurul Izzah Rafizi Ramli Dan KJ Duduk Semeja Minum Kopi Di Bangsar Apa Yang Akan Selepas Ini
The Wars To Come Nurul Izzah Pkr And Bersatu

The Wars To Come Nurul Izzah Pkr And Bersatu

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 254 hits
Nathaniel Tan Malaysiakini Firstly deepest condolences to the family of Muhammad Adib Mohd Kassim He died a true Malaysian hero Beside such nobility and sacrifice our political squabbles seem somewhat petty and childish Nurul Izzah Anwar s ...
Nurul Izzah It S Not Something That Was Decided Overnight

Nurul Izzah It S Not Something That Was Decided Overnight

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 273 hits
Betrayal of mandate given the 9th of May insults those who are loyal to the cause Our party was attacked before by defections Wouldn t want that kind of pain and antics upon anyone else There is no meaning to democracy if Malaysia is govern...
Nurul Izzah Masih Lagi Diperlukan

Nurul Izzah Masih Lagi Diperlukan

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 265 hits
PASIR MAS Khidmat Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar masih lagi diperlukan oleh PKR selepas beliau membuat keputusan mengejut untuk melepaskan jawatannya sebagai Naib Presiden dan Pengerusi Pulau Pinang Ketua Cabang PKR Pasir Ma...
Backing Rafizi For No 2 Was The Best Choice Nurul

Backing Rafizi For No 2 Was The Best Choice Nurul

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 443 hits
It has been an open secret that Rafizi Ramli and Nurul Izzah are part of the same faction which is opposed to PKR deputy president Azmin Ali However neither of them have confirmed this until now Nurul made her alliance crystal clear this ev...
There S Something Nurul Izzah Is Not Happy About Says Penang Pkr Man

There S Something Nurul Izzah Is Not Happy About Says Penang Pkr Man

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 318 hits
Afif Bahardin says Penang PKR members had hoped Nurul Izzah would unite the party BUTTERWORTH A Penang PKR leader has expressed shock over Nurul Izzah Anwar s decision to give up her posts in the party saying he was convinced that the Perma...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir