Ekonomi Turki Hancur Erdogan Ikut Teori Ekonomi Kepala Hotak Dia Sendiri Serupa Pemimpin Kita


 Sekarang ini teori ekonomi dungu salam yang latest oleh pakar ekonomi auta dalam negara kita adalah 'harga barang naik disebabkan orang tengah'. 'Orang tengah' ini sebenarnya adalah codeword atau 'katalaluan' yang bermaksud 'peniaga Cina'. 
Jadi dengan katalaluan ini segala kebodohan dan segala kegagalan dasar ekonomi kerajaan boleh di-taichi kepada "orang tengah" ia itu salah bangsa lain.  Maka orang tengah (aka 'orang Cina' lah) yang mengakibatkan harga barang naik.
Tetapi yang pelik ialah hanya apabila orang tengah itu bukan Melayu maka ia menyebabkan 'harga barang naik'. Kalau orang tengah adalah orang Melayu, maka harga barang tidak akan naik. Maksudnya segala dasar ekonomi bebal (DEB) dengan secara otomatik boleh jadi bukan bebal.  
Contohnya monopoli impot beras tetap kekal. Pasal apa pula? Sebab monopolinya dipegang orang Melayu, jadi terlepas daripada undang-undang ekonomi dunia. Harga beras di Malaysia TIDAK AKAN NAIK. Allahu Akbar!
Monopoli lesen nelayan laut dalam masih dalam tangan orang Melayu. Its ok. Segala ikan di Laut China Selatan  akan meluru masuk ke dalam pukat bot nelayan kita dengan rela dan sendiri. Harga ikan TIDAK AKAN NAIK. Yahoo!
AP yang mempunyai nilai ekonomi tisu jamban sudah gunapakai (used toilet paper) masih dikeluarkan untuk beratus dan mungkin beribu barangan impot terutama sekali impot kereta dan kenderaan motor. AP naikkan harga barang dengan ZERO tambahan nilai (zero value added) kepada barang impot itu. Tapi its OK. Hampir semua AP dalam tangan orang Melayu elit-elit yang kaya. Jadi dengan secara otomatik AP terlepas daripada sebarang 'undang-undang ekonomi dunia'. Harga kereta TIDAK AKAN NAIK. Hooray! Allahu Akbar !
Dan apa sudah jadi dengan Kartel Daging itu? Saya baca laporan akhbar tempatan yang happy-happy bahawa wartawan mereka telah mainkan isu ini sehingga kartel daging itu pun dilumpuhkan. Tahniah. But it is not that easy.  Saya kurang yakin kartel daging itu sudah dihapuskan. Percayalah mereka akan kembali. 
(Serupa juga pihak berkuasa dulu pernah berkokok besar sudah lumpuhkan kartel smuggle kereta mewah. Tuan-Tuan percaya ke penyeludupan kereta sudah tidak ada? You must be dreaming.  Pada waktu itu saya dengar 'cakap-cakap kedai kopi' bahawa apa yang berlaku ialah godfather dan big boss kartel itu (termasuk pegawai atasan yang makan rasuah) marah 'pegawai bawahan' yang makan duit lebih daripada share mereka. Maka big boss dan godfather sengaja bocorkan nama  'pegawai bawahan' yang ditangkap oleh pihak berkuasa. Akhbar pro kerajaan pun berkokok 'kartel smuggle kereta sudah lumpuh'. Apa yang berlaku ialah godfather dan big boss lantik 'pegawai bawahan' yang lain untuk teruskan aktiviti haram mereka.) 
Itulah ajaibnya dasar ekonomi auta dalam negara kita. Teori-teori ekonomi dan cara-cara mengurus perniagaan dan kewangan seantero dunia tak laku di Malaysia. 
Bayangkan sebaik sahaja angin monsun Timur Laut atau arus lautan menghampiri ruang udara dan sempadan perairan Malaysia maka angin monsun dan arus lautan kena gostan balik. Serupalah segala teori ekonomi yang kekal di seluruh dunia terpaksa gostan.  Kita lagi pandai dalam ekonomi. Kitalah pakar ekonomi yang genius tahap Nobel Prize. 
Tapi kita tidak bersendirian. We are not alone on planet Earth. Ada se-ekor lagi makhluk alien di atas muka bumi Allah swt ini yang juga cuba memberi nyawa kepada teori ekonomi ikut kepala hotak dia sendiri yang sedang menghancurkan ekonomi negara nya.  Makhluk alien itu adalah Recip Tayyip Erdogan - presiden Turki.  Ini beritanya dulu daripada BBC :




past two years Erdogan sacked three central bank presidents 
this week replaced finance minister 
lira continues to drop

Turkey's lira plummeted 45% against US$ this year 
yet Erdogan not bothered
Erdogan pressing ahead with "economic war of independence"
Erdogan risks soaring inflation, higher unemployment poverty

Unorthodox policy
unorthodox economic policy of low interest rates to boost growth, exports
For many economists, if inflation goes up you control it by raising interest rates
Erdogan sees interest rates as "an evil that make the rich richer and poor poorer"
Turkey's soaring inflation


"Everything so expensive," Sevim Yildirim told BBC at local fruit market"impossible to cook for a family with these prices."Annual inflation surged above 21% in TurkeyTurkey just lowered interest rates from 16% to 15%, third cut this year.
Soaring prices

economy heavily dependent on imports for producing goods fall of lira has direct impact on prices Tomato prices up 75% in Augusthigh costs of diesel, fertiliser and sulphur (for grape farming)farmers selling assets
But when sell assets we'll have nothing left

currency so volatile prices are changing dailyInflation for producers alone is up 50%.Supermarket employees upload before and after prices for productsForeign currency debt problem for private sector 
companies find it more profitable to store products rather than sell 
Angry young Turks
more poverty and widening gap in income, wealth equality
Queues at petrol stations, govt offices selling cheap bread
lira slumped 18% on 23 Nov, protests and dozens of arrests

Turks not happy with govt, cannot see future in the country 20% young people out of work; worse among womenTurks compare with other countries, dont like what they see.in US or Europe, easy to buy iPhone with salaryin Turkey even if work for months cannot afford Erdogan's rule since 2002.
Erdogan's success partly due to foreign funding after 2008 financial crisis
Turkey depend on imports, at mercy of currency fluctuations
no hope Erdogan's new economic model will rescue lira
Turkey using economic model completely beyond economic theory
My comments :
Kadar pengangguran di Turki melebihi 22%. Kadar inflasi hampir 20%. Nilai duit mereka jatuh 45% tahun ini sahaja!
Bagi pembaca Blog ini, Tuan-Tuan akan ingat bahawa saya telah kritik banyak dasar Erdogan daripada awal lagi - sejak Erdogan jadi al Khalifah al Sultaniyyah al Turki. 
Pada awal 2000an Erdogan telah mula 'eksport' para "pemikir" dan "pendakwah" Turki ke merata dunia, termasuk ke Malaysia, untuk pukul gendang berkenaan kepintaran Erdogan dan kebesaran Turki. Saya pernah menghadiri beberapa majlis dan persidangan yang jemput "pemikir" Turki itu dan saya mendapati mereka lebih cakap besar dan ego (tetapi secara lembut dan diplomatik) daripada menunjuk satu pencapaian yang boleh dicontohi. 
Tetapi pada masa itu ramai juga orang kita (terutama sekali penyokong Ikhwan Muslimin atau Muslim Brotherhood di mana Erdogan adalah 'pelakon hero' pujaan mereka) turut bergembira dan dangdutkan lagu "Erdogan, Erdogan, Erdogan".
Daripada pengajian universiti saya sendiri dan pengalaman saya sebagai banker saya memang terkejut dengan dasar Erdogan berikut:
Erdogan's success partly due to foreign funding after 2008 financial crisis
Maksudnya Erdogan membenarkan syarikat tempatan Turki meminjam duit dalam matawang asing (foreign currency loans). Ini adalah satu dasar kewangan yang memang auta yang telah menghancurkan ekonomi Turki. Kaum businessman Turki akhirnya berhutang sampai bankrap dan matawang Turki (lira) jatuh teruk juga disebabkan dasar dungu ini.
Cuba bayangkan makcik jual pisang goreng di Kampong Kerinchi dibenarkan pinjam duit dalam matawang US Dollar Amerika.  Pendapatan makcik itu daripada menjual pisang goreng adalah dalam Ringgit Malaysia tetapi dia kena bayar hutang pula dalam US Dollar!!  Ini disebut sebagai 'currency mismatch'.  
Sebab nilai matawang Ringgit Malayisa (hasil daripada menjual pisang goreng itu) boleh turun-naik berbanding nilai matawang US Dollar Amerika. Kalau nilai Ringgit jatuh 10% maka hutang US Dollar makcik pisang goreng akan terpaksa bertambah 10% juga, belum lagi kira bunga (interest rate).
Inilah yang telah berlaku di Turki. Apabila matawang lira jatuh (pada tahun ini saja nilainya jatuh 45%) maka semua businessman dan industri yang meminjam duit bank dalam matawang asing (US$, Euro dsbnya) menjadi sesak dan nazak untuk bayar balik hutang. 
Prestasi mereka lembap dan ekonomi pun jatuh serta menurunkan nilai lira Turki juga. Semuanya connected.  
Sekarang pula Erdogan melawan arus pemikiran ekonomi dengan tidak mahu market forces atau aliran pasaran bebas menentukan interest rate atau kadar pinjaman bank di Turki.
Sebaliknya al Khalifah al Sultanniyah al Turki itu bertitah sahaja (rule by presidential decree) untuk menetapkan dasar kewangan negara (financial policy) sehingga TIGA gabenor bank negara Turki di pecat dalam DUA TAHUN sahaja dan Menteri Kewangan pun dipecat pada minggu ini.

past two years Erdogan sacked three central bank presidents this week replaced finance minister lira continues to drop
Jelas sekali gabenor bank negara mereka dan Menteri Kewangan Turki sendiri tidak setuju dasar ekonomi auta Erdogan.
Akhir kalam dia macam ini Tuan-Tuan. Di atas mukabumi Allah swt ini sungai mengalir dari hulu ke hilir.  Bagi sesiapa orang bodoh yang ingin gostankan arus sungai untuk mengalir dari hilir ke hulu, maka dia akan tenggelamlah mencuba buat kerja bodoh. That is what is happening in Turki now.  Dan di sebuah negara terletak nun jauh di Asia Tenggara.  Please dont be stupid like Erdogan.  
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/12/ekonomi-turki-hancur-erdogan-ikut-teori.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Melayu Penakut Punca Dap Makin Besar Kepala

Pemimpin Melayu Penakut Punca Dap Makin Besar Kepala

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 167 hits
Sikap pemimpin Melayu yang penakut punca kaum lain mengambil kesempatan dan dilihat semakin berani menuntut pelbagai perkara Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu Datuk Dr Hasan Mad mengakui kecewa dengan sikap pemimpin negara yang seo...
Sunday Lite Teori Ekonomi Auta Space

Sunday Lite Teori Ekonomi Auta Space

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 213 hits
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT By Syed Akbar Ali
Tanah Rizab Jangan Sampai Merempat Di Bumi Sendiri

Tanah Rizab Jangan Sampai Merempat Di Bumi Sendiri

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 202 hits
PADA Januari lalu tular dakwaan tanah rizab Melayu seluas 641 6 hektar di mukim Sitiawan daerah Manjung Perak dipindah milik kepada orang bukan Melayu sejak 2005 Lebih menyedihkan apabila pegawai Melayu sendiri dipercayai menjadi dalang pen...
Idrus Sendiri Salah Guna Kuasa Tidak Layak Jadi Peguam Negara Ph

Idrus Sendiri Salah Guna Kuasa Tidak Layak Jadi Peguam Negara Ph

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 173 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan meneliti siri tindakan Peguam Negra berhubung isu pendakwaan dan kehakiman baru baru ini termasuk kes YB Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman yang telah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada Mei la...
Terpenjara Sendiri

Terpenjara Sendiri

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 144 hits
Saya perhatikan banyak taman perumahan di Malaysia ini sistem keselamatannya mengalahkan penjara Ia dibuat bukan untuk suka2 tapi kerana keperluan Misalnya kat taman perumahan saya sistem keselamatan setiap rumah sekurang2nya ada 4 lapisan ...
Apabila Perompak Kerajaan Putrajaya Disamun Rakan Sendiri

Apabila Perompak Kerajaan Putrajaya Disamun Rakan Sendiri

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 151 hits
RAJA BAHRIN SHAHSemasa pemerintah kerajaan Pakatan Harapan Menteri Kewangan ketika itu telah mengiktirafkan pemberian royalti minyak secara terus kepada Terengganu dan Kelantan mengikut formula yang telah dipersetujui dahulu Balasan kepada ...
Sendiri Cari Susah Sendiri Tanggung Ma

Sendiri Cari Susah Sendiri Tanggung Ma

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 214 hits
Dec 8 Judgement Day All signs show court of appeal likely to free Najib Razak Mahathir Mohamad has expressed his displeasure over special treatment accorded to Najib Razak despite his conviction for abuse of power criminal breach of trust a...
Model Yang Berkahwin Dengan Diri Sendiri Telah Bercerai Slpas 90 Hari

Model Yang Berkahwin Dengan Diri Sendiri Telah Bercerai Slpas 90 Hari

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 211 hits
SAO PAULO BRAZIL Seorang model dari Brazil yang berkahwin dengan dirinya sendiri pada September lalu memilih untuk bercerai selepas 90 hari kerana telah menemui cinta baharu lapor portal berita MailOnline semalam Perkahwinan Cris Galera 33 ...
Anak Suka Suap Makanan Sendiri Ibu Jangan Halang Jangan Rasa Anak Membazir

Anak Suka Suap Makanan Sendiri Ibu Jangan Halang Jangan Rasa Anak Membazir

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 203 hits
Bayi makan sendiri adalah kemahiran asas yang perlu bermula sejak awal Tetapi apakah kepentingan si manja belajar makan dengan sendiri jika anda ada untuk menyuap mereka Kepentingan bayi makan sendiri Kenapa pentingnya untuk anak belajar me...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges