Egonya Kita Dengan Anak Silap Sikit Marah Jangan Pelik Bila Anak Besar Makin Jauh Dengan Kita


Egonya kita dengan anak. Bunyi macam kasar kan tapi inilah hakikatnya yang kita buat pada anak tanpa sedar.
Cara kita layan anak itu kadang-kadang boleh buat mereka berkecil hati dalam diam. Walaupun tak pandai nak luah tapi mereka tetap simpan memori itu dalam ingatan.
Jika berterusan kita bukan sahaja gagal untuk menjadikan anak seorang yang berjaya dalam pelajaran tetapi kesannya pada pembentukan diri apabila mereka membesar dengan rasa kurangnya kasih sayang dan penuh kecurigaan pada ibu bapanya sendiri.
Sebelum kita keluar ke pejabat kita membebel pada anak kerana lambat bersiap. Sampai di sekolah anak maklumkan ada surat yang dia lupa berikan semalam. Lagi sekali anak dileteri.
Anak melambai sambil masuk ke sekolah dengan keadaan emosi yang terguris. Dah dua tiga kali kena marah di awal hari. Kalau tak beritahu pasal surat itu pun takpa fikirnya. Buat kena marah je.
Seharian dia di sekolah bersama kawan-kawan dan guru. Bila habis sekolah, dia dihantar oleh van ke daycare. Makan seorang dalam diri sambil merenung. Selera sekadar alas perut. Membuat kerja rumah dari sekolah tanpa bimbingan, takut bertanya dengan ibu bapa yang akan marah pasal tak buat di taska. Matahari terbenam, anak merenung pintu menunggu ibu dan ayah balik.

Bila malam menjelma, barulah ibu dan ayah pun menjelma.
Dah 8 jam tak jumpa ibu ayahnya. Banyak perkara di lubuk hati yang dia nak kongsikan. Waktu ibu dan ayahnya sedang bercakap, waktu itu juga mereka teruja nak cerita dan bertanya itu dan ini. 
Nak bagitahu cikgu puji dia pandai, nak bagitahu kawan puji kotak pensil yang ibu baru belikan. Nak bagitau yang dipilih untuk pertandingan. Pelbagai perkara masih tersekat di lidahnya.
Tapi dimarahi lagi kerana dikatakan menyibuk waktu orang tua sedang bercakap…No manner kata mereka.. Please don’t disturb now. 
Anak menunduk dan masuk ke bilik. Bergurau pula dengan adik-adiknya sambil ketawa keriangan. Kecoh bunyinya. Tetiba wajah si ayah tersembul di muka pintu. Kena marah lagi sebab bising waktu ayah nak tengok berita atau check komputer. Ayah suruh baca buku.
Tengah-tengah belek buku, teringat lukisan cantik tadi. Berlari nak tunjuk kat ibu di dapur. Tetiba terlanggar pulak bucu meja. Jatuh dan pecah berderai gelas atas meja. Sekali lagi anak ini dimarahi dan dileteri.
Dan anak ini akhirnya tidur dalam keadaan dia tertanya-tanya adakah ibu dan ayahnya menyayanginya atau tidak. Tiap hari, pasti ada saja salah dan silap mereka. Pasti ada yang tidak kena.

Itu senario yang selalu kita hadapi. Malahan saya sendiri mengalaminya. Sungguh tinggi ego kita. Sungguh kita sangat mementingkan diri.
Anak ini belum matang. Belum tahu berfikir seperti orang dewasa. Bila ibu dan ayah pulang mereka benar-benar ingin merasai kehadiran kita. Ingin dipeluk dan berkongsi cerita. Tapi apa yang mereka dapat???
Bila mereka besar dan lebih selesa berkongsi cerita dengan teman-teman, jangan kita persoalkan kenapa. Kerana waktu mereka ingin benar-benar berkongsi dengan kita, kita menafikan hak mereka.
Keegoan itu langsung tak menjadikan kita ibu bapa yang hebat. Emosi dan amarah hanya mengundang salah tafsir Anak.
Jika kita berasa penat dengan urusan kerja seharian, bagaimana pula dengan anak-anak? Jam 7.00 dah terpacak di sekolah. Pagi sekolah dan petangnya di day care atau tuisyen. Hujung minggu macam-macam kelas lain pula untuk status ibu bapa dan bukan minat anak!
Tidak penatkah mereka? Kita keluar bekerja tanpa membawa beban berkilo. Tapi mereka bagaimana? Berat beg sekolah saja sudah 5 kilo.

Ingatlah, anak itu satu anugerah. Bukan tempat melempias lelah dan tension.
Masa berlalu pantas, Masa kecil mereka dahagakan kita, Kita dahagakan wang dan pangkat, kononnya untuk masa depan anak.
Tapi masa kini anak diabaikan kasih sayang. Anak membesar dan menaruh kasih di luar rumah. Nak salahkan anak lagi pasal wrong friends, atau kita pasal gagal jadi first best friend…??
Ego need to go….
Sumber: ADIK Edutoys via bidayuh awesome
The post Egonya Kita Dengan Anak, Silap Sikit Marah. Jangan Pelik Bila Anak Besar Makin Jauh Dengan Kita appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/egonya-kita-dengan-anak-silap-sikit-marah-jangan-pelik-bila-anak-besar-makin-jauh-dengan-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Ayah Banyak Berjanji Tapi Tak Tunaikan Jangan Pelik Kalau Anak Liat Nak Ikut Arahan

Mak Ayah Banyak Berjanji Tapi Tak Tunaikan Jangan Pelik Kalau Anak Liat Nak Ikut Arahan

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 568 hits
Berjanji nak buat atau berikan anak bermacam macam tapi akhirnya ia tinggal janji tak ditunaikan Nampak ringan tapi impaknya sangat besar kepada emosi anak anak Tidak dinafikan berjanji untuk membuat memberikan sesuatu salah satu cara ibu a...
Jangan Marah Kalau Anak Sulung Kuat Sentap Ini Antara Sebabnya

Jangan Marah Kalau Anak Sulung Kuat Sentap Ini Antara Sebabnya

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 542 hits
Jangan Marah Kalau Anak Sulung Kuat Sentap Ini Antara Sebabnya Kalau anak kedua ada sindrom anak kedua anak sulung juga ada peelnya yang mak kena jaga jaga Biarpun anak sulung jenis mudah disuruh dan menurut perintah tapi mereka pantang di ...
Pesan Saharul Ridzwan Jangan Takut Bawa Anak Kecil Ke Mekah

Pesan Saharul Ridzwan Jangan Takut Bawa Anak Kecil Ke Mekah

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 481 hits
Saharul bersama isteri dan anak ketika mengerjakan Umrah baru baru ini PELAKON Saharul Ridzwan yang baharu sahaja pulang mengerjakan Umrah memberitahu pengalaman ke Makkah bersama anak lelakinya Muhammad Luth Ali yang berusia 18 bulan tidak...
Baru Pagi Semalam Saya Jumpa Anak2 Saya Tiga Anak Pergi Sekelip Mata Selepas Ditelan Ombak Besar

Baru Pagi Semalam Saya Jumpa Anak2 Saya Tiga Anak Pergi Sekelip Mata Selepas Ditelan Ombak Besar

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 309 hits
Luluh hati seorang ibu dan bapa ini apabila anak mereka telah ditemui mati lemas dalam kejadian lemas di Pantai Sura Dungun Terengganu Dalam kejadian 6 40 petang semalam ketiga adik beradik ini telah mandi di pantai tersebut dengan ditemani...
Risau Anak Lelaki Suka Main Masak Masak Jangan Sekat Pakar Early Childhood Kongsi 5 Tips Ibu Ayah Boleh Buat

Risau Anak Lelaki Suka Main Masak Masak Jangan Sekat Pakar Early Childhood Kongsi 5 Tips Ibu Ayah Boleh Buat

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 576 hits
Anak lelaki cenderung suka main masak masak mungkin menimbulkan kerisauan di hati ibu ayah Bimbang ia akan mempengaruhi pembentukan karakter menjadi lembut dan sebagainya 5 tip yang dikongsikan pakar pendidikan awal kanak kanak ini boleh di...
Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak Ketegasan Mak Ayahlah Terbaik Untuk Masa Depan Anak

Jangan Ikut Sangat Apa Anak Nak Ketegasan Mak Ayahlah Terbaik Untuk Masa Depan Anak

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 371 hits
Anak anak ini bukan tahu apa yang mereka nak itu elok atau tak Apa yang penting mereka tunjuk dapat Anak tak kan fikir harganya kesan pada kesihatan dan sebagainya Sebagai ibu bapa kita kena main peranan ini Jangan terlalu ikut sangat apa a...
Mak Bapak Bagi Lah Duit Kecik Kat Anak Jangan Bagi Rm5 Sekeping

Mak Bapak Bagi Lah Duit Kecik Kat Anak Jangan Bagi Rm5 Sekeping

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 519 hits
Aku sebagai ex abang kantin nak pesan kat mak bapak bagi lah duit kecik kat anak anak jangan biasa bagi duit 5 ringgit sekeping dengan 10 ringgit Bebudak ni tak suka tak ambil baki udah satu hal nanti Lepastu bila budak tak amik baki orang ...
Jangan Ulangi Silap Saya Ibu Ini Kongsi Masa Anaknya 2 Tahun Dah Bijak Di Anggap Hebat Tapi

Jangan Ulangi Silap Saya Ibu Ini Kongsi Masa Anaknya 2 Tahun Dah Bijak Di Anggap Hebat Tapi

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 586 hits
Kesilapan yang mungkin ibu bapa tak sedar tapi berlaku dalam kalangan anak anak kita hari ini Tengok anak pandai berjalan petah bercakap dah boleh kenal huruf dan nombor kita akan rasa anak kita hebat kerana perkembangan cepat Tapi adakah k...
Sikit Sikit Ugut Anak Takut Hantu Memang Berkesan Tapi Kesannya Boleh Jadi Penakut

Sikit Sikit Ugut Anak Takut Hantu Memang Berkesan Tapi Kesannya Boleh Jadi Penakut

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 439 hits
Kenapa masih ada ibu bapa yang menakutkan anak anak mereka dengan ada hantu semata mata untuk memudahkan urusan parenting Kesannya anak anak akan menjadi seorang yang sangat penakut Menurut teknik parenting dengan cara menakutkan anak anak ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas