Ekonomi Malaysia Berisiko Kuncup Perlu Meminjam Untuk Bertahan


 
Ekonomi Malaysia perlu dipandu oleh seorang pemimpin yang mempunyai idea baru dalam kewangan memandangkan kesan pandemik Covid 19 yang membantutkan pertumbuhan dan mengakibatkan pengangguran dalam kalangan rakyat.

 Menurut mantan Timbalan Pengarah Jabatan Ekonomi Bank Negara Malaysia, Dr Rosli Yaakob, biar pun Malaysia menanggung hutang yang besar pasca skandal 1Malaysia Development Berhad namun negara tidak mempunyai banyak pilihan dalam perancangan Belanjawan 2021 berikutan pengumuman Petronas mengalami kerugian sebanyak RM21 bilion.
 Katanya, negara juga mengalami kemerosotan hasil cukai berikutan penutupan perniagaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lalu dan langkah-langkah pemulihan yang tidak begitu meransang sektor perniagaan, menyebabkan penguncupan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 17% pada suku kedua 2020.
 "Seingat saya penguncupan negatif 17% pada pertengahan pertama tahun 2020 belum pernah berlaku kepada ekonomi Malaysia.
 "Ini bermakna pandemik Covid 19 telah memberi pukulan maut kepada ekonomi. Untuk membolehkan ekonomi bernafas kembali, regim PKP harus diliberalisasikan pada kadar yang wajar sejajar dengan objektif menggerakkan semula roda ekonomi, dan pada masa sama memastikan Covid 19 tidak terus menular. Dua okjektif kembar ini bukan mudah dicapai.
 "Tentunya pemerintah tidak mahu ekonomi terus meleset, tidak mahu semakin ramai rakyat hilang pekerjaan dan terputus sumber pendapatan serta tidak mahu melihat semakin banyak perniagaan gulung tikar, semakin ramai orang muflis.
 "Oleh yang demikian, memang boleh dijangkakan Bajet 2021 akan bersifat “expansionary budget.” Kerajaan perlu 'memasukkan wang ke suku rakyat' supaya rakyat meningkatkan perbelanjaan kerana dengan meningkatnya perbelanjaan, sama ada penggunaan mahupun pelaburan kita akan dapat melawan putaran menurun ekonomi atau menukarkannya kepada putaran menaik," katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.
 Menurut Dr Rosli lagi, pilihan yang ada untuk menggerakkan ekonomi hanyalah dengan meminjam bagi menjana perbelanjaan dalam negara biar pun hutang keseluruhan telah mencecah RM1 trilion.
 Selain dari itu, katanya, rakyat Malaysia perlu menerima peningkatan hutang negara melepasi had siling 55% daripada KDNK bagi mengelakkan ekonomi meleset teruk.
 "Saya kira kerajaan tidak mempunyai banyak pilihan kecuali terus berbelanja besar seperti dalam Bajet 2020 dengan cara meminjam wang. Maka, boleh dijangkakan, hutang akan terus meningkat, jauh melepasi kadar berhemat 55% dari KDNK.
 "Pada masa yang sama, kerajaan akan terus meliberalisasikan PKP untuk melajukan putaran roda ekonomi. Liberalisasi harus dilaksanakan secara berhemat agar kejayaan yang telah dicapai setakat ini dalam mengawal penularan watak covid19 tidak dikorbankan," katanya lagi.
 Meskipun Menteri Kewangan Tengku Zafrul baru-baru ini mendakwa ekonomi negara pada 2021 akan mencatat pertumbuhan luar biasa namun pasaran kewangan tidak begitu yakin. Indeks saham di Bursa Malaysia misalnya masih lembab dan tidak kembali ke paras sebelum tempoh PKP.
 Rakyat biasa pula berjimat cermat dalam perbelanjaan yang membuat sektor peruncitan mengalami kekurangan jualan berbanding bulan Februari lalu. Kekurangan perbelanjaan dan lemahnya pusingan modal berisiko menyukarkan pemulihan ekonomi dengan pantas.

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/09/ekonomi-malaysia-berisiko-kuncup-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ekonomi Sukar Pks Dalam Keadaan Bertahan

Ekonomi Sukar Pks Dalam Keadaan Bertahan

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 200 hits
Perusahaan kecil dan sederhana dan perniagaan mikro memerlukan lebih banyak dasar sokongan untuk terus bertahan demikian menurut RAM Ratings Dalam kenyataan hari ini ia berkata berdasarkan kaji selidik terkini Keyakinan Perniagaan RAM ekono...
Ketidaktentuan Politik Perlahankan Ekonomi Malaysia

Ketidaktentuan Politik Perlahankan Ekonomi Malaysia

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 180 hits
Politik Malaysia dijangka memperlahankan pertumbuhan ekonomi untuk dekad akan datang menurut Firma penyelidikan perniagaan Fitch Solution Ditambah pula dengan pertambahan populasi yang lebih perlahan dan pengurangan ruang fiskal untuk mengu...
Buang Dan Tinggal Rakyat Malaysia Pengotor

Buang Dan Tinggal Rakyat Malaysia Pengotor

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 547 hits
Gambar FB PPIM Pertama sekali itu tempat tumpuan pelancong dan orang ramai yang membawa keluarga Perkara pertama yang terbit dalam minda pelancong ialah rakyat Malaysia pengotor dan tiada sivik kerana membuang sampah merata rata dan seolah ...
Malaysia Berjaya

Malaysia Berjaya

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 249 hits
Malaysia kita sudah berjayaAman makmur bahagiaMalaysia abadi selamanyaBerjaya dan berjayaBerbagai kaum sudah berikrarMenuju cita citaSatu bangsa satu negaraMalaysia berjayaDari Perlis sampailah ke SabahKita sudah merdekaNegara makmur rakyat...
Malaysia S First Wars Fought As A Nation Are Now Forgotten Laments Jungle Veteran

Malaysia S First Wars Fought As A Nation Are Now Forgotten Laments Jungle Veteran

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 190 hits
Former platoon sergeant of the Fourth Malaysian Rangers Gopal Govindan Nair shows a photo of a guard of honour he was involved in GEORGE TOWN It s a cliche that countries do not generally honour the humble foot soldiers who fought to ensure...
Project Youth Departing From Malaysia S Status Quo

Project Youth Departing From Malaysia S Status Quo

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 170 hits
It has been a bumpy 2020 year thus far Amid an increasingly chaotic international system the unprecedented Covid 19 pandemic and sudden change in government as elaborated in an earlier writing we now have former youth and sports minister Sy...
Malaysia The Diverse Football Team

Malaysia The Diverse Football Team

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 190 hits
We are all Malaysians Whether you are Indian Chinese or Malay we are all part of the Malaysian community With multiple traditions from the west to the east we should all appreciate what we have We are one of the few countries with the privi...
Gopro Hero9 Black Berharga Rm2099 Di Malaysia

Gopro Hero9 Black Berharga Rm2099 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 244 hits
GoPro Hero9 Black baru sahaja dilancarkan secara rasmi dan kini pihak GoPro telah berkongsi lanjut mengenai penawarannya untuk pasaran tempatan Bagi yang berminat GoPro Hero9 Black dijual di Malaysia pada tanda harga RM2 099 untuk seunit da...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide