Ekasih 2020 Pendaftaran Permohonan Baru Semakan Permohonan Portal Ekasih


eKasih 2020: PENDAFTARAN,PERMOHONAN BARU & SEMAKAN PERMOHONAN PORTAL eKasih

Berdasarkan kajian semula terhadap had Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) nasional dibuat bagi mendapat gambaran mengenai perbelanjaan dan keperluan penduduk Malaysia dengan lebih tepat.
Maka lebih ramai yang layak untuk membuat pendaftaran baru dalam portal eKasih.
JUMLAH PENDAPATAN GARIS KEMISKINAN(PGK) 2019
Jabatan Perangkaan Malaysia telah mengumumkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) keseluruhan nasional adalah sebanyak RM2,208 sebulan bagi satu isi rumah pada tahun 2019.
Berdasarkan PGK baharu ini, kadar kemiskinan adalah 5.6 peratus (405, 441 isi rumah) bagi tahun 2019. Kadar kemiskinan pada tahun 2016 adalah 0.4 peratus (24,700 isi rumah) yang diukur berdasarkan metodologi PGK 2005.
APA ITU PORTAL Ekasih
eKasih merupakan sistem pangkalan data bersepadu isi rumah miskin yang diwujudkan di peringkat nasional bagi membantu   merancang, melaksana dan memantau program kemiskinan.
Sistem ini juga dijadikan rujukan oleh Kementerian/Agensi yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam program pembasmian kemiskinan.
PENDAFTARAN eKasih 2020
KIR yang berpendapatan kurang RM1,500 sebulan (bandar) atau RM1,000 sebulan (luar bandar) digalakkan mendaftar portal e-Kasih.
Data-data di dalam sistem ini akan disepadukan dengan data-data agensi lain bagi memudahkan proses pemberian bantuan.
Baca tentang SEMAKAN STATUS KELULUSAN BANTUAN JKM 2020
SENARAI DATA YANG DISIMPAN DALAM PORTAL eKasih
Antara data yang terdapat dalam sistem ini termasuklah:
Maklumat asas KIR & Air Nama penuh Nombor kad pengenalan Maklumat tempat tinggal Pekerjaan Pendapatan  APA ITU Ketua Isi Rumah (KIR)
 
KIR adalah daripada kalangan ahli isi rumah sesuatu tempat kediaman yang bertanggung jawab atau diberi tanggung jawab terhadap kebajikan ahli isi rumah di mana dia tinggal.
APA ITU Ahli Isi Rumah (AIR)
AIR ialah mereka yang dianggap sebagai penghuni atau tanggungan di sesuatu tempat kediaman di mana mereka tinggal.
KEMASKINI PORTAL E-KASIH
Anda perlu kemaskini maklumat dari semasa ke semasa supaya memudahkan proses validasi kelayakkan.
PERMOHONAN ONLINE E-KASIH
Seperti dimaklumkan, proses pendaftaran dan permohonan baru eKasih 2020 boleh dibuat terus di portal rasmi https://e-kasih.icu.gov.my
CIRI UMUM PORTAL E-KASIH
Melalui sistem ini, pengguna boleh membuat:
Semakan status kemiskinan secara online Penyelarasan maklumat bantuan Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) per kapita Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan Namun pengguna berdaftar hanya akan diberikan akses mengikut kategori yang dibenarkan sahaja.
CARA DAFTAR PERMOHONAN PENDAFTARAN EKASIH 2020
Individu yang ingin mendaftar boleh menghadirkan diri ke Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) atau Pejabat Daerah yang berdekatan
Individu juga boleh membuat panggilan telefon, menghantar surat atau e-mel rasmi atau membuat laporan atau mendaftar kes kemiskinan melalui Pemimpin Tempatan, Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) atau Majlis Perwakilan Penduduk (MPP).
PROSES PENDAFTARAN EKASIH 

SENARAI NOMBOR TELEFON PEJABAT PEMBANGUNAN NEGERI
Jika anda ada sebarang persoalan, ataupun mahu datang terus ke Pejabat Pembangunan Negeri masing-masing, boleh terus hubungi nombor telefon yang tertera pada jadual di bawah ini:
PERLIS 04-9731976 KEDAH 04-7209236 PULAU PINANG 04-2185700 PERAK 05-2497400 SELANGOR 03-55213600 KUALA LUMPUR 03-40420260 NEGERI SEMBILAN 06-7659945 MELAKA 06-3333333 JOHOR 07-2234777 PAHANG 09-5178208 TERENGGANU 09-6272000 KELANTAN 09-7455000 SARAWAK 082-446582 SABAH 088-484800 SENARAI BANTUAN UNTUK KIR/AIR E-KASIH
1)BANTUAN SARA HIDUP(BSH) 2020
Jikalau nama anda tersenarai dalam senarai portal pembasmian kemiskinan anda layak mendapat bayaran melalui semakan bantuan sara hidup 2020 sehingga RM1,200 setahun.Dan setiap anak-anak, anda juga dapat tambahan Rm120 setiap seorang.
2)PROGRAM SUKARELA INSENTIF SURI

Program ini merupakan sumbangan kerajaan kepada golongan suri rumah sebanyak RM200 bagi tahun 2018 dan RM480 bagi tahun berikutnya.
Sumbangan ini tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan. Untuk maklumat lanjut boleh rujuk infografik i-Suri di bawah.
Semakan status kelayakan i-SURI KWSP boleh disemak di mana-mana kaunter KWSP mulai 15 Ogos 2018.
3) BANTUAN IBU TUNGGAL & WARGA EMAS
Sepanjang tempoh PKP dan juga pasca PKP, banyak bantuan diberikan kepada kelompok ibu tunggal dan orang tua yang berkelayakan berdasarkan senarai nama di bawah sistem ekasih
4) BANTUAN OKUS & BANTUAN ANAK YATIM
Setiap kali kerajaan mengumuman secara one off kepada bantuan oku dan bantuan anak yatim, biasanya kerajaan akan merujuk kepada senarai nama dalam pengkalan data portal pembasmian kemiskinan untuk diberikan keutamaan dalam pembayaran bantuan terlebih dahulu.
 
5) BANTUAN PERSEKOLAHAN
Menjelang pembukaan sekolah, pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah yang mana nama ibu bapa sudah tersenarai dalam portal pembasmian kemiskinan menerima bantuaan persekolahan
6) BANTUAN PRIHATIN NASIONAL
Anda semestinya diberikaan keutamaan untuk turut menerima pengumman bantuan ini oleh keraajaan Malaysia
SEMAKAN KELULUSAN PENDAFTARAN/PERMOHONAN EKASIH
Anda boleh menghubungi ICU JPM melalui Pejabat Pembangunan Negeri (PPN – Bahagian/Unit Kesejahteraan Rakyat) dan memberikan maklumat seperti nama atau nombor kad pengenalan untuk semakan dan pengesahan status.
SOALAN LAZIM EKASIH
Siapakah yang boleh mendaftar dalam eKasih?
Golongan yang berpendapatan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa boleh mendaftar.
Bagaimana individu boleh mendaftar dalam eKasih?
Individu/orang awam boleh hadirkan diri ke Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) atau Pejabat Daerah yang berdekatan atau melalui telefon, surat atau e-mel rasmi atau membuat laporan atau mendaftar kes kemiskinan melalui Pemimpin Tempatan, Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) atau Majlis Perwakilan Penduduk (MPP).
Sekiranya nama telah didaftarkan dalam eKasih, bolehkah sebarang bantuan dapat disalurkan dan bila bantuan akan diberikan?
Kelulusan penyaluran bantuan dan tempoh bantuan yang diberikan tertakluk kepada keputusan agensi pemberi bantuan berdasarkan syarat dan kriteria bantuan yang telah ditetapkan mengikut agensi masing-masing. Data eKasih digunakan oleh agensi pemberi bantuan bagi mengenal pasti mereka yang benar-benar layak berasaskan kepada profil terkini dan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa.
Bolehkah saya mendaftar saudara/rakan saya yang miskin/miskin tegar ke dalam Sistem eKasih?
Boleh sekiranya saudara/rakan anda berpendapatan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa.
MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN
Segala maklumat lanjut tentang sistem eKasih boleh dirujuk di portal rasmi mereka atau rujuk manual penggunaan di atas.
Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan lanjut, layari https://e-kasih.icu.gov.my/
The post eKasih 2020: PENDAFTARAN,PERMOHONAN BARU & SEMAKAN PERMOHONAN PORTAL eKasih appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/ekasih-2020-pendaftaranpermohonan-baru-semakan-permohonan-portal-ekasih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Program Genius Negara Kpm 2020 Cara Permohonan Semakan Keputusan

Program Genius Negara Kpm 2020 Cara Permohonan Semakan Keputusan

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 653 hits
PROGRAM GENIUS NEGARA KPM 2020 CARA PERMOHONAN SEMAKAN KEPUTUSAN APA ITU PROGRAM GENIUS NEGARA KPM 2020 Kementerian Pendidikan Malaysia telah membuka permohonan untuk menyertai Program GENIUS Negara di Pusat Anak Genius Negara bagi anak ana...
Kemaskini Permohonan Baru Bsh 2020

Kemaskini Permohonan Baru Bsh 2020

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 786 hits
KEMASKINI PERMOHONAN BARU BSH 2020 Berdasarkan makluman daripada Menteri Kewangan Malaysia pembayaran BSH fasa ketiga bakal dilaksanakan sebelum akhir Julai 2020 Buat penerima kategori bujang termasuk isi rumah B40 akan menerima tambahan ba...
Permohonan Jawatan Kosong Ptd 2020 Cara Mohon Semakan Kelayakan

Permohonan Jawatan Kosong Ptd 2020 Cara Mohon Semakan Kelayakan

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 574 hits
PERMOHONAN JAWATAN KOSONG PTD 2020 CARA MOHON SEMAKAN KELAYAKAN Suruhanjaya Perkhidmatan Awam memaklumkan terdapat iklan jawatan PTD atau Pegawai Tadbir Diplomatik TARIKH TUTUP PERMOHONAN JAWATAN KOSONG PTD 2020 Tarikh tutup permohonan pada...
Rumah Impian Bangsa Johor Ysi 2020 Cara Permohonan Pendaftaran

Rumah Impian Bangsa Johor Ysi 2020 Cara Permohonan Pendaftaran

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 1295 hits
RUMAH IMPIAN BANGSA JOHOR YSI 2020 CARA PERMOHONAN PENDAFTARAN APA ITU RUMAH IMPIAN BANGSA JOHOR YSI Rakyat di negeri Johor boleh merebut peluang mendapatkan rumah impian masing masing dengan membuat permohonan pendaftaran skim perumahan ma...
Permohonan Rayuan Bsh 2020 Bantuan Sara Hidup

Permohonan Rayuan Bsh 2020 Bantuan Sara Hidup

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 585 hits
Permohonan Rayuan BSH 2020 Bantuan Sara Hidup Permohonan rayuan BSH 2020 akan dibuka kepada pemohon yang gagal dapat bantuan berkenaan atau tidak berjaya membuat permohonan Artikel Pilihan Ini Kali pertama muncul di
Takwin Baru Persekolahan 2020 Pasca Covid 19 Dari Kacamata Cikgu Coach Amir Official

Takwin Baru Persekolahan 2020 Pasca Covid 19 Dari Kacamata Cikgu Coach Amir Official

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 469 hits
Heboh pasal takwin persekolah 2020 berubah gara penularan wabak Covid 19 yang melanda negara dan seluruh dunia Kini hidup normal yang dinikmati sebelum ini sudah menjadi tidak normal lagi Pelbagai rasa telah dizahirkan dimedia sosial oleh p...
Cara Buat Semakan Bsh 2020

Cara Buat Semakan Bsh 2020

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 437 hits
CARA BUAT SEMAKAN BSH 2020 APA ITU BSH 2020 Bantuan Sara Hidup BSH 2020 adalah bantuan kewangan tahunan kerajaan Malaysia kepada warganegaranya yang berkelayakkan khususnya golongan B40 Portal Malaysia akan kongsikan info penuh mengenai BSH...
Rancangan Pengajaran Tahunan Penjajaran Baru Tahun 2020 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah

Rancangan Pengajaran Tahunan Penjajaran Baru Tahun 2020 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 891 hits
Sejajar dengan perubahan Takwim Persekolahan dan DSKP yang digunapakai Rancangan Pengajaran Tahunan juga perlu selari dengan Takwim dan DSKP terkini Oleh itu Cikgu Jumrah ingin berkongsi RPT yang terkini mengikut Tahun Perkongsian ini diper...
Ini Adalah Fungsi Baru Untuk Iphone Anda Pada 2020

Ini Adalah Fungsi Baru Untuk Iphone Anda Pada 2020

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 200 hits
Apple hari ini telah pun mengeluarkan iOS 14 dalam bentuk beta terbuka sekaligus membolehkan semua pengguna iPhone seluruh dunia untuk mencubanya Pada video kali ini kami melihat kepada penawaran sejumlah ciri baru yang akan hadir ke iPhone...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord