Eh Eh Nak Samalaa Surat Anwar Dan Zahid Ni Berpakat Ke




Dua kenyataan yang dikeluarkan pada masa sama oleh Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Anwar Ibrahim dan Barisan Nasional (BN) didapati bukan sahaja ditulis dalam bahasa yang sama, bahkan mirip dari sudut gaya, selain berkembar dalam perkataan yang digunakan

Penemuan kenyataan mirip itu seakan mengesahkan usaha mereka berdua untuk bekerjasama bagi menjatuhkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin selepas sebelum ini Ahmad Zahid Hamidi dan bekas perdana menteri Najib Razak mengutus surat kepada Agong bagi menyokong Anwar menduduki jawatan perdana menteri.
Dua kenyataan dari Zahid dan Anwar malam tadi itu dikeluarkan selepas kedua-dua gabungan politik mengadakan mesyuarat kepimpinan parti masing-masing.
Dalam kenyataan tersebut, kedua-dua mereka mengecam Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan yang tidak mempedulikan kenyataan Agong dan terus memberikan alasan untuk tidak mengadakan sidang Parlimen.
Kenyataan kedua-dua pemimpin yang mirip tersebut menarik pelbagai komen di media sosial, antaranya:
“Senada n seirama.
“Wah berpakat nampaknya.
“Dia orang ni kongsi printer sama kut ni.”
Perenggan pertama kenyataan mereka berdua didapati sangat mirip, merujuk kenyataan istana yang menjelaskan kuasa Agong yang boleh memanggil sidang Dewan Rakyat dengan nasihat perdana menteri.
“Barisan Nasional menjunjung kasih titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 24 Februari 2021 di mana Yang di-Pertuan Agong menzahirkan pandangan bahawa Dewan Rakyat boleh bersidang semasa darurat berkuatkuasa pada suatu waktu yang difikirkan sesuai oleh Duli Tuanku atas nasihat YAB Perdana Menteri,” menurut kenyataan Zahid


Sementara perenggan pembukaan Anwar berjalan: “Ahli-ahli Dewan Rakyat Pakatan Harapan menjunjung kasih titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 24 Februari 2021 di mana Yang di-Pertuan Agong telah menzahirkan pandangan bahawa Dewan Rakyat boleh bersidang pada waktu darurat berkuatkuasa pada satu tarikh yang difikirkan sesuai oleh Duli Tuanku atas nasihat YAB Perdana Menteri. ”

Kedua-dua kenyataan itu juga mengecam Takiyuddin, yang pada Rabu mempertahankan tindakan untuk menangguhkan sidang Parlimen di bawah perisytiharan darurat, mendakwa pemimpin PAS itu menentang pandangan Agong.
Lebih daripada itu, perkara-perkara yang disenaraikan kedua-dua mereka sebagai topik perbahasan sekiranya Dewan Rakyat bersidang adalah sama, baik dari segi bahasa dan susunannya.
Satu-satunya perbezaan di antara kedua-dua kenyataan itu adalah PH tidak meletakkan perpaduan Melayu dan Islam, serta kestabilan politik.
Kedua kenyataan itu kemudian diakhiri dengan perenggan yang sama.
Pada Oktober tahun lepas, MalaysiaNow mendedahkan surat kepada istana yang ditulis bersama oleh Zahid dan Najib, menyokong usaha Anwar untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang turut dianggotai Umno.
Kedua-dua pemimpin tersebut tidak pernah mengakui dakwaan tersebut, namun kedua-duanya dilihat sering mendesak ahli Parlimen BN untuk mempertimbangkan sokongan kepada Anwar.
Zahid dan Najib adalah sebahagian daripada pasukan Anwar ketika mereka bersama-sama berjuang dalam Umno pada tahun 1990-an.
Zahid juga adalah antara mereka yang ditangkap pada tahun 1998 selepas Mahathir melancarkan tindakan keras terhadap penyokong Anwar berikutan pemecatan dramatik beliau daripada jawatan timbalan perdana menteri.
Pendirian yang sama diambil BN dan PH tersebut muncul berikutan keputusan Umno untuk menamatkan sokongan terhadap gabungan PN pimpinan Muhyiddin Yassin sebaik Parlimen dibubarkan.
Umno mengumumkan pendirian untuk tidak bekerjasama dengan Bersatu pada pilihan raya umum akan datang.
Bersatu diasaskan Muhyiddin dan bekas pemimpin PH Dr Mahathir Mohamad berikutan pendedahan mengejutkan mengenai penglibatan Najib dalam skandal 1MDB

Sumber: MalaysiaNow

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/03/eh-eh-nak-samalaa-surat-anwar-dan-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gara Gara Kenyataan Zahid Mirip Anwar Bn Gantung Pegawai Media

Gara Gara Kenyataan Zahid Mirip Anwar Bn Gantung Pegawai Media

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 432 hits
Barisan Nasional hari ini menggantung seorang pegawai media gabungan itu selama sebulan selepas kontroversi berhubung kenyataan pengerusinya Ahmad Zahid Hamidi malam tadi berhubung rayuan kepada Agong agar sidang Parlimen diadakan yang miri...
Zahid Meng Anwar Ibrahim Kan Umno

Zahid Meng Anwar Ibrahim Kan Umno

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 218 hits
Bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa mendakwa UMNO kini seperti sudah berada di bawah pengaruh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim Annuar yang juga Ahli Parlimen Ketereh berkata kenyataan media terbaharu Presid...
Mahkamah Minta Bukti Zahid Hadir Mesyuarat Umno Minta Surat Rentas Negeri

Mahkamah Minta Bukti Zahid Hadir Mesyuarat Umno Minta Surat Rentas Negeri

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 293 hits
malaysiakini comDiterbitkan 22 Feb 2021 1 46 pmMahkamah meminta pihak pembelaan untuk menyerahkan bukti bahawa Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menghadiri mesyuarat ahli majlis tertinggi parti itu di Janda Baik Pahang pada Jumaat Arahan itu...
Anwar S And Zahid S Joint Statement Is A Subtle Message But To Whom

Anwar S And Zahid S Joint Statement Is A Subtle Message But To Whom

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 210 hits
Yes this is certainly a most interesting turn of events Anwar and Zahid are playing a psywar game This joint statement is part of a strategy But then what is that strategy And who is it aimed at I suppose soon we will know the answer to tho...
Audio Mirip Suara Zahid Sokong Dap Anwar Tersebar

Audio Mirip Suara Zahid Sokong Dap Anwar Tersebar

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 209 hits
Rakaman audio dengan suara mirip Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dipercayai sedang memberi taklimat kepada pemimpin parti tentang kerjasama bersama musuh politiknya dalam Pakatan Harapan bagi membentuk kerjasama tular hari Ini dalam bebera...
Din Ayub Pun Pening Juga Dulu Kau Kata Anwar Nak Baik Dengan Umno

Din Ayub Pun Pening Juga Dulu Kau Kata Anwar Nak Baik Dengan Umno

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 260 hits
MUHD MUFIZ IIBu la nko Din Ayub DULU geng proksi proksi Atoksaka di dlm Amanah nko SERANG DSAI TUDUH DSAI NAK BERPAKAT DGN UMNO DAN GENG NKO DLM AMANAH MENOLAK BEKERJASAMA DGN PENYAMUN UMNO XHABIH HABIH GENG PROKSI ATOKSAKA DI DLM AMANAH NK...
Masa Mana Dap Dan Anwar Teringin Nak Bersama Pas Baru 18 Ketul Dah Perasan Pada Hal Hapa Pun Tak Buat

Masa Mana Dap Dan Anwar Teringin Nak Bersama Pas Baru 18 Ketul Dah Perasan Pada Hal Hapa Pun Tak Buat

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 233 hits
PAS boleh terima parti lain asalkan tanpa Anwar Ibrahim dan DAPFebruary 25 2021 Pas boleh menerima parti lain termasuk yang bukan berasaskan Melayu dengan syarat tanpa penjajaran politik dengan DAP dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibr...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened