Ekonomi Malaysia Antara Tercorot Di Asia Pn Buat Apa



Penyokong tegar kerajaan Perikatan Nasional sering mendakwa persidangan Parlimen tidak memberi makna besar kepada perjalanan pentadbiran negara kerana pembangkang hanya menjerit-jerit dan membuat kacau.
Bagi Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, situasi panas di Dewan Rakyat bukan sengaja dirancang oleh Pembangkang sebaliknya kerana menteri yang cuba lari daripada menjawab soalan.
Katanya, tanpa jawapan yang tepat kelemahan kerajaan tidak mungkin boleh diperbaiki.
“Sebab itu saya kata perlu ada Parlimen yang berfungsi. Parlimen ada gaduh, bertengkar tetapi menteri dipaksa menjawab.
“Bila menteri tidak dipaksa menjawab keadaan (pentadbiran) akan lebih lintang pukang,” katanya dalam siaran langsung di Facebook, malam tadi.
Pengerusi Pakatan Harapan itu turut menyentuh mengenai prestasi ekonomi Malaysia yang kian parah dengan pertumbuhan ekonomi suku pertama dan kedua antara tercorot di rantau Asia.
“Unjuran pertumbuhan ekonomi kita tercorot.
“Saya tidak mahu kita rasa terbeban dengan unjuran tercorot 4.4 % suku tahun kedua. Setelah tercorot 4.1% suku pertama. Tetapi masalahnya ialah jumlah penganggur bertambah. Gaji yang bekerja pun menurun antara 9 – 6%.
“Kemudian simpanan KWSP sudah hampir hilang kerana 6.3 juta rakyat Malaysia hanya ada simpanan di RM10,000 sahaja. Kalau dia bersara minggu depan maka ada RM10,000 ribu untuk bertahan,” katanya.
Keadaan terdesak itu, menurut Anwar, akibat kerajaan yang tidak stabil dan gusarnya pelaburan langsung asing (FDI) untuk masuk menanam modal.
Beliau turut menyalahkan peraturan Prosedur Operasi Piawai (SOP) Covid 19 yang kerap kali bertukar menyebabkan sukarnya perjalanan perniagaan.
“Tak perlu baca laporan kedudukan ekonomi yang hampir lumpuh. Semua ini saya katakan sebab perancangan yang lemah dan kurang fokus oleh kerajaan.
“Kita telah jelaskan mengenai ekonomi ini perlukan kerajaan stabil dan diyakini. Dalam keadaan sekarang kita lihat badan perniagaan Jepun, Jerman menjelaskan dasar kita ini caca marba.
“Sebab itu itu kita harus tekankan perlunya peraturan tetap. Tidak boleh ambil pendekatan setahun lalu, ulang pendekatan sama. Ini yang menjadi masalah dengan kerajaan kerana tiada tumpuan
“Kerajaan perlu memperlihatkan dasar yang jelas dalam beberapa bidang ekonomi dengan syarat yang ketat dengan SOP dan vaksin. Harus dibuka bertahap supaya orang boleh cari makan dan hidup.
“Betul ada mengatakan ini juga risiko. Risikonya ialah kerana kilang untung ratusan juta dibuka tetapi keselesaan hidup pekerjanya tak ke mana.
“Diperosok ke satu tempat, puluhan orang satu bilik,” katanya.
Tambah Anwar, selagi pemimpin negara tidak tegas melaksanakan dasar dan dikawal oleh oligarki yang menguasai ekonomi maka kesejahteraan pekerja dan hak rakyat marhaen tidak akan mungkin diperbaiki.
“Hal ini boleh ditangani kalau pemimpin tidak tunduk kepada koporat besar tetapi tunduk kepada pertauran dan undang-undang.
“Kalau tegas beberapa bidang boleh dibuka, seperti negara lain. Maka ada harapan ekonomi itu meningkat dan perniagaan sama ada Perusahaan Kecil sederhana atau besar boleh dibuka bertahap.
“Peraturan perlu jelas, kalau sering bertukar orang tak faham dan tidak akan ikut,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32813

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Malaysia Antara 49 Negara Dibenarkan Tinggal Di Saudi Hingga 90 Hari

Rakyat Malaysia Antara 49 Negara Dibenarkan Tinggal Di Saudi Hingga 90 Hari

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 201 hits
Pelancong dari 49 negara termasuk Malaysia layak memohon visa selama setahun dan kebenaran tinggal sehingga 90 hari untuk menunaikan umrah serta mengikuti pelbagai aktiviti melancong di Arab Saudi KUALA LUMPUR Arab Saudi membuka kembali pin...
Prestasi Semasa Ekonomi Malaysia

Prestasi Semasa Ekonomi Malaysia

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 217 hits
Pasaran Malaysia berdaya tahan SEPANJANG lebih setahun negara berhadapan pandemik Covid 19 pelbagai kesan langsung dan tidak tidak langsung dapat dilihat terhadap prestasi Bursa Malaysia terutamanya indeks penanda arasnya FBM KLCI Untuk men...
Fasa 1 Ppn Kedai Pakaian Antara 11 Sektor Ekonomi Boleh Beroperasi Mulai 16 Ogos

Fasa 1 Ppn Kedai Pakaian Antara 11 Sektor Ekonomi Boleh Beroperasi Mulai 16 Ogos

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 247 hits
Sebanyak 11 sektor ekonomi akan dibuka semula untuk negeri negeri Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara berkuat kuasa 16 Ogos ini umum perdana menteri PUTRAJAYA Sebanyak 11 sektor ekonomi akan dibuka semula untuk negeri negeri Fasa 1 Pelan Pemuliha...
Lap0ran Data Antarabangsa Lonjakan Kes C0vid 19 Di Malaysia Antara Yang Terburuk Di Dunia

Lap0ran Data Antarabangsa Lonjakan Kes C0vid 19 Di Malaysia Antara Yang Terburuk Di Dunia

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 169 hits
Di Malaysia kini lebih 1 juta orang sudah dijngkiti dengan wabak C0VID 19 Semalam sahaja Malaysia mencatatkan angka kes baru sebanyak 15 764 manakala angka k0rban yang meninggaI dunia akibat wabak ini semalam pula adalah 219 orang Dalam sat...
Rahsia Menjana Income Pasif Di Malaysia Antara 6 12 Setiap Bulan Yang Perlu Anda Tahu Sertai

Rahsia Menjana Income Pasif Di Malaysia Antara 6 12 Setiap Bulan Yang Perlu Anda Tahu Sertai

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 313 hits
Jom Mulakan Pelaburan Anda Untuk Pasif Income Setiap Hari Di Platform Terbaik Dan Selamat Bersama B4U Trades Investment Dari B4U Global MalaysiaPeluang Menjana Income Pasif Untuk Semua Tanpa Perlu Menaja Sesiapa Jika Mahu Dan Minat Untuk Me...
Untuk Semua Rakyat Malaysia Aktiviti Ekonomi Kembali Dibuka

Untuk Semua Rakyat Malaysia Aktiviti Ekonomi Kembali Dibuka

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 293 hits
Berita Baik Untuk Semua Rakyat Malaysia Aktiviti Ekonomi Kembali DiBuka pada 16 Ogos 2021 Satu langkah positif dalam mengembalikan aktiviti rakyat selepas 18 bulan ketika kita diperintahkan dengan perlaksanaan PKP PKPB PKPP PKPD Total Lockd...
Covid 19 Malaysia Hampiri 20 000 Kes Hari Ini

Covid 19 Malaysia Hampiri 20 000 Kes Hari Ini

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 172 hits
Pecahan kes baharu mengikut negeri 4 Ogos 2021 PUTRAJAYA DIKEMAS KINI Di sebalik krisis politik yang hangat negara sekali lagi merekodkan jangkitan Covid 19 tertinggi pada Rabu dengan 19 819 kes baharu Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr No...
Resolving Malaysia S Never Ending Political Crisis

Resolving Malaysia S Never Ending Political Crisis

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 197 hits
The resignation yesterday of a cabinet minister and the withdrawal of support by have finally and conclusively established that Prime Minister Muhyiddin Yassin does not have the support of at least 111 MPs which is both a legal and politica...
Rekod Dunia Sah Milik Malaysia

Rekod Dunia Sah Milik Malaysia

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 532 hits
Datuk Soh Chin Ann Legenda bola sepak negara Datuk Soh Chin Ann dinobatkan sebagai pemain dengan penampilan antarabangsa terbanyak oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa apabila menghimpun 195 kap sepanjang 15 tahun menyarung jersi Malaysi...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq